Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanisdepressiivisyys- mistä lähden hakemaan apua?

Vierailija
01.12.2012 |

Mitä kautta hoitoon, eikö psykiatrian polille ois hyvä päästä? Tää on myös helpotus, vuosien tuska ja vaikeudet saatetaan voittaa..mies tunnustanut että tarvii apua, nyt kun saa diagnoosin, lääkkeet ja hoitoa niin ehkä vielä selvitään, ei tarvi erota..

Oireet ollu jo vuosia, maniavaiheet kauheat.. Nyt kun taas tyhjensi pankkitilinsä peleihin ym ja ollu lähellä itsemurhaa niin tajuu että apua tarvii. Mihin otan yhteyttä? Jos kokemusta, tietoa kertokaa..kiitos!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuvittelisin, että ihan terveyskeskuksen kautta pääsee eteenpäin, jos ei halua maksaa yksityiselle.

Kerro vähän enemmän niistä oireista. Mä epäilen, että mun miehellä ns viiraa päästä. Tekee aivan ihme juttuja; esim. tänä aamuna hääräsi kauheasti keittiössä, kun me muut vielä nukuimme. Lähti sitten asioille, ja mä nousin ylös. Keittiössä katselin ihmeissäni, kun oli kadonnut ikkunan edessä olevalta tasolta tavarat, mm. siihen varta vasten ostettuja juttuja.

Tavarat oli pistetty muovikassiin, jossa oli selvästi myös roskikseen menevää tavaraa. Veti vähän hiljaiseksi. On nimittäin parin viikon aikana "siivonnut" myös lasten huoneet sellaiseen kaaokseen, ettei tiedä itkiskö vai nauraisko. Ja tämä ei siis tarkoita mitään sellaista, että siivoaisi eri tavalla kuin minä, koska on hän ennen osannut järjestellä ihan normaalisti. Näissä touhuissa ei vain ole mitään järkeä.

Onko kellään muulla ollut jotain vastaavia alkuoireita mielenterveyden järkkymisestä?

Vierailija
2/4 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole mitään hoitokontaktia?

Psykanpolille pääsee tk-lääkärin lähetteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oireet on olleet jo vuosia?

Vierailija
4/4 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sun ehkä lähteä mukaan, jotta saat kerrottua oireista, myös tuosta tuhlailusta jne. Lääkäri laittaa kyllä lähetteen psyk.pkl:lle.

Ja sille, joka ihmetteli, miksette ole aiemmin hakeneet apua - ei ole kovin helppo huomata sitä tarvitsevansa. Mun mies kyllä haki apua, mutta vain masennuksen vuoksi, ja sai masennuslääkkeitä, joilla meni sitten pitkäksi aikaa maaniseksi... Aiemmat maniat oli olleet aika pieniä, eikä mies koskaan niiden aikana kokenut tarvitsevansa mitään apua. Aikuista ihmistä ei saa hoitoon vasten tahtoa, ellei tämä ole psykoottinen ja vaaraksi itselleen tai muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi