Miten selitän 11 vuotiaalle, että hänen isänsä on pilannut elämämme?
Olin naimisissa lasteni isän kanssa. Hän käytti törkeästi hyväkseen minua. Teki pahoja petoksia selkäni takana. Käytti yritykseni tietoja väärin ja minun tietämättämäni. Aiheutti suuret velat.
Avieron sain ja menetin kaikki. Auto, koti, yritys ja velat sain niskaani.
Oikeudessa katsottiin, että minun olisi vaimona pitänyt tietää mitä mieheni puuhailee, koska asumme samassa osoitteessa.
Kaksi vuotta olen pärjännyt ok, mutta nyt näyttää todella heikolta taloudellisesti. Joululahjoja ei lapsille tule, kun ei ole rahaa.
Olen puhunut lapsille muutosta, mutta en ole kertonut syytä. Eli ettei meillä ole varaa asua täällä. En kyllä suoreen tiedä missä olisi varaa asua. Vanhempi lapsi vastustaa muuttoa, koska on koulu ja kaverit lähellä. Hän sättii minua, kun aina pitää tehdä niin kuin minä haluan. Syyttää myös minua erosta. Isänsä ei tietenkään vahingossakaan valaise lapsille asiaa, esim. että hän on eroon syyllinen. Eihän kukaan voi olla ihmisen kanssa, joka pettää rakkaansa noin pahasti.
En pysty kertomaan mitään 11 vuotiaalle lapselle. Ei tuon ikäisen kuulu kuulla aikuisten huolia. Ja jos hänelle totuuden kertoisin, niin tiedän, että hän alkaisi huolehtia liikaa. Hän on lapsi ja haluan suoda hänelle sen.
Ahdistaa niin paljon. Miten meidän perhe on joutunut tälläiseen tilanteeseen ja miten joku voi tuhota tietoisesti lastensa ja perheensä elämän. Ex ei ota mitään vastuuta asioista. En jaksa.
Kommentit (49)
Niin älä tuhlaa aikaasi ja voimaasi pohtia mitä hänen kanssa teet. Ota asia kerrallaan.
Nyt sä alat miettimään missä te voisitte asua. Ja esikoinen voisi varmaan kouluun tulla kauempaakin? Olisiko vaikka joku hyvä bussireitti koululle halvemmalta alueelta?
Se nyt vaan on elämää että joskus muutetaan. Kavereihin voi pitää yhteyksiä ja uusia saa kun tutustuu muihin.
Kyllä se 11- vuotiaanne on sen verran iso että sille voi vähän kertoa asioita. Että isä tästä päätti lähteä ja nyt äidillä on paljon laskuja. Se vaan on niin!
Joululahjoja voit koittaa saada avustuksesta! Mutta toimisin PIAN sen suhteen. Et ole ainoa joka on pinteessä.
Älä syytä itseäsi miehen tekosista. Tottakai sinun päätöksien mukaan eletään koska sinä se aikuinen olet! Jos lapsesi sättii sinua niin kyllä hänelle voi sitten hiukan puhua rahasta ja miten se käytetään ja miten teillä on mahdollista elää tuossa teidän paikassa. Katso nyt itse tätä tilannetta järkevästi.
Jos ahdistaa niin voit mennä puhumaan jonnekin. Kyllä sillä sun miehellä on kaikki oikeus elää elämäänsä haluamallaan tavallaan, vaikka se itsekästä olisi.
niin miksi ihmeessä et ole tehnyt miehestäsi rikosilmoitusta?
Miehesi on syyllistynyt petokseen, rikosnimikkeitä tuolle löytyy varmasti useampia.
Ei kannata alistua heti vaan taistele.
Olen meinaa kuullut ihan samanlaisesta tarinasta ja mies oli muumaalainen eli muma.
Exä siis teki kaiken selkäni takana, eikä virallisia reittejä pitkin. Kirjanpitäjälleni ja minulle tämä tuli täytenä yllätyksenä, se oli isku vasten kasvoja.
Laskut eivät edes olleet saman näköisiä, mitä kirjanpitäjäni lähettää asiakkaille.
Minun olisi kuulemma pitänyt huomata, että rahaa tulee jostain perheeseen. eli kun rahat päätyivät mieheni tilille.Ap
Itsekin tein lapset periaatteessa kiltin, mutta valkoisia valheita viljelevän ihmisen kanssa. Monenlaista hämärää tuli matkan varrella vastaan, enkä tänäkään päivänä tiedä mikä oli totta ja mikä ei- kyse ei ollut vakavista asioista, miehen mielestä ei mistään muusta kun mun vääristä käsityksistä. Toisen ihmisen tekemisiä ei todellakaan voi kontrolloida, jos hän haluaa pelata omaan pussiin, se kyllä onnistuu. MIhin tuosta vois valittaa?? Tohan on ihmisoikeusrikos sua kohtaan. Ja lapsista; tosiaan oli miten oli; voit mielestäni kyllä ilmaista että on vaikeita, aikuisten asioita-, mutta lapset elävät vanhempiensa välissä, johonkin sun pitäisi vihasi purkaa niin että lasten edessä voisit kohdella heidän isää kutakuinkin hyvin. Koska jos toista vanhempaa kohdellaan huonosti, lapsi tuntee että häntä kohdellaan huonosti- ja jos se on toinen vanhempi, lapselle ei jää jäljelle mitään. Voimia. Kamala tilanne.
Että me muutetaan nyt tuonne ja isä muuttaa tuone, eikä me olla enää perhe. Ja selittänyt muitakin juttuja. En todellista syytä eroon. Tai olen sanonut, etten enää raksta heidän isää.
Verovelat se ovela teki tekaistuilla laskuilla. Otti itse rahat, mutta jätti alvit ja verot maksamatta. Näin oli toiminut jonkin aikaa. Jäi kiinni ja yrityksen piti maksaa kaikki alv:t ja verot niistä. Laskujen tilitietoihin oli tietenkin laittanut oman tilinumeron.
Miten mies jäi kiinni? Ja kuinka asiakkaat maksoivat laskut, jos ne olivat tekaistuja? Itse en yrittäjänä, enkä yksityishenkilönä koskaan maksa aiheetonta laskua.
Huh, miten törkeä mies..
Lapsi ei voi kantaa vastuusta tuollaisesta, ja isä on hänelle joka tapauksessa tärkeä.
Jos exäsi ei kanna vastuutaan, hän ei kanna, et voi asialle mitään.
Lapsi purkaa pahaa oloaan sinuun, koska niin lapset tekee. Sun tehtävä aikuisena on ottaa paha olo vastaan, mutta ei sun tarvi silti ottaa lapsen puhetta todesta.
En ymmärrä miksi salailla totuutta lapselta joka sen kuitenkin joskus saa selville. Ei ole mitään järkeä siinä että ap ottaa nyt syyt niskoilleen ja sen päälle vielä vuosia myöhemmin teinin raivon tossumaisesta salailustaan.
Asian voi kertoa, mutta kiihkotta. Pidät pienen matematiikantunnin: näytät kuinka paljon rahaa menee väistämättömiin menoihin, ja selität mistä nämä menot ovat aiheutuneet.
Ei lapsille pidä valehdella. On eri asia kertoa totuus, olla jauhamatta kuin jauhaa ja sättiä. Lapsia ei pidä pitää pimennossa.
Miksi ihmeessä kiillotat isän sädekehää jota ei ole?
Isä on raukkis ja ansaitsee kohtalonsa. Ei sellaisella isällä tarvitse olla jotain ihme kullattua kurta, joka on pilannut koko perheen tilanteen. Oma on vikansa. En missään tapauksessa eläisi tuollaisessa valheessa. Mites sitten kun lapset saavat sen joskus tietoonsa, mies selität sen, että olet valehdellut heille koko ajan? Ihan törkeä tilanne. Saat sitten syyt niskoillesi, kun et ole kertonut totuutta.
Kyllä lapset tajuaa ihan omalla tasollaan aiukuistenkin asiat ja niille kuuluu selittää ne.
ei se tarkoita sitä, että ne alkaa töissä käymään, mutta jo son rahasta tiukkaa, kyllä sen voi niille kertoa.
Meillä ainakin lapset tietää miten paljon kuukaudessa rahaa menee ihan pakosta kuluihin ja sen kuinka paljon sitä tulee, onpahan ihan realistinen kuva siitä, ettei raha puussa kasva.
Tottakai niille kuuluu selittää, miksi muutetaan!!
Miksi aliarvostat lastesi älyä?
minäkään tajua miksi ap:n pitää koko pakka pitää lapselta piilossa ja ottaa kaikki syyt niskoilleen. On eriasia mustamaalata, haukkua, ulista ja suurennella asioita, kun kertoa ihan vaan faktoina totuus (tai osa siitä) sen enempää syyttelemättä. Kyllä ton ikäiselle voi sanoa, että isä teki asioita sinun nimissäsi ja joudut nyt ne maksamaan ja siksi ei ole rahaa muuhun eikä nykyiseen asuntoon. Myös seurakunnissa on diakoniapuolella talousneuvontaa eli sielläkin voi käydä juttelemassa ja ne voi auttaa asian käsittelyssä. Neuvoa ja ohjata oikeisiin paikkoihin. Etkö voi tehdä miehestä rikosilmoitusta? Oletko selvittänyt onko rahojen saaminen häneltä ihan toivotonta? Koska tuohan on petos ja siis rikos.
Rakas täydellinen mieheni oli tietämättäni peliongelmainen ja hankki valtavat velat meille minun tietämättäni. Asia selvisi vasta kun haastemies tuli ovelle. Sain kriisiapua ja kaikki asiantuntijat olivat yhtä mieltä siitä, että ainakin kouluikäisille lapsille on kerrottava. Kertominen kesti minulta kaksi vuotta ja kun lopulta kerroin, 11-v sanoi jo epäilleensäkin asiaa. Asia helpotti minua hirveästi, asian salailu vei minulta hirveästi energiaa. Tsemppiä sinulle ja mieti, että sinulla on kuitenkin vielä hyviäkin asioita elämässäsi kuten lapsesi.
ja korosta että isän teot ovat tosi rumasti tehty, mutta isä ihmisenä on silti arvokas ja tärkeä. Teko ja ihminen on eri asia.
Koska, tuloni ovat 2000,- /kk - verot
Tuosta vaan menee aika paljon ulosottoon. Vuokra, yhden lapsen päivähoitomaksu ja muut kulut. Niin se oli sitten siinä.Mitä apua perheneuvola voi minulle antaa?
Ap
todellakin saat noilla tuloilla sossusta rahaa. Lyhennätkö vapaaehtoisesti ulosottoa vai viedäänkö palkasta suoraan? Jos lyhennät itse, lopeta se kun et kerran koskaan veloista tule pääsemään. Silloin sinulle jää ulosoton suojaosuus ja olet lisäksi oikeutettu toimeentulotukeen mikäli rajat alittuvat.
Kerrot pääpiirteissään, että isä käytti sinun yrityksen tietoja ja hankki sinulle isot velat. Että et voi enää tällaisen epärehellisyyden takia olla naimisissa isän kanssa, että et enää luota ja rakasta isää, koska teki sinua kohtaan väärin. Että rahahuolet on isän syytä, ei äidin. Että ero on isän syytä, ei äidin.
Käräjäoikeuden mielestä minä olen osa syyllinen. Koska asuimme saman katon alla minun olisi pitänyt tietää miehen touhuista. Mies sanoi oikeudessa, että en tiennyt asiasta.
Tämä kammottavuus tuli ilmi, kun verottaja otti yhteyttä verontarkastukseen. Se on ihan normaalia, että joutuu verotarkastukseen, olin ollut yrittäjänä jo 8 vuotta. Erääseen toiseen yritykseen oli tehty verotarkastus ja sieltä oli löytynyt nämä laskut. Laskujen alv oli siinä kuussa huomattavasti isompi kuin mitä minä olin ilmoittanut verottajalle. Myös toimialaani, ei kuulu laskun sisältö. Ja näitä laskuja ei tietenkään löytynyt minun kirjanpidostani. Joka oli hyvällä mallilla niin kuin pitääkin.
Ero on jo käyty läpi, siitä on kaksi vuotta aikaa. Ja se olin minä joka otin lapset ja lähdin. Mies tietenkin joutui muuttamaan, koska talo myytiin.
Palkastani ulosmitataan joka kuukausi osa.
Ap
edelleen se, että kun kertoo lapsille, lapset ehkä kertovat isälleen ja isä taas kertoo omaa diipadaapaansa, oman versionsa asioista. Lapset kahden tulen välissä, uskoako isää vai äitiä. Sen vuoksi ainakin miettisin, mitä sanoisin ja ehkä mahdollisimman vähän ja perusteltuna siten että lasten isä ei voi yrittää väittää muuta, jos lapset hänelle asioita ihmettelevät.
Yleensä tuollaisissa jutuissa mennään ylempiin tuomioasteisiin kuin käräjäoikeus. Jo se että valittaa asiasta ylemmäs tarkoittaa, että olet todella vääryyttä kärsinyt. Tappelemaan vaan.
Viet syytteet miestäsi vastaan eteenpäin ja korkeammalla oikeusasteelle. Mitä hävittävää sulla on?
Ja sitten kerrot lapsille totuuden. Kerran ja asiallisesti mutta kerrot. Tsemppiä! Sä pärjäät kyllä.
Exä siis teki kaiken selkäni takana, eikä virallisia reittejä pitkin. Kirjanpitäjälleni ja minulle tämä tuli täytenä yllätyksenä, se oli isku vasten kasvoja.
Laskut eivät edes olleet saman näköisiä, mitä kirjanpitäjäni lähettää asiakkaille.
Minun olisi kuulemma pitänyt huomata, että rahaa tulee jostain perheeseen. eli kun rahat päätyivät mieheni tilille.
Ap