Lapsi 11 vee ei suostu käyttämään ullkohousuja, kun "muillakaan ei oo"
mä en jaksa tätä ainaista taistelua - ehdotuksia miten asia sivistyneesti hoidetaan? Lapselle pakottamalla ulkohousut?
Vai ilman ulkohousuja kouluun? mitäs sinne farkkujen alle sit laitetaan, et pysyy takapuoli lämpimänä.
Kommentit (69)
Tuon ikäinen on vielä ihan selvä lapsi ja kuuluis rymytä ja leikkiä ulkona lumihangessa, eikä käyttäytyä kuin teinit.
Kaikki aikanaan. Koita sanoa.
Kun muistelen itseäni, niin olin viidennellä ja kuudennella luokilla 2001 ja 2002, muistan kun meidän luokalle tuli sellainen jo ihan selvästi teinisti käyttäytyvä tyttö ja kun mullakin oli jo murrosikä alkanut niin se että tästä tytöstä tuli paras ystäväni silloin nii oli viimenen silaus sit sille et rupesin käyttäytymään samalla tavalla kun hänkin.
Eli kohta kuljettiin mitä tiukemmissa farkuissa kouluun, koska perseen piti näyttää hyvältä ja kintuthan siinä palellutettiin.
Talvitakkikaan ei ollu kunnollinen enää vaan pieni riepu ja muut vaatteet samanlaisia myös, eli eipä nekään oikeen kylmältä suojannu..
Naama rötjättiin kanssa samalla (siis.meikattiin)
Ja kyllä kaduttaa että piti tuossa iässä jo noin käyttäytyä, mutta minkäs teet kun ei vanhemmatkaan oikein mitään tolkkua asialle saaneet...
Haukkujahan siitä myöskin saatiin kuulla, kun ihan pelleiltä näytimme.
Suosittelen siis että pidät lapses lapsena niin kauan kun mahdollista, niin se kiittää sua myöhemmin kun saa enemmän aivoihin järkeä. Sit se voikin kehua ja olla ylpee siitä et minä olin lapsi sillon kun piti olla lapsi ja muut leikki sillon jo jotain teiniä ja voi kun se oli noloa! Eli osat vielä vaihtuu. Nyt voi tuntua kurjalta, mutta eipä tunnu kurjalta muistella muutamien vuosien kuluttua.
13-vuotiaana kun menee ylä-asteelle niin voi alkaa kulkemaan farkut jalassa sitten talvisinkin, sillon sinne alle sitten: sukkahousut, legginsit, tai kalsarit :)
t. 22v nainen ja pienen poika vauvan äiti
Minä käytin talvella farkkuja koulussa muistaakseni jo nelosluokkalaisena, vuonna -95. Talvella oli tietysti alla "pitkät kalsarit", siis legginsit. Joskus oikein kylmällä ilmalla oli toppahousut ja niiden alla sisähousut, hankala yhdistelmä riisua ja pukea ja riisua ja pukea ja riisua ja pukea... Kyllä, lumihangessa leikittiin, mutta vapaa-aikana. Eipä olisi tullut mieleenkään kontata ja rymytä jossain koulun pihalla.
Farkut eivät tehneet minusta tai luokkalaisistani teinejä, pikemminkin olin keskimääräistä lapsellisempi vielä yläasteellakin.
Onhan farkkuja suunattu nykyään pikkuvauvoillekkin ja sitten se ikä varmasti tekee myöskin teinin.
Mutta kylläpä minä ennen sen yhden tytön luokalle tuloa, ihan nätisti aina laitoin ulkohousut jalkaan. Ei se kovin suuri vaiva oo nimittäin niitä kinttuihinsa vetästä. :) ja eihän niitä aina pakko oo ees heittää luokassa pois, jos ei tuu kuuma, niin kai ulkohousut jalassa voi sielläkin olla.
Sitten kun tämä tyttö tuli luokalle niin käytös muuttui, samassa pukeutuminen ja ulkonäkökin.
Minusta ne toppahousut on tehty sitä varten että ne myöskin lämmittää, ei vain sen takia että suojaa kosteudelta jos rymyää jossakin lumihangessa.
Nykyään on onneksi mennyt jo tuo pissis ikä ohi ja ihan jos lähdetään pojun kanssa tuonne ulkoilemaankin niin saatan vetästä toppikset jalkaan ja koen omat toppikseni ainakin tyylikkäänä ja tyylikästä on myöskin pukeutua sään tavalla :)
t. 22v nainen
ja niin on kaikilla kavereillaankin.
luovutin. En jaksanut sitä joka aamuista tappelua. Suurin osa käyttänyt farkkuja jo monta vuotta ja olen ihan tyytyväinen, kun sain omani käyttämään edes näin kauan.
Meillä on kuitenkin pakkasraja eli jos on kovat pakkaset, niin ne ulkohousutkin laitetaan.
Farkkujen alle pitkikset, sukkikset tai legginssit.
Ainakin näin talvella koulujen pihoilla on lunta ja ainakin meidän poika tykkää kavereiden kanssa rymytä niillä lumikasoilla. Mutta jos ei olisi ulkohousuja, niin mites rymyäisit, kun housut olisi sitten heti märät. Mun mielestä suurin ongelma on juuri tällaiset äidit, jotka pelkää kiusaamista, jos on erilainen ja siirtää ne omat fobiansa lapsiinkin. Täälläkin moni tosiaan on sitä mieltä, että joku 4.-luokkkalainen on jo niin iso, ettei se oikeastaan tarvikaan enää leikkiä. No, oppivathan sitten ajoissa pissiksiksi.
Koulussa on kuulemma niin lämmin, ettei kalsarit kelpaa. Ja heillä on pitkät välitunnit ( 2 tuntia ja sitten pidempi välitunti) ja pelaavat, tai leikkivät lumikasoilla.
11-vuotias (tyttö) käyttää ulkohousuja. Ei puhettakaan, etteikö laittais. Laittaa välkällekin. Ostin softshell housut, ovat siistin näköisetkin.
alla on talvileggikset, paksut ja lämpimät. Takkina on polviin asti ulottuvan untuvatakki ja jaloissa lämpimät talvisaappaat, hyvin tarkenee. Jos on koulussa ulkoliikuntaa tai vastaavaa laittaa toki ulkohousut tai jos menee kavereiden kanssa koulun jälkeen ulos "peuhaamaan" tulee kotiin ulkkarit vaihtamaan. Simple as that!
Kaikki annetaan periksi. Ei ole ihme, että murkuille ei enää saada mitään rotia. Muutaman vuoden kuluttua itketään teiniraskauksia, kun ei kai sitä kondomia voi käyttää, kun ei muutkaan sitä käytä.
ja farkut tai collarit jalassa talvella ja sitten jotku ulkohousut?
Meillä lapset pitää kalsareita ja farkkuja tai collareita koulussa. Ulkoleikeissä on sitten iltaisin aina toppahousut kaikilla.
Ei meillä ole kouluiässä semmoisia koskaan käytetty. Talvella farkkujen tai puuvillahousujen alle pojalle kalsarit ja tytölle sukkahousut. Kyllä se lämmöksi riittää.
11-v. tyttö. Ei suostu laittamaan toppahousuja kuin liikkatunnille. (Pelaavat jalkapalloa lumessa tai ringetteä tai luistelevat tai hiihtävät)
Kerran kokeilin sen reittä koulun jälkeen, kun oli ollut ulkoliikkaa ja oli aivan jääkylmä. Sen jälkeen pakotin sen käyttämään niitä toppahuousuja.
Toinen vaihtoehto olisi lyhyet villahousut, jotka vaihtaisi ennen tuntia (se ei takuulla viitsisis vaihtaa, mutta niin minä itse selvisin koulun luistelutunneista) tai sitten kahdet kalsarit.
Sukkikset ovat talvella huonot, jos kastuu jalat, niin ei voi vaihtaa kuivia sukkia kesken koulupäivän. Lisäksi lapseni käyttää villapohjasukkia talvisin koulussa.
Kaikki annetaan periksi. Ei ole ihme, että murkuille ei enää saada mitään rotia. Muutaman vuoden kuluttua itketään teiniraskauksia, kun ei kai sitä kondomia voi käyttää, kun ei muutkaan sitä käytä.
IHAN KAIKKI! Jos kohta 12v ei tarvitse laittaa toppahousuja kouluun alle 10 asteen pakkasella, annetaan SUORAAN ihan kaikki periksi. No ei anneta. On ruoka-ajat, nukkumaanmenoaika ja muitakin sääntöjä, kotitöitäkin pikku raukat joutuvat tekemään joka päivä. Takkikin on melkein polviin asti ja ne toppahousut kelpaavat kyllä pulkkamäkeen, hiihtoreissulle ja muuhun ulkoiluun. Eli takki ei muutu rievuksi, ei ala meikata kouluun eikä muutu pissikseksi sen takia, että halua laittaa mielummin paksut leggarit ja farkut joinakin päivinä. Tässä ei ole mielestäni porttiteoriaa teiniraskauksiin :)
pakotettu teiniä oikein mihinkään.
Esikoisen sain vasta 31 vuotiaana.
Joten tämä porttiteoria, että jos ei pidä toppahousuja, tulee teiniäidiksi, ei pidä paikkaansa.
IHAN KAIKKI! Jos kohta 12v ei tarvitse laittaa toppahousuja kouluun alle 10 asteen pakkasella, annetaan SUORAAN ihan kaikki periksi. No ei anneta. On ruoka-ajat, nukkumaanmenoaika ja muitakin sääntöjä, kotitöitäkin pikku raukat joutuvat tekemään joka päivä. Takkikin on melkein polviin asti ja ne toppahousut kelpaavat kyllä pulkkamäkeen, hiihtoreissulle ja muuhun ulkoiluun. Eli takki ei muutu rievuksi, ei ala meikata kouluun eikä muutu pissikseksi sen takia, että halua laittaa mielummin paksut leggarit ja farkut joinakin päivinä. Tässä ei ole mielestäni porttiteoriaa teiniraskauksiin :)
joko laitetaan toppahaalari tai sitten laitetaan toppahousut. Vapaa valinta.
Itse olen 10.v, en käytä ulkohousuja, laitan aina farkkujen alle legginsit. Ei ole kylmä! ;)
Tämä opettaja narisee jokaiselle 10-vuotiaalle pihalla, jonka näkee ilman ulkkareita. Yhden "housu-unohduksen" jälkeen lähtee viesti kotiin. Luistelemaan yms. ulkopeleihin ei ole myöskään asiaa ilman säänmukaista vaatetusta. Olkaa vanhempia, 10-vuotias ei ole selvästikään kypsä vielä tälläisestä asiasta järjellä päättämään.
En minäkään tuon ikäisenä enää pitänyt kuin hiihtämässä tai pulkkamäessä. Pitkikset alle.
"Kun meidän x-vuotias EI SUOSTU käyttämään toppahousuja" jne jne! Huh huh! Meidän 2 x 9-vuotiaat lapset käyttävät niitä vaatteita, mitä käsketään. Piste. Ja ovat myös tyytyväisiä siihen ja ihmettelevät, miten joku tarkenee pelkissä collegehousuissa, sehän on pelkästään tyhmyyttä. Komppaan tuota aiempaa kondomiesimerkkiä -"kun ei Nico-Petteri halua, niin ei tietenkään ole pakko!" Jep jep...
Myydäänköhän enää sellaisia missään?