Onko teillä henkivakuutus?
Otin juuri, jos kuolen lapsi edunsaaja 50 000 euroa. Ollaan erottu. Päseeköhän ex rahoihin jotenkin käsiksi jos lapsi alaikäinen jos kuolen? Joudun ajamaan työssäni paljon ja pelottaa jos ajan kolarin tms.
Kommentit (7)
Mutta miten lasten omaisuuden kanssa? Koska silloin rahat ovat lasten omaisuutta? Valvooko silloin joku toinen taho lasten omaisuutta, koska kyllähän näitä tapauksia on että omainen käyttää lasten omaisuutta/perintöä omiin tarkoituksiin?
Pitäisikin nostaa oma henkivakuutus vastaamaan tämän päivän menoja. Ei paljon lämmittäisi 30 000e asuntoa maksellessa jos minulta henki lähtisi.
mahdollisuudet elättää lapset. Meillä on iso talo josta minun puoleni on jo maksettu, miehellä on vielä lainaa omastaan. Jos muuttaisivat pienempään taloon, mies voisi elää velattomana. Sen palkka on myös riittävän suuri elättämään itsensä ja lapset.
Tuo aiemman vastajan idea siitä että henkivakuutusrahat pitäisi käyttää kotiapuun, jotta lapset saisivat kunnon ruokaa ja puhtaan kodin, on mielestäni tosi hyvä, koska nuo ovat juuri ne asiat joista itsekin olen huolissani olettaen että kuolisin. Mä en vain luota omaan mieheeni - se ei oikeasti käyttäisi vakuutusrahoja siihen, vaan ostaisi entistäkin huolettomammin niitä ylihintaisia ja ällöjä valmisruokiaan ja käyttäisi lapsia mäkkärissä ja pizzalla joka päivä. Siivoaminen ei miehen mielestä ole kovin tärkeää, joten varmasti se ei käyttäisi vakuutusrahoja siivoojaan vaan pikemminkin mielestään tärkeisiin asioihin kuten hienompaan autoon itselleen.
En tarvitse. Olen lapseton sinkku, jolla on 110 000e arvoisesta asunnosta lainaa 20 000e jäljellä eikä muita velkoja ole.
Luultavasti jos sinä kuolet, niin exästä tulee lapsen isänä rahoista vastaava, mutta tuollaisesta summasta joutuu kyllä ilmoittamaan tilanteen joka vuosi käräjäoikeuteen.
Perintökaaren mukaan tuo rahasumma saattaakin sitten mennä exällesi esim. sellaisessa tilanteessa, että ajatte lapsen kanssa kolarin ja sitten ensin kuolet sinä ja sitten kuolee lapsi. Tällöin lapsen perii hänen isänsä.
Uusperheellisten kannattaa miettiä testamenttia myös.
jos kuolen?
Moni kuolee, uskaltaisin sanoa, että useimmat ihmiset
toinen huoltaja kuolee, niin sillä toisella huoltajalla on velvollisuus tehdä vuosittain selvitys lapsen omaisuuden tilanteesta; oli sitä paljon tai vähän. Jos pariskunnalla on oma asunto, niin toisen kuollessa lapset perivät hänen puolikkaansa asunnosta. Laki määrää tarkasti velvollisuudet lasten oikeuksista.
Ja miestä on ohjeistettu, että se raha on tarkoitettu osa-aikaisen kodinhoitajan hankkimiseen, ettei lasten tarvi elää siivottomassa kodissa (mies aivan kädetön siivoamisessa), ettei lasten tarvi syödä syödä joka toinen päivä einestä ja ei koskaan vihanneksia (mies osaa kokata, mutta ei käytä vihanneksia & salaattia, eikä ehdi kokata päivittäin), ja että lapsilla on puhdasta vaatetta (mies ei ole koskaan opetellut vaatehuoltoa - edes viemään likapyykkejä koriin).
Jos kuolisin, niin kodinhoitajan tuella isä pystyisi huolehtimaan lapsista hyvin ja lapset saisivat elää oikein mukavaa ja normaalia ja tervettä elämää.