Hävetti eilen ne nuoret naiset telkkarissa joka vaativat ilmaisia saikkupäiviä
Suomesta kadonnnut 100 000 työpaikka ja vienti romahtanut 4 miljardilla eurolla. Velkaa maalla on kohta 100 miljardia ja joka vuosi tulee 8 miljardia lisää.
Mistäköhän nuo nuoret mitään elämään kokemattomat aikoo repiä rahat noihin työntekijöiden palkallisiin "sairasupäiviin" (=lintsaamiseen).
Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäri Jan Schugk vaatii työntekijöille palkatonta ensimmäistä sairauspoissaolopäivää. Schugk kannattaa myös sitä, että kahdelta seuraavalta viikolta sairastaja saisi alennettua palkkaa. ”Meille on muodostunut käsitys, että aika lieväkin sairaus, väsymys, harmi, suru tai ristiriidat työpaikalla tai jopa harrastus oikeuttavat sairauspoissaoloon”, väittää Schugk.
Palkansaaja Riikka Yrttiaho napauttaa, että karenssipäivä on duunareiden ja pienipalkkaisten kyykyttämistä. ”Ay-liikkeet ovat aikoinaan taistelleet työntekijöille oikeudet ja nyt niitä yritetään taas riistää”, sanoo Yrttiaho. ”Jos työntekijä on sitoutettu työhönsä ja ilmapiiri on kannustava, eivät työntekijät edes mieti rokulipäiviä”, jatkaa Yrttiaho.
Yrittäjä Harri Suutari kannattaa vahvasti sairauspoissaolojen karenssipäivää. ”Sairausloman saaminen on Suomessa todella helppoa. Lääkärit joutuvat vain luottamaan potilaan sanaan”, päivittelee Suutari. PKC Groupin entisen toimitusjohtajan, nykyisin hallituksen jäsen mielestä muissa maissa on selkeästi vähemmän sairauslomia kuin Suomessa.
Uusi Insinööriliiton asiamies Elina Das Bhowmik tyrmää karenssipäivän täysin.
”Ehdotus lähtee siitä, että työntekijä on epärehellinen pinnari, joka jää kotiin silkkaa laiskuuttaan”, sanoo Das Bhowmik. Hänen mielestänsä sairauspoissaolojen taustalla on huono johtaminen.
Kommentit (30)
Kaikki saikuttajat pitäisi pistää yrittäjiksi vuodeksi niin että jokaisen työntekijän saikut vähennetään suoraan yrittäjän omasta palkasta (joka on alle 2000€/kk) niinkuin se suurimmalle yrittäjille menee ainakin pienyrittäjistä kun on kyse. Olisi hyvä maistaa väilllä omaa lääkettä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:42"]
Kaikki saikuttajat pitäisi pistää yrittäjiksi vuodeksi niin että jokaisen työntekijän saikut vähennetään suoraan yrittäjän omasta palkasta (joka on alle 2000€/kk) niinkuin se suurimmalle yrittäjille menee ainakin pienyrittäjistä kun on kyse. Olisi hyvä maistaa väilllä omaa lääkettä.
[/quote]
Entäs, kun on ihmisiä, jotka ovat oikeasti paljon sairaina. Usko pois, minusta on itsestänikin kurjaa olla yhtenään työkyvyttömänä, ei tämä kotona makaaminen ole mitenkään mieltäylentävää. Ja tunnen kyllä huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttäkin ihan riittävästi, ja mietin jo nyt ihan riittävästi, mitä ne minusta ajattelevat. Rahahuoliakin on jo ihan tarpeeksi, kun pitää rampata lääkärillä ja kaiken maailman tutkimuksissa, vaikka eipä niistä koskaan mitään selviä. Joillain onnekkailla on sentään diagnoosi, minulla on vain pahoja oireita, mutta ei mitään selvää syytä niihin.
Tuntemani tietotekniikka-alan pienyrittäjä oli ehdottomasti sitä mieltä, että etenkin tarttuvaa tautia sairastava on saatava pois työpaikalta vaikka se maksaisi tuplasti sen mitä nyt.
Mun käsityksen mukaan on niitä ihmisiä jotka menee töihin sairaanakin jos ei jalat tai pää ole kokonaan irti pudonneet ja sitten on niitä joille nenän vuotaminen on saikun paikka. Muuttuisiko näiden kahden ryhmän käyttäytyminen mitenkään sairauslomien suhteen? Lintsarit lintsaisivat varmaan joka tapauksessa ja ylitunnolliset menisivät entistä varmemmin sairaana töihin.
Saikkuja on onnistuneesti joissain yrityksissä vähennetty porkkanoilla. Eli jos ei ole sairauslomilla yhtään tietyn ajan kuluessa saa jonkun lisäpalkkion. Tietysti tämä aiheuttaa väninää niiden keskuudessa jotka sairauden takia joutuvat olemaan pois, mutta eihän heiltä mitään ole pois otettu, lahjotaan vaan niitä jotka eivät ole olleet poissa töistä.
Mitenkäs sitten firmoissa, joissa kukaan ei tee sairastuneen töitä poissaolon aikana vaan ne tehdään itse, kun on tervehdytty? Silloin koko lasku lankeaisi työntekijälle ja vieläpä litöiden muodossa. Sekään ei ole ihan reilua.
Tosin jossain Noksulla ei taideta työaikoja kirjata edelleenkään, joten sikäli ei tule tietty ylitöitäkään.
Kun nyt ensin annettais palkanlisä kun ei polta tupakkaa ja ole ylipainoinen..
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:42"]
[/quote]
Entäs, kun on ihmisiä, jotka ovat oikeasti paljon sairaina. Usko pois, minusta on itsestänikin kurjaa olla yhtenään työkyvyttömänä, ei tämä kotona makaaminen ole mitenkään mieltäylentävää. Ja tunnen kyllä huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttäkin ihan riittävästi, ja mietin jo nyt ihan riittävästi, mitä ne minusta ajattelevat. Rahahuoliakin on jo ihan tarpeeksi, kun pitää rampata lääkärillä ja kaiken maailman tutkimuksissa, vaikka eipä niistä koskaan mitään selviä. Joillain onnekkailla on sentään diagnoosi, minulla on vain pahoja oireita, mutta ei mitään selvää syytä niihin.
[/quote]
Tämän takia pitäisi olla eri käytönnöt isojen vakavarasiten työnantajien ja hädin tuskin toimeentulevien yrittjäjien kohdalla. Pienille yrityksille pitäisi Kela korvata poissaolijan palkan sairaspäivärahalla heti ensimmäisestä päivästä. Ei yrittäjällä ole varaa toimia Kelana. Näin ei kärsisi se oikeasti sairas ihminen ja yrittäjänkään taakka ei olisi niin raskas.
Tämä ketju kyllä lähinnä koskee niitä tahalleen saikuttajia eli niitä jotka ottavat maksimisaikut mitä vain voi saada vaikka saikku ei välttämättä ole ollenkaan tarpeellinen ja näitä löytyy usko pois vaikka et itse olisi koskaan tehnyt vastaavaa.
Ei se lääkärin todistuskaan sitä todista että on oikeasti saikun tarpeessa. (kuinkakohan monta krapulapäivää menee selkä- tai vatsavaivojen piikkiin...)
Minä olin niitä lintsareita. Sain kaikki mahdolliset infektiot ja kärsin jatkuvista vatsaongelmista. Tein sisään vatsaongelmieni aiheuttamat myöhästymiset, koska esimies haukkui minua jatkuvasti.
Tilanne oli viheliäinen, koska olen tehnyt pitkään pitkiä työpäiviä ja paljon töitä useissa eri firmoissa.
Minua tutkittiin työterveydessä, mutta syytä sairauteeni ei löydetty. Työnantaja lähetti minut psykiatrin juttusille, koska tietenkin päässäni oli vikaa. Eipä ollut.
Toinen lääkäri ehdotti syöpätutkimuksia. Sairastan harvinaista syöpää, joka tappaa minut muutamassa vuodessa.
Työnantaja irtisanoi minut yt-neuvottelussa. Mitäpä hyötyä sairastajasta olisi? Minun olisi pitänyt ottaa yhteyttä liittoon, joka olisi voinut haastaa työnantajan oikeuteen. Olin niin heikossa kunnossa, etten jaksanut tehdä yhtään mitään. Ajatus oikeusjutusta tuntui vastenmieliseltä, joten tuskin olisin nostanut syytettä.
Sellaista se on meidän lintsarien elämä.
Joo, tuolla palkattomalla sairauslomapäivällä saataisiin lintsaajat kuriin. Ja arvatkaa ketkä siitä kärsivät silti eniten? Ne pienituloiset, joille se pienikin palkanmenetys voi todella romahduttaa taloutta. Väitän, että tunnen saikuttajien sijaan enemmän niitä työntekijöitä, jotka tulevat töihin vaikka pää kainalossa. Keskituloista tai korkeapalkkaista tuskin haittaa yhden päivän palkan poisjääminen, mutta miettikääpä heitä joilla on muutenkin esim. työtunteja hintsusti tai palkka niin pieni, että haluaisi ylitöitä keinolla millä hyvänsä.
Katsoin tänään A-talkia ja tuli mieleen, että Riikka Yrttiaho voisi olla av-mamma. Sen verran innokkaasti puhui luokkayhteiskunnasta ja korosti olevansa akateeminen.