Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syvä huoli ystävä perheestä

Vierailija
21.11.2012 |

Heillä ollut jo pidemmän aikaa todella rankkaa. En lähde tässä heidän huoliaan ja murheitaan erittelemään mutta paljon on kaikkea sattunut lyhyen ajan sisällä.

Nyt toinen vanhemmista alkanut vaikuttaa hyvin hyvin uupuneelta. Ollessamme kahdenkesken puhui minulle itsemurha-ajatuksistan sekä ajatuksista "viedä lapset mukanaan".

Olemme (minä ja perheeni) yrittäneet auttaa ja tukea heitä parhaamme mukaan. Kovasti olen myös kehoittanut heitä hakemaan ulkopuolista apua. Mutta kynnys on kai liian korkea. Aina kun olen ottanut avunhakemista varoen puheeksi ovatkin alkaaneet vakuuteella että kyllä tämä tästä ja kyllä me pärjäämme.

En enää tiedä mitä tehdä.. Suoraan sanottuna on alkanut jo pelottaa heidän lastensa puolesta.

Olen harkinnut jopa lastensuojeluilmoituksen tekemistä, mutta eihän minulla ole siihen kuin toisen vanhemman kertomus jonka hän tietysti kysyttäessä kieltäisi..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jossittelua, vaan järki käteen. Toinen puhuu lasten tappamisesta, haloo!! Eiköhän ystävän menettäminen ole sen