Tekevätkö kotiäiti ja työäiti yhtä paljon kotitöitä?
Kommentit (56)
Iso ero se ei mielestäni ollut. Ruokaa on tehtävä joka päivä töissä käydessäkin, pyykit pestävä ja talo siivottava säännöllisesti.
tule enemmän sotkua, jos lapsetkin ovat koko päivän kotona? Mielestäni esim. hiekkaa tulee paljon enemmän sisälle koti- kuin työpäivinä.
2 kg hiekkaa kuin 1kg kun kumminkin on pakko imuroida?
Ihan sama se mulle laitnko pesukoneeseen kaksi vai kolme paitaa.
Ei ne lapset paljon sen enempää sotke kuin iltapäivälläkään jos niitä vahtii.
Perheeseemme kun kuuluu eri-ikäisiä lapsia. Kun isoimmat ovat nyt jo kouluikäisiä, sitä hiekkaa kulkeutuu heidänkin (+kaveriensa) mukana, samoin koiran tassuissa.
Iso ero se ei mielestäni ollut. Ruokaa on tehtävä joka päivä töissä käydessäkin, pyykit pestävä ja talo siivottava säännöllisesti.
tule enemmän sotkua, jos lapsetkin ovat koko päivän kotona? Mielestäni esim. hiekkaa tulee paljon enemmän sisälle koti- kuin työpäivinä.
2 kg hiekkaa kuin 1kg kun kumminkin on pakko imuroida?Ihan sama se mulle laitnko pesukoneeseen kaksi vai kolme paitaa.
ymmärrä tätä logiikkaa, jonka mukaan kotona lasten kanssa oleva vanhempi ei muka tee enemmän kotona hommia kuin töissä oleva. Jos ei tee, sittenhän lapsia hoitava henkilökunta ei oikeasti tee mitään työtä, eikä päiväkotia tarvitse siivota, koska se ei sotkeudu, jos lapsia vain vahtii...
Enemmän sotkua = tarvitsee siivota enemmän
Lapset kotona ruoka-aikaan = on laitettava ruoka ja tehtävä siihen liittyvät oheistoiminnot
Kokemusta on sekä kotiäitiydestä että työäitiydestä (kuten myöspäivähoidossa työskentelemisestä). Kun lapset ovat hoidossa, koti pysyy huomattavasti siistimpänä ja siivoamista on vähemmän.
Ei siinä ajassa ehtisi mitenkään tehdä samalla tavalla kotitöitä kuin mitä kotiäitiaikana ehti. Siivottavaa, pyykättävää ja tiskattavaakin tulee melkein saman verran, muttei niiden tekemiseen ole samalla tavalla aikaa ja voimia. Ollaan sitten tehokkaampia, kun on aika: pestään ylitäysiä koneellisia pyykkiä, tiskataan kerralla enemmän, tehdään ruokaa enemmä, kestetään siivottomampaa kotia.
vaan oman lapsen hoitoa.
Jos jollakulla on koira, ei koiran harjausta tai kouluttamista voi kutsua kotityöksi. Jokainen meistä tekee valintoja perhekuvionsa ja elämänsä suhteen, mutta kotitöiksi lasketaan kai sellaiset työt, joita tehdään kodin ylläpitämiseksi esim. siivous, tiskaus, pyykinpesu. Ei siinä lasketa, peseekö juuri lapsensa pyykkiä vaan ylipäätään perheen pyykkejä. Sama juttu ruoanlaiton ja siivoamisen suhteen. Ihan sama siivoaako olohuonetta vai lastenhuonetta ja tekeekö ruokaa itselle vai lapselle, kotitöitä ne ovat. Sen sijaan vessakäynnit - omat tai lapsen - eivät ole kotitöitä. KÄyhän se työäitikin herranjestas siellä vessassa!
Jos sitten mennään siihen, että kotiäidin koko päivä - siis ihan kaikki toimet - ovat kotitöitä, niin tottakai se työäiti tekee niitä vähemmän, eihän se ole siellä kotona tekemässä niitä juttuja. Koko kysymys on tuolloin idioottimainen, koska saman voi kysyä toisinpäin: tekeekö sairaanhoitaja enemmän sairaanhoitajan töitä kuin se, joka on kotona...
Jos siis kysytään, tekeekö työäiti vähemmän lastenhoitotyötä kuin kotiäiti, niin vastaus on kyllä. Mutta kysymys on idioottimainen.
Koti on tyhjä joka päivä (5pv/vko) ja kukaan ei sotke siellä mitään kun vasta illalla.
Lapsi syö päiväkodissa aamiaisen,lounaan ja välipalan. Ja kotiäiti taas suunnittelee, raahaa kaupasta ruuat, kokkaa ja tiskaa+siivoaa sotkut joka päivä.
Työäiti tekee vain päivällisen ja iltapalan eli pääsee helpommalla!
Lastenhoito ei ole kotityö mutta siihen lastenhoitoon suurin osa ajasta menee eli kotiäiti tekee itse kaiken minkä henkilökunta päiväkodissa ja varmaan enemmänkin...
Siihenkin ruoanteon oheen kuuluu keittiön siivousta. Sehän lasketaan kotityöksi?
Vaatteita pesevät saman verran.
Lattian pesua voi kotiäidillä tulla enemmän, varsinkin keittiössä, syöväthän he siellä useammin kuin työssä käyvät. Ja varsinkin jos on pieniä lapsia jotka sotkevat vielä syödessään :)
Tiskiäkin tulee siis enemmän ruokailun takia.
Joten voimme kyllä veikata, että kotiäiti tekee kotona hommia asteen verran enemmän kuin työssä käyvä äiti.
Olen kotiäiti ja meillä on aina siistiä. Asetan lapset aamulla sitteriin ja sohvalle ja laitan DVD:n pyörimään. Päiväruuan olemme ulkoistaneet käymällä McDonaldsissa tai tilaamalla pizzan. Joskus käytän myös eineksiä.
Piirtää, maalata ja askarrella saa vain kesällä leikkipuistossa ja lelutkin korjataan AINA VÄLITTÖMÄSTI niille kuuluviin laatikoihin. Iltapäivisin lähetän lapset leikkimään naapuriin niin usein kuin haluavat.
Kotiäitiyden etuihin kuuluu myös tietty rentous pukeutumistyylissä, joten saatan viettää viikon yötä päivää samassa t-paidassa ja legginsseissä. Nuorin saa juosta kotona vaipoissa ja isommat puen jätesäkkeihin, joihin olen leikannut pääaukon.
Niin, meneekö ne tasan?
Koti on tyhjä joka päivä (5pv/vko) ja kukaan ei sotke siellä mitään kun vasta illalla. Lapsi syö päiväkodissa aamiaisen,lounaan ja välipalan. Ja kotiäiti taas suunnittelee, raahaa kaupasta ruuat, kokkaa ja tiskaa+siivoaa sotkut joka päivä. Työäiti tekee vain päivällisen ja iltapalan eli pääsee helpommalla! Lastenhoito ei ole kotityö mutta siihen lastenhoitoon suurin osa ajasta menee eli kotiäiti tekee itse kaiken minkä henkilökunta päiväkodissa ja varmaan enemmänkin...
2 kg hiekkaa kuin 1kg kun kumminkin on pakko imuroida?Ihan sama se mulle laitnko pesukoneeseen kaksi vai kolme paitaa.
ymmärrä tätä logiikkaa, jonka mukaan kotona lasten kanssa oleva vanhempi ei muka tee enemmän kotona hommia kuin töissä oleva. Jos ei tee, sittenhän lapsia hoitava henkilökunta ei oikeasti tee mitään työtä, eikä päiväkotia tarvitse siivota, koska se ei sotkeudu, jos lapsia vain vahtii...
Enemmän sotkua = tarvitsee siivota enemmän
Lapset kotona ruoka-aikaan = on laitettava ruoka ja tehtävä siihen liittyvät oheistoiminnotKokemusta on sekä kotiäitiydestä että työäitiydestä (kuten myöspäivähoidossa työskentelemisestä). Kun lapset ovat hoidossa, koti pysyy huomattavasti siistimpänä ja siivoamista on vähemmän.
Niitä lapsia se on heidän työtänsä! Tuliko sulle ihan tosi yllätyksenä että lastenhoitaja hoitaa lapsia?!??? Vai tekeekö lastenhoitaja mielestäsi päiväkodissa kotitöitä?
Sanoinkin että tein kotiäitinä yhden ruuan enemmän kuin nyt työäitinä muuten hommat on samat.
Ne kouluikäisetkään lapset eivät ole koko päivää kotona, vaan käyvät koulua.
Ja yleensä kouluikäiset osaavat jo vähän siivommin olla kuin alle kouluikäiset :)
usein myös heidän kavereitaan, joten kyllä sitä hiekkaa kulkeutuu sisälle edelleenkin päivälläkin, samoin muruja pöydille ym. (Ja koira on kotona aina.)
Minusta ero kotiäitiaikaani ei todellakaan ole suuren suuri. Leipomiset ym. eivät ole pakollisia kotiäidillekään, lähinnä enemmän työtä on ruuanlaitossa ja paikkojen siistimisessä ruokailujen jälkeen. Pyykkiä taas syntyy melkeinpä enemmän nyt, koska päiväkotiin tai kouluun ei kehtaa laittaa yhtään tahraisissa vaatteissa, kotona olevia lapsia se taas ei niin haitannut.
Kun sitä hommaa tuntuu riittävän yhtä paljon kuin kotiäidillä!Siis teillä tulee sotkua, vaikka ette ole kotona o.O
Pitäisikö teidän tehdä rikosilmoitus!?
Minä pääsen töissä helpommalla kuin kotona.
Eikä siellä kotona tarvitse siivota tai kokkailla läheskään yhtä paljon kuin kotiäitivuosina.
Kotiäitinä raskainta oli se kun koko ajan piti olla saatavilla ja lasten perään piti katsoa koko ajan. Pienet kun ovat kovin vikkeliä ja kekseliäitä. Töissä saa sentään välillä hengähtää ja pystyy keskittymään ajatuksiinsa :)
Pyykkiä tietysti tulee yhtä paljon, tai jopa enemmän, mutta siitä ei isoa vaivaa ole.
Ihan kummastakin ajasta olen tykännyt. Kotiäitiajasta ja työäitiajasta.
Olen ollut monta vuotta kotiäitinä, ja kyllä on ihan höpöpuhetta väittää, että tuntitolkulla tulisi päivässä jotain ekstrakotihommia verrattuna työssäkäyntiin. Ehkä tunti lisähommia varsinaiseen kodinhoitoon. Pienistä lapsista huolehtimiseen toki menee aikaa, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
Veikkaan, että kouluikäisistä lapsista huolimatta, kotiäidillä tulee enemmän hommaa. Ne kouluikäisetkään lapset eivät ole koko päivää kotona, vaan käyvät koulua. Ja yleensä kouluikäiset osaavat jo vähän siivommin olla kuin alle kouluikäiset :)
Heidän jaloissaan kulkeutuvasta hiekasta ja muruista keittiössä?
Tai lattialle oksentavasta koirasta?
Eipä taida olla rikosilmoituksen paikka..
Kun sitä hommaa tuntuu riittävän yhtä paljon kuin kotiäidillä!Siis teillä tulee sotkua, vaikka ette ole kotona o.O Pitäisikö teidän tehdä rikosilmoitus!?
Koti on tyhjä joka päivä (5pv/vko) ja kukaan ei sotke siellä mitään kun vasta illalla.
Lapsi syö päiväkodissa aamiaisen,lounaan ja välipalan. Ja kotiäiti taas suunnittelee, raahaa kaupasta ruuat, kokkaa ja tiskaa+siivoaa sotkut joka päivä.
Lastenhoito ei ole kotityö mutta siihen lastenhoitoon suurin osa ajasta menee eli kotiäiti tekee itse kaiken minkä henkilökunta päiväkodissa ja varmaan enemmänkin...
Työäitinä ei koskaan suunnittele ruokaa eikä käy kaupassa. Kaikkien työäitien jääkaapissa on nappula ja kun sitä painaa kaappi on taas täynnä ruokaa.
Työäidit ei myöskään tiskaa joka päivä vaan tiskit puhdistuvat itsestään. Siivous sujuu kans nappia painamalla.
Huoh, kyllä kuule työäitinä tarvii myös siivota, tiskata, käydä kaupassa, imuroida, tehdä ruokaa jne..
Työäitinä ei koskaan suunnittele ruokaa eikä käy kaupassa. Kaikkien työäitien jääkaapissa on nappula ja kun sitä painaa kaappi on taas täynnä ruokaa.
Työäidit ei myöskään tiskaa joka päivä vaan tiskit puhdistuvat itsestään. Siivous sujuu kans nappia painamalla.
Huoh, kyllä kuule työäitinä tarvii myös siivota, tiskata, käydä kaupassa, imuroida, tehdä ruokaa jne..
jakaa kotityöt työisän kanssa. Lapsetkin on jo alkaneet osallistua. Kumpikaan vanhempi ei kuormitu liikaa ja arki sujuu. :)
työäidilläkin
Meillä on lapsia kuusi. Kaksi on yläkoulussa, kaksi alakoulussa ja kaksi päiväkodissa. Molemmat yläkoululaiset ovat urheilevia poikia, joten koulun jälkeen syövät aterian ja lähtevät harkkoihin. Harkkojen jälkeen syövät aterian ja vielä illalla n. klo 22 iltapalan. En harrasta valmispitsoja tai einesruokia, joten teen pojille ruoan, jos ei edellisen illan ruoasta jää tähteitä ja harvemmin jää, kun niitä tähteitä ottaisi eväiksi me vanhemmatkin.
Vaikka isommat lapset osaavat siivota jälkensä, on kotona melkoinen sotku, kun tulen. Pikkukoululaiset kavereineen syövät välipalan,ja lautasia ja murusia on keittiö täynnä. Välipalan teen toki jääkaappiin valmiiksi ja ottavat sieltä itse.
Teen poikien ruoan ja pikkukoululaisten välipalan (rahkaa, pannaria, sämpylöitä, wrappeja) usein illalla myöhään tai aamulla aikaisin ennen töihin lähtöä.
Tiskiä ja pyykkiä tulee takuulla saman verran kuin kotiäidillä, ja koska päivisin meillä oleskelee lapset paitsi päiväkotilaiset, niin kyllä meillä sitä pölyä nurkkiin kertyy ihan yhtä paljon kuin kotiäideilläkin. Kukaan ei niitä nurkkia pyyhi puhtaiksi tai pyykkiä pese minun työpäiväni aikana.
Lapset auttavat siivouspäivinä mutta ylläpitosiivouksen teen minä. En vaadi edes yläkoululaisilta päivittäisiä kotitöitä, koska heillä on paljon tekemistä koulun ja harrastusten kanssa. Roskapussin viemistä ja tiskikoneen tyhjentämistä tekevät kaikki lapset viikottain ja oman huoneen siistimistä (pienimmät tosin tekevät tämän huonosti).
Mitä sellaista en minä tee, mitä kotiäiti tekee? En keksi yhtään sellaista asiaa. Minä teen vain iltapainotteisesti kotitöitä, kotiäiti tekee niitä päivällä hissukseen.