APUA: Hernekeiton tekoon, kiitos.
Jos laitan herneet likomaan tänään klo 21.00
Ja keitän ne huomenna klo 13.00
niin onko likoomis aika liian pitkä?
Ohjeessa kun mainitaan, että annetaan liota yön yli.
Ensimmäistä kertaa olen hernesoppaa tekemässä.
Kommentit (8)
Itse en nykyään liota ollenkaan vaan keitän sitten pidempään, vähintään pari, kolmetuntia
kypsyvät vaan nopeammin, kuitenkin tunnin saat varata kyspymiseen. Riippuu herneistäkin, niissä on eroja.
liotettuja herneitä 2-4 tuntia. Niin helposti jää kuivaherne sellaiseksi kovaksi ja liemi läpikuultavaksi. Itse tähtään siis sellaiseen purkkihernarimaiseen rakenteeseen.
Ja luisen savulihan saa laittaa könttinä sekaan heti keittämisen alussa. Jos käytät savukinkkua, keitä sitä vain joku vartti.
Juuri näin. Saa liottaa vaikka vuorokauden tai pari (ei enempää kuitenkaan), mutta silti pitää keittää vähintään kaksi tuntia. Herneiden pitää hajota kunnolla ja keiton pitää olla suurinpiirtein samannäköistä, kuin se purkkihernekeittokin. Hernekeitto on helppo, halpa ja todella hyvä ruoka, mutta aikaa sen tekemiseen pitää varata reilusti.
voit tehdä keiton. Kyllä siihen keittämiseen kuluu useampi tunti kun lihankin täytyy kypsyä kunnolla.
herneitä voi liottaa pidempäänkin, itse liotan parikin vrk:ta, kypsyvät vaan nopeammin.