Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-90 -lukujen kauneusihanne erilainen vrt nyt? Vai ulkonäön merkitys pienempi?

Vierailija
27.11.2012 |

Lähinnä siis kasvojen kauneutta tarkoitan ja ajanjaksoa 80-luvun puolivälistä johonkin ysärin alkupuolelle. Muoti oli tuohon aikaan mielestäni aivan kamalaa, mutta vaikka ei kiinnittäisi muotiin ja kamaliin hiustyyleihin ym huomiota, niin siltikin tv-ohjelmissa, leffoissa jne esiintyvät naiset olivat keskimäärin rumempia (lue: tavallisen näköisiä) kuin nykyään, minun mielestäni siis. Oli siis kaikenlaista ohuthuulista pitkänaamaa ja koukkunokkaa ja pullaposkea rooleissa.

Tuntuu, että nykyään pitää erikseen olla jossain "ruman naisen roolissa" jos ei vastaa täysin kauneusihannetta. Mun silmääni siis nykyään leffoissa ja tv-sarjoissa näyttelijät ovat keskimäärin paljon kauniimpia, tietyllä tapaa yhteen muottiin sopivia. Ns tavallisen näköisiä ihmisiä ei hirveästi rooleissa näe, ellei tosiaan erikseen ole jokin ylikorostettu "taviksen rooli". Joskus ei edes siinä tapauksessa. Esim "Ruma Betty" oli lähinnä stailattu "rumaksi", tosi kaunis nainenhan hänkin on.

Onkohan niin, että käsitys siitä, millainen ulkonäkö on ok, vain supistuu koko ajan. Vai oliko kasari-ysäriajalla vain erilainen kauneusihanne ja silloinkin haalittiin rooleihin niitä siihen aikaan kauniina pidettyjä?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ennen kauneusleikkauksia tehtiin vähemmän. On selvää että kun nykyään jokaisella maija meikäläiselläkin on mahdollisuus ottaa imblantit rintoihin, leikkauttaa kyömynenä siroksi ja tumpata huuliin botoxia myös elokuvissa/sarjoissa "vaatimukset" nousevat.

Tosiaan, erittäin hyvä pointti...

ap

Vierailija
42/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pitää Kyliesta toinen Lopezista. Minusta tuntuu että nykyään vähän kaikki on muodissa, on Dita von Teesea ja suloista naapurintyttöä esillä, eli mikään ei lyö niin selkeästi yli mitä esim. Pamela Andersson aikanaan. Toki tuo Pamelan tyyli on edelleen muodissa, mutta sen rinnalla on paljon muuta, esim. Amelie tyyppistä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykystandardeilla olen suoraan sanottuna ruma, mutta jos kasarimusiikkivideoita ja elokuvia katsoo, niin mulla on paljon sellaisia piirteitä, joita niissä esiintyvillä on. Lisäksi hiukseni kasvavat luonnostaan melkoisena kasaripehkona ja kasvonpiirteitä, esim. silmiä saisin kaikkein parhaiten korostettua kammottavalla kasarimeikillä.

Hiukset tosin ei ole pehkona, mutta kasvonpiirteissä on tosi paljon samaa kuin esim. tuossa Twin peaksin Laura Palmerissa. Poskissa ikuista lapsenpyöreyttä ja huulet kapeahkot.

Se kai tässä myös mietityttää, että olenko mä kenties poikkeus, kun mulle muoti ja estetiikka on hyvin eri asioita. Jokin juttu ei muutu mun silmissä kauniiksi vaikka se olisi muotia, estetiikka on mun mielestä jotakin pysyvämpää. Vaikka tottakai minunkin esteettiset mieltymykseni ovat omassa elinympäristössäni syntyneet eli kulttuuri muoteineen on siihen päässyt vaikuttamaan. Koen, että mulla on kuitenkin hyvin pysyvät esteettiset käsitykset, jotka eivät muutu muodin mukana vaan ovat olleet hyvin samanlaiset aina.

ap

Vierailija
44/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pitää Kyliesta toinen Lopezista. Minusta tuntuu että nykyään vähän kaikki on muodissa, on Dita von Teesea ja suloista naapurintyttöä esillä, eli mikään ei lyö niin selkeästi yli mitä esim. Pamela Andersson aikanaan. Toki tuo Pamelan tyyli on edelleen muodissa, mutta sen rinnalla on paljon muuta, esim. Amelie tyyppistä ym.

...mutta tässä kuvauksessa on ehkä enemmän kyse tyyleistä kuin kasvonpiirteistä?

Vierailija
45/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän herättää huomion vaikka olisi minkä näköinen. Esimerkiksi Kati Outinen on todella arvostettu näyttelijä Ranskassa, vaikka hän ei ole mikään kaunotar. Karismaa kuitenkin löytyy, ja sillä menee paljon pidemmälle mitä pelkällä kauniilla kuorella pääsee.

Vierailija
46/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmiini on pistänyt näyttelijöiden hampaat. Nykyään kaikilla on kuoret ja hampaat ovat vitivalkoiset, mutta 80-luvulla ei näköjään ollut niin tarkkaa hampaiden kanssa :) Ei haitannut jos eivät olleet ihan suorassa tai ihan valkoisetkaan.

Dynastiassa ainakin on kauniita naisnäyttelijöitä, mutta ei niin muovisia ja leikellyn näköisiä kuin nykyiset. Silmiä ja tukkaa on tosiaan korostettu, tissejä/vartaloa ei niinkään. Eikä ole pumpattuja huulia!

Vierailija
47/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamaton nenä ei ole todellakaan koukkunokka. mielummin se leikattu on ruma ja tylsä.

Minusta kaikki näyttää nykyään persoonattomilta juurikin kauneusleikkausten takia. Kaikilla on just samanlainen nenä,tissit ja huulet.

80-luvulla oli oikeasti kauniita naisia, nykyään on keinotekoisen näköisiä.

Vierailija
48/48 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstan perusteella kauneusihanne on ja pysyy samana. 160-senttinen perjalkainen mamma on miesten himoitsema. Nämä claudiaschifferit, karlieklossit ymv. mallit ovat liian isoja ja rotevia pärjätäkseen aidolle rotunaiselle eli av-mammalle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan