Onko muita joilla ei ole rahaa ostaa lapsilleen joululahjoja koska niitä pitää ostaa ensin muille?
Minä ostan pienet muistamiset lasten kummeille, mummi, papat, oma täti joka auttaa esim. lastenhoidossa, eli yht. 9 hlö. Tuon jälkeen ei jää enään rahaa ostaa mitään omille lapsille. Olenko ainoa? Viime vuonna oli sama juttu :/
Tänä vuonna 10v ja 8v saavat lahjaksi kaiken kaikkiaan (noilta mainituilta) yöasut, suklaat, kahdet lelut n. 8€/kpl (tai 8v tytöllä ne ovat kynsilakka+ pampula tms setti) sekä yhdet "liput" sea lifeen. Mua harmittaa, mutta en voi olla ostamatta mitään. Ne lahjat jotka heille ostan on ihan minimaaliset tyyliin suihkusaippua lahjaboxi sokoksesta tai vastaavaa.
Kommentit (55)
Aattele, miltä heistä tuntuisi, jos he tietäisivät tuon. Tuskin haluaisivat niitä lahjoja, vaan ennemmin lahjat lapsillesi.
Minun äitini osti serkulleni, jonka kummi hän on mm. ihanat kahvikupit. Sainhan minäkin äidiltä kaikenlaista, mutta en koskaan niin kauniita kuppeja. Häälahjaksi toiveestani sain ihan tavalliset kupit. Tämä on mun mielessäni ja siksi mulle on omat lapset aina ensisijaiset.
Kirjat on hyviä lahjoja ja niitä meillä paljon. Niitä myös luetaan ja lainataan kirjastosta.
Jos joka paketista tulee kirja, ei se ole kivaa.
Meille kirjat on jokapäiväistä, uudet lelut ei todellakaan...
T. Se jonka lapsia "kasvatetaan"
joka joulu jotain pientä, ikätasonsa mukaisesti. Tarvikkeet ostan Tiimarista, 10 eurolla saa jo paljon. Muita lahjoja ei osteta. Mitä järkeä ostaa vähistä varoista kummille pesuainetta tai joku tuikkukippo tms krääsä ja jättää omat lapset ilman lahjaa?
jättää omat lapsensa viimeisiksi lahajalistallaan?
Itsetunto-ongelmainen, joka haluaa miellyttää (mielistellä) perheen ulkopuolisia ihmisiä?
Miten luulet näiden lasten toimivan aikuisena, sitten kun sinä olet vanha tarvitset heidän apuaan?
Toivotko että he käyvät auttamassa kaikkia muita tuntemiaan ihmisiä ja jättävät sinut oman onnesi nojaan?
Useimmille ihmisille oma perhe on ykkösasia.
kun lapset olivat vielä pieniä, alle 5v eivätkä oikein kunnolla osanneet toivoa tai ymmärtää joulusta, ja toiveet ja tarpeet pieniä, niin ostin ensin lahjat muille, miehelle jotain arvokasta ja kummilapselle ja omille jotain pientä.
mutta tuon ikäisille, alakoululaisille, joulu on tärkeää ja osaavat toivoa ja ymmärtää, joten todellakin ostaisin jotain arvokkaampaa omille lapsille.
kohta ovat jo teinejä ja ymmärtävät että raha ei kasva puussa eivätkä ehkä hyvinä lapsian toivokaan kaikkea mahdollista taivaan ja maan välilä.
osta ennemmin suklaata tai poistokirjat kirjastosta sukulaisille. mua ilahduttaisi ennemmin suklaa tai kynttilä tai poistokirja joka valittu juuri minulle (maksaa noin 1 euron ostaa kirjastosta poistoja) tai jopa kirppikseltä jotai nhenkilökohtaista kuin joatin kaupan krääsää.
tärkeintä on ajatus. jopa lasten askartelema ja äidin avustuksella kaunis kortti, ajatuksella tehty, on parempi kuin kaupan krääsä.
