Osaisiko joku neuvoa, kerrostaloasiaa...
Haluaisin neuvoa joltain, joka oikeasti tietää asiasta jotain, ei siis mitään mutua eikä "ottakaa yhteyttä isännöitsijään" -juttuja, ne on tiedossa eivätkä toimi, sillä taloyhtiön isännöitsijä on täysi tossu eikä halua tehdä mitään mikä aiheuttaisi lisätyötä.
Ongelmamme on siis yläpuolella asuva lapsiperhe, joka mekastaa käytännössä aamukahdeksasta iltayhdeksään, pois luettuna ehkä 1-2 tuntia, jonka ulkoilevat hyvällä ilmalla, ja ehkä pienet tauot välissä.
Koskean ei etukäteen tiedä, koska seuraavan kerran jysähtää (esim. lapsi keittiön pöydältä lattiaan - todistin tätä viikko sitten omin silmin, kun olin roskia viemässä ja hirveän metelin takia käänsin katseeni yläkerran ikkunaan - siellä pikuipana kirkui ja kiipeili keittiön työtasoille ja pomppi niiltä alas.
Melu kuuluu rappuun, ikkunoista ulos pihalle (ovat lähes aina ikkuna auki) ja etenkin meille, jotka asumme suoraan alapuolella.
Asiaa on hankala osoittaa toteen, sillä asunnoissamme on aika vähän seinänaapureita, joten muilta naapureilta on hankala saada evidenssiä. Ulos kuuluva melu ei haittaa meitäkään, mutta voin kuvitella että joku muukin kuulisi sen.
Alamme olla ihan lopussa, minulla alkaa olla rytmihäiriöitä, hengenahdistusta. Miestä vituttaa koko ajan, lukiolaisemme ei pysty keskittymään läksyihinsä. Minulla on onneksi toisella paikkakunnalla opiskeluasunto, jonne voin välillä paeta, mutta sekään ei pelasta kaikkea. Kotonakin pitäisi saada olla rauhassa.
Mielestäni on myös kohtuutonta, jos meidän pitäisi poistua vain siksi, että yläkerta saisi jatkaa meluavaa elämäntapaansa muista piittaamatta. Oikeus kotirauhaan tarkoittaa tietääkseni muuta kuin tuo oikeus, jota yläkerta toteuttaa. Elämäntilanteemme ei sallisi asunnon vaihtoakaan juuri nyt.
Onko oikeasti mitään tahoa, joka voisi auttaa? Olen miettinyt poliisin kutsumista paikalle, mutta ongelmana on metelin huono ennustettavuus. Emme koskaan voi tietää, onko juuri silloin menossa hiljaisempi hetki, kun poliisi tulisi paikalle. Ottaako poliisi edes tällaisia asioita hoidettavakseen?
Kommentit (70)
Terpaiaa en ollutkaan vielä ajatellut. Osaat varmaan myös kertoa, kenellä terapeutilla itse olet käynyt, jotta osaan vältellä kyseistä puoskaria.
samoihin palveluihin kun minulla. Ainakin tuo taloyhtiösi tilanne kuulostaa joltain vuokrahelvetiltä.
Miksi et huomio rakentavia ehdotuksia: Menet ma poliisilaitokselle ja kysyt, voivatko tehdä jotakin.
Tää oa n vanha trollaus: Ap ei ota vastaan muuta ehdotusta, kuin lastensuojelun. Seuraavaksi hän odottaa, että joku tulisi sanomaan, ettei lastensilmoa :D.
Älkää ruokkiko trollia.
Ihan siitä syystä, että aloittaja väittää välipohjan äänieristystä onnettomaksi (mikä viittaa aikaisintaan 60-luvulla rakennettuun elementtikuutioon) ja kuitenkin sanoo asuntonsa sijaitsevan Etu-Töölössä ja neliöhinnan olevan 6000 e (joten kyseessä on siis kuitenkin vanha kivitalo). Vanhoissa voivat kyllä väliseinät olla ns. kananpaskaa, mutta kerrosten välinen äänieristys on kunnossa. Jotenkin hyvin epäuskottava tarina.
Turha miettiä enää ostotilannetta ja asunnon katsomista, koska tämä perhe olisi saattanut muuttaa taloonne esim 1 v sen jälkeen, kun te muutitte sinne; eli siis koskaan ei ole takeita, keitä taloon muuttaa, vaikka kuinka olisi huolellinen omassa ostotilanteessaan.
Tilanne on rasittava ja hermoille käyvä, ja oikeasti ainoa tepsivä lääke on omakotitalo, mieluiten 10 km lähimmästä naapurista. Mutta talot ovat kalliita eikä se aina ole taloudellisesti mahdollinen vaihtoehto.
Otapa taloyhtiön kokouksessa avoimesti esille ja puheeksi tämä asia; entä jos pitäisit päiväkirjaa ja saisit isännöitsijän tai hallituksen puheenjohtajan lähettämään heille huomautuksen asiasta ? Korvatulpat ja metsurin kuulosuojaimet kannattaa myös ostaa. Ehkäpä he muuttavat pois ? Ainakin joskus ne kersat kasvaa, tuskin ne enää rippikouluiässä yötä päivää kirkuun. Minä ainakin elän siinä toivossa....*huoh*
En kuitenkaan usko, että terapeuttini tulisi yhtä kalliiksi kuin sinun, sillä minulla ei ole tarvetta vuosien terapiaan toisin kuin kaikesta päätellen sinulla.
Jos osaisit lukea kunnolla, olisit jo huomannut, että nimenomaan kyselin, onko kokemuksia siitä, osaisiko poliisi auttaa. Se minullakin on mielessä ollut.
Olen huomioinut rakentavat ehdotukset, mutta en näitä "puhu isännöitsijälle" -viestejä. Se tie on kuljettu eikä vienyt kovin kauas.
http://lomake.itella.net/a/ec/posti-lomakefi/search_forms/search?s=vp85…
Ihanaa, että tämä asia ratkesi! Ap tekee ilmoituksen, menee sitten terapiaan ja ottaa korvatulpat korvistaan.
ps. Älä mainitse niitä kuulosuojaimia ilmossa, voivat pitää sua hulluna ja asia ei sitten etene.
Lukiolainen voi laittaa korvatulpat ja te aikuiset muistaa, että lapset ovat pieniä vain hetken. Minullakin on pieni lapsi, hyperaktiivinen ja vilkas poika. Leikkiessään pitää ääntä ja vaikka en anna hänen huutaa tai riehua älyttömästi, ei hän kykene myöskään sievistelemään ompelutöiden kanssa. Käymme toki ulkona, tarjoan pojalle virikkeitä myös rauhallisen puuhan parissa jne. mutta en varmasti ala sipsuttelemaan varpaillani vain siksi, että alakerrassa asuu joku täysi-ikäinen(?) mussukka, jota stressaa lasten leikki.
Joku muu viestissä käytti "kananpaska"-termiä. Olen ainoastaan sitä mieltä, että yläkerran melu on niin kova, että se lävistää nuo välipohjat.
Asutaan todellakin 20-luvulla rakennetussa talossa. Talon "keskusmuuri" ja ulkoseinät ovat todella järeät, enkä usko että välipohjissakaan on varsinaista vikaa. Mutta kai sen nyt ymmärtää, että aiemmissa viesteissänne kuvaamani työtasoilta hyppimiset ja rojahtelut ja kirkumiset kuuluvat talossa kuin talossa.
Jal vielä lisäksi: pari asuntojen väliseinistä on oikeasti todella huonoja. Yksi seinä on hädin tuskin tulitikkuaskin vahvuinen. Sen takana onneksi asuu vanha pariskunta, jonka puolelta ei juuri ääniä kuulu.
Toinen tutkinto on menossa.
Tähän asti olen tietääkseni ollut varsin tasapainoinen. Ehkä olemme sitten hulluja koko perhe?
Oliko jotain rakentavaa tilanteeseeni?
En tietääkseni... Olen täysipäiväinen maisterivaiheen opiskelija tällä hetkellä, joten aika paljon kotona ymmärrettävistä syistä. Joudun siis tahtomattani kuulemaan aika paljon päivittäisistä äänistä päivän mittaan. Tilanne on ihan tosi - en nyt vain kertakaikkkiaan jaksa heti aloitusviestiin avata koko alämäntilannettani, kun en tiennyt että se on edellytyksenä rakentavien neuvojen saamiseksi.
Sitähän on vaikea tietää, jos ei ole kokoajan kuulemassa, vai mitä. Rakentavia neuvoja olet saanut vaikka kuinka paljon. Mitä nyt odotat? Ei sitä lsilmoa tai rikosilmoa kukaan sun puolesta tee.
... tai ottaisi yhteyttä poliisiin. Aloitin ketjun nimenomaan saadakseni tietää, olisiko yhteydenotoista esimerkiksi poliisiin mitään apua.
VertaisTUEKSIkin sitä on tapana kutsua, ainakin muilla palstoilla.
Ikävää, että ketju meni tällaiseksi kiusaamiseksi. Tilanteeni on tarpeeksi kurja tätä ilmankin.
Joku muu viestissä käytti "kananpaska"-termiä. Olen ainoastaan sitä mieltä, että yläkerran melu on niin kova, että se lävistää nuo välipohjat.
