Vanhemmat, lopettakaa turhien viestien lähettäminen opettajalle!
Olen luokanopettaja, ja saan lähes päivittäin ihan käsittämättömän turhia viestejä vastattavakseni. Vastaan päivittäin keskimäärin viiteen vanhemmilta tulevaan viestiin. Suurin osa viesteistä koskee ns. oikeita asioita, kuten poissaoloja, kiusaamisasioita, huolta lapsen kehityksestä tms. Mutta sitten vajaa puolet viesteistä koskee esim. kadonneita rukkasia (tulkaa itse koululle etsimään, ei opettajat tuollaista ehdi), älyttömiä kysymyksiä, kuten voiko lapsi ottaa huomenna kouluun omat eväät kun koulun ruokalistalla on hernekeittoa, miksei meidän poika saanut pääroolia joulujuhlanäytelmässä jne.
Aivan turhaa ajanhukkaa opettajalle! Mielummin käytän sen ajan lapsienne kasvattamiseen. Opettajan ja palvelijan rajat ovat nähtävästi joidenkin vanhempien silmissä täysin hämärtyneet.
t. ope, joka haluaa jaksaa ja ehtiä tehdä oikeasti tärkeät asiat
Kommentit (156)
toisen alan kanteluiden käsittelijä neuvoi juuri tekemään kantelun aluehallintovirastoon. Siellä on siis osasto, jossa käsitellään muun muassa näitä opettajista tehtyjä kanteluja.
Varautukaa pitkiin odotusaikoihin ja häviöön.
Open täytyy tehdä virkavirhe, jos haluatte hänet kuseen. Pelkkä asiattomuus tai vittumaisuus eivät riitä.
Eteläsuomalaisena opena olen huomannut, että viimeisen kymmenen vuoden aikana joka vuosi yksi ope 15 open joukosta haastetaan oikeuteen. Vanhempien joukosta löytyy aina näitä kantelujen rustailijoita.
Yleensä homma etenee niin, että huoltajat räksyttävät ensin opelle, sit reksille. Sit soitetaan opetustoimenjohtajalle ja tehdään valitus lautakunnalle. Se ei mene läpi. Ja sit pitääkin asia viedä aina hallinto-oikeuteen saakka.
Yleensä ope väsyy tässä ylimääräisessä hässäköinnissä ja jää saikulle. Luokkaan tulee sijainen - ei aina hyvä juttu, joskus ok.
Loppuviimein vanhemmat häviävät jutun, jollei ope ole tehnyt selkeää virkavirhettä (harvoin siis).
Koko proseduuri on naurettava. Ensimmäiset haasteet olivat ainakin meidän koululla pelottavia. Nyt niihin on totuttu. Omaa oksaahan - tai lasten oksaa - ne typerät valittajat sahaavat.
Elämme kummallisessa maailmassa. Vissiin ihan hyvä, ettei ope ole enää Jumalasta seuraava. Mut heiluri on heilahtanut toiseen äärilaitaan. No, pääasia, että palkka juoksee. Sama palkka se on, olipa saikulla valittajien takia tai teki töitä rauhassa. Lapset itse asiassa maksavat tästä nykyajan "minä vaadin itselleni palvelua" -henkisyydestä. Haittaaakse?
olen tehnyt opettajan sijaisuuksia kouluissa ja ihmetellyt sitä valittamisen määrää, joka opettajanhuoneessa kuuluu päivittäin. luulen, että opettajan ammattiin hakeutuu ihan väärät ihmiset.
enkä ole ärsyttävänpiä ihmisiä tavannut kuin nämä muka-hienot opettajanaiset. muutamia poikkeuksia tietenkin on.
ei teidän elämää tai lomia kukaan kadehdi.
ja jos työ on niin raskasta ja lapset ja vanhemmat kauheita, vaihtakaa ammattia.Et päässyt/pääse yliopistoon?
Ja opetat sijaisena lapsille, että kirjoitetaanpa lapset "ärsyttävänpiä"?Kun se opettajan työ vaatii ihan sitä osaamista. Ei riitä, että osaa tehdä sijaisuuksia. Pitää osata esim. kirjoittaa. Sinä et osaa.
ihan oikeassa olette kirjoitusvirheestä, hyvä huomio.
mutta se ei muuta viestin sisältöä tai sitä kokemusta, joka mulla on.
en halua opettajaksi, opiskelen muuta, mutta sijaisuuksia on kiva tehdä.
miesopettajat on yleensä rentoja ja kivoja, osa naisopettajista myös.
ja sitten iso osa naisopettajista on joka asiasta valittajia ja niiden työhön ei näytä kuuluvan enää mikään. pääasia on, että työt loppuu aikaisin ja sitten juoksujalkaa kotiin.
tylsempiä ja kireämpiä juttuja en ole kuullut minkään työpaikan kahvihuoneessa. ja valituksen määrästä päätellen ette ole itsekään kovin tyytyväisiä työhönne, eikä siihen näytä edes pitkät lomat auttavan.
Ei me olla kesällä niin kauaa lomalla, mutta kun koulut eivät ole auki niin emme voi opettaa. Se on opetuksetonta aikaa. Jos tekisimme töitä niin, että olisi vain 5 viikkoa lomaa, palkka olisi tosi paljon parempi.
Nyt saan vain paritonnia käteen.
vaan tavallinen viikon talviloma. Ovat aina joulun välipäivät töissä ja lapset joutuvat olemaan yksin kotona. Kesällä pitävät peräkkäin lomansa.
Me miehen kanssa vietämme nytkin pari viikkoa Thaimaassa lasten kanssa. Kesällä on ihana kun voi ensin pari viikkoa purkaa vain stressiä ja alkaa sitten lomailemaan. Siinä vaiheessa naapurit menevät jo töihin:D
meillä mieskin on opettaja! Eikä lapset todellakaan ole päiväkodissa joululomalla, vaan lähdetään Lappiin viettämään joulua :) Ihanaa.
en myöskään ymmärrä tota opettajien jatkuvaa kitinää.
Ei täällä muutkaan ammattiryhmät valita, kuinka joutuu vastaamaan päivittäin kymmeniin "turhiin" sähköposteihin, joissa asiakkaat kyselevät jonnin joutavia - sinä aikana kun olisi tosiaan muutakin, työn kannalta tärkeämpää tehtävää.
Ja niihin joutuu vielä vastailemaan vieläpä joskus iltaisin, voi kamalaa! :)
t. ope, joka lähtee Thaikkuihin jouluksi :)
en myöskään ymmärrä tota opettajien jatkuvaa kitinää. Ei täällä muutkaan ammattiryhmät valita, kuinka joutuu vastaamaan päivittäin kymmeniin "turhiin" sähköposteihin, joissa asiakkaat kyselevät jonnin joutavia - sinä aikana kun olisi tosiaan muutakin, työn kannalta tärkeämpää tehtävää.
en myöskään ymmärrä tota opettajien jatkuvaa kitinää.
Ei täällä muutkaan ammattiryhmät valita, kuinka joutuu vastaamaan päivittäin kymmeniin "turhiin" sähköposteihin, joissa asiakkaat kyselevät jonnin joutavia - sinä aikana kun olisi tosiaan muutakin, työn kannalta tärkeämpää tehtävää.
me lähdetään Malesiaan, tosin vasta helmikuun puolella - eikös toi Thaimaa ole jo niiiiin nähty...? :)
12 viikkoa kesällä
1 viikko syksyllä
1.5 viikkoa jouluna
1 viikko keväälläLisäksi ylimääräinen vapaa nyt itsenäisyyspäivän jälkeen eli siinä neljän päivän miniloma.
10 viikkoa kesällä, 1 viikko syksyllä, 2 viikkoa jouluna. Mistään kevätlomasta en ole kuullutkaan. Taidat nyt sekoittaa johonkin jenkkien spring breakiin.
Meillä ei ainakaan ole mitään ylimääräistä vapaata perjantaina. Mutta käsittääkseni aika moni ottaa tämän päivän vapaaksi ihan muuallakin kuin opetusalalla. Aika turvelo olisi, jos ei tuollaista saumaa osaa hyödyntää.
Joillakin työpaikoilla on pakko kesälomasta jättää osa talvelle, mutta ei sitä ole kesäloman lisäksi, niinkuin opettajilla.
Näistä nyt voidaan poistaa ainakin hiihtoloma.Opettajilla on kaikki samat lomat vapaata kuin lapsillakin. On hiitolomaa, joululomaa, kahden ja puolen kuukauden kesälomaa, syyslomaa, pääsiäislomaa...Ihan kaikki mahdolliset päivät on lomaa. Töihin tullaan ainakin ala-asteella yhdeksäksi ja mitään fyysistä rasitusta ei työssä ole. Istutaan luokan edessä pehmustetulla pallilla (=avustajat ravaavat apua tarvitsevien lasten luona).
Pikkuoppilaat palvovat opettajia, heille opettaja on yhtäkuin jumala.Mitä IHMEEN vaikeutta siinä koneella on istua ja vastata muutamaan Wilman viestiin herrajumala!!
Jokaisella työssäkäyvällä on viikon mittainen talviloma. Myöskään mitään erillistä pääsiäislomaa ei ole olemassa.
Joillakin työpaikoilla on pakko kesälomasta jättää osa talvelle, mutta ei sitä ole kesäloman lisäksi, niinkuin opettajilla.
Näistä nyt voidaan poistaa ainakin hiihtoloma.Opettajilla on kaikki samat lomat vapaata kuin lapsillakin. On hiitolomaa, joululomaa, kahden ja puolen kuukauden kesälomaa, syyslomaa, pääsiäislomaa...Ihan kaikki mahdolliset päivät on lomaa. Töihin tullaan ainakin ala-asteella yhdeksäksi ja mitään fyysistä rasitusta ei työssä ole. Istutaan luokan edessä pehmustetulla pallilla (=avustajat ravaavat apua tarvitsevien lasten luona).
Pikkuoppilaat palvovat opettajia, heille opettaja on yhtäkuin jumala.Mitä IHMEEN vaikeutta siinä koneella on istua ja vastata muutamaan Wilman viestiin herrajumala!!
Jokaisella työssäkäyvällä on viikon mittainen talviloma. Myöskään mitään erillistä pääsiäislomaa ei ole olemassa.
ihan vuosilomalain mukaan vuosilomasta yksi viikko pitää sijoittaa talvelle.
Mä lopetin kolme vuotta sit luokanopettajan työt. Sen duunin raskaus ei avaudu muille kuin niille, jotka sitä tekee. Ymmärrän täysin opettajien väsymystä: Kiljuvia pentuja ja valittavia akkoja. Jatkuvaa mussutusta pitkistä lomista ja lyhyistä työpäivistä. "Etsi Janipetterin rukkaset." "Lapseni ei pidä sinusta, voitko muuttua?" Hakkaavia lapsia, tappouhkauksia (kyllä, alaluokilla) jne.
Päivät eivät ole pitkiä, mut ne on niin saakelin intensiivisiä, ettei sitä tajua kukaan. Tsemppiä siis teille, jotka jaksatte. Mä uuvuin aivan täysin ja otin loparit. Nyt elän kädestä suuhun ja teen pätkähommia kaupoissa. Ei ole varaa ostaa mitään tai mennä mihinkään. En silti ikinä tekisi tuota paskaduunia tuolla palkalla ja noilla eduilla. Lopetettuani ton opetustyön olen vihdoinkin vapaa.
Jotenkin ne lapset ja heidän riehumisensa vielä jaksaa. Mä en jaksanu sitä äitien valitusta ja rukkasten etsimistä.
Sanon vain, että vaikka opet lähtis tasan klo 13 koulusta eikä tekis MITÄÄN loppupäivän aikana, niin silti työ on RASKASTA, psyykkisesti todella kuormittavaa. Kiitosta saa harvoin, haukkuja sitäkin enemmän.
Joo, ei tartte sanoo, että vaiha alaa. Mä vaihdoin jo.
mammoile, jotka "tietävät", ettei opettajan työ voi olla raskasta kun opetustuntejakin on niiin vähän ja lomaa, tosiaa sitä lomaa on niin paljon: meneekö teillä joskus hermot omien lastenne kanssa? no; lisätkääpä siihen vielä noin 25 samanikäistä, joidem kanssa olette tuntitolkulla ja jotka nykyisin vielä pyrkivät käyttäytymään kuin kotonaan.. ai niin, ne pitää saada vielä oppimaan kaikenlaisia asioita ja sen lisäksi niiden vanhempien asenne on tästäkin ketjusta hyvin luettavissa.
tervetuloa vaan alalle! kyllä teidän ajatuksenjuoksulla varmasti koulu pysyy laadukkaana edelleen.
Mä lopetin kolme vuotta sit luokanopettajan työt. Sen duunin raskaus ei avaudu muille kuin niille, jotka sitä tekee. Ymmärrän täysin opettajien väsymystä: Kiljuvia pentuja ja valittavia akkoja. Jatkuvaa mussutusta pitkistä lomista ja lyhyistä työpäivistä. "Etsi Janipetterin rukkaset." "Lapseni ei pidä sinusta, voitko muuttua?" Hakkaavia lapsia, tappouhkauksia (kyllä, alaluokilla) jne. Päivät eivät ole pitkiä, mut ne on niin saakelin intensiivisiä, ettei sitä tajua kukaan. Tsemppiä siis teille, jotka jaksatte. Mä uuvuin aivan täysin ja otin loparit. Nyt elän kädestä suuhun ja teen pätkähommia kaupoissa. Ei ole varaa ostaa mitään tai mennä mihinkään. En silti ikinä tekisi tuota paskaduunia tuolla palkalla ja noilla eduilla. Lopetettuani ton opetustyön olen vihdoinkin vapaa. Jotenkin ne lapset ja heidän riehumisensa vielä jaksaa. Mä en jaksanu sitä äitien valitusta ja rukkasten etsimistä. Sanon vain, että vaikka opet lähtis tasan klo 13 koulusta eikä tekis MITÄÄN loppupäivän aikana, niin silti työ on RASKASTA, psyykkisesti todella kuormittavaa. Kiitosta saa harvoin, haukkuja sitäkin enemmän. Joo, ei tartte sanoo, että vaiha alaa. Mä vaihdoin jo.
että opeissa on tavanomaista enemmän niitä työn raskauden ruikuttajia, jotka jaksavat mussuttaa mitä oudoimmista epäkohdista työssään. Toki tunnen myös paljon reippaita ja tunnollisia oppeja, jotka yleensä ovat niitä tasapainoisimman ja onnellisimman oloisia ihmisiä. :)
Ymmärrän aloittajan pointin, että tuntuu turhalta työltä vastata outoihin kysymyksiin. Sellaista työelämä kuitenkin on kaikkialla siellä, missä ollaan toisten ihmisten kanssa tekemisissä.
Hoidan itse normityöpäivänä noin kaksitoista potilasta. Useampi heistä kysyy jotain sellaista, mikä joidenkin kriteerien pohjalta voisi olla vähän höhlää. Olen kuitenkin ottanut tavaksi, että jos on puhuttavaa niin sitten puhutaan, vaikka sitten aikataulu pettäisi sen vuoksi. Ja monesti pettääkin. :) Uskon kuitenkin vakaasti siihen, että apua tarvitseva tulee kohdata ja häntä kuunnella. Ylipäätään on hienoa, että ihminen kysyy neuvoa ja opastusta alan ammattilaiselta niiden muiden vaihtoehtoisten tietolähteiden sijaan.