Eikö olisi ihan joulukukka/suklaa linja jouluna riittävä. Kirppareilta voi tehdä joskus ihan hyviä lelu löytöjä tai kirjoja lapsille. Mutta oikaseppas lahjonta muita aikuisia kohtaan...ja anna lapsillesi enemmän. En ole kuulutkaan, että kummeille annetaan lahjoja. Ja aikuisille voi ilmoittaa, että sori, mutta nyt on köyhä joulu. Onneksi muut tietää, että olemme melko köyhiä, niin aikuisten lahjonta jää siihen, että mummuloihin kukat.
no kyllä minä olen kuullut että kummit vaativat muitsamista.
ja lapsia pidetään ahneena jos uskaltavat pyytää sukulaista ostamaan harrastuksen vuoksi keksejä tai arvan.
kyllä aikuiset osaavat nykyään olla ahneita.
Joillakin on sukulaisia, isovanhemmat,jotka lahjovat lapsia kymmenillä arvokkailla lahjoilla ja eivät odota itselleen mitään.
ja toisilla isovanhemmat ostavat lapsille jotain alekorista ja odottavat itselleen kuitenkin jotain hyödyllistä.
nämä asiathan eivät koskaan mene "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". tuohan on ihan pielessä tuo sanonta.
ennemmin niin että mitä vaadit ja kehtaat, sitä saat.
Eihän joulu tule sulle ap yllätyksenä. Etkö säästä joulua varten, vai ovatko tulosi oikeasti ihan tosi pienet? Minä vaan en ymmärrä, miten olet jo kymmenen vuotta voinut olla joka joulu samassa tilanteessa. Olen itsekin tosi pienituloinen, ja siksi säästän pitkin vuotta. Kummeja ja läheisiä muistamme, mutta leipomisilla ja pienillä askarteluilla joille tulee muutama euro hintaa.
Jospa nyt tämä vuosi olisi viimeinen kun mielistelet muita ja unohdat omat lapsesi. Avaa oma säästötili lasten menoille, ja pistä sinne vaikka kymppi kuussa.
Meillä näin:
- sovimme marraskuussa aikuisten (sisarukset, kummiperheet, isovanhemmat), että toisille ei osteta lahjoja
- ainoastaan isovanhemmat ostavat lapsenlapsilleen ja me lapset ostamme isovanhemmille jotain pientä. Tai emme edes osta vaan leivon kuivakakun tai saaristolaisleivän ja vien sen tuliaisena. Joskus teimme lasten kanssa kaikille isovanhemmille pilttipurkeista purkit. Lapset liimasivat lehdistä kuvia ja mummo sai siitä kynäpurkin.
- Omille lapsille voi ostaa juuri sen, minkä tietää kuitenkin tarpeelliseksi (uudet toppahanskat tms) ja kirpputorilta saa leluja ym.
Miksi pitää OSTAA, jos ei ole varaa???
Mä itse inhoan saada jotain suihkusaippuoita. Mulla on laatikollinen saippuoita, mitä vien sitten johonkin koulun arpajaisiin. Mä inhoan kynttilöitäkin, niitä tuodaan aina ergh!! Inhoan saada krääsää, ihan turhaa ostaa jotain mitä ei ole toivonut.
Jokainen aikuinen voi ostaa itse itselleen mitä haluaa. Toki mieheltäni toivon jotain lahjaa, niin tulee pieni jännitystunnelma aaton paketinavaamiseen. Meillä on vitsinäkin se, että oma isäni antaa kaikkea mitä ei itse tarvitse, esim. lukemansa aikakauslehdet. Mutta mitä sen väliä vaikka ne on käytetty. Ihan turhaa ostaa uutta.
tiedä toista noin typerää ihmistä, joka laittaa kaikki muut ihmiset omien lasten edelle. Kumpi sulle on tärkeämpi? Minä en ainakaan tekisi mitään tuommosilla suihkusaippuaseteillä jotka nekään ei ole ilmaisia. Sillä rahalla saatte lapsille ja itsellenne paremman joulun. Mitä jos ilmottaisit sukulaisillesi että tänä jouluna on rahasta tiukkaa, joten ostatte joululahjat vain omille lapsillenne. Kukaan ei voi olettaa, että tuhlaat rahasi aikuisen ihmisen tyhjänpäiväiseen roinaan kun omat lapsesi jää ilman.
Jos jotakin haluat antaa sukulaisille kiitokseksi, niin leivo pipareita ja koristele lasipurkki kauniisti johon laitat ne piparit. Lapset voi taiteilla kauniita joulukortteja siihen kylkeen. Avot!
