Taloyhtiössämme olevan pph:n toiminnasta...
Oma lapsen in kunnallisella hoidossa, joten en tiedä näitä pph kuvioita. Onko ok, että pph hoitaa hoidettavien lasten kanssa arkiaskareita -> pesee pyykkiä pyykkituvassa ja käy ruokaostoksilla?
Kommentit (30)
Siihen kodinomaisuuteen kuuluvat myös kodin pikkuaskareet. Pyykinpesu ja kauppareissu puistoreissuilla on oikein mukavaa toimintaa yhdessä lasten kanssa, siinä samalla voidaan harjoitella kauppakäyttäytymistä, tervehtimistä, kiitosta jne.
Pyykkiä laittaessa voidaan etsiä sukille pareja, harjoitella värejä ym.
Jos tällainen kodinomaisuus jotakuta suututtaa, on hänellä oikeus viedä lapsensa päiväkotiin, siellä ei lasten tarvitse nähdä korkeintaan kuin siivooja siivoamassa.
t. pph
taloyhtiössä pph käy (lähes) joka päivä katraan kanssa kaupassa, ihmetyttää oikeasti kun aina jaksavat sinne kauppaan kävellä, se ei mikään 5-10 minuutin matka ole suuntaansa vaan pidempi, ja lasten kanssa kun kulkee niin kauemmin menee,
ja kälkättää samalla koko ajan puhelimeen (en tiedä voiko olla niin paljon muka työasioita kun ei häntä kuin tooooodella harvoin näe ilman puhelinta -vaikka hoitolapset mukana juuri kauppamatkalla tai puistossa)
Mä näen melkein päivittäin perhepäivähoitajan helsingissä joka puhuu koko ajan puhelimeen, jopa silloin kun ylittää isoa tietä. Pienet vaippaikäisetkin kävelee usein itsenäisesti yli eikä se naikkonen edes katso taakseen. On aina itse ensin tien yli.=(
jossa PPH vie säännöllisesti hoitolapset esim.talon pyykkitupaan,kauppaan bussilla/metrolla tms.Silloin ei kaikki vakuutusyhtiöt korvaa jos vanhemmat ei ole hyväksynyt tollasia reissuja.
Mun pikkuveli oli aikoinaan perhepäivähoitajalla joka kävi lasten kans mm.sokoksella kosmetiikkaosatolla joka ei mun mielestä ole sopivaa.Jäi kiinni kun meidän naapusi yllätti sen ja soitti meidän äidille.
Tietenkin kotona voi laittaa koneen päälle.Käyhän PPH varmaan vessassakin=)
voihan sielläkin tosin olla toimintaa jota vanhemmat eivät ole hyväksyneet, mutta onneksi on useampi selittämässä pikkupiltin äidille miksi niin toimitaan. Edelleen kysyn mikä vakuutus ei ko. tilanteessa toimi? En minä ainakaan tarvitse vanhempien hyväksyntää jotta vakuutusehdot toimii. Itse määritän miten toimimme, jos ei kelpaa niin etsikööt uuden hoitopaikan.
, kun olen ollut pph-lasten kanssa milloin hammaslääkärissä, milloin terveyskeskuksessa ja milloin kaupassa. Se nyt kuitenkin on niin, että jos pph:lla on omia lapsia, niin näillä lapsilla on samat neuvola-, lääkäri-, hammaslääkäri- ym. käynnit kuin muillakin. Toki ilmoitan menoista vanhemmille ja varahoitoa saa käyttää, mutta ei omaa elämäänsä voi pysäyttää hoitopäivän ajaksi. MIes on päivätöissä, joten hoidan ne asiat, jotka hoitaisin ilman hoitolapsiakin. Sivusta seuraajat saattavat taivastella, hoitolasteni vanhempia asia ei haittaa. Varahoitoa ei ainakaan ole kumpikaan ikinä käyttänyt, vaikka se olisi tarjolla ollut ties kuinka usein.
laitan kyllä pyykkiä silloin jos tarve tulee, en tietenkään joka päivä, mutta arkeen se kyllä kuuluu. Meillä se on suorastaan jännittävä operaatio, kun mennään kaikki yhdessä kellarikerrokseen pyykkiä laittamaan, siellä kun on vain kodinhoitohuone, sauna ja kylppäri, niin harvemmin siellä pääsevät käymään. Pienet lapset rakastaa niinkin yksinkertaisia asioita, kuin pesukoneen nappien painamista, ja pyykin antelua koneesta, yksikin pikkutaapero ojentelisi vaikka monta koneellista putkeen pyykkejä minulle, yksi koneellinen nimittäin tuntuu loppuvan aina kesken.
Kaupassa käyn silloin jos tulee oikein kova tarve. Esim. en ole illalla ajatellut, että maitoa on liian vähän, sitä kun menee omalla 5 hengen perheelläkin paljon, siihen päälle kaikki hoitolaiset. Joskus käydään myös ostamassa evästä puistoon/retkelle, mutta enempi kesän juttuja nuo.
Kohtuuden nimissä, ja maalaisjärjellä ajateltuna normaalit arkijutut on minusta täysin hyväksyttäviä. On meillä lapset joskus jopa siivonneet. Se pölyjen pyyhintä ja lattian luutuaminen nyt vaan on niiin kivaa ja jännää pienten mielestä, se on katsokaas sitä yhdessä tekemistä ja asioiden opettelua :)
kyllä käy ruokakaupassa aina ja välillä kauppakeskuksessa shoppailemassa, jos on vain yksi lapsi hoidossa. Pesee kyllä pyykkiä ja tekee pihatöitä lasten kanssa. Ei se mua haittaa, paitsi silloin kun lapseni valittaa hoitopäivän jälkeen, että ei taas tätä samaa: ruokakauppaa, siivousta, pyykinpesua.
Mun lapseni on ollut ihanalla yksityisellä perhepäivähoitajalla. En tiedä onko hän laittanut pyykkiä päivien aikana mutta kaupassa ovat ainakin käyneet useasti.
Lisäksi ovat piirtäneet, askarrelleet, leikkineet, ulkoilleet (joka ikinen päivä), tehneet retkiä, musisoineetkin. Kaikenlaista tosi mukavaa ja hyvin suunniteltua ohjelmaa on kuulunut lapsen hoitoon. Olen tosi tyytyväinen tästä.
Meidän ihana pph muuttaa niin pian lapsi joutuu päiväkotiin. En ole kyllä yhtään iloinen. Minusta pienen on hyvä olla pienessä rauhallisessa ryhmässä. Päiväkodeissa vierailtuani hirvittää jo ihan pelkästään se meteli. Ja iso osa päiväkotien ajasta menee ihan siihen rumban pyöritykseen (esim ulospääseminen) vaikkei siellä kotitöitä tehdäkään.
Vapaa-ajalla meillä retkeillään ym. niin paljon, ettei haittaa vaikka hoidossa olisi aika rauhallista.
Perhepäivähoidon idis on se, että se on kodinomaista ja minusta siihen kuuluu kaupassakäynti. Tietenkään perhepäivähoitaja ei voi kokoajan tehdä kotitöitä ja juosta kaupoilla mutta ihan ok niitä hommia on päivän aikana tehdä.
itse kotiäitinä ollessa ompa tullut törmättyä useampaankin perhepäivähoitajaan puistoissa ja kerhoissa. rehellisesti sanottuna näiden kokemusten perusteella en IKINÄ veisi lastani perhepäivähoitoon ellen todella todella hyvin tuntisi ja tietäisi kyseistä aikuista.
Viimeksi esim näin tilanteen jossa äitinsä jätti lapsensa perhepäivähoitajan hoiviin. Perhepäivähoitajalla oli myös kaksi omaa pientä lasta siinä. Tämä tuotu about 2 v itki äitinsä perään ja pph äkäisenä vaan sanoi, että lopeta nyt se huutaminen tai saat mennä kärryyn nukkumaan. Ei ottanut syliin, osoittanut mitään empatiaa lasta kohtaan tai lähtenyt kivasti juttelemaan lapselle, totesi vaan,että "se" meni jo, lopeta se itkeminen, kun se sattuu toisten korviin.
Sen ymmärtää että omiin lapsiin joskus menee hermo niin ettei jaksa aina ystävällisesti heille vastata, komentaa tiukasti jne. mutta kun on kyse hoitolapsesta niin jotain ammattitaitoa pitäisi sentään löytyä.
sitten näitä perhepäivähoitajia tosiaan, jotka puhelevat kännykkään, yks puistossa lisäilee huulipunaa kun lapset huitelee ties missä.. Mulla on aina silmät kiinni lapsissani kun olen puistossa heidän kanssaan...mutta eihän näiden "ammattilaisten" tarvitse..
päiväkotienkin opetussuunnitelmassa ja vasussa (2005) on maininta, että työkasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta.
jossa PPH vie säännöllisesti hoitolapset esim.talon pyykkitupaan,kauppaan bussilla/metrolla tms.Silloin ei kaikki vakuutusyhtiöt korvaa jos vanhemmat ei ole hyväksynyt tollasia reissuja.
Mun pikkuveli oli aikoinaan perhepäivähoitajalla joka kävi lasten kans mm.sokoksella kosmetiikkaosatolla joka ei mun mielestä ole sopivaa.Jäi kiinni kun meidän naapusi yllätti sen ja soitti meidän äidille.
Tietenkin kotona voi laittaa koneen päälle.Käyhän PPH varmaan vessassakin=)