Suurin osa ihmisistä myös on tyytyväisiä keskusteluun, joka ei kestä kovinkaan montaa minuuttia. Toki sitten on niitä ihmisiä, jotka eivät käyttäydy tämän logiikan mukaan. ;) Mutta ammattilainen osaa ohjata heitäkin ja tarvittaessa lopettaa tilanteen.
Minulla menisi noin minuutti vastata aloittajan esimerkkiviesteihin järkevät vastaukset. Esimerkiksi: Hienoa, että huolehditte lapsenne vaatetuksesta. Kodittomat vaatekappaleet toimitetaan koulussamme luokassa n:o x olevaan löytötavarakoriin. Sieltä te tai lapsenne voi käydä etsimässä mahdollisia kadonneita lampaita. Yst. Terv. Ope. Tai että hienoa, että huolehditte lapsenne ruokailusta. Lounaalla tarjoillaan kuitenkin myös leipää, maitoa ja leikkelettä, joten lapsenne varmasti pärjää näilläkin eväillä. Toivomme, ettei lapsenne tuo omia eväitä. Yst. Terv. Ope joulujuhlarooleissa pyrimme noudattamaan tiettyä osien kierrätystä. Teidän lapsenne vuoro on tänä jouluna olla aputonttuna, sillä viime joulunahan hän oli peräti pajatonttuna. Yst. Terv. Ope. Viiteen tällaiseen viestiin vastaaminen päivässä ei voi viedä hurjan paljon aikaa tai energiaa, tai sitten kannattaa varmaan olla työterveyteen yhteydessä. Varmaankin viestit myös jatkossa vähenisivät, jos mieltä askarruttaviin asioihin saisi hyviä vastauksia. Voisi myös ajatella, että jos saat enemmän viestejä vanhemmilta kuin kollegasi saavat, sinulla olisi parannettavaa viestinnän saralla.
Työelämässä nykyään joutuu myös tekemään työtehtäviä, jotka eivät varsinaisesti kuulu toimenkuvaan. Minun työni olisi tutkia ja hoitaa potilaita, mutta kyllä minä tarvittaessa vastaan puhelimeen, annan aikoja, laskutan potilaita, desinfioin pintoja, vien käytettyjä instrumentteja välinehuoltoon, haen puhtaita tilalle, vien röntgenkuvaa lukijaan, teen tietokoneeseen tietokantahuoltoa ja ohjelmistopäivityksiä, luen ja vastaan sähköposteihin, postitan kirjeitä, laitan ilmaisjakelulehtiä paperinkeräykseen jne. Varmaan voisin valittaa ylimääräisestä työstä, mutta en kuitenkaan tee niin. Työelämä on nimittäin hirrrrmuisen paljon kivempaa silloin, kun kaikki työpaikalla hoitavat työt niin, että kaikki tulee tehdyksi ja hommat sujuvat.
Joskus meilläkin on joku hoitaja yrittänyt nillittää, että viemärinavausaineen laittaminen viemäriin tai lattian moppaus ei kuulu heille, mutta siihen kyllä puututtiin hyvin äkkiä. Nykyinen työelämä on sitä, että hotellinjohtajakin menee siivoamaan hotellihuoneita, jos siinä on työn sujuvuuden pullonkaula.
Itsensä johtaminen on myös yksi asia, jota akateemisesti koulutetusta ihmiseltä nykytyöelämässä vaaditaan. Monenlaista haastavaa projektia joutuu suunnittelemaan ja aikatauluttamaan ja paineensietokyky on tarpeellinen taito. Monessa duunissa jos esim. Tuotetta ei saada asiakkaalle luvatulla viikolla, joudutaan henkilökuntaa lomauttamaan tai irtisanomaan. Sitten kun kaveriporukassa puidaan työelämän raskautta ja opeilla on valitettavaa kadonneista rukkasista ja siitä, että joulujuhlan jälkeen on vielä vietävä tuolit vielä takaisin varastoonkin... Kyllä siinä ymmärrettävästi tulee opeista kuva ei niinkään työn raskaan raatajina vaan ennemminkin jonain ihan muuna.