**Pitkään tuhdanneiden talvipino**
Kommentit (90)
Gabriela: Paljon onnea plussasta!!! Aivan mieletöntä! Oliko sinulla eri lääkkeitä käytössä, kun mitä täällä muilla on ollut? Itsekin testailisin varmaan joka päivä kotona seuraavan viikon ajan :) Pidän peukkuja, että kaikki on kunnossa ja että kaikki menee myös hyvin loppuun asti! Sulla oli varmasti ikimuistoinen joulu :)
MäntäneN: Pahoittelut negasta!! :( Kyllä olisin teille toivonut jouluyllätystä. Oliko teillä vielä pakkasessa jotain jäljellä? Voimia jatkoon!
Marjana: Joko sulla vuoto alkoi kunnolla? Kyllä se aika sitten kuitenkin menee melko nopeasti, vaikka ensin tuntuu, että seuraavaan hoitoon on vielä ikuisuus aikaa. Pidän kovasti peukkuja, että seuraavaa hoitoa ei edes tarvittaisi :)
Miss Piggy: Oletko saanut ovista bongattua? Sehän ei ole mitenkään tavatonta, että sitä ovista ei joka kierrossa tule. En ole itsekään täysin varma, oliko ovista tässä viime kierrossa, kun varsinaisia kipuja ei missään vaiheessa tullut. Kyllä tuo joka toinen päivä –taktiikka kuulostaa ihan järkevältä.
ON: Rakas kroppani jaksoi kun jaksoikin viivyttää vuodon alkua sopivasti ja viime kierto oli 38 päivää. Tiistaina alkoi yöllä vuoto ja nyt mennään kp 3. Soitin aamulla klinikalle ja sain äsken puhelinsoiton takaisin. Lauantaista keskiviikkoon piikitän taas sitä Gonal-F:ää saman annoksen kun viimeksikin ja viikon päästä on ultra. Inssi tehdään varmaankin sitten noin parin viikon päästä, jos rakkula(t) on kasvanut sopivasti. Eli mulle saa päivittää: 4. IUI 01/13. Muutetaan sitä sitten, jos inssiä ei tehdä. Otan torstaina lääkärin kanssa puheeksi myös tuon jatkon.
Onnellista ja parempaa uutta vuotta kaikille!!
Karoliina
Päivittelin karoliinan ja omat tiedot ja lisäilin Gabrielan plussanneisiin, onnea vielä plussasta!
Karoliinalle kiitos pahoitteluista :) Hienoa, että kierto venyi juuri sopivasti! Jokos oli jatkoista puhetta?
Marjaanalle edelleen tsemppiä ivf:n odotteluun.. Perästä taidetaan tulla..
tää tais olla yks rankimmista negoista.. Kolme pikkusta ei selvinny edellisellä kerralla sulatuksesta ja yksi olisi vielä pakkasessa.. Aika olemattomat toiveet sen suhteen on :( Täytyy varmaan henkisesti ja taloudellisesti alkaa varautumaan uuteen ivf kiertoon.. Noh joka tapauksessa: 3.1.13 olis ultra ja sit jatkot sen mukaan. Omaan kiertoon taas mennään niin on taas jännäilyä sen limakalvon suhteen.
Oikein hyvää tulevaa vuotta kaikille! Itse en toivo enkä lupaa mitään, koska ei ne ole ennenkään toteutuneet.. Näillä mennään :)
M
Hei kaikille! Kiitos hirveästi kaikista onnitteluista, mitä olen saanut! :) Olen kyllä käynyt ahkerasti lukemassa kuulumisianne, mutten ole saanut aikaiseksi kirjoittaa..
Mäntäselle tsemppiä tulevaan ultraan! Onko se tällä vai ens viikolla?
Aiemmin kysyit, onko vinkkejä mitä voisi sanoa, kun ei halua juoda. Suomessa se onkin vähän ongelma, jotenkin tuntuu, että pitää tosiaan olla "selitys".. Täällä ei niin tarvitse selitellä, on aika normaalia, että joku ei vaan halua juoda. Mutta itse jouduin päivää ennen raskaustestiä töissä ylipäällikön ylennyksen kunniaksi juotaville drinksuille, enkä todellakaan halunnut sanoa mitään mahdollisesta raskaudesta. Kehitin sitten slityksen, että mulla on päällä parhaallaan eräs lääkekuuri, enkä olen IHAN varma, saako sillon juoda... Se sai ymmärtäväisen vastaanoton ja meni aivan täydestä.
Miss Piggy, tuolla aiemmin mainitsit jotain PCO:sta ja sen mahdollisesta katoamisesta. Mulla kävi juuri niin. Oma Suomen gyneni (jolla olen käynyt kunnioitettavat yli 20v!) löysi multa täysin yllättäen PCO:on joulukuussa 2010. En nyt muista kummalla puolella sitä piti olla, mutta jonkin ajan kuluttua sanottiinkin, että se oliskin toisella puolella.. Viime kesänä vahvistetiin, että mulla EI loppujen lopuksi olekaan PCO:ta.. Että joko se diagnoosi oli alunperin väärä tai sitten se tosiaan katosi pois. Ehkä sinullakin käy/on käynyt niin? Toivotaan, että selviäis syyt ja tavat millä teitä hoitaa.
Karoliina: Sulla on sitten ultra tulossa kohta puoliin? Toivottavasti sieltä tulee hyviä uutisia!
Kysyit lääkityksestäni. Mulla on siis ollut, ja on edelleen, kahta hormonia punktion jälkeisestä päivästä lähtien. Progynova 2mg (estrogeeniä) ja Utrogestan 200mg (keltarauhashormonia) 3 kertaa päivässä. Jälkimmäinen laitetaan alakautta ja se on nyt viime päivinä alkanut ärsyttää - sitä valuu kauheesti pois :-I Pidän siksi sidettä koko ajan. Mutta positiivisen verikokeen jälkeenhän sanoivat, että pitää ehdottomasti muistaa jatkaa lääkitystä, kunnes sanovat, että lopetan. Oletan niitten jatkuvan vielä viikkoja, jos raskaus jatkuu.
Marjana: Juu, jos raskaus jatkuu normaalisiti, niin hevosystävät jäävät mun osalta nyt sitten ihan rapsutuskavereiksi joksikin aikaa. Harmi, kun vihdoin vasta syyskuussa pääsin taas aloittamaan lapsuudenhaaveen toteuttamisen, mutta tämä on mulle kyllä maailman paras syy lykätä ratsastusta.. :) Ja käyn jatkossakin kaverin kanssa varmaan vähintäin viikottain tallilla, oppiihan sitä maasta käsinkin jotain. Ja kun siellä tulee aina niin ihana olo :)
Sen haluan vielä sanoa, että muistan niin hyvin, että sinä Marjana olit yhden Alexandran kanssa ihan ensimmäiset kenen kanssa olin täällä samoissa kiertopäivissä (taisi olla huhtikuussa 2010) ja toivotankin sulle siksi ihan erityistä onnea sydämestäni, toivon NIIN näkeväni sinut pian plussanneiden listassa!!!
Ja sitten Oma napa, tai oikeammin sen alus.. ;)
En oikein vieläkään jaksa uskoa, että olen raskaana.. Olen tehnyt viimeksi toissapäivänä apteekin oman testin. Se oli sellainen erityishaave, jonka olen halunnut toteuttaa jo pitkään, kun sehän ei näytä vääriä positiivisia.. Niin kun tulin Suomeen oli käytävä tietysti ostamassa sellanen ja kyllä siihen tuli kyllä niin vauhdikkasti HETI testiviiva ja vahvana, että kyllähän sitä pitäs uskoa.. Mutta pelkään silti, vähän niinkun kokoajan, että oireettomuudesta huolimatta onkin tullut alkuraskauden keskenmeno tai tuulimuna. Yritän pysyä rauhallisena enkä stressata, mutta kyllä se mielessä usein on.
Oireita on niin vähän, siitä kai se johtuu? Todella pieniä nippailuja on iltayöllä hetken ja lisäksi vain lähinnä unettomuus vaivaa. Aamuheräilyt muuttuivat siis todella myöhään valvomiseen. Onneksi olen ollut joululomalla, en tiedä miten olisin töistä selviytynyt?! Unettomuuteen varmaan vaikuttaa, kun olen niin paljon levännyt päiväsaikaan. Siis todella olen ollut ensimmäisestä plussasta enimmäkseen pitkällään. Onneksi oli se joululoma..