Asutaan todellakin 20-luvulla rakennetussa talossa. Talon "keskusmuuri" ja ulkoseinät ovat todella järeät, enkä usko että välipohjissakaan on varsinaista vikaa. Mutta kai sen nyt ymmärtää, että aiemmissa viesteissänne kuvaamani työtasoilta hyppimiset ja rojahtelut ja kirkumiset kuuluvat talossa kuin talossa.
Jal vielä lisäksi: pari asuntojen väliseinistä on oikeasti todella huonoja. Yksi seinä on hädin tuskin tulitikkuaskin vahvuinen. Sen takana onneksi asuu vanha pariskunta, jonka puolelta ei juuri ääniä kuulu.
Kun sanot että äänet kuuluvat yläkerran asunnosta. Siinä tapauksessa metelin täytyisi olla täysin infernaalista ko. yläkerran asukkien seinänaapureille ja todennäköisesti kuulua myös rappukäytävään, joten vaikea uskoa että sinä olisit ainoa joka tämän huomannut. Tosin voin arvata että seuraavaksi kerrot että heillä on koko kerroksen ainoa asunto, samoin kuin teillä...
... tai ottaisi yhteyttä poliisiin. Aloitin ketjun nimenomaan saadakseni tietää, olisiko yhteydenotoista esimerkiksi poliisiin mitään apua. VertaisTUEKSIkin sitä on tapana kutsua, ainakin muilla palstoilla. Ikävää, että ketju meni tällaiseksi kiusaamiseksi. Tilanteeni on tarpeeksi kurja tätä ilmankin.
koska kyseessä on ns. elämisen äänet eivätkä ne ulotu hiljaisuuden ajalle. Kurja juttu.
Hengenahdistus tuollaisessa tilanteessa sen sijaan viittaa paniikkihäiriöön, joten sen osalta paperipussiin hengittely tai lääkäriltä rauhoittavat lääkkeet auttanevat asiaa. Kai itsekin ymmärrät ettei meteli aiheuta hengenahdistusta?
... tai ottaisi yhteyttä poliisiin. Aloitin ketjun nimenomaan saadakseni tietää, olisiko yhteydenotoista esimerkiksi poliisiin mitään apua. VertaisTUEKSIkin sitä on tapana kutsua, ainakin muilla palstoilla. Ikävää, että ketju meni tällaiseksi kiusaamiseksi. Tilanteeni on tarpeeksi kurja tätä ilmankin.
Halusit rakentavia neuvoja ja niitä myös sait. Vertaistuki?, mihin ja miksi?
Sun mielestä siis pikku lapset pitää sitoa johonkin tuoliin kiinni? :D
En kirjoittaisi tätä, ellei melu olisi kovaa.
Kirjoitin jossain aika lailla alkupäässä ketjua, että ongelmana nimenomaan on seinänaapurien puute. Toisessa päädyssä asuntoa alkaa toinen talo, joten siinä on todella paksu seinä vastassa (eli äänet eivät varmasti kuulu). Toisella puolella meillä molemmilla on tasan yksi seinänaapuri. Heitä en ole jututtanut, ehkä pitäisi. Meidän seinänaapurillemme tömäykset tuskin kuuluvat, kirkuna ehkä.
Kyseisestä asunnosta kuuluu porraskäytävään todella paljon ääniä, mutta en ole vielä mennyt niin pitkälle, että olisin haastatellut ohikulkijoita. Olemme kuitenkin melko tuoreita asukkaita emmekä tunne kovin montaa naapuria niin hyvin. Olen ajatellut, että ihmiset eivät kovin helposti sanoisi mitään. Ehkä täytyy alkaa jututtaa napureita.
Ymmärrätte varmaan, ettei tällaisen casen kanssa ole kovin helppo edetä: pitää miettiä todella tarkasti, mikä on järkevää, mikä ei. Yhteisössä kuiteknkin asutaan. En todellakaan halua saada häirikön mainetta talossa tai valittaa isännöitsijälle koko ajan, niin kuin tuo nimenomainen yläkerran perheen rouva tekee. Koitamme edetä niin, että voisimme kuitenkin jäädä taloon asumaan ja saisimme välit muihin asukkaisiin pysymään kunnossa.
Meiltä ei olla koko ajan yhteydessä isännöitsijään, vaan ainoastaan tarpeen vaatiessa. Tästä asiasta on otettu yhteyttä tasan kaksi kertaa.
Rikosilmon voi tehdä netissä, ls-ilmosta en tiedä, mutta sait linkin kaavakkeeseen. Mitäpä, jos alkaisit täyttää niitä? pidät sitten vaikka jotkut pullakahvit naapuerille, eiks jee? Tsemppiä ilmon tekemiseen!
Olen sitä harkinnut moneen kertaan, mutta aina se on jäänyt tekemättä.
En tosin sitten tiedä, saisiko sillä perheen hiljenemään.