Ei ihme että nykylapset on lihavia, itse olin 12v kun ekan kerran kävin hampurilaisella
Kommentit (18)
Uskon, että paljon suurempi syy on se, että koko ajan syödään. E niin, että on ruoka-ajat, vaan niin että koko ajan pitää olla haukkaamassa jotain.
Meidän kaupunkiin tuli eka Mc Donalds kun olin myös 12-vuotias, ja pitseriassa kävin ekan kerran teininä suunnilleen 15v. Silti olin lihava lapsi, koska herkut upposivat kuitenkin mainiosti.
Turhapa sitä on hampurilaisia ja pizzoja tosiaan syyttää. Kävin itse ekan kerran mäkkärillä 8-vuotiaana ja pizzalla/mäkkärillä tms. käytiin siitä eteenpäin kerran parissa kuukaudessa. Olin hoikka lapsi ja teini, samoin sisarukseni, tästäkin pikaruokapaheesta huolimatta.
syövät määrällisesti liikaa ja laadullisesti surkeaa mössöä. Eli runsaasti hiilihydraatteja (hampurilaisia, leipää, pizzoja, eineksiä, keksejä, sipsejä), liian vähän rasvaa ja liikaa herkkuja. Tähän päälle vielä liikkumattomuus, niin läski tulee.
Monet lapsiparat saavat aamupalaksi sokerisia muroja ja jugurtteja, koululounas on arvotonta hiilarimössöä, välipalaksi lämmitetään mikrossa pizzaa ja hampparia, kotiruokakin yleensä jotain makarooni-jauhelihaa tai eineksiä, illalla leipää. Eihän tuolla voi kuin lihoa, jos on lihomiseen taipuvainen.
Illat nökötetään koneella ja telkun ääressä ja muntataan herkkuja. Kaverille soitetaan tai tsättäillään netissä, ettei vaan tarvi liikkua. Ja monissa perheissähän ei edes ole mitään ruoka-aikoja, jokainen mussuttaa nälkäänsä mitä sattuu ja milloin sattuu.
Eli enimmäkseen vanhempien vika.
pikaruokaa. Normaalisti lapsi syö n. 35 ateriaa viikossa, jos ne ovat ravintosisällöltään hyviä niin ei se yksi hampurilaisateria mitään haittaa.
Terv. th
Meillä useasti on leipä pala aamulla ja joku hedelmä, ruoan teen itse, makaronia, riisiä, perunaa vaihtelevasti ja aina jotain salaattia myös. Välipala on usein jogurtti tai sit joku hedelmä ja iltapala on puuro. sitä on turha tarjota aamuin illoin koska iltaisinkin uppoaa suht huonosti ja hirveellä kiukulla.
Mutta toki se mitä sieltä kaupasta ostaa on just jauhelihaa, kanasuikaleita, joskus harvoin makkaraa tai nakkia ja kalaa jos on hyvä tarjous. Toki kalaa ihan liian harvoin.
Olen vähän todennu tässä että terveellinen ruokavalio on rikkaiden etuoikeus, ei köyhällä ole varaa syödä tuoreita kasviksia sun muuta joka päivä tarpeeksi.
Ja kyllä minulla on yksi ylipainoinen lapsi ja yksi alipainoinen lapsi ja ihan samaa ruokaa syövät. Toki tuo ylipainoinen on tällä hetkellä tiukilla ruoka-ajoilla ja pienennetyillä annoksilla ja liikuntaa pitäs vielä saada reilusti lisää niin jo jotaa vaikka tapahtuisikin. :)
ei kelpaa hampurilaiset, ei ollenkaan
No joka viikko on jokaselle liikaa.
Pointti on kokonaisuus: hymyilyttää eräskin sukulaistyttö joka ei koskaan saa limsaa ja kakkua taaperona. Nauretaan kun (pullukka) tyttö irvistää limsasta ja kehutaan kun ei hän ole saanut niin ei osaa juodakaan.
Samaan aikaan sitten ravinto on kehnoa, on jälkkäreitä ja ties mitä.
Ei se ole paha jos käydään hamppareilla. Meillä 1- vuotiaana syödään samaa kuin muukin perhe, miinuksena on tuliset mausteet yms.
Kyllä se lihavuus mikä ravinnosta tulee ja sokeritautiin vaikuttaa on että lapsi ei liiku ja syö kaikkea huonoa. Pelataan jalkkispeliä eikä pelata sitä itse.
Älkää ymmärtäkö väärin, aktiivinen liikkujakin voi pelata tietokonetta. Ettei se paha ole tietokone vaan apaattinen elämä ja siihen päälle liika syöminen, vaikka sitä kotiruokaa jälkkäreineen.
Tulikos Tampereelle eka Mäkki vuonna 1991 vai 95? Jos se oli vuonna 91 niin olin 11- vuotias ja silloin laman aikana ei pahemmin käyty herkkuja syömässä. :)
munakasta eri tavoin maustettuna (juusto, kinkku, savukala..), juomaksi täysmaitoa tai piimää, viiliä ja marjoja, "jugurttismoothieta" (turkkilaista, maitoa, marjoja), siemennäkkäriä, tuoreita kasviksia (porkkanaa, naurista, kaalta, kurkkua, paprikaa), joskus omppua tai banaania. Leipää ei juuri ole tarjolla, joskus leivon itse ohrarieskaa, sehän tulee huippunopeasti aamullakin, rukiista karjalanpiirakkaa ja munavoita. Ja annokset on isoja, että niillä jaksaa koulupäivän. Onneksi pitkinä päivinä voi ottaa evästä mukaan. Kouluruualla kun ei juuri syötävää ole.
Iltapäivällä meillä syödään päivän pääateria ja iltasella kevyempi päivällinen. Iltapaloja ei ollenkaan, eihän kenelläkään ole nälkä kun on vasta syöty ateria.
Minusta on outoa kun koko ajan syödään jotain pieniä välipaloja, kyllähän sillä lihoo.
Meillä ei pelikoneet aukea, jos ei joka päivä liikuta vähintään tuntia, mielellään kahta.
ei kelpaa hampurilaiset, ei ollenkaan
Miksi ei kelpaa? Kun ei ole ostettu? Arvaas mitä ne syö kun kotoaan pois muuttaa?
Vetäkää päänne pois hanurista ja antakaa lapsille kaikkea ruokaa. Ei pelkästään hamppareita ja maksalaatikkoa vaan simpukoita ja sushiakin.
Ihme nirsoilijoita! En tajua tollasta ettei lapselle mitään voi syöttää kun ei oo terveellistä. :)
juustoviipale ynnä salaatti/kurkku/majoneesi.
Et siis ennen 12v ikää ollut ikinä syönyt vaaleaa leipää, jauhelihaa, juustoa, salaattia ja majoneesia?
jo 10-vuotiaana Carrolsissa 80-luvulla, mutta näitä kertoja oli sen verran harvoin, että minä olin ainakin ihan normaalipainoinen lapsi.
Tulikos Tampereelle eka Mäkki vuonna 1991 vai 95? Jos se oli vuonna 91 niin olin 11- vuotias ja silloin laman aikana ei pahemmin käyty herkkuja syömässä. :)
Ainakin Helsingissä ja Vantaalla oli, ekan kerran kävin 80-luvun puolella Vantaalla. Kummitäti tarjosi mulle ja mun kaverille aterian, me vaan ihmeteltiin et miten se sanoi että otetaan sekä ranskalaiset ja hampurilainen:)
Kyllä me oltiin siella "maalla" totuttu grillillä valitsemaan joko ranskikset tai hampurilaisen:)
Kyllä sitä ennen mäkkäriä oli grillit olemassa, joka kylässä, eikä niiden ruoka kovin terveellistä ollut.
Ei ihme että nykylapset on lihavia, itse olin 12v kun ekan kerran kävin hampurilaisella
nykylapse käy 3 vuotiaasta asti joka viikko.
Pullaa ja ranskanleipääkään et tietty syönyt ennen tuota ikävuotta.
Juu, muttei Tampereella. :)
Sitäpaitti, ei meillä ollu rahaa käydä Hesassa tai Vantaallakaan.
Mustaamakkaraa porukat joskus osti.
Täällä käy monen ikäisiä, minä oli vuonna 1991 1-vuotias.:) Siksi on varmaan helppo uskoa, että kävin mäkkärissä ekan kerran 8-vuotiaana...
Ap:n iästä en luonnollisesti tiedä.
Meillä söi 1,5v ekan hese hampurilaisensa. Nyt ikää 2,5v ja luultavasti n. 10 kertaa on hesellä jo syönyt. Ei joka viikko, ei siis lähelläkään. Itse kun olin tuon ikäinen, ei hesejä ollut ihan joka nurkalla..