Tosin nyt sunnuntaina alkoi päivällä lievä pahoinvointi, siis ei oksetus, vaan sellanen mieto kuvotus, kuin olis paha maku suussa. Ja tänään se on vahvistunut selvästi, mutta menee ohi kun syön jotain. Jippii, ensimmäinen "oikean tuntuinen" raskausoire!! :D Kumpa vaan nyt tulis hyviä uutisia huomenna, jolloin menen toiseen verikokeeseen. Mulle sanottiin (mielestäni aika ikävästi, sillon kun tuli soitto verikokeen plussasta) että jos olette 2.1. verikokeen mukaan vielä raskaana niin sitten olis ens viikolla ultra! Ja siellä pitäs näkyä sitten syke, tai sykkeet jos tuolla on enemmänkin väkeä...
Pieniä nippailuja on siis kyllä ollut molemmin puolin iltaisin, joskin enemmän oikealla. Mutta tänään on ollut pari kertaa kipeitäkin nippaisuja ja molemmilla puolilla, että tiedä sitten.. Ja nyt taas, oikealla tällä kertaa. Nämä tänpäiväiset nippailut ovat selvästi kovempia kuin aiemmin.
En ole vielä uskaltanut ilmoittautua odottajien puolelle, enkä ole ihan varma päivistänikään vielä. Kertokaa viisaammat jos olen vääräss, mutta kun kerran punktio, follikkelien ulosotto ja munasolujen laitto maljaan treffaamaan siittiöitä oli 3.12 niin silloin oli ilmeisesti rv2? Joten ens viikolla olis rv7. Kyllä kai sillon jo sykkeet näkyy jos on näkyäkseen..?
No, nyt taas niitä positiivisia ajatuksia päähän (hevoset, ihana uusi vuosi uusine haaveineen ja tavoitteineen ja yllätyksineen) ja rauhassa nauttimaan. Minähän kuitenkin olen nyt raskaana kunnes toisin todistetaan ;)
Toivotan teille kaikille oikein ihanaa ja todella onnekasta uutta vuotta 2013 - tulkoot kaikki toiveenne todeksi tänä vuonna!!!
t. Gabriela 6+1 (?) :)
Tänään oli ultra, mieskin pääsi pitkästä aikaa mukaan :)
Kp 12 ja molemmin puolin 12mm follikkelit ja paaaljon pieniä. Aika pienet on follit tällä kertaa, yleensä ovat jo isompia näillä kiertopäivillä. Limis oli kuulemma hyvä kp nähden, kaunis ja kolmikerroksinen. Ei kertonut paljon oli millejä, mutta oleellisinta että riittävä.
Nyt vkloppuna ovista bongailemaan ja jos plussaa niin maanantaina soitto YO:n ja jos negaa niin paikalliselle polille uusintaultraan. Peukkuja, että plussaa tulisi vkloppuna :)
M kp 12 yk 3v 2kk
Karoliina: Joo kyllä se minun vuoto alkoi ihan rytinällä sitten joulua ennen sunnuntaina. Mökillä. Jossa olet ulkohuussi varassa. Jes! Pikkuisen meinasi ottaa hermoon, kun ne pari ensimmäistä päivää vuodan ihan kunnolla... Hienoa, että sinun kroppa toimi paremmin. ;) Jokos se kontrolliultra oli sitten? Miten meni?
Mäntänen: Tilannehan kuulostaa siis kuitenkin ihan hyvältä. :) Onko ovisplussaa jo näkynyt?
Gabriela: Minäkin muistan Alexandran noista alkuaikojen pinoista. Toivottavasti hänen perheelleenkin kuuluu hyvää. :) Yritä vaan hyvä nainen nauttia nyt siitä raskaudesta ja uskoa siihen. :)
ON: Luomukiertoa siis mennään... Olin havaitsevinani ovulaatio-oireita jo perjantaina, mikä tuntuu hassulta, että olisi jo toinen kierto peräkkäin, jossa ovuloin kp 13-15 ajalla... Minullahan on ollut yleensä pitkät kierrot, reilusti yli 30 päivää. No joka tapauksessa peittoja on heilutettu perjantaina ja lauantaina. Ja toivottavasti vielä tänään kerran. Sitten mies lähtee reissuun, joten tämän kierron toivo on tämän viikonlopun varassa. Vaikka tuntuu vaikealta uskoa, että tulisi luomuplussa, niin silti sitä ei voi olla yrittämättä. Ja jostain se pääkoppa kaivaa silti sen fiiliksen, että "olisipa ihana kahden viikon päästä testata ja nähdä ne kaksi viivaa" ja jaksaa vielä uskoakin siihen. Ihmeellinen on tämä ihmismieli. :D
Ja tosiaan eihän se maaliskuukaan ole edes kaukana ja ne kuukautiset jo ilmoitetaan sitten polille, jos tärppiä ei tule sitä ennen... Hirvittää kyllä ihan suunnattomasti, että miten saan käytyä niissä kaikissa kontrolliultrissa töiden ohella, jos IVF-hoito alkaa. Viimeksi olin lomalla ja se onnistui niin helposti. Nyt en halua uhrata kesälomaani jo toukokuussa näiden hoitojen takia. Helppohan se olisi, jos ne ajat saisi aina aamulle, mutta kun ne pahimmillaan on iltapäivällä klo 13. Mikään työvuoro ei käänny sellaiseksi, että pääsisi tuohon aikaan lääkäriin. Ehkä murehdin turhan paljon jo etukäteen, mutta tiedän kyllä tuon olevan sitten ihan todellinen ongelma.
Marjana kp 15/28-30 yk 33
Mäntänen: Oli jatkoista puhetta. Kirjoitan lisää tuossa ON:ssa. Tuliko siellä plussaa viikonloppuna ovistestiin? Miten teillä nyt jatkuu?
Marjana: Voi ei, mä olisin varmaan tullut hulluksi, jos olisin ollut pelkän ulkohuussin varassa kuukautisten aikaan… En nyt sanoisi, että tämä mun kroppa toimii hyvin, mutta tällä kertaa pitkä kierto tuli sopivaan kohtaan :) Hienoa, että olette päässeet hyödyntämään ovista. Mulle lääkäri just sanoi, että pitää olla positiivisella mielellä ja uskoa tähän hommaan, koska se on tutkittu juttu, että silloin on paremmat mahdollisuudet onnistua, kun että jos on negatiivinen ja odottaa jo seuraavaa hoitokiertoa (niin kuin minä).
ON: Kävin tosiaan viime torstaina ultrassa ja jälleen vasemmalle puolelle oli tulossa yksi rakkula, mutta se oli vaivaiset 11 mm ja silloin oli siis kp 10. Jouduin sitten jatkamaan piikittelyjä ja lääkäri halusi ultrata uudelleen lauantaina. Ensimmäistä kertaa tuolloin torstaina oli muuten eri lääkäri. Kyselin torstaina kovasti jatkosta ja ivf:stä ja hän pyysi vielä miettimään, että halutaanko tosiaan jo siihen ivf-jonoon. Lauantaina Mäntäsen tapaan myös minun mieheni pääsi pitkästä aikaa mukaan. Koko paikka oli siis muuten kiinni, mutta tällä hoitavalla lääkärillä oli päivystysvuoro. Oli hassua olla siellä polilla, kun siellä on aina ihan hirveästi ihmisiä ja kaikilla kova kiire ja nyt käveltiin tyhjiä ja pimeitä käytäviä lääkärin perässä tutkimushuoneeseen. Juteltiin sen lääkärin kanssa 45 minuuttia näistä hoidoista ja jatkoista. Hän oli sitä mieltä, että meille oikea hoitomuoto on tällä hetkellä nuo inssit. Koska siis mulla on niitä ovulaatiohäiriöitä. Ja että näistä insseistä pitäisi tulla tulosta, mutta niitä haluttaisiin tehdä 4-6. Torstaina tehdään siis tämä 4. inssi. Ja tultiin siihen tulokseen lauantain käynnin jälkeen, että tehdään vielä tämänkin jälkeen vaikka se yksi vielä. Kun joka tapauksessa se ivf menisi varmaan sinne syksyyn, niin nyt alkuvuodesta voitaisiin tehdä näitä inssejä vaikka joka kiertoon ja sitten taas pitää kesän aika taukoa, niin kuin viimekin vuonna. Ja tosiaan lääkäri kehoitti minua olemaan positiivisempi näitä inssejäkin kohtaa, vaikka pelkkiä pettymyksiä niistä on tähän asti tullut. Joten yritän nyt löytää sen positiivisen puolen itsestäni ja mennä hoito kerrallaan :) Mutta meillä oli kyllä hyvät keskustelut ja ne oli aika epävirallisia, ja se lääkärikin oli tosi rento. Mulla piti siis olla vain nopea 5 minuutin varmistusultra :) Tässä nyt valvon ja kulutan aikaa, kun saan pistää sen Ovitrellen (irroituspiikki) klo 23.
Karoliina
Karoliinalla kuulostaa hyvälle suunnitelmat! Mukavaa, että saitte rauhassa keskustella lääkärin kanssa.. Itsekin varmaan kaipaisin sellaista, että istuttas alas ja käytäs kunnolla mein tilanne läpi.. Toiveet, odotukset, suunnitelmat ym.. Nuo käynnit kun on vaan sisäänulos meininkiä..
Marjanalle pitää peukut nostaa menkat ja mökkiyhdistelmälle! Ei ois ittelläni kyllä luonnistunut ehkä :D Peukkuja luomuplussan puolesta, ainahan se voi onnistua!
Sunnuntaina illasta pärähti plussa ovistestiin ja eilen illalla aloitettu lugesteron. Huomenna aamulla soitellaan mein alkion kuntoa ja sit toivon mukaan päästään siirtoon klo 13. Jännittää aivan vietävästi!! Ilmoittelen huomenna uutisia!
-M
Karoliina: Onpas mahtavaa, että teillä on noin hyvä lääkäri! Kyllähän nuo inssit kannattaa käyttää hyväksi. Se on kuitenkin niin helppo hoito IVF:ään verrattuna. Minusta on hassua, ettei inssejä tehdä IVF-hoitojen välissä meidänkin polilla... Olisihan se järkevää ainakin kokeilla, jos ei ole syytä siihen, miksi inssi ei voisi onnistua..
Mäntänen: Oi että teillä on jännät paikat! Ilmoita heti, kun pystyt, miten kävi! Pidän peukkuja!
ON: Se siitä luomukierrosta! Ovulaatio paukahti kuitenkin paikalle vasta tänään kovien kipujen ja limojen kera ja mies 300 kilometrin päässä. Että se siitä sitten todellakin. Lauantaina on edellisen kerran peittoja heilutettu, joten en usko, että siittiöt olisivat eläneet niin kauan, kun niiden laatu ei aina huippu ole muutenkaan. Voitte vaan uskoa, että ärsyttää!
Marjana kp 18/32-33 yk 33
Voi pahus Marjana!! Pieni positiivari kuitenkin muistuttaa tyttösiittiöiden elävän jopa viikonkin...
Missä missPiggy?
On: kuusisoluinen, viimeinen alkio siirretty.. Oikealla puolella oli vielä toinen rakkula, ilmeisesti puhkeamaton.. Vasemmalla oli puhjennut. Limakalvo oli riittävän paksu mutta ei riittävästi vielä muuttunut keltarauhasen vaikutuksesta.. Eipä kauheesti toiveita nostattavaa ja lääkärikin jo puhui seuraavasta ivf-kierrosta.. Kehoitti vaan jatkamaan hoitoja jos ei plussaa tule, että kaikki näyttää niiiiin hyvältä.. Huohh.. Noh, testi 24.1. kertokoot sitten lisää...
M pp0
Onnea gabriela! Lisäilen sut tonne plussanneisiin jossain vaiheessa :) enkeleitä matkallesi kohti äitiyttä!
Muille meille oikein rauhallista ja hyvää joulua! Koitetaan unohtaa murheet ja nauttia tästä hetkestä kaikesta huolimatta.. :)
-m kp 2