Oho. Tuore isä tappoi kotikäynnille tulleen neuvolan terveydnhoitajan sekä itsensä
Mukava elämänalku lapsokaisella :/
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288520321899.html
Kommentit (113)
Pelottaa miten sekaisin ihmiset ovat! Ihan järkyttäviä nämä tappamiset, jotka kohdistuvat täysin satunnaisiin ulkopuolisiin (vrt. tämä ja ohiajaneen pyöräilijätytön puukotus ym) ja omiin perheenjäseniin (perhesurmat).
Tappaminen on aina tuomittavaa ja niin väärin, mutta se että jossakin juoppo/huumehörhö-remmissä toisiaan nistivät ei vaikuta niin kovasti normaalin ihmisen turvallisuuden tunteeseen.
Nämä tällaiset tapaukset taas ahdistavat, koska se voisi kohdistua yhtä lailla itseen tai läheisiin, ja mitään et voi tehdä välttyäksesi tällaiselta, jos huono tuuri käy ja satut olemaan paikalla, kun joku "saa ääniltä käskyn tappaa" :(
ja isä pimahtanut "nuhteluista".
Mutta miten ihminen, jolla ei ole aiempaa rikostaustaa, voi pimahtaa noin? Miten paljon on pitänyt nuhdella? Tunnetaanko lääketieteessä tällainen äkillinen pimahtaminen? Voidaanko sitä jotenkin ennustaa ja hoitaa? Mistä tässä nykyajan pimahtamisessa oikein on kyse?
Päihteillä ei ole ollut osuutta asiaan, kyseessä ei voi olla silloin myöskään krapulatila, joka voisi sinänsä olla mahdollista torstaina aamupäivästä.
Hirveä tilanne tuoreelle äidille. Elämän pitäisi nyt olla ihanimmillaan ja käy näin. Toivon äidille voimia jaksaa ja toivottavasti hän saa kaiken mahdollisen avun, lapsenkin vuoksi.
Mä luulen, että terkkari on ehkä havainnut kotikäynnillä jotain, mikä ei ole ok. Puhunut ehkä sitten siitä, mitä seuraa tms. ja mies pimahtanut.
Tai sitten kyseessä on juuri joku mielenterveys-, huume- tai alkoholiongelmainen. Eihän niistäkään kaikki ole missään tekemisissä viranomaisten kanssa ennen kuin pimahtaa.
Olikohan th huomannut jotain äitiin tai vauvaan kohdistunutta kaltoinkohtelua, aikonut ottaa yhteyttä jonnekin tms.?
terveydenhoitajan perheelle. Nainen tekee vain työtään,tärkeää työtä.
mutta olen aina ihmetellyt tätä kotikäynti-käytäntöä. Ei ole kyllä tullut mieleen mikään tappaminen, mutta noin muuten.
Koti on ihmisen oma reviiri, yksityisalue ja terkkari taas edustaa virallista instituutiota, "valvontaa". Musta on ihan eri kutsua kotiin ystäviä ja sukulaisia, kuin terkkari...
Vaikka siis kotini on ihan ns. normaali, keskiverto koti, tuntui silti aikoinaan mukavammalta vaihtoehdolta viedä vauvat neuvolaan, kuin pyytää terkka meille.
Ei meillä ainakaan kukaan väkisin kotiin tunge, kotikäynti on ihan ylimääräinen palvelu, jonka halutessaan voi saada.
mutta olen aina ihmetellyt tätä kotikäynti-käytäntöä. Ei ole kyllä tullut mieleen mikään tappaminen, mutta noin muuten.
Koti on ihmisen oma reviiri, yksityisalue ja terkkari taas edustaa virallista instituutiota, "valvontaa". Musta on ihan eri kutsua kotiin ystäviä ja sukulaisia, kuin terkkari...
Vaikka siis kotini on ihan ns. normaali, keskiverto koti, tuntui silti aikoinaan mukavammalta vaihtoehdolta viedä vauvat neuvolaan, kuin pyytää terkka meille.
Eiköhän siinä näe paremmin sen, että vauvalla on hyvä koti ja hoito. Käynti neuvolassa ei kerro sitä, onko kotiolosuhteet kelvolliset vauvalle. Mun mielestäni siinä ajatellaan vauvan parasta ja silloin se on mulle ok. Aikuiset ihmiset eläkööt vaikka sikolätissä, mutta viaton vauva ansaitsee kodin.
Näin mä ajattelen.
vauvan syntymän jälkeen ole ihan valtakunnallinen normaali käytäntö? Minulle se oli erittäin toivottava juttu. Kaikille synnytykset eivät ole muuten hyvästä peruskunnosta huolimatta helppoja, enkä olisi oikein hyvin jaksanut kummankaan synnytyksen jälkeen noin viikon sisään vielä neuvolaan. Ymmärtääkseni ei ole pakko kuitenkaan ottaa th:aa kotikäynnille. Eihän koko neuvolassa ole pakko käydä, sehän on täysin vapaaehtoista. Mutta toisaalta et saa kaikkia tukiakaan, jos et käy neuvolassa.
Varmasti tätä kotikäyntikäytäntöä tullaan nyt sitten puimaan oikein kunnolla.
tulee myös kerran käymään kotona ja minusta ainakin oli kiva kun 1. neuvolatarkastus on kotona.
Kyllä se koti kertoo paljon vauvan elinympäristöstä ja jos asiat on kunnossa niin ei ole salattavaa.
ajatusk kait siinä on,ettei äiti rasitu,mutta meijän terkka oli ainakin sellanen kyylä,etten siksikään olisi häntä kotiini halunnut,vaikka meillä onkin kaikki ok ja siisti koti.
Kotikäynnithän tehdään yleensä parin viikon sisällä. Lieneekö kyse ollut jostain muusta tarkastuksesta?
Ja th:han voi tosiaan olla puhunut "epämiellyttäviä". Ehkä perheessä jotain ongelmaa, isällä tn. mielenterveydessä jotain vähintään, kun tuollaisen tekee. Ehkä sanonut suoraan, että tekee lastensuojeluilmoituksen jne.
Enkä olisi päästänytkään.
Tai terkka itse ehdotti, että jos vaan jaksat niin voisitte kyllä käydä neuvolassa. Asutaan alle km: n päässä neuvolasta niin helppoa oli.
Neuvolahenkilökuntaakin on niin paljon erilaisia. Olen ollut tosi kiitollinen meidän neuvolatädistä, aina on saanut apua ja on ollut helppo kysyä mitä vaan. Mitään ei ole tyrkyttänyt, on kannustanut oman näköiseen äitiyteen ja vanhemmuuteen.
Tuo mies on varmasti ollut sekaisin jo ennen vauvan syntymää, ja sitten vaan napsahti syystä tai toisesta, en voi tietää miksi.
Tosi surullista että pienen lapsen elämä alkaa noin, ja tuoreen äidin "onnesta" ei varmasti ole paljon jäljellä. Toivottavasti pysyy järjissään ja jaksaa elää vauvan kanssa, ja saisi voimia pienistä onnistumisista. Myös terveydenhoitajan läheisille ihan hirveä paikka. Teki arvokasta työtä ja tässä palkka.
Nurkkaan ahdistetun ihmisen viimeinen älytön teko..
Rutiinikäynti. Ihan tavallinen käytäntö.
Meillä ainakin kotikäynnit tehdään parin viikon sisään vauvan syntymästä. Yleensä kotikäynti on ensimmäinen neuvola "käynti" vastasyntyneelle täällä...
Vaikka kuinka olisikin kysessä rutiinikäynti niin rutiinikäynnilläkin voi ilmeta asioita joihin neuvolatädin on puututtava, joskus rankemmallakin kädellä. Muutenkin häiriintynyt ihminen helposti hermostuu pienistäkin moitteista tai voi ymmärtää jopa väärin neuvolatädin ystävälliset neuvot ja kokea että syytellään ja ollaan viemässä lasta häneltä pois...
tulee myös kerran käymään kotona ja minusta ainakin oli kiva kun 1. neuvolatarkastus on kotona.
Kyllä se koti kertoo paljon vauvan elinympäristöstä ja jos asiat on kunnossa niin ei ole salattavaa.
vaan yksityisyydestä. Ja jos jotain haluaa salata, niin pystyy sen kotikäynnilläkin salaamaan: kyllä nyt sen YHDEN kerran kuka vaan skarppaa ja siivoaa ja laittaa pyhäkupit pöytään...
Ihmisillä on erilainen tarve yksityisyyteen. Mun ei ainakaan olisi tarvinnut salata yhtikäs mitään, silti mieluummin menin neuvolaan lapsiani ja itseäni esittelemään ja tästä terkka oli oikein tyytyväinen, koska kiire painoi päälle ja kotikäynti vie kuitenkin enemmän aikaa ja vaivaa.
Kuten jo yllä sanoin, en ole osannut ajatella asiaa terveydenhoitajan turvallisuuden kannalta tätä ennen, ainoastaan olen miettinyt ihmisten mukavuutta, että tykkääkö jotkut oikeasti tällaisista kotikäynneistä. Mutta, näköjään on monia, jotka tykkää.
No, nyt kyllä varmaan tullaan miettimään paljon näitä turvallisuusjuttuja... ja ehkä terkat itse ovat miettineet niitä tähänkin asti?
Terveydenhoitaja meni sinne rutiinikäynnille ja sitten menetti henkensä. Mitenköhän hänen oma perheensä mahtaa jaksaa? Voimia!
Että voi ihminen olla julma :(