Hei viestiketjun aloittaja,
Jos voisit valita niin mitä haluaisit antaa lapsillesi lahjaksi? Ja mitä ne maksavat yhteensä?
isovanhemmat, kummilapset.. Kuka nyt pitää ketä läheisenä.. Ne ei vaadi muistamista vaan ANSAITSEVAT muistamista. Ei tarvi tietenkään mitään timantteja ostella. Jos ihminen on sinulle läheinen niin tunnet sen niin hyvin että tietää mitä voi tehdä/ostaa/varastaa sille. Jokainen tyylillään.
Onpa noloa... Itse sanoin vanhemmilleni, etten osta muille lahjoja kuin omille lapsilleni. Ja se oli todella ok. Lapset on tärkeimpiä. Kolme hyvää ystävää ostavat minulle ja lapsilleni joka vuosi, samoin minä heille, mutta ymmärsivät todella hyvin, kun kerroin rahatilanteen ja sen että tänä jouluna en lahjoja heille voi antaa.
Onpa noloa... Itse sanoin vanhemmilleni, etten osta muille lahjoja kuin omille lapsilleni. Ja se oli todella ok. Lapset on tärkeimpiä. Kolme hyvää ystävää ostavat minulle ja lapsilleni joka vuosi, samoin minä heille, mutta ymmärsivät todella hyvin, kun kerroin rahatilanteen ja sen että tänä jouluna en lahjoja heille voi antaa.
Miksi et voi itse tehdä lahjoja? Muutamalla eurolla saa monta lahjaa.
laskematta jo ostettu mutta ensi vuonna jätän muille lahjat ostamatta.. Olen luullut että muutkin ostavat vanhemilleen/sisaruksilleen ja lasten kummeille jotain pientä ainakin.
Olet varmaan niitä kansalaisia, jotka sitten kantavat selkä väärän kukkaa ja kippoa lapsensa päivähoitajille ja opettajille? Kun luulet, että kaikki muutkin niin tekevät.
En ole koskaan muistanut ainuttakaan lapseni kummia nimenomaan kummina, jos ei jostakin muusta syystä ole ollut aihetta laittaa lahjaa.
Ja minkä ihmeen takia pitää vähistä rahoista tärvätä kymppejä lahjapapereihin, nauhoihin, koristeisiin? Meillä haetaan taas se viime vuonnna pakattu laatikko, josta pitäisi löytyä täksikin jouluksi papereita ja nauhoja sen verran, että muutama euro menee uuden lahjapaperirullan ostoon.
Aikuisille ei todellakaan tarvitse ostaa mitään. Askarrelkaa kortit jouluksi mummeille ja kummeille. Leivo jotakin tädille. Sanot kaikille että rahat ei muuten riitä lasten lahjoihin.
Jos et tätä tajua olet kyllä täysi idiootti.
lasten kummeille pitää ostaa? en ole koskaan ostanut enkä saanut.
Jos tiedät nuo lahjan saajat jo etukäteen niin muksi et varaudu ja osta jo aikaisemmin jotain.
Aikuisille ei todellakaan tarvitse ostaa mitään. Askarrelkaa kortit jouluksi mummeille ja kummeille. Leivo jotakin tädille. Sanot kaikille että rahat ei muuten riitä lasten lahjoihin.
Jos et tätä tajua olet kyllä täysi idiootti.
Ensin omat lapset, sitten vasta muut.
Mutta tuntuu siltä, että oikeasti aikuisetkin ovat usein niin lapsellisia, että haluavat saada lahjoja, eikä tule kuuloonkaan sanoa, että minä en tarvitse lahjoja.
Minäkin olen ottanut sellaisen asenteen, että ostan ensin omille lapsilleni lahjat. Sen jälkeen, jos budjetissa on varaa, katson ostanko aikuisille. Tosiasiassa olen ehtinyt jo ostaa jotain, mutta harmittaa, kun pitää aina jouluna vetää rahat niin äärimmilleen ja vain siksi, että aikuisetkin pitää muka lahjoa. Aikuisten pitäisi löytää se joulun sanomansa ja ilonsa muualta kuin lahjojen saamisesta.