Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, lopettakaa turhien viestien lähettäminen opettajalle!

Vierailija
01.12.2012 |

Olen luokanopettaja, ja saan lähes päivittäin ihan käsittämättömän turhia viestejä vastattavakseni. Vastaan päivittäin keskimäärin viiteen vanhemmilta tulevaan viestiin. Suurin osa viesteistä koskee ns. oikeita asioita, kuten poissaoloja, kiusaamisasioita, huolta lapsen kehityksestä tms. Mutta sitten vajaa puolet viesteistä koskee esim. kadonneita rukkasia (tulkaa itse koululle etsimään, ei opettajat tuollaista ehdi), älyttömiä kysymyksiä, kuten voiko lapsi ottaa huomenna kouluun omat eväät kun koulun ruokalistalla on hernekeittoa, miksei meidän poika saanut pääroolia joulujuhlanäytelmässä jne.

Aivan turhaa ajanhukkaa opettajalle! Mielummin käytän sen ajan lapsienne kasvattamiseen. Opettajan ja palvelijan rajat ovat nähtävästi joidenkin vanhempien silmissä täysin hämärtyneet.

t. ope, joka haluaa jaksaa ja ehtiä tehdä oikeasti tärkeät asiat

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulupäivien pituus myös viimeisinä päivinä ennen lomaa. Meillä on iltajuhla torstaina. Torstain koulupäivä on silti 9-13. Seuraavana päivänä, jolloin on todistusten jako ja joulupuuro, koulupäivän pituus on määrätty kolmituntiseksi. Opettajien työpäivähän ei pääty samaan aikaan kuin oppilailla. Meillä ainakin opettajat kantavat salin 400 tuolia takaisin tuolivarastoon, bändikamat musiikinluokkaan, koristeet pois salista jne. Mutta toki päivät ovat silti lyhyempiä kuin monella muulla alalla.

Opettajan työn rankkuus vaihtelee tosi paljon luokan mukaan. Olemme mieheni kanssa kumpikin luokanopettajia ja vaikka mieheni luokka on paljon suurempi kuin omani, minun työni on rankempaa oppilaiden vaikeuksista johtuen. Osa pulmista liittyy perheiden ongelmiin, osa lasten henkilökohtaisiin erityisvaikeuksiin. Myös vanhempien tuki vaihtelee. Itsellä on ollut onni saada tämän luokkani kanssa vanhemmilta täysi tuki työlleni. Se ei tosiaankaan ole nykypäivänä itsestäänselvyys.

hyvä koulu ja pienet ryhmät, koska olen töissä pienessä kunnassa.

Olen ennen opettajaksi lukemista tehnyt monenlaisia töitä ja en ikinä vaihtaisi pois. Olen tehnyt yötyötä ja vuorotyötä ja se sitä vasta raskasta onkin. Olen tehnyt päivätöitä, missä päivät venyivät pahimmillaan 12 tunnin pituisiksi.

Ei, en tule ikinä vaihtamaan opettajan töitäni muihin töihin. Nyt odotellaan pitkää joululomaa. Viimeinen viikko tosiaan on jo sellaista odottelua enää. Käymme yhtenä päivänä kirkossa ja koulupäivä on siinä. Toisena päivänä jaetaan enää todistukset. Joululuhla on iltajuhlana. Ei kovin raskas viimeinenkään viikko. Eli voin sanoa, että kolme viikkoa periaatteessa lomaa, koska viimeiset koulupäivät ovat vain 2 ja 3 tunnin pituisia.

Ope pieneltä paikkakunnalta

mammoile, jotka "tietävät", ettei opettajan työ voi olla raskasta kun opetustuntejakin on niiin vähän ja lomaa, tosiaa sitä lomaa on niin paljon: meneekö teillä joskus hermot omien lastenne kanssa? no; lisätkääpä siihen vielä noin 25 samanikäistä, joidem kanssa olette tuntitolkulla ja jotka nykyisin vielä pyrkivät käyttäytymään kuin kotonaan.. ai niin, ne pitää saada vielä oppimaan kaikenlaisia asioita ja sen lisäksi niiden vanhempien asenne on tästäkin ketjusta hyvin luettavissa. tervetuloa vaan alalle! kyllä teidän ajatuksenjuoksulla varmasti koulu pysyy laadukkaana edelleen.

Vierailija
102/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt opettajan sijaisuuksia kouluissa ja ihmetellyt sitä valittamisen määrää, joka opettajanhuoneessa kuuluu päivittäin. luulen, että opettajan ammattiin hakeutuu ihan väärät ihmiset.

enkä ole ärsyttävänpiä ihmisiä tavannut kuin nämä muka-hienot opettajanaiset. muutamia poikkeuksia tietenkin on.

ei teidän elämää tai lomia kukaan kadehdi.

ja jos työ on niin raskasta ja lapset ja vanhemmat kauheita, vaihtakaa ammattia.

Et päässyt/pääse yliopistoon?

Ja opetat sijaisena lapsille, että kirjoitetaanpa lapset "ärsyttävänpiä"?

Kun se opettajan työ vaatii ihan sitä osaamista. Ei riitä, että osaa tehdä sijaisuuksia. Pitää osata esim. kirjoittaa. Sinä et osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran lomakuukausia oli touko-syyskuu, kukin saa sitten olla vaikka 2 vk toukokuussa ja vaikka 3 vk elokuussa tai 2 vk syyskuussa ja 3 vk heinäkuussa jos ei halua niitä talvilomia.

Vapaapäivillä sitten saadaan ylim. vapaita juhlien jatkeeksi.

Ei ole vaikeuksia.

Ei kukaan pakota jonkun lain takia ottamaan talvilomia, jos ei halua.

Vierailija
104/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah!

Jos alalle mangut, niin esim Helsingissä on runsaasti tarvetta erityisluokan opettajista. Mikset hae, hommahan on niin kevyttä että kyllä siinä mielikseen etsii hanskoja yms?

Mites sijaisuus meni, piditkö levyraadin?

Vierailija
105/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään muulla kuin opettajilla ei ole talvilomia. Sovitaan sitten näin.

Vierailija
106/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista lakia olekkaan, että se vaati talvella loput ansaitusita lomapäivistä otettavaksi.

Työntekijälle on annettava kesäloma (24 arkipäivää) lomakautena 2.5.-30.9.

Talviloma (24 arkipäivää ylittävä osa) annetaan lomakauden jälkeen ennen seuraavan vuoden lomakauden alkua 1.10-30.4 välisenä aikana.

Joillakin työpaikoilla on pakko kesälomasta jättää osa talvelle, mutta ei sitä ole kesäloman lisäksi, niinkuin opettajilla.

Näistä nyt voidaan poistaa ainakin hiihtoloma.Opettajilla on kaikki samat lomat vapaata kuin lapsillakin. On hiitolomaa, joululomaa, kahden ja puolen kuukauden kesälomaa, syyslomaa, pääsiäislomaa...Ihan kaikki mahdolliset päivät on lomaa. Töihin tullaan ainakin ala-asteella yhdeksäksi ja mitään fyysistä rasitusta ei työssä ole. Istutaan luokan edessä pehmustetulla pallilla (=avustajat ravaavat apua tarvitsevien lasten luona).

Pikkuoppilaat palvovat opettajia, heille opettaja on yhtäkuin jumala.

Mitä IHMEEN vaikeutta siinä koneella on istua ja vastata muutamaan Wilman viestiin herrajumala!!

Jokaisella työssäkäyvällä on viikon mittainen talviloma. Myöskään mitään erillistä pääsiäislomaa ei ole olemassa.

ihan vuosilomalain mukaan vuosilomasta yksi viikko pitää sijoittaa talvelle.

että viikko vuosilomasta pidetään muulloin kuin lomakautena. Eiköhän suurin osa ihmisistä sen kuintekin talvikauteen sijoita.

Edelleen turha vinkua, että ei ole talvilomaa, jos ei ole vielä ollut tarpeeksi kauan töissä.

etkö nyt tajua vai miten sen sulle voi yksinkeratisesti selittä1 ?

Vierailija
107/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arveletko siis tietäväsi sijaisuuksia tekemällä kaiken opettajan työstä? Eikö ole aika viisasta, että opettajat valittavat työnsä rankkuudesta ensisijaisesti kollegoilleen tauoillaan? Tämän ketjun perusteella nimenomaan niitä lomia kadehditaan. En ole vielä koskaan lukenut/kuullut, että joku kadehtisi kontakteja ihaniin vanhempiin tai reuhaavan oppilaan kiinnipitämistä tai v...u-sanojen kuuntelua. Jos kaikki opettajan työn raskaaksi kokevat vaihtaisivat ammattia, koko koululaitos kaatuisi. Aika moni kyllä vaihtaakin alaa.

olen tehnyt opettajan sijaisuuksia kouluissa ja ihmetellyt sitä valittamisen määrää, joka opettajanhuoneessa kuuluu päivittäin. luulen, että opettajan ammattiin hakeutuu ihan väärät ihmiset.

enkä ole ärsyttävänpiä ihmisiä tavannut kuin nämä muka-hienot opettajanaiset. muutamia poikkeuksia tietenkin on.

ja jos työ on niin raskasta ja lapset ja vanhemmat kauheita, vaihtakaa ammattia.

Vierailija
108/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö nyt tajua vai miten sen sulle voi yksinkeratisesti selittä1 ?

Vierailija
109/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työpäiviä vuodessa kutakuinkin 193. Kaikki loput ovat vapaata. Ihanaa!

Lomaa kesällä, lomaa syksyllä, lomaa jouluna, lomaa talvella, lomaa pääsiäisenä, lomaa kesällä!

LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA-LOMA

...ja välillä pikkuisen työtä...

Vierailija
110/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen voi tehdä vasemmalla kädellä ilman sen kummempaa paneutumista. Tule kommentoimaan sitten kun olet tehnyt opetustyötä kauemmin ja ns. oman luokan kanssa, jolloin sinulla on huomattavasti enemmän työtä, työtunteja ja vastuuta kuin sijaisena ollessasi.

Vierailija
111/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsien vanhemmista on kyllä sen verran dillejä/sairaita/ongelmaisia/kaikkia noita, että suurin työtaakka tulee heidän paimentamisestaan.

Lapsien kans menee aina ihan jees. Jos ei mene, niin pannaan menemään. Mutta sitten on näitä täysin kilahtaneita av-mammoja, joiden kans menee parhaallakin maisterilla sormi suuhun.

Osa porukasta kasvattaa lapsiaan päin helevettiä. Ei siinä mitään, mutta kun he tulevat ohjeistamaan opettajaa tai haastamaan oikeuteen, kun Mari-Olavi on pakotettu syömään hernekeittoa, niin siinä se hermo kilahtaa.

ÄIPÄT. Ope ei ole teidän alaisenne. Ette ole hänen pomojaan. Te ette määrää, mitä koulussa tapahtuu. Kaikki teidän valittamisenne ja tohelluksenne on pois lapsilta. Mitä paremman työrauhan annatte opelle, sitä paremmin lapsenne koulu sujuu.

Viestejä lähetetään, jos lapsi on pois koulusta, tarvitsee tuki- tai erityisopetusta tai joku on kuollut. Muuten pidätte mölyt mahassanne. Perheellenne on jyvitetty tietty aika ja intensiteetti. Jos vanhempina kulutatte sen ajan, se on pois lapseltanne.

Opettakaa lapset pitämään huolta tavaroistaan. Kallis yliopistokoulutus ei ole sitä varten, että se ope etsii teidän kersanne tumppuja siellä päivät pitkät.

Vierailija
112/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen voi tehdä vasemmalla kädellä ilman sen kummempaa paneutumista. Tule kommentoimaan sitten kun olet tehnyt opetustyötä kauemmin ja ns. oman luokan kanssa, jolloin sinulla on huomattavasti enemmän työtä, työtunteja ja vastuuta kuin sijaisena ollessasi.

Varmaan jokainen pätevä ope on tehnyt sijaisuuksia ennen valmistumistaan. Siksi me tiedämme: sijaisuus on jotain ihan muuta kuin viran hoitaminen. Sijaisella ei ole vastuuta juuri mistään. Muistan itsekin, miten helpolla raha irtosi opiskeluaikoina. Kävin vähän pitämässä levyraatia ja opettamassa jotain muutaman tunnin. Ei paljon painanut, oppivatko kaikki tai pysyikö hommeli kasassa.

Analogia: voit hoitaa neljä tuntia kaverisi vauvaa ja ihmetellä, mikä sitä kaveria niin väsyttää. Sehän oli vain kivaa leikkimistä vauvelin kaa, no stress.

Vierailija
113/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työstään samalla tavalla kuin naisopettajat valittavat. Hmmm.. makes me wonder..

Vierailija
114/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työstään samalla tavalla kuin naisopettajat valittavat. Hmmm.. makes me wonder..

ettei miesopet paljon päätään vaivaa sekopäisten mammojen jutuilla vaan sanoo suoraan miten asiat on.

Eikä äidit kovasti edes yritä heitä pompottaa. Kyllä tästä

puhutaan miesopettajien kanssa ja nää tietyt äidit, jotka sitkeästi tässäkin ketjussa palveluita vaativat, ovat ihan yhtä epämiellyttäviä myös miehille. Pahoittelut;)

Vierailija
115/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joudun viikottain etsimään asiakkaiden jättämiä vaatteita/lompakoita/laukkuja/polttoainetankin korkkeja jne. jne. ja postittamaan niitä asiakkaille. Postitus tapahtuu työajan jälkeen. Saan toki laittaa käytetyn ajan ylitöiksi, mutta eihän tuollainen varsinaisesti kuuluisi minun työnkuvaan. Olen myös vienyt asiakkaalta jääneen laukun linja-autoasemalle, että asiakas sai laukun takaisin vielä samalle illalle. (tässä myöskin linja-autokuski teki ylsimääräistä työtä).

Etsin asiakkaille kuitteja, kun asiakas on sitä mieltä että häneltä on veloitettu väärin, mutta 99% tapauksissa veloitus on oikein, mutta minun täytyy kuitit etsiä.

Joudun myös vastaamaan asiakkaiden tiedusteluihin mm. Missä on lähin hotelli? Voitko neuvoa tien sinne? Moneen joku kauppa on auki? Miksi pankkiautomaatti ei toimi? Onko pankeilla joku päivitys menossa, kun kortti ei toimi? Voitko säilyttää näitä auton avaimia huomiseen, kun joku hakee ne sitten? Mistä voi ostaa moottorisahaan öljyä?

Kaikki nuo edellä mainitut ja monet, monet muut "ylimääräiset" työt vie aikaa siltä varsineiselta työltäni, mutta en valita kun se on se ammatinvalintakysymys ;)

Vierailija
116/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä tähän on useimmiten se, että he eivät kauheasti paneudu hommaan, tekevät homman ns. vasemmalla kädellä. Toki opettavat, mutta kaikki ylimääräinen jää minimiin (esim. mahdollisten kiusaamisten selvittäminen jne.)

Valitettavasti useimpien miesopettajien asenne on "no se on sellainen itkupilli/mammanpoika" jos oppilas oikeasti on kiusattuna - kiusatulle sanotaan "älä ota niin vakavasti". Naisope ehkä stressaa, mutta myös huolehtii kokonaisvaltaisemmin.

Tämä kokemus on itselläni niin okl:n opiskelijoista (se poikien asenne oli lähinnä so what, ihan sama miten tän tekee) ja opehuoneissa miesopet ottavat tosiaan rennosti.

Kummanlaisen open sinä haluat lapsillesi? Sen rennon, joka vetää hommat vähän sinne päin vai sen, joka on ehkä vähemmän rento, mutta hoitaa hommat loppuun asti ja kunnolla...?

Vierailija
117/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt jaksa koko ketjua lukea. mulla kun ei ole aikaa kaikkiin turhanpäiväisiin valituksiin täällä vastata. omakin kasvatus vielä kesken ja pitää siihen keskittyä (siinä sitä vaimolla hommaa).

kummallisia nämä kaikki valittajat kun pircolla on koulussa töiden tekeminen haastawaa.

tero 11cm

Vierailija
118/156 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ettei miesopet paljon päätään vaivaa sekopäisten mammojen jutuilla vaan sanoo suoraan miten asiat on."

Akat vaan ei osaa. Täytyy marista av-palstalla.

Vierailija
119/156 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastajan olitte 2. 5 kuukautta lomalla ja viikon syyslomalla ja kohta joululomalla ja noin on jo hermo kireällä ja jaksaminen vähissä.

Onneksi saan tehdä asiantuntijatyötä ja ylitöistä ei makseta ja lomaa on vain 5 viikkoa. Ja sähköposti pullistelee aamulla aina viestejä, joita pitää alkaa purkamaan.

Annan opettaja sinulle ison voimahalin, koska teet maailman raskainta työtä ja pisintä työpäivää lyhimmillä lomilla ja maailman huonoimmalla palkalla. Toivottavasti olet vielä niin nuori, että pystyt opiskelemaan helpompaan ammattiin.

Olen luokanopettaja, ja saan lähes päivittäin ihan käsittämättömän turhia viestejä vastattavakseni. Vastaan päivittäin keskimäärin viiteen vanhemmilta tulevaan viestiin. Suurin osa viesteistä koskee ns. oikeita asioita, kuten poissaoloja, kiusaamisasioita, huolta lapsen kehityksestä tms. Mutta sitten vajaa puolet viesteistä koskee esim. kadonneita rukkasia (tulkaa itse koululle etsimään, ei opettajat tuollaista ehdi), älyttömiä kysymyksiä, kuten voiko lapsi ottaa huomenna kouluun omat eväät kun koulun ruokalistalla on hernekeittoa, miksei meidän poika saanut pääroolia joulujuhlanäytelmässä jne. Aivan turhaa ajanhukkaa opettajalle! Mielummin käytän sen ajan lapsienne kasvattamiseen. Opettajan ja palvelijan rajat ovat nähtävästi joidenkin vanhempien silmissä täysin hämärtyneet. t. ope, joka haluaa jaksaa ja ehtiä tehdä oikeasti tärkeät asiat

Vierailija
120/156 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateusketju! Näin se vaan menee... Itse en kadehdi yhdenkään tuntemani opettajan hommia tai kesälomaa. Mutta jo tämä ketju osoittaa, että näitä päästäpideltäviä vanhempia riittää. No, odottakaapa sen aikaa, kun muruseni kasvaa niin vanhempainillassa tavataan! Kyllä Jessicoiden ja Nico-pettereiden arsemammat saa kyytiä, sen lupaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi