Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkähän takia ennen 2000-lukua ei sisustaminen ole ollut muotia?

Vierailija
03.12.2012 |

Sen kyllä huomaa kun katsoo millaisissa murjuissa on asuttu.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:00"]

Milloin edes asuntomessut on alkaneet

[/quote]

70-luvun alkupuolella. Ovat yli 40 vuotta olleet.

Vierailija
22/50 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla kun sohva meni rikki, uusi ostettiin kiertävistä huonekaluautoista ja sieltä otettiin mitä sai. Huonekaluja tehtiin myös itse lastulevyistä. 

Mulla ei ole mitään sisustusta nytkään, tai siis on varmaan aika kauhea sekamelska, toki tavaraa ja huonekaluja on, mutta niissä ei ole mitään ajatusta. En jaksa ajatella. Ehkä sitten kun uusi koti hankitaan. 

Vierailija
24/50 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2012 klo 21:02"]

sisustus, on ne verhot ja romppeet voineet olla vanhempien mielestä mietityt, mutta siihen aikaan nyt kaupoista sai 70-luvun tyyliä, kun muita vuosikymmeniä ei ollut kaupoissa myynnissä. Ei se tarkoita, että sisustettiin 70-lukua, kun OLI 70 luku. 80 luvulla muutettiin, ja sinne ostettiin 80-luvulla in olleet jutut, kromihuonekaluja ja kiiltävää lasia jne.
90-luvulla oli jo itselläni käytössä oma koti, jossa oli ne sukulaisilta perityt 70-ja 80 lukujen huonekalut sekaisin, iästäni johtuen ihan muut asiat kiinnosti kuin sisustus. Kaikkia kamalia Askon pyökinvärisiä jqa kirsikan värisiä hyllyhässäköitä ihmiset ostivat, 90-luvun sisustuksessa ei ollut mitään omaa.

Kirpputorit alkoivat yleistyä vasta tuolloin, ja ylipäänsä vanhojen huonekalujen saatavuus vasta 2000-luvulla. Ja kas, 2000 luvulla alkoi olla jo menneisyydessä eri vuosikymmeniä joita kopioida ja nostalgisoida, ja koska alkoi olla normaalia ostaa KÄYTETTYJÄ huonekaluja esim. kirppiksiltä (aiemmin se oli kauhea ajatuskin, kaikki ostettiin kaupasta josta sai vain uutta tavaraa) niin keksittiin nämä eri vuosikymmenten hyödyntäminen ja ihailu. Ja sitä tavaraa alkoi saada, eikä käytetyn olkkarin pöydän ostaminen enää ollut vain sairas ajatus, vaan alettiin ihailla näitä 50-luvun tai 70-luvun sisustuksia.

Aiemmin ei siis ollut valinnanvaraa, koska mitään käytettyä ei ostettu ennen 90-luvun lamaa, eikä vaikka 60 luvun aikuiset todellakaan ihailleet mitään 30-luvun sisustusta lapsuudestaan hirsimökissä tai muutenkaan vanhempiensa vanhojen mööpeleiden ihanuutta.

Eli 10 v aikana tarjonta on luonut kysynnän, on mistä ottaa mallia ja on valinnanvaraa, mitä ennen ei ollut. Joku Marimekko myi 80-luvulla vain 80 -luvun kuoseja, koko "design" buumi alkoi tavallaan 90-luvulla Unikko-kuosin yhtäkkisestä suosiosta. Se oli se eka trendikäs sisustusjuttu, jolla asuntojaan sisustavat homot verhoilivat kämppänsä. Ja yhdessä välissä kaikki 90-luvun lopulla, niin paljon kuin se meitä nyt oksettaakin. Ja siitä lähti kaikkien Lokki-valaisinten ja muun menneen nousu halutuiksi sisustus-trendeiksi. Sitä ennen ostettiin kaupasta sitä mitä sillä vuosikymmenellä oli.

[/quote] Tama on kuin jonkun kymmenvuotiaan kirjoitus. Suomalaisen muotoilun ja huonekaluteollisuuden kultakautta oli juuri 60-luku. Vahan valia voitettiin kansainvalisia palkintoja, samaa ei voi sanoa viime vuosikymmenista.

Unikko tuli markkinoille v.64 ja minulla oli Mariskooleja (niita aitoja) 60-luvun lopulla. So there!

Vierailija
25/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa paloi kyllä paljon vähemmän lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla. Olisi katsottu pitkään, jos joku olisi jatkuvasti juossut uusien sisustuskamppeiden perässä.

Nimenomaan, olisi takuulla joutunut puheiden kohteeksi, jos olisi muutaman vuoden välein uusinut koko sisustuksensa. Nyt ihan normikäytäntö.

Vierailija
26/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvlla sisustimme artekin kalulla ja Ykin Nummen valaisimilla, eikä ole niistä luovuttu vieläkään. Kaikki ihmettelevät modernia kotiamme.

Vierailija
27/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2000-luku kertakäyttöiset kalusteet, joita ei voi hajottamatta kantaa asunnosta toiseen. Ennen sisustettiin itseä ja perhettä varten, vuosikymmeniksi.

Vierailija
28/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat täynnä sisutuksia eri vuosikymmeniltä. Kyllä Suomessa on sisustettu jo ainakin yli sadan vuoden ajan huolellisesti ja rahalla.

Vierailija
29/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartanoihin ja parhaisiin helsinkiläisiin porvariskoteihinkin verrattuna nykyään suomalaiset asuvat surkeissa mörskissä. Ei kunnollisia tanssiaissaleja, kirjastoista puhumattakaan. Surkeat ruokailutilat, joihin ei mahdu edes 20 henkeä!

Vierailija
30/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa! Totta kai ennenkin on sisustettu, mutta samanlainen kaupallinen innostus, joka nyt on valloillaan, on uutta. Nykyäänhän sisustaminen tarkoittaa paljolti sitä, että ostellaan koko ajan uusia juttuja ja muutetaan kotia. Aiemmin ostettiin harvemmin ja vähemmän, eikä ollut niin paljon "sisustuskauppoja" (siis krääsäkauppoja) eikä alan lehtiä.

Ettekö muka oikeasti ole huomanneet tätä tendenssiä?

Vierailija
31/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina on tykätty sisustamisesta, ihan lapsuudestani saakka olen nätissä kodissa asunut, johon on huolella valittu huonekalut, taulut - sun muut... Enkä kyllä muista lapsuudesta mitään murjuissa asuneita, ihan samaan tapaan ystävä- ja tuttavapiiriin mahtui lapsuusaikana niitä joilla kaikki oli viimeisen päälle ja niitä joilla koti oli vain asumista varten = siistiä ja käytännöllistä, mutta ei viimeistä muotia.

Vierailija
32/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartanoihin ja parhaisiin helsinkiläisiin porvariskoteihinkin verrattuna nykyään suomalaiset asuvat surkeissa mörskissä. Ei kunnollisia tanssiaissaleja, kirjastoista puhumattakaan. Surkeat ruokailutilat, joihin ei mahdu edes 20 henkeä!

sisustanut kotini, soluhuoneet ja yksiötkin, ja nyt saan kuulla, että pitääkin olla "kunnon asunto" ja suuret ruokailutilat :(

Vierailija
33/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän sisustaminen tarkoittaa paljolti sitä, että ostellaan koko ajan uusia juttuja ja muutetaan kotia.

Minä en ainakaan tätä tee ja olen sisustusalalla jopa töissä. Pikemmin olen kestävän designin kannattaja enkä tykkää ostaa kotia täyteen vaihtuvia koriste-esineitä yms. Se on nykyäänkin niin ihmisestä kiinni. Nykyisin vain tietoa muiden valinnoista saa niin helposti kun on sisustusblogit yms., että ne harvat jotka jotain asetelmia jatkuvasti vaihtelevat lipastonsa päälle ja niitä kuvailevat tuntuvat olevan normi eikä poikkeus. Lopulta kun lähden miettimään tuttavapiiriäni, aika harva koko ajan sisustustaan muuttelee.

Vierailija
34/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän sisustaminen tarkoittaa paljolti sitä, että ostellaan koko ajan uusia juttuja ja muutetaan kotia.

Minä en ainakaan tätä tee ja olen sisustusalalla jopa töissä. Pikemmin olen kestävän designin kannattaja enkä tykkää ostaa kotia täyteen vaihtuvia koriste-esineitä yms. Se on nykyäänkin niin ihmisestä kiinni. Nykyisin vain tietoa muiden valinnoista saa niin helposti kun on sisustusblogit yms., että ne harvat jotka jotain asetelmia jatkuvasti vaihtelevat lipastonsa päälle ja niitä kuvailevat tuntuvat olevan normi eikä poikkeus. Lopulta kun lähden miettimään tuttavapiiriäni, aika harva koko ajan sisustustaan muuttelee.

nyt vähän laajemmassa mittakaavassa. Kun tuota tavaraa tuntuu olevan niin paljon tarjolla, jonkunhan sitä täytyy ostaa, vaikkei sinun tuttavapiirisi niin tekisikään.

Kyllä myös design-klassikoiden kysyntä on varmasti noussut viime vuosina, tuntuu, että monella on "pakko" olla joku Hang-It-All tai String-hylly.

Summa summarum: sisustukseen kulutetaan todella paljon ja se on pinnalla. Tämän kertoo jo vaikka suomenkielisten sisustuslehtien määrä (mitä oli 10 vuotta sitten, pelkkä Avotakka suunnilleen) ja niissä esitellyt kodit (ennen sisustuslehtiin kelpasivat vain kalliilla rahalla laitetut kodit. Nyt tavallisen tallukan kirpparikoti pääsee esittelyyn.

Vierailija
35/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siltikin olen sitä mieltä, että myös ennen sisustettiin. Se vain oli erilaista ja kestävämpää, ehkäpä kun sitä tarjontaa oli vähemmän ja tarjonta oli vaikeammin selvitettävissä/löydettävissä. Minulla pahasti särähti korvaan ap:n vertaus entisaikojen murjuista. En ole sitä mieltä, että ihmisten kodit ennen olivat murjuja ja ettei niistä välitetty.

nyt vähän laajemmassa mittakaavassa. Kun tuota tavaraa tuntuu olevan niin paljon tarjolla, jonkunhan sitä täytyy ostaa, vaikkei sinun tuttavapiirisi niin tekisikään.

Kyllä myös design-klassikoiden kysyntä on varmasti noussut viime vuosina, tuntuu, että monella on "pakko" olla joku Hang-It-All tai String-hylly.

Summa summarum: sisustukseen kulutetaan todella paljon ja se on pinnalla. Tämän kertoo jo vaikka suomenkielisten sisustuslehtien määrä (mitä oli 10 vuotta sitten, pelkkä Avotakka suunnilleen) ja niissä esitellyt kodit (ennen sisustuslehtiin kelpasivat vain kalliilla rahalla laitetut kodit. Nyt tavallisen tallukan kirpparikoti pääsee esittelyyn.

Vierailija
36/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siltikin olen sitä mieltä, että myös ennen sisustettiin. Se vain oli erilaista ja kestävämpää, ehkäpä kun sitä tarjontaa oli vähemmän ja tarjonta oli vaikeammin selvitettävissä/löydettävissä. Minulla pahasti särähti korvaan ap:n vertaus entisaikojen murjuista. En ole sitä mieltä, että ihmisten kodit ennen olivat murjuja ja ettei niistä välitetty.

just sitähän mä sanoin, että ennenkin sisustettiin, mutta se oli kestävämpää! (toivottavasti sain nuo tagit korjattua...)

Vierailija
37/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2000-luku kertakäyttöiset kalusteet, joita ei voi hajottamatta kantaa asunnosta toiseen. Ennen sisustettiin itseä ja perhettä varten, vuosikymmeniksi.

Huonekalut olivat laadukkaita ja aika kalliita, ne ostettiin kestämään vuosikymmeniä, usein ne myös periytyivät sukupolvelta toiselle. Minullakin on isovanhempien kuolinpesästä saatuja laatuhuonekaluja, joita katselen paljon mieluummin kuin jotain Ikeajuttuja.

Vierailija
38/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelman teki arkkitehti, joka myös hankki kalusteet. Muuten kaikki on ennallaan, mutta verhot ja tuolien päällystykset on uusittu, samoin matot. Kuvista ei silti erota, onko vuosi 1927, 1947, 1997 vai 2012.

Ennen ei sisustettu kertakäyttöisesti.

Vierailija
39/50 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvää.

Velkaa kammoksuttiin viimeiseen asti ja silloin oli eri jutut pinnalla. (asunnon säästäminen, kesämökin osto, pihan laitto jne)

Maailma muuttuu pikku pissukainen...

Vierailija
40/50 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän