Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheeta touhua toi siivoojien rääkkääminen!

Vierailija
04.12.2012 |

Ja ihan syystä kirjoitin otsikon noin!

Katsoiko kukaan sitä dokkaria hotellien kerroshoitajista?! Taitaa muuten löytyä areenaltakin toi ohjelma?

Hain kerran itse tuollaista työpaikkaa, sain sen mutta kesken koulutuksen lopetin kun totesin että mun fysiikka ei kestä tuollaista rääkkiä. Siivoojat lähes juoksivat paikasta toiseen, naisilla valui hiki otsaa pitkin, huoneissa vauhti oli sitä luokkaa että melkoinen kunto täytyy olla että jaksaa tunnista toiseen painaa hommia! Tauolle ei keretty ja sekin kerrottiin heti alussa että näin voi toimia ja turha siitä on valittaa ja sitä rataa. Sanottiin että pitäkää omaa pulloa mukana ja muistakaa sitten juoda paljon kesken hommien ettei tule turhia pyörtymisiä sitten... Palkkaa olisin saanut 7,40 tunnilta (brutto) ensimmäiset 4 kuukautta ja sitten tuntipalkka olisi noussut vähän päälle 8 euroon!!! Housut ja kengät piti ostaa tietynlaiset, t-paidan sai heiltä mutta sekin piti pestä aina itse kotona. Yhdellä paidalla piti pärjätä. Ulkomaalaiset, uudet työntekijät olivat vaan nöyränä ja sanoivat että kaikki käy kunhan vaan saavat tehdä töitä.

Pistää NIIN VIHAKSI tämä touhu. MIKSI tämmöseen ei puututa? Heti tulee kenkää jos suusi uskallat aukasta ja vaatia jotain. En kyllä yhtään ihmettele ettei tämmöset hommat houkuttele alalle. Ja melko varmaa on että monessa muussakin työpaikassa on tämmönen meno vuodesta toiseen. MIksi ihmisten pitää suostua tekemään huonolla liksalla törkeän paljon töitä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi työntekijöitä pidetään tyhminä: puhutaan kuin idiooteille, poljetaan oikeuksia jatkuvasti, kytätään ja syynätään. Kerran sain jopa oppaan, jossa neuvottiin henkilökohtaisen hygienian ylläpitoa "ettei siivoojan perässä leiju hienhaju".

Onneksi ei tarvitse enää noita hommia tehdä, opiskeluaikoina oli pakko kun ei aluksi muutakaan saanut.

Vierailija
2/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa siivoojien - anteeksi - siis siistijöiden maailmaan.

Itse olen aikoinani pari kesää tehnyt kauppakorkeakouluopintojen ohella siivouskeikkaa ja se on kuulkaa maailman vähiten arvostetuin työ.

Toimistosiivoojanakin joutui kestämään jos jonkinlaista ylenkatsetta, kun hädin tuskin kauppaoppilaitoksen läpäisseet katselivat nenänvarttaan pitkin minua, alhaisempaa ihmistä, joka pyyhin heidän pölyjään. Huvittavaa suorastaan: ihan kuin normaali siivoojan tervehtiminen olisi laskenut heidän omaa arvoaan. Työmaailmassa vallitsevassa kastijaossa siivoojat ovat sitä alinta luokkaa.

Arvostus nousi sitä työtä ja sitä työtä tekeviä kohtaan omien kokemusten valossa ja en ikinä jätä siivoojia tervehtimättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin toimistosiivoojana ja kaikki olivat todella mukavia. Kyselivät, mitä opiskelen. Toimistojen väki heitti vitsiä aina ohimennen. Ja firma jossa työskentelin oli hyvä.

Vierailija
4/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yöpyessäni koetan olla siististi ettei jää káuheasti siivottavaa ja tuon dokkarin jälkeen parannan vielä tapojani. Selvähän se on, että toivotaan ulkomaalaisia hommiin, he eivät valita, ressukat!

Vierailija
5/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin 3:lla. Myös juttelen siivoojien kanssa yms., mitä työpaikalla ei kukaan muu tee.

Minulle esimerkiksi sairaalassa ja ammattikoulussa työskennellessäni sairaanhoitajat ja opiskelijat v*ttuilivat siitä, että kannattaisi kouluttautua kuten he, niin pääsisi siivoamasta. Itsehän opiskelin yliopistossa.

