Kauheeta touhua toi siivoojien rääkkääminen!
Ja ihan syystä kirjoitin otsikon noin!
Katsoiko kukaan sitä dokkaria hotellien kerroshoitajista?! Taitaa muuten löytyä areenaltakin toi ohjelma?
Hain kerran itse tuollaista työpaikkaa, sain sen mutta kesken koulutuksen lopetin kun totesin että mun fysiikka ei kestä tuollaista rääkkiä. Siivoojat lähes juoksivat paikasta toiseen, naisilla valui hiki otsaa pitkin, huoneissa vauhti oli sitä luokkaa että melkoinen kunto täytyy olla että jaksaa tunnista toiseen painaa hommia! Tauolle ei keretty ja sekin kerrottiin heti alussa että näin voi toimia ja turha siitä on valittaa ja sitä rataa. Sanottiin että pitäkää omaa pulloa mukana ja muistakaa sitten juoda paljon kesken hommien ettei tule turhia pyörtymisiä sitten... Palkkaa olisin saanut 7,40 tunnilta (brutto) ensimmäiset 4 kuukautta ja sitten tuntipalkka olisi noussut vähän päälle 8 euroon!!! Housut ja kengät piti ostaa tietynlaiset, t-paidan sai heiltä mutta sekin piti pestä aina itse kotona. Yhdellä paidalla piti pärjätä. Ulkomaalaiset, uudet työntekijät olivat vaan nöyränä ja sanoivat että kaikki käy kunhan vaan saavat tehdä töitä.
Pistää NIIN VIHAKSI tämä touhu. MIKSI tämmöseen ei puututa? Heti tulee kenkää jos suusi uskallat aukasta ja vaatia jotain. En kyllä yhtään ihmettele ettei tämmöset hommat houkuttele alalle. Ja melko varmaa on että monessa muussakin työpaikassa on tämmönen meno vuodesta toiseen. MIksi ihmisten pitää suostua tekemään huonolla liksalla törkeän paljon töitä?
Kommentit (37)
koska olen kaupassa töissä ja ymmärsin, että samalla tavalla minunkin esimieheni ajattelevat: vanhat pihalle ja halvemmat työntekijät töihin. Ja asenne on tuo "kuka tahansa voi tehdä sinun työsi". No meillä ei voi, meillä on niin monta ekstrapalvelua meidän kaupassa, että uusilla työntekijöillä menee vuosi pari ennen kuin oppii kaikki hommat niin että voi antaa ne niiden vastuille kaikki, peruskassajutut toki oppii nopeasti. Mutta meillä ei vaan toimisi sellainen, että otettaisiin halvat työntekijät keskenään pyörimään. Se vaan, että tuo ajattelu ei ulotu pelkästään siivousalalle vaan laajemmin palvelualalle, on turha kouluttautua tarjoilijaksi ja odottaa, että työntekijä tarjoaisi vakityösuhdetta ja ok palkkaa jos homma joten kuten pyörii 7 euron tuntipalkalla töihin tulevilla opiskelijoilla. Että ei niin väliä, vaikka työn jälki ei noilla halvemmilla olekaan samanlaista (näinhän se siivoojien esimieskin sanoi!), riittää, että on halvempaa.
Ja meillä tuntuu myös olevan se tärkeää, että jos homma joten kuten pyörii, se riittää, ei haittaa asiakasvalitukset, jos kassaan kilahtaa jonkinlainen summa.
Ikävää vaan, kun olen itse ajatellut, että jos en muuta keksi niin ainakin noita kaupan töitä riittää aina, voi kuitenkin olla, että minut potkitaan liian kalliina työntekijänä jossain vaiheessa pihalle.
Olisko muuten siinä jokin markkinarako, että perustais tuollaisen vanhan ajan hotellin, jossa on omat kaikki työntekijät ja mitään ei ole ulkoistettu? Siinä olis kaikki kokeista siivoajiin, respan työntekijöistä huoltomiehiin ja hotellin johtajiin saman puljun alla PALVELEMASSA asiakasta eikä vaan pelkästään hoitamassa omaan työnkuvaan kuuluvaa kapeaa siivua?
tuossa dokkarissahan vedottiin kannattavuuteen, miksi siivoojilla teetetään liikaa töitä. Olisi mielenkiintoista tietää, onko omat työntekijät todella sitten sitä kannattavuutta syömässä vai onko kyse viime kädessä voittojen maksimoinnista.
ja käsittääkseni firmalla menee todella hyvin kiitos venäläisten. Mutta siivous ei tuota mitään eli on vain suuri menoerä. Siksi kai ala on niin kilpailutettu ja ulkoistettu. Ja venäläiset ovat sottaisia, todellakin. Ei voi siis verrata Helsingin liikemieshotellia, jossa asiakas yöpyy yhden yön ja kylpylää, johon tullaan perheenä ja ollaan useita öitä. Huoneen siivouksessa on iso ero.
tulinahdisyunuy ja surullinen olo ohjelmaa katsoessa. voimaton raivo kapitalistista yhteiskuntaa kohtaan, jossa ihminen ei ole muuta kuin työkalu voiton tekemistä varten.
ne väliesimiehet oli törkeydessään ja tyhmyydessään aivan omaa luokkaansa. miten joku voi edes ajatella noin että vanhoista eroon, kun eivät jaksa ja sanoa, että ei itse pystyisi samaan työmäärään, mutta vaatii sitä silti muilta. tai se, että tunnustaa miten kilttejä ulkomaalaisia on helppo käyttää hyväksi. avuttomia ihmisiä siis, jotka eivät voi valita tai valittaa.
miten noin sieluttomia ihmisiä voi olla olemassa? shame on you.
marx oli niin oikeassa: muutos lähtee sorretuista itsestään mutta vasta sitten alkaa tapahtua kun sorrettuja on tarpeeksi. nyt ollaan suomessa hyvää vauhtia matkalla siihen
pisteeseen.
ohjelma oli todella tarpeellinen herätys.
tulinahdisyunuy ja surullinen olo ohjelmaa katsoessa. voimaton raivo kapitalistista yhteiskuntaa kohtaan, jossa ihminen ei ole muuta kuin työkalu voiton tekemistä varten.
Kapitalismin kanssa siivoamisella ei ole mitään tekemistä. Siivoaminen ei vaadi pääomia rättejä ja moppeja enempää.
Kapitalismin kanssa siivoamisella ei ole mitään tekemistä. Siivoaminen ei vaadi pääomia rättejä ja moppeja enempää.
mieti itse jos et tuon vertaa mistään mitäänymmärrä.
tuossa dokkarissahan vedottiin kannattavuuteen, miksi siivoojilla teetetään liikaa töitä. Olisi mielenkiintoista tietää, onko omat työntekijät todella sitten sitä kannattavuutta syömässä vai onko kyse viime kädessä voittojen maksimoinnista.
Kylläpä se taitaa tuota voiton maksimoinnista olla kyse. Kertoihan se työsuojeluvaltuutettu että aikoinaan hän oli siivoojana Intercontinentalissa joka oli 5 tähden hotelli ja työtahti sekä arvostus ihan eri luokkaa. Kai se hotelli on silloinkin ollut kannattava, mutta kun pitää saada kaikki aina vaan tehokkaammaksi ja halvemmaksi.
eikä fyysisen työn tekijöistä voi jatkuvasti "tiristää" irti enempää tehoja, vaikka kapitalismin hengessä työn tuottavuuden tulisi toki parantua jatkuvasti. Ehkä se on mahdollista siinä vaiheessa, kun geenimanipulaatiolla luodaan uusia tehokkaampia ihmisrotuja..
Törkeitä kommentteja :( sillä yhelläkin akalla! Ei arvosteta niin yhtään ihmistä, sitä työntekijää joka tekee raskasta työtä päivästä toiseen paskalla palkalla!
Minusta tärkeä aihe josta riittäisi puhuttavaa pidemmäksikin aikaa. Jotain pitäis oikeasti tehdä että vastaava touhu saatais loppumaan. Edes jossain.
ap
Ei siivoojat ainoa orjan asemassa oleva ryhmä ole. Esim. vanhusten kotipalvelussa työskentelevät ovat samalla viivalla, ainakin lähes.
Mutta emmekös me tätä haluakin? Vai miksi vuodesta toiseen kokoomus istuu hallituksessa? Vasemmiston kannatus on romahtanut ja tottakai se näkyy duunarien työoloissa. Toisten täytyy painaa niska limassa, että rikkaammat saavat nauttia elämästään vaikkapa hotelleissa. Jos siivoojat saisivat kunnon palkkaa ja heillä olisi työtä sen verran että ehtivät sen kunnolla tehdä, hotelliyön hinta tuplaantuisi varmaan.
Ettekö oikeasti näe kehitystä? Koko ajan mennään takaisin vanhaan malliin, aikaan ennen kansalaissotaa. Työntekijät ovat se välttämätön paha, eliitti rikastuu ja nauttii elämästään. Me muut olemme pelkkiä työmuurahaisia tässä systeemissä. Nekin jotka kuvittelevat olevansa jotenkin paremmassa asemassa ovat pelkkiä pankkien velkaorjia ja verojen maksajia. Pankki luo asuntolainanottajien kautta rahaa tyhjästä itselleen ja vielä korkojen kera.
Sitä saa mitä tilaa.
olin koulun jälkeen Manskun Interissä (eli toi Scandic tuosssa dokumentissa) kerroshoitajana ja mulla oli tuo 14 huonetta/pvä tahti. En pystynyt, en millään. Osassa huoneita oli ainakin tuohon aikaan ns. Queen size bed eli parisänky, jonka petaamiseen meni multa kun oon 160cm pitkä ihan järjettömästi aikaa ja se piti osittain tehdä konttamaalla sänkyn päällä. Ei jäänyt paljoakaan aikaa imuroinnille yms esitteiden tarkistelulle... ja joka ilt aolin aivan poikki. Jaksoin sitä kolme kuukautta, sit vaihdoin hommia.
Olen ollut pienillä yrityksillä, isoilla, lääketehtaista autokorjaamoihin ja kaikkea siltä väliltä. On ollut hyviä ja huonoja esimiehiä ja paskoja ja vähän vähemmän paskoja firmoja. Mutta pakko sanoa, että 10 vuoden aikana näin alan muutoksen. Ala on kilpaillut itsensä täysin kannattamattomaksi. Saman olen huomannut varastoalalla ja muutamilla muilla aloilla.
Kilpailu yritysten välillä on niin kovaa, että hinnat on pakko polkea alas. Ja koska palkat ei anna myöden niin työntekijöistä revitään se teho kaikilla muilla mahdollisilla keinoilla. Olen juurikin siivonnut tauotta hotelleissa ja palkaksi syytettiin aina varastamisesta jos joltain asiakkaalta oli hävinyt esim. rahaa tai koru.
Lisäksi esimiehet olivat niin ylityöllistettyjä, että harva niistä hoisi omat hommansa hyvin. Olivat kireitä, kiireisiä ja unohtivat asioita. Mulla vaihtus yhdessä firmassa 8 vuoden aikana (mitä mulla oli sinne soppari) esimies viisi kertaa. Kaksi esimiestä lähti määrittelemättömäksi ajaksi sairaslomalle.
Mä pidin siivoamisesta työnä. Tykkäsin työkavereista ja osa asiakkaista oli aivan huippuja. Mutta oli joukossa niitäkin asiakkaita, jotka ihan suoraan jutteli: "kannattais sunkin tyttö opiskella, että saisit kunnon työn" Ai että tää että siivoon sun työpistettä ei ole sun mielestä kunnon työtä :(
No nyt on ollut kiva huomata, että mun koulutuksissa istuu myös entisiä asiakkaita ja saan olla heille opettamassa miten sitä muutosjohtamista hoidetaan yms. Että lattialta se siivojakin ponnistaa :)
eikö näillä työsuojeluvaltuutetuilla, joka tämä siivoajia jututtava rouva ollut, ole mitään keinoa kuitenkaan loppupelissä puuttua työnantajien touhuihin? Jos ei tavallisilla neuvotteluilla saada mitään muutosta aikaan, kuten hänkin kertoi ettei vuodessa ole tapahtunut mitään edistystä ja työnjohtaja vaan tuumaa että työtahti tulee vielä tästäkin kiristymään.
Niiden työnjohtajienh aukkuminen ei kyllä mene oikeaan osoitteeseen, eihän ne ole niitä todellisia johtajia. Ne ovat kai jotain lähiesimiehiä, alaisia siis itsekin.
oli kyllä aika havahduttava dokkari. Alan siirtymään yhä enemmän ja enemmän vasemmalle itse.
Olisko muuten siinä jokin markkinarako, että perustais tuollaisen vanhan ajan hotellin, jossa on omat kaikki työntekijät ja mitään ei ole ulkoistettu? Siinä olis kaikki kokeista siivoajiin, respan työntekijöistä huoltomiehiin ja hotellin johtajiin saman puljun alla PALVELEMASSA asiakasta eikä vaan pelkästään hoitamassa omaan työnkuvaan kuuluvaa kapeaa siivua?