Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoitatte kun olette "raskauden seitsemännellä kuukaudella" (tms)?

Vierailija
26.11.2012 |

Tuolla toisessa ketjussa useampikin kirjoittaja käytti varmoin ottein termejä "raskauden kuudennella kuukaudella" tai "seitsemännen kuukauden lopulla" yms. Mitä silloin tarkoitatte?

Kuinka monta viikkoa silloin on kulunut? Mistä ne kuut vaihtuvat? Mistä laskeminen alkaa?

Olen itse neuvolassa töissä eikä me olla laskettu kuukausia enää pitkään, pitkään aikaan, aina puhutaan vain raskausviikoista. Ja jos joku kysyy (usein, koska isovanhemmat ovat halunneet tietää) kuinka monennella kuulla he nyt ovat en osaa vastata!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyvät kuukausia, nuoremmat viikkoja. Ennenhän ei niin tarkasti tiedetty, missä vaiheessa raskaus oli, kun ei ollut ultria. Esim. liikkeiden tuntemisen perusteella arvioitiin raskautta, ja kuukautiskierron tietenkin.

että fanaattiset odottajahörhöt laskee viikkoja ja muut kuukausia. Iällä ei ole väliä.

puhutaan viikoista ja joka ikisessä paikassa puhutaan viikoista, niin tavallaan sitä itsekin alkaa ajatella niitä viikkoina. En ole kauheasti kuullut oman ikäisteni odottajien puhuvan kuukausista.

Vierailija
22/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne viikot on jotain niin henkilökohtaista ettei niitä kaikkien tarvi tietää ja sen takia on hyvä osata suht kääntää ne kuukausille, kun puolitutut kyselee miten odotus menee. Ei kai kukaan nyt tosissaan jossain marketissa hölötä jollekin serkun kummin kaimalle, että "oon raskaana rv 25+4" ??? Ehkä tosiaan jollekin toiselle odottavalle äidille tai lähipiiriin kuuluvalle voi sanoa, mutta ei sellaisille joita raskaus ei muuten kosketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikkojen lasku vain lähtee edellisistä kuukautisista. Joten kun on raskausviikko 36, ei henkilö ole ollut 36:4=9 eli 9kk raskaana. Siksi on hassua ja mun korvaan harhaanjohta aa esim viikolla 21 sanoa olevansa kuudennella kuulla kuten moni tekee.

Ymmärrän ap:ta? :-)

Vierailija
24/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saatan sanoa, että 26. raskausviikolla.

Mä olen kans tarkka lukujen suhteen, enkä saa noita kuukausiksi mitenkään, edes sinne päin. Paitsi jos tosiaan suuri osa synnytyksistä tapahtuu sillä 11. kuulla.

Ja väitän kans, että täytyy olla aika vanha, jos vielä kuukausia miettii

Vierailija
25/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kuukautisten poisjäännistä. Eli rv:t 5-8 olis ensimmäisellä kuulla jne.

Mutta sitten käytäntöjä on kyllä niin kirjavia, että raskaudessa saattaa olla melkein kahden kuukauden ero, vaikka molemmat sanoo olevansa samalla kuulla.

Vierailija
26/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väitän kans, että täytyy olla aika vanha, jos vielä kuukausia miettii

itse miettii että on niin ja niin monta kuukautta odotusta takana, vaan että mitä kertoo toisille ihmisille. Kaksi ihan eri asiaa!

Vierailija
27/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauskuukausia kun lasketaan, yksi kuukausi on laskennallisesti 4 viikkoa, ei 28-31 päivää. Se tarkoittaa sitä, että synnytyksen aika on, kun raskaus on kestänyt 40 viikkoa eli 10 raskauskuukautta. Jos jollain menee yli, se johtuu esim. siitä, että hedelmöittymisajankohta ei ole täsmällisesti tiedossa. Vauva syntyy 266 päivää hedelmöittymisestä eli laskennallisesti 266+14 päivän ikäisenä, koska lasku aloitetaan viimeisistä kuukautisista (huolimatta siitä, minä päivänä hedelmöitys on oikeasti tapahtunut).

Vierailija
28/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOH!

Koska se 10. kk kuuluu tässä laskutavassa lisätä

Vierailija
29/36 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne kuukautiset kaikkea merkkaa, esim. mulla 35 päivän kierto joten laskettu aika laitetiin viikkoa myöhemmin kuin ed. kuukautisista laskettuna.

Raskauskuukausia kun lasketaan, yksi kuukausi on laskennallisesti 4 viikkoa, ei 28-31 päivää. Se tarkoittaa sitä, että synnytyksen aika on, kun raskaus on kestänyt 40 viikkoa eli 10 raskauskuukautta. Jos jollain menee yli, se johtuu esim. siitä, että hedelmöittymisajankohta ei ole täsmällisesti tiedossa. Vauva syntyy 266 päivää hedelmöittymisestä eli laskennallisesti 266+14 päivän ikäisenä, koska lasku aloitetaan viimeisistä kuukautisista (huolimatta siitä, minä päivänä hedelmöitys on oikeasti tapahtunut).

Vierailija
30/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauskuukausia kun lasketaan, yksi kuukausi on laskennallisesti 4 viikkoa, ei 28-31 päivää. Se tarkoittaa sitä, että synnytyksen aika on, kun raskaus on kestänyt 40 viikkoa eli 10 raskauskuukautta.

Ymmärrän, että olet nyt kun kysyttiin järkeillyt tämän näin, mutta käytetäänkö tätä OIKEASTI jossain? Nyt rehellinen vastaus!

Vierailija
31/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä höpiset :D Kyllä raskaus oikeasti voi kestää kauemmin kuin 40 vk Eikä ne kuukautiset kaikkea merkkaa, esim. mulla 35 päivän kierto joten laskettu aika laitetiin viikkoa myöhemmin kuin ed. kuukautisista laskettuna.

että koska tarkkaa hedelmöittymisjaankohtaa ei useinkaan tiedetä paitsi alkionsiirrossa, raskauden kesto on summittainen. Siksi se lasketaan viimeisistä kuukautisista ja alkaneeksi niistä 14 päivän päästä ja sen mukaan on laskettu aika. Tosiasiassa hedelmöittyminen on voinut tapahtua vaikka vasta 30 päivää edellisistä kuukautisista, jos on epäsäännöllinen tai pitkä kierto, niin silloin raskaus menee laskennallisesti yliaikaiseksi ja ylitse 40 viikon. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, kuinka vanha alkio/vauva todellisuudessa siellä mahassa on.

Ja kyllä, niitä raskauskuukausia todellakin käytetään ainakin meillä päin, ihan samoin kuin käsitteitä ensimmäinen, toinen ja kolmas kolmannes. Ei joka paikassa puhuta aina pelkästään viikoista.

Vierailija
32/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä höpiset :D Kyllä raskaus oikeasti voi kestää kauemmin kuin 40 vk Eikä ne kuukautiset kaikkea merkkaa, esim. mulla 35 päivän kierto joten laskettu aika laitetiin viikkoa myöhemmin kuin ed. kuukautisista laskettuna.

että koska tarkkaa hedelmöittymisjaankohtaa ei useinkaan tiedetä paitsi alkionsiirrossa, raskauden kesto on summittainen. Siksi se lasketaan viimeisistä kuukautisista ja alkaneeksi niistä 14 päivän päästä ja sen mukaan on laskettu aika. Tosiasiassa hedelmöittyminen on voinut tapahtua vaikka vasta 30 päivää edellisistä kuukautisista, jos on epäsäännöllinen tai pitkä kierto, niin silloin raskaus menee laskennallisesti yliaikaiseksi ja ylitse 40 viikon. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, kuinka vanha alkio/vauva todellisuudessa siellä mahassa on.

Ja kyllä, niitä raskauskuukausia todellakin käytetään ainakin meillä päin, ihan samoin kuin käsitteitä ensimmäinen, toinen ja kolmas kolmannes. Ei joka paikassa puhuta aina pelkästään viikoista.

Että jokainen raksuas kestää yhtä pitkään...?

Että se jonka vauva syntyy rv40+2 on vain hedelmöittynyt myöhemmin kuin se jonka vauva syntyy rv38+4? Oikeasti molemmat vauvat ovat samanikäisiä., päivälleen?

Vierailija
33/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa ensimmäisellä kolmanneksella raskauden kesto voidaan määritellä jopa päivän tarkkuudella. Ei pidä paikkaansa, että voisi heittää viikoilla, vaikka kuukautiskierto olisi epäsäännöllinen.

Yliaikainen raskaus on yliaikainen, kyseessä ei ole hedelmöitysajankohdan väärä arvio.

Vierailija
34/36 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MISSÄ näin lasketaan muualla kuin sinun päässäsi?

Raskauskuukausia kun lasketaan, yksi kuukausi on laskennallisesti 4 viikkoa, ei 28-31 päivää. Se tarkoittaa sitä, että synnytyksen aika on, kun raskaus on kestänyt 40 viikkoa eli 10 raskauskuukautta.

Ymmärrän, että olet nyt kun kysyttiin järkeillyt tämän näin, mutta käytetäänkö tätä OIKEASTI jossain? Nyt rehellinen vastaus!

eli tuo ei ole pelkkää järkeilyä, vaan ihan käytössä ollutta faktaa

-ohis

Vierailija
35/36 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus lasketaan alkavaksi viimeisten kuukautisten alkamispäivästä. Tämän vuoksi raskausviikot ilmoitetaan tyyliin "14+-2", koska munasolun irtoamisajankohtaa ei voida varmuudella tietää. Keskimäärin se irtoaa noin 14 vrk kuukautisten alkamispäivästä ja hedelmöittyminen voi tapahtua sinä aikana, kun irronnut munasolu taivaltaa munasarjaa pitkin kohtuun. Ellei munasolu matkallaan kohtaa siittiötä, tulevat uudet kuukautiset. Ärsyttää, kun lapsen iästä puhuessa sanotaan "kolmikuukautinen", koska kuukautisten puutteestahan lapsi syntyy. Kolmikuinen olisi korrekti, lyhyt ja kieliopinmukainen ilmaisu. Tätä kuukautisten alkamispäivästä alkavaa raskauden kestoa käytetään, kunnes ultraäänitutkimuksessa saadaan mitatuksi sikiön tiettyjen luiden pituuden ja päänympäryksen perusteella raskauden tarkka kesto.

Ihmisen raskaus kestää noin 9 kalenterikuukautta, mutta 10 raskauskuukautta, jotka muodostuvat jokainen 4 raskausviikosta eli keskimääräisestä kuukautissyklistä, joka on 28 vrk. Kuten kai jokainen tietää, kalenterikuukaudet ovat pituudeltaan 28, 29, 30 tai 31 päivää, joten niillä mitaten ei päästä tarkkaan tulokseen raskauden kestossa.

Olen hyvin huolestunut, ellei "neuvolassa töissä oleva" (ilmeisesti harjoittelija tai siivooja) tätä tiedä. Tämä käytiin nimittäin läpi yläkoulun bilsantunneilla ja kuuluisi jokaisen täysjärkisen koulunsa käyneen tietää.

Vierailija
36/36 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämän vuoksi raskausviikot ilmoitetaan tyyliin "14+-2", koska munasolun irtoamisajankohtaa ei voida varmuudella tietää"

Väitätkö, että ilmaisun rv 14+2, tuo kakkonen on jotain arvailuja. Kyllä se 2 tarkoittaa päiviä yli sen rv 14. Kun viikkoja on kasassa 14+6, tulee seuraavana päivänä täyteen rv15.