Pakko sanoa vielä tuosta kyttäämisestä, kerran kun olin ilmoittanut olevani sairas, pomo tuli soittelemaan ovikelloani ja tarkistamaan, olenko. Mulla oli kyllä lääkärintodistus hankittuna.

Vierailija
6/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli karmeaa - ei niinkään se työ eikä ympäristön suhtautuminen, mutta työnantajan suhtautuminen oli jotain hirveää. Olimme työnantajalle vain välttämätön paha, jonka turvallisuudesta ja hyvinvoinnista ei välitetty. Työkoneita ei huollettu, ja niiden halkeilleet johdot lilluivat siellä väkevässä pesuaineliuoksessa kun poistimme vahaa. Se, että tietty kone poltti aina sulakkeen kun se pistettiin seinään, oli vain sinänsä harmillista, että sitten ei voitu tehdä töitä. Se, että joku meistä ois saanut siitä sähköiskun todella helposti, ei huolettanut ketään. Pesuaineita ei laimennettu oikein, ja moni meistä sai hengitystieoireita ennen kuin tajusin googlettaa oikean laimennussuhteen. Taukoja ei olisi saanut pitää, ja nekin piti pitää siivouskomerossa (siis oikeasti; se komero on komero, ei siellä mahdu edes istumaan, ja siellä pitäisi jotain taukoja pitää) ja opastus töihin oli aina mitä oli.

Tällaista.

Kun sitten valmistuin ja pääsin oman alani työpaikkaan, niin maailma oli ihan eri. Totta kai, jos elää maailmassa, jossa suuri murhe on esimerkiksi pikkujoulut, joissa työnantaja ei tarjoa drinksuja, niin on tosi vaikeaa eläytyä siihen kuinka surkeita työnantajia siivoojilla voi olla.

Vierailija
7/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatauko pitäisi lain mukaan pitää, mutta jos pitäisivät, eivät ehtisi siivota niitä kaikkia huoneita, jotka on määrätty siivoamaan. Sitten ne tekevät työtä ruokatunninkin, mutta eivät saa siitä työstä palkkaa. Mitähän siinäkin pitäisi sitten tehdä.

Vierailija
8/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa nuo "ei voineet ees siivoojaa tervehtiä"-kommentit; mikä hiton velvollisuus minulla on alkaa juttelemaan tuntemattoman kanssa? En tervehdi siivoojaa, mutten myöskään vahtimestaria tai ikkunanpesijää. Se ei johdu siitä että olisin "parempi ihminen", vaan siitä että MINUA EI KIINNOSTA. Veikkaan, että 99% tapauksista moikkaamattomuus johtuu tuosta...eikä siitä että siivooja on "vain" siivooja.

Ette sitäpaitsi ole ainoita, joilla on nykyaikana vaikeaa ja palkka paska. Monet duunarialat ovat täynnä kohtaloita, joissa ei ole järkeä eikä kohtuullisuutta nimeksikään.

Vierailija
9/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luottamusnaisena toimiva entinen siivoojakin sanoi, että 15 v sitten sai tehdä työnsä kunnolla ja päivässä oli siivottavana noin 14 huonetta. Nyt siivoojien pitää tehdä jopa 30 huonetta, eikä kukaan kysy pystyytkö siihen.

Typerä esimies oikein nolasi itsensä. Vertasi siivoojia 5-vuotiaisiin lapsiin jotka ei tajua mitään. Sanoi ihan suoraan miten helppoja ja kivoja ulkomaalaiset työntekijät ovat, kun eivät ikinä valita vaikka joutuisivat tekemään mitä. Tunnustipa vieläpä senkin, että kun työntekijä on ollut töissä 3 v alkaa palkkataso olla jo sitä luokkaa, että uuden työntekijän palkkaaminen tulee halvemmaksi.

Vierailija
10/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua tätä siivoojien marinaa. Vaihtakaa oikeasti alaa, jos noin ottaa ylpeyden päälle! Vituttaa nuo "ei voineet ees siivoojaa tervehtiä"-kommentit; mikä hiton velvollisuus minulla on alkaa juttelemaan tuntemattoman kanssa? En tervehdi siivoojaa, mutten myöskään vahtimestaria tai ikkunanpesijää. Se ei johdu siitä että olisin "parempi ihminen", vaan siitä että MINUA EI KIINNOSTA. Veikkaan, että 99% tapauksista moikkaamattomuus johtuu tuosta...eikä siitä että siivooja on "vain" siivooja.

Ette sitäpaitsi ole ainoita, joilla on nykyaikana vaikeaa ja palkka paska. Monet duunarialat ovat täynnä kohtaloita, joissa ei ole järkeä eikä kohtuullisuutta nimeksikään.

Opiskeluaikojen työ ei ollut koskaan mikään alavalinta.

Mutta minäkään en ymmärrä sinun marinaasi. En ymmärrä myöskään huonoa käytöstäsi, räyhäämistäsi enkä sivistymättömyyttäsi. Puhumattakaan sisälukutaitosi puutteellisuudesta.

Vierailija
11/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tosiaan ennen työ oli ihan inhimillistä ja tuo homma voi olla ihan mukavaakin! Kun samat työntekijät ovat vuosikausia töissä niin tuntevat paikat ja tavat tosi hyvin. Tekevät hyvää jälkeä ja suhde pomoon ja muihin on ihan toisenlainen. Asiakkaiden kanssa keretään vaihtaa muutama sana käytävillä jne. Mutta nykyisin porukka vaihtuu ihan jatkuvasti, pitää kouluttaa uusia hommiin aina vaan alusta, mitään ei noudateta mitä on sovittu tms. Kieltä ei välttämättä ymmärretä yhtään ja siitäkin tulee oma stressinsä muille ja tietty tälle ulkomaalaiselle! Huoneita ei enää siivota niin hyvin kuin pitäisi ja kuuluisi. Samalla rätillä voidaan pyyhkiä sieltä sun täältä jne. Jos et kerkeä tekemään kaikkia hommia niin teet ne ILMAISEKSI vuorosi päätyttyä!!!! Ihan järjetöntä mutta minkäs teet?

Vierailija
12/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijana tehnyt vuosia siivoushommia eri firmoissa, ja olen nähnyt ja kokenut niin käsittämättömiä asioita että niistä voisi kirjoittaa kirjan. Onneksi olen löytänyt suht inhimillisen työpaikan, mutta tämäkin vain siksi että lähin esimies sattuu olemaan tosi mukava. Meidän työpaikalla ei ole juuri ollenkaan näitä ulkomaalaisia kielitaidottomia, koska olot on sen verran hyvät että suomalaisetkin viihtyvät.

Varsinkin näitä maahanmuuttajia kohdellaan alalla aivan sikamaisen törkeästi. Heille kun saa niin helposti uskoteltua että esimerkiksi ylitöistä ei tässä maassa kuulu saada palkkaa. Itse olen saanut hankalan työntekijän leiman ihan vaan siksi, että olen huomauttanut että ylitöistä KUULUU saada palkkaa ja ruokatauot on saatava pitää, varsinkin jos ne vähennetään palkasta joka tapauksessa.

Nykyisessä työpaikassani keskustellaan nyt ulkoistamisesta yritykselle, jonka palveluksessa olen jo aiemmin ollut ja jossa kohtelu ei ollut hyvää. Harmittaa, sillä yksi harvoista hyvistä työpaikoista siivoojien näkökulmasta on nyt katoamassa ulkoistamisen myötä :( Itse taidan hylätä alan hommat kokonaan jos niin käy.

Inhimillisyys on tästä hommasta kaukana. Useilla siivoojilla ei ole mahdollisuuksia juuri muihinkaan töihin, ja johtava porras käyttää tilannetta hyväkseen törkeästi. Siivoojan pitää joustaa aina, johdon taas ei koskaan.

Vierailija
13/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se virolaisnainen sanoi saanensa palkkaa 195 euroa kahdessa viikossa. En tiedä, millä sopparilla oli (monet tekivät jotain 6 tunnin päiviä), mutta aika lailla haiskahtaa. Nainen oli pahoillaan, kun ruokatunnilta ei saa palkaa, vaikka se menee aina siivoamiseen.

Ja sen yhden esimiheh, joka muuten oli välillä ihan fiksu, perustelu oli, että kohta ei ole näitäkään töitä, jos aletaan inhimillistää työolosuhteita. Kilpailevat firmat tekee sitten kuitenkin halvemmalla. Sanoisin, että systeemissä on aika vitusti mätää. Ja kun vielä katsoo suomalaisten hotellien hintoja, voi kuvitella, että siitä olisi varaa maksaa vähän siivoojallekin.

Vierailija
14/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä.

Vierailija
15/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävää kohtelua. Ei ketään saisi tuolla lailla kohdella, ne työnjohtajan kommentit joihin joku tässä jo viittasisikin, oli kyllä pohjanoteeraus. Kyllä pitäisi reilusti kohdella, olkoonpa työntekijä ulkomaalainen tai ikääntynyt... ruokatauot kuuluu saada pitää. Siistijöitä tarvitaan, joten ei se loputtomasti noin toimi, että tyytymättömät voi lähteä muulle alalle ja palkataan nuorempia tilalle. Häpeän olla suomalainen tuon ohjelman valossa.

Ja vielä mitä ikääntyneisiin työntekjöihin tulee, niin mihin tämä yhteiskunta menee, jos heille ei mahdollisteta joustoa työelämässä. Annettaisiin vähän pienempi alue siivottavaksi, että siitä voi suoriutua ilman että on sydänkohtauksen partaala työpäivän jälkeen.

Kovaksi on siivousala mennyt. Tuijotetaan vain kelloa. Mutta entäs jos hotellihuoneessa on ollut törkyiset yöpyjät ja vaatiikiin paljon enemmän siivoamista kuin mitä työnjohto on kellottanut etukäteen?

Vierailija
16/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta entäs jos hotellihuoneessa on ollut törkyiset yöpyjät ja vaatiikiin paljon enemmän siivoamista kuin mitä työnjohto on kellottanut etukäteen"?

Silloin siivotaan omalla ajalla ne paikat jotka jää työajalla tekemättä! Ilman mitään korvauksia. Näin minä kuulin ihan suoraan kun asiaa kysyin harjottelussa... Siihen loppui mun ura joka ei kerkenyt edes kunnolla alkaa...

Vierailija
17/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa nuo "ei voineet ees siivoojaa tervehtiä"-kommentit; mikä hiton velvollisuus minulla on alkaa juttelemaan tuntemattoman kanssa? En tervehdi siivoojaa, mutten myöskään vahtimestaria tai ikkunanpesijää. Se ei johdu siitä että olisin "parempi ihminen", vaan siitä että MINUA EI KIINNOSTA. Veikkaan, että 99% tapauksista moikkaamattomuus johtuu tuosta...eikä siitä että siivooja on "vain" siivooja.

Ja jonkun siivoustyö on tehtävä. Mitäs sitten kun kaikki vaihtavat alaa, olet varmasti ensimmäinen narisemassa?

Vierailija
18/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kun olin parikymppisenä opiskelijana siivoamassa, että siivoojaa voi syyttää kaikesta. Ja aina löytyy likaa vaikka kuinka yrittää siivota täydellisesti.

Siivotessani toimistoja, oli ilmastointi jossakin huoneesssa alkanut työaikani ulkopuolella vuotaa. Sielläpä oli sitten joku fiksu toimistotantta murtautunut siivouskomeroon apuvälineitä (rättejä, ämpäreitä jne) etsimään ja avannut lavuaarin vesihanan jonka sitten lopulta oli unohtanutkin auki. Käyttämänsä rätitkin tämä mamma oli heittänyt altaaseen tukkien ainoan viemäriaukon.

Arvaatte varmaan lopputuloksen? Allas täyttyi vedestä, vesi valui lattialle ja aiheutti vesivahingon. Ketä syytettiin ja uhkailtiin palkan alennuksella? Siivojaa (minua) tietysti. Minua joka en ollut osallinen tapahtumaan millään tavalla.

Vierailija
19/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läskejä, vaikka luulisi raskaan työn edes kiinteyttävän. Mutta ei ihrat pursuivat housun kauluksen päällä ja hyllyvää oli päästä jalkoihin. Tuntemani 2 siivoojaa ovat kyllä langanlaihoja. Että kai nuo laiskottelevat jossain kun kamera ei käy. En katsonut kun vähän matkaa ohjelmaa.

Vierailija
20/37 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipasta tyota, joka sopii minulle! Ei minua haittaa, jos hiki valuu ja vahan pitaa juosta. Juoda pitaa muistaa, se on totta, ja pidankin aina siivotessa pulloa jemmassa. Huomaan joissain siivouspaikoissa liiallista siivoojan kunnioitusta, pelataan, etta luulen muuten, ettei arvosteta.

Rankka tyo vaatii kahvitaukoja. On ihanaa laittaa kahvi valilla tippumaan keittimeen ja sen tippuessa juosta kuuraamaan viela yksi paikka ennen kupposta. Nautin joka hetkesta! Tyo vei minut vahingossa mukanaan jo yliopisto-opintojen aikoihin ja silla tiella olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän