Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

väsynyt äiti ja sitten ne isoäidit...

Vierailija
04.12.2012 |

Olen 8 kk ikäisen vauvan äiti, väsynyt äiti, olen koko tuon ajan valvonut jokaikinen yö ja muutenkin hoitanut kaiken lapseen liittyvän. Mies on paljon työmatkoilla ulkomailla, olen melkein käytännössä yksinhuoltaja. Vauva vaatii koko ajan minua viihdyttäjäksi, muuten huutaa. En ole lauantain jälkeen ehtinyt itse syödä, enkä tietenkään ole nukkunut, enkä ole suihkuunkaan päässyt, niin kokonaisvaltaisesti vauva vaatii minulta läsnäoloa koko ajan.

Ja sitten meillä on koira, joka on vauvan tulon myötä alkanut ulkona lenkeillä räyhäämään muille koirille kuin mielipuoli. On kaatanut minut kumoonkin. Pelkään aina hirveästi nykyään koiran ulos viemistä, koska jos vastaan tulee toinen koira, saattaa vauva sekä äiti olla äkkiä ojanpohjalla. Aamulla vauva huutaa ruokaa ja koira huutaa ulos pissalle. Kumpi ensin?

Äitini on 60-v virkeä eläkeläinen, asuu kivenheiton päässä meiltä. Hän päätti ottaa oman koiran ja nyt siihen vedoten ei voi tulla koskaan minua auttamaan vaikka olen suoraan sanonut että olen aivan loppu ja että tunnen että mielenterveys menee kohta tähän jatkuvaan valvomiseen ja syömättömyyteen sekä huudon kuuntelemiseen, koiran stressaamiseen, vauvan nonstop-viihdyttämiseen...

Apu mitä hän tarjoaa on lohdutuksen sanat: "Onneksi ei sentään ole koiria ja vauvoja enempää!" sekä "Sun pitäis yrittää syödä". Siinä se mitä saan. Hän on itse aikoinaan hoidattanut minut täysin omilla vanhemmillaan, eikä nyt voi sitten auttaa minua, edes sen verran että joskus veisi koiran ulos, tai katsoisi hetken vauvaa että ehtisin itsekin syödä, kuitenkin asuu tuossa vieressä ja elää vapaata elämää. Minulta kyllä pyydellään milloin mitäkin leipomisapua eri pippaloihin, ja hölmönä kilttinä olen sitten öisin leiponut kakkuja hänen juhliinsa ja menoihinsa. No en minä saisi nukuttua kuitenkaan. Kärsin nykyään nukahtamisongelmista. Väsymys on kaamea, mutta uni ei vain tule, ei vaikka vauva nukkuisikin.

Miehen äiti on myös kiireellä elämässä omaa elämäänsä, matkustelu ja harrastukset ovat hänelle ykkösiä.

Lapsenlapsella kuitenkin ylpeillään, mutta eivät kerkiä häntä paljon edes katsomaan. Isoisiä ei ole. Tuntuu että minut on jätetty aivan yksin rämpimään suossa. Sieltä suon reunalta sitten huudellaan vaan että "koita jaksaa!" eikä elettäkään että kukaan heittäisi avuksi pelastusköyden, ei sittenkään vaikka sitä anelisin.

Elääpä menneessä jolloin lapset hoidettiin ja kasvatettiin koko perheen ja kylän voimin.

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette auta mnua niin maatkaa vanhainkodeissa.

Hei ne mummot makaa sielä vanhainkodeissa, vaikka uhraisivat koko elämän hoitamalla lapsia.

Mutta siis asiaan. Ne vanhemmatkin on ihmisiä ja jotkut on paskoja ja jotkut ei. Ette te saa omia vanhempianne muuttuumaan, vaikka kuinka uhkailisitte, että ette käy vanhainkodeissa katsomassa.

Jokaisen pitäisi joskus kasvaa aikuiseksi ja rakentaa elämä niin, että pärjää itse.

Mulla ihan oikeasti vituttaa nämä tyypit, jotka vääntää lapsia maailmaan ajatuksella, että kyllä mun itsekäs äiti muuttuu ja hoitaa sen lapsen mun puolesta.

Ottakaa nyt joskus saatana siitä elämästänne vastuu ja lopettakaa vinkuminen vanhemmistanne ja katkaistaa napanuora.

Kasvakaa aikuisiksi.

Tuntuu etta monikaan ei tajua, etta AP ON AUTTANUT AITIAAN tarvittaessa esim. leipomalla hanen jarjestamiin juhliin, ottamalla koiran hoitoon aidin ollessa matkoilla, mutta vastavuoroisesti ap ei kuitenkaan saa apua nyt, kun sita lapsen kanssa tarvitsisi.

Se tassa eniten varmasti kirvelee.

Nauttikaa isoaidit kultaisista vuosistanne, silla aikaa kun ap ja monet muut aidit "nauttivat" ruuhkavuosistaan. Kunhan vanhuusvaivoissanne pidatte mielessa, etta niin makaa kuin petaa.

Vierailija
182/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauruun =D

-------Koira helvettiin. Pentu hoitoon. Akka töihin. Ukko vastuuseen jälkeläisestään.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Syöt ensinnäkin ihan rauhassa, vaikka samaan aikaan kuin lapsi tai silloin kun lapsi on päiväunilla

- Nukut silloin kun lapsi nukkuu

- Käyt suihkussa silloin kun lapsi nukkuu

Vaikeaa? Ei. Olet itse tehnyt asioista noin vaikeita.

Silloin kun ihminen on todella väsynyt, ei sitä heti jaksa olla menossa suihkuun tai jääkaapille! Väsynyt ihminen huokaisee siitä hetkestä, että saa olla edes yksin.

Vierailija
184/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka veisi vauvan vaikka kävelylle että ap saisi ottaa pitkän kuuman suihkun ja syödä?

Vierailija
185/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin siihen koiran ulkoiluttamiseen, vähitelleen vauvankin hoitoon (esim. 1 h kerrallaan, että saat vähän levätä tai tehdä muuta).

Mutta älä sitä vauvaasi ala koko ajan viihdyttämään, ei ole todellakaan tarvis. Naapurin kanssa olemme auttaneet toisiamme 2-vuotiaidemma kanssa, että kumpikaan äiti ei aivan väsähtäisi..ja lapsilla on ollut seuraa toisistaan. Tunnetko ketään?

Vierailija
186/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie lapsi lääkäriin! ja itsesi.

En halua lukea lehdestä taasen, että joku on pimahtanut ja tappanut tai pahoinpidellyt lapsensa. Koska kokemuksella tiedän, että ihminen voi pimahtaa täysin jos on todella todella väsynyt ja sinnittelee vaan väkisin eteenpäin.

Hae apua ajoissa, NYT heti.

Ja anteeksi vain, mutta AP on aika rakastunut marttyyriäitiyteensä: en ehdi syömään, suihkuun en mitään... Ja vauvaa ei voi muka viedä lääkäriin, jos se vain huutaa...

Jos ei ole syönyt neljään päivää kuin jogurtin, niin on kyllä jo niin heikoss akunnossa, että on vaaraksi myös lapselleen.

Vierailija
187/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai läheisimmän ihmisen pitäisi jo huomata, ettei sinulla ole asiat kunnossa?!

Soita huomenna neuvolaan. Sinä tarvitset nyt apua, pelkkä isoäitien hoitoapu puoli tuntia viikossa ei enää riitä. Mies nyt kotiin, ei työmatkoja ellei ole aivan pakko.

Vierailija
188/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni jankuttaa asioista jotka ovat vääntäneet toiseen muotoon kuin olen sanonut. En esim. ole lykkäämässä lastenhoitovastuuta isovanhemmille, vaan tarvitsen apua edes vähän, se on mielestäni eri asia. Ja olenko saamaton, laiska, tyhmä vai mitä, en tiedä. En tunnista itseäni enää itsekään, olen ennen ollut erilainen. Nyt, vaikka tulisi tilaisuuskin mennä jääkaapille, jään vain tuijottamaan jääkaapin ovea, olo on kuin olisin valettu betoniin, toimintakyky katoaa. En osaa sanoa mitä ja missä välissä on tapahtunut. Kun saan aikaiseksi mennä kauppaan ja kotiin tultua puran kassin, sieltä löytyy ruokaa vauvalle, ruokaa koiralle, mutta itselleni en ole ostanut. Haukkukaa vain, ymmärrän kyllä että on vaikea ymmärtää sellaista mitä ei ole kokenut. Enkä ymmärrä itsekään mitä on pääni sisällä menossa, tiedän vain että olen kuin kipsissä. Huolehdin kaikista muista mutta mikään taho ei huolehdi minusta, en edes minä itse. Tuolla oli eräs pitkä teksti jossa sain ymmärrystä tilanteelleni. Kiitän sen kirjoittajaa sydämestäni, se auttoi minua jaksamaan enemmän kuin mikään muu viime aikoina. Ystäviä ei tällä paikkakunnalla ole, kun ne jäivät edelliseen paikkaan kun tänne muutimme. Isoäidit kyllä kumpikin muuttivat perässä samalle paikkakunnalle, koska eivät halunneet jäädä yksin, yksinasujia kun ovat ja ovat selkeästi pitäneet meitä jonkinlaisena vanhuudenturvana, vaan nyt on heillä menoja ja rientoja elämä täynnä niin että meistä ei ole niin väliksi. Sitä välillä miettii kun pinnistelee päästäkseen uneen, että jos hyppäisi parvekkeelta, ehkä joku lopulta huomaisi että minäkin olen olemassa. Toisille se on itsestäänselvää että isovanhemmat auttavat ja ovat mukana elämässä, toisille ei. Ja ihan kuin minua pitäisi rangaista siitä että mies on poissa, eli jos yksi läheinen on poissa, ei muidenkaan läheisten tarvitse tehdä mitään auttaakseen, joidenkin av-palstalaisten logiikalla? ap

Siitähän tässä oikeastaan on kyse. Tuollaista univelkaa jne. ei synny, jos mies olisi viikonloput kotona, mutta nähtävästi reissutyö on sellaista, että äijä on ollut vimeiset 8 kk reissussa eikä ole palaamassa vähään aikaan kotiin.

Syytät isoäitejä siitä, että miehesi jätti sinut. Syy ei ole muissa kuin sinussa ja miehessäsi. Olet saanut monia ohjeita siitä, miten järjetää elämäsi, mutta mikään ei sovi, koska jalkaa polkien tahdot ne isoäidit vastuuseen siitä, että mies lähti.

Usko pois, isoäitien asia ei ole ottaa isän vastuuta. Mene sossuun, kerro tilanteesi ja pyydä apua lastensuojelullisista syistä.

Ja jos olet oikeasti masentunut, lapsen tilapäinen huostaanotto hoitojakson ajaksi on ainoa mahdollisuus, jos isä ei lapsesta välitä.

Vierailija
189/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni jankuttaa asioista jotka ovat vääntäneet toiseen muotoon kuin olen sanonut. En esim. ole lykkäämässä lastenhoitovastuuta isovanhemmille, vaan tarvitsen apua edes vähän, se on mielestäni eri asia.

Ja olenko saamaton, laiska, tyhmä vai mitä, en tiedä. En tunnista itseäni enää itsekään, olen ennen ollut erilainen. Nyt, vaikka tulisi tilaisuuskin mennä jääkaapille, jään vain tuijottamaan jääkaapin ovea, olo on kuin olisin valettu betoniin, toimintakyky katoaa. En osaa sanoa mitä ja missä välissä on tapahtunut.

Kun saan aikaiseksi mennä kauppaan ja kotiin tultua puran kassin, sieltä löytyy ruokaa vauvalle, ruokaa koiralle, mutta itselleni en ole ostanut. Haukkukaa vain, ymmärrän kyllä että on vaikea ymmärtää sellaista mitä ei ole kokenut. Enkä ymmärrä itsekään mitä on pääni sisällä menossa, tiedän vain että olen kuin kipsissä. Huolehdin kaikista muista mutta mikään taho ei huolehdi minusta, en edes minä itse.

Tuolla oli eräs pitkä teksti jossa sain ymmärrystä tilanteelleni. Kiitän sen kirjoittajaa sydämestäni, se auttoi minua jaksamaan enemmän kuin mikään muu viime aikoina.

Ystäviä ei tällä paikkakunnalla ole, kun ne jäivät edelliseen paikkaan kun tänne muutimme. Isoäidit kyllä kumpikin muuttivat perässä samalle paikkakunnalle, koska eivät halunneet jäädä yksin, yksinasujia kun ovat ja ovat selkeästi pitäneet meitä jonkinlaisena vanhuudenturvana, vaan nyt on heillä menoja ja rientoja elämä täynnä niin että meistä ei ole niin väliksi.

Sitä välillä miettii kun pinnistelee päästäkseen uneen, että jos hyppäisi parvekkeelta, ehkä joku lopulta huomaisi että minäkin olen olemassa.

Toisille se on itsestäänselvää että isovanhemmat auttavat ja ovat mukana elämässä, toisille ei. Ja ihan kuin minua pitäisi rangaista siitä että mies on poissa, eli jos yksi läheinen on poissa, ei muidenkaan läheisten tarvitse tehdä mitään auttaakseen, joidenkin av-palstalaisten logiikalla?

ap

Vierailija
190/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olenko saamaton, laiska, tyhmä vai mitä, en tiedä. En tunnista itseäni enää itsekään, olen ennen ollut erilainen. Nyt, vaikka tulisi tilaisuuskin mennä jääkaapille, jään vain tuijottamaan jääkaapin ovea, olo on kuin olisin valettu betoniin, toimintakyky katoaa. ap

Mutta yksi kipeä asia vanhemmuutta ja aikuisuuta on se, että olet itse vastuussa itsestäsi. Kukaan ei syötä sinua eikä avaa sitä jääkaapin ovea. Ihminen kuolee nälkään jos ei syö ja juo. Tunnut olevan jo pahasti masentunut, joten mars lääkäriin ja lääkitys kuntoon jotta alat nähdä mihin voit ja mihin et voi vaikuttaa. Mutta sekin sinun on ITSE tehtävä.

Vierailija
191/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapeellähän voi olla myös b-vitamiinipuutos?

Vierailija
192/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samoja tunteita, kun vauva oli pieni. Myöhemmin olen huomannut, että olin silloin masentunut. Ja vauvan itku ja valvominen vaikeuttivat asiaa. Juttele neuvolassa ja ehkä saisit lääkkeitä??

Muista huolehtia itsestäsi. Vauva voi hyvin jos äiti voi hyvin. Mene suihkuun/syömään kun tiedät, että vauvalla maha täysi ja puhdas vaippa. Ota vauva sitteriin katsomaan, kun olet suihkussa ja pukeudut. Vauva ei kuole, jos ei ole koko ajan sylissäsi. Oikeesti.

Vierailija
193/193 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestistä 39 huomaa että olet masentunut. Mulla oli samanlaista. Ennen lasta olin terävä ja aikaansaava. Vauvan kanssa tuli itsemurha-ajatuksia, muisti pätki, itketti, uuvutti.

Et ole huono ihminen vaan sun aivoissa on kemiat nyt niin härän pyllyllä että et voi sille mitään. Olet masentunut. piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi