Becel vai Oivariini?
Kumpi on nyt sitten oikeasti terveellisempää leivän päälle, Becel vai Oivariini?
Tahtoisin ennenkaikkea perusteltuja vastauksia mikä siinä Becellissä nyt muka niin epäterveellistä on? Ymmärrän toki, että kovetettua kasvisrasvaa sisältävät margariinit ovat vältettäviä mutta siitähän esim. juuri Becellissä ei ole kyse. Jos ihan rasvahappokoostumusta katsoo niin Becel on levitteistä paras.
Olen käyttänyt lähes aina Becelliä kunnes vuosi sitten siirryin Oivariiniin eli voi-kasviöljyseokseen koska niin moni puolsi sen paremmuuttaa rasiamargariineihin verrattuna. Mutta en kuitenkaan ole ihan varma Oivariinin käytöstä ja pelkäänkin sen nostavan kolesteroliarvoja vaikka moni toisin väittää. Muistan esim. 80-luvulla kun vanhemmillani todettiin korkeat kolesteroliarvot ja he siirtyivät käyttämään rasvatonta maitoa kevyt maidon sijaan sekä voi vaihtui juuri rasiamargariiniin. Ja näillä muutoksilla he saivat kolesterolinsa alenemaan.
Ja siis perheessämme syödään suht reippaasti 100% täysjyväruisleipää, jonka päälle kaipaamme levitettä koska emme käytä esim. rasvaisia ja lisäaineellisia leikkeleitä, joten leivänpäällysrasvan laatu olisi siksi tärkeä olla kohdillaan.
Kommentit (54)
Beselissä ja Alentajassa ainakin on palmua ja kookoksen kanssa nämä ovat kovimmat rasvat joita meille syötetään yllättävän monessa tuotteessa. Meillä on sepelvaltimo tautia sairastava kotona niin me vältämme kaikkia missä näitä on.
Ei kumpikaan.
Voi on parempaa.
Noi keinotekoiset rypsiöljyä sisältävät tekee suolistolle tosi pahaa.
Voi ja oliiviöljy on ainakin hyviä.
Elimistö valmistaa 70-85 prosenttia kolesterolista itse, koska sitä tarvitaan aika moneen asiaan, solujen ylläpitoon ym. Eli vain pieni osa tulee ravinnosta. Verisuonitaudit johtuvat tulehduksesta elimistössä (aiheuttajina väärä ravinto eli liikaa viljoja ja sokeria, insuliiniresistenssi, stressi, unettomuus ym) ja verisuonten pinnalla, ja elimistö yrittää korjata näitä vaurioita verisuonissa juurikin sillä kolesterolilla (arvot saattavat nousta tässä vaiheessa), kalsiumilla ja jollakin kollageenintapaisella aineella, jonka nimeä en nyt muista -> verisuonet menevät tukkoon ja tuloksena vaikkapa sydänkohtaus.
Voissa on yllätys yllätys paljon k-vitamiinia, joka on tosi tärkeä verisuonten terveydelle. Ja kas kummaa, ihmisiä kielletään syömästä sitä.
Tutustukaa lääkäriin nimeltä Eric Berg. Youtubessa kymmeniä luentoja, joilla se purkaa näitä asioita ja antaa ohjeita miten korjata esim insuliiniresistenssi ja rasvamaksa. Leivän ja perunan ystäville voi olla aika karua kuultavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja oliiviöljy on ainakin hyviä.
Elimistö valmistaa 70-85 prosenttia kolesterolista itse, koska sitä tarvitaan aika moneen asiaan, solujen ylläpitoon ym. Eli vain pieni osa tulee ravinnosta. Verisuonitaudit johtuvat tulehduksesta elimistössä (aiheuttajina väärä ravinto eli liikaa viljoja ja sokeria, insuliiniresistenssi, stressi, unettomuus ym) ja verisuonten pinnalla, ja elimistö yrittää korjata näitä vaurioita verisuonissa juurikin sillä kolesterolilla (arvot saattavat nousta tässä vaiheessa), kalsiumilla ja jollakin kollageenintapaisella aineella, jonka nimeä en nyt muista -> verisuonet menevät tukkoon ja tuloksena vaikkapa sydänkohtaus.
Voissa on yllätys yllätys paljon k-vitamiinia, joka on tosi tärkeä verisuonten terveydelle. Ja kas kummaa, ihmisiä kielletään syömästä sitä.
Tutustukaa lääkäriin nimeltä Eric Berg. Youtubessa kymmeniä luentoja, joilla se purkaa näitä asioita ja antaa ohjeita miten korjata esim insuliiniresistenssi ja rasvamaksa. Leivän ja perunan ystäville voi olla aika karua kuultavaa.
Lääkäreillä olis aika vähän hoidettavia jos nämä asiat olis yleisessä tiedossa. Heti määrätään verenpaine ja sokerilääkkeet jos on näiden kanssa pulmaa ja tyrkytetään sitä viljalla höystettyä lautasmallia ja haukutaan lihan, voin ja maidon käyttö sen sijaan että kerrottaisiin miten asiat oikeasti on. Mutta valtosa lääkäreistäkin on aivopestyjä, eli eipä tuo ihme ole. Varmaan vilpittömästi luulevat auttavansa potilaita.
Ja pakko noudattaa käypä hoito -suosituksia
Oivariinia on helppo tehdä itse mutta oliiviöljystä
Vierailija kirjoitti:
Oivariinia on helppo tehdä itse mutta oliiviöljystä
Vielä helpompaa on syödä voi voina.
Kolestroliarvot järkyttävän korkeat, lääkäri "pakotti" popsimaan lääkkeitä, ja siirtymään beceliin. En tiedä kuinka hyödyllistä tämä on, testataan nyt sitten.
Ei voi pahaa tee, riippuu miten paljon sitä laittaa.
Tai voit laittaa myös pelkkiä vihanneksia esim salaattia, kurkkua, tomaatteja, jos on hyvä leipä niin sen päälle ei tarvi muuta kuin ylähuuli.
Vierailija kirjoitti:
Kolestroliarvot järkyttävän korkeat, lääkäri "pakotti" popsimaan lääkkeitä, ja siirtymään beceliin. En tiedä kuinka hyödyllistä tämä on, testataan nyt sitten.
Lääkärihän ei pakota mihinkään. Sinä itse päätät.
Vierailija kirjoitti:
Tai voit laittaa myös pelkkiä vihanneksia esim salaattia, kurkkua, tomaatteja, jos on hyvä leipä niin sen päälle ei tarvi muuta kuin ylähuuli.
Kasvikset tarvitsevat mukaansa rasvaa.
Nämä ovat nyt niitä korkeasti prosessoituja ruokia, joten kiertäkää kaukaa. Kylmäpuristetut öljyt ovat parhaita. Tosin se puristaminenkin on sitä pahaa prosessointia, eli lienee parasta luopua myös siitä prosessoidusta leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voit laittaa myös pelkkiä vihanneksia esim salaattia, kurkkua, tomaatteja, jos on hyvä leipä niin sen päälle ei tarvi muuta kuin ylähuuli.Kasvikset tarvitsevat mukaansa rasvaa.
Leivässä on rasvaa
Minulle tärkeää levitteissä on maku, siksi käytän vähärasvaista Oivariinia. En ole koskaan maistanut kiskorasvaa, mutta mielestäni kaikki muut maistamani kevytlevitteet maistuvat siltä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tärkeää levitteissä on maku, siksi käytän vähärasvaista Oivariinia. En ole koskaan maistanut kiskorasvaa, mutta mielestäni kaikki muut maistamani kevytlevitteet maistuvat siltä?
Jos maku on sulle tärkeää, niin miksi et käytä voita?
██╗░░░██╗░█████╗░██╗████████╗░█████╗░
██║░░░██║██╔══██╗██║╚══██╔══╝██╔══██╗
╚██╗░██╔╝██║░░██║██║░░░██║░░░███████║
░╚████╔╝░██║░░██║██║░░░██║░░░██╔══██║
░░╚██╔╝░░╚█████╔╝██║░░░██║░░░██║░░██║
░░░╚═╝░░░░╚════╝░╚═╝░░░╚═╝░░░╚═╝░░╚═╝