Olen pakkosyöttänyt lastani. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (6)
Mitä tarkoitat pakkosyötöllä? Päästä kiinni ja väkisin lusikka itkevän lapsen suuhun? Vai sanallisesti pakottanut?
joka on nyt 22 v.
Tosin ei ihan suoranaisesti pakkosyöttänyt vaan piti pojan pöydän ääressä niin kauan kunnes puuro oli syöty. Poika oli sillon 5-v ja napotti lautasen ääressä tasan 9 tuntia ja 42 minuuttia. Sitten lopulta söi.
Appi on vanhan kansan "kasvattaja" (lue: hullu kurinpitäjä joka ei suvaitse vanhemman ihmisen auktoriteetin rikkomista mistään syystä eikä missään tilanteessa) jonka mielestä yltäkylläisessä Suomessa ei jätetä ruokaa syömättä.
Miksi pakkosyöttää lasta? Tai ketään? Ymmärrän kyllä kehottelun, mutta en pakottamista..
niin kauan pöydässä, että kaikki oli syöty.
En syönyt, istuin kolmatta tuntia, kunnes yksi meistä oksensi, ja opettaja ajoi meidät pois ruokailusta.
- Olen pakkosyöttänyt (tai yrittänyt sitä) alle 1 v ja yli 1 v... Muutaman kerran sortunut siihen, kun hermot menneet syömättömyyteen samaan aikaan kun neuvola painostaa lihottamaan ja seuraava punnitusaika on mielessä joka ikisellä aterialla, että suostuuko syömään vai ei. Jos ei suostu, niin tiedän, että neuvolasta tulee taas valitusta, kun paino ei ole noussut tarpeeksi eli kirppu ei ole muuttunut parissa viikossa norsuksi.
- Miten? Olen huutanut ja raivonnut, että "nyt syöt!!! Jos et syö, niin sitten et saa ruokaa taas muutamaan tuntiin. Tämä tarjous on nyt tässä!" ja tunkenut lusikkaa väkisin suuhun ja lapsi on alkanut itkeä. Ei se ole kuitenkaan onnistunut. Paha mieli tullut molemmille. En minä halua satuttaa lastani. Haluaisin vain, että hänet hyväksyttäisiin neuvolassakin sellaisena kuin hän on.
- Miksi? Neuvola painostaa lihottamaan alipainoista lasta eikä suostu ymmärtämään, että jotkut vaan on pienikokoisia ja syövät vähemmän. Painostetaan syöttämään 5 kertaa päivässä, vaikkei päivän tunnit edes riitä siihen. Osa aterioista pitäisi antaa jopa 1,5-2 tunnin välein, jotta ehtisin eikä siinä ajassa ehdi tulla edes nälkä. Mitään muuta en ehdi edes ajatella kuin sitä, että kohta olisi taas ruoka-aika...
- Olen harkinnut jopa neuvolakäynneistä kokonaan luopumista. Vaikka he sanovat ajattelevansa lapsen parasta, niin se ei ole kyllä lapsen paras, jos neuvola painostaa syöttämään enemmän... ja minähän teen sen - vaikka väkisin! :(
olen minäkin. Ja pyytänyt sitä anteeksi. Lapseni muistaa sen vieläkin vaikka on nyt jo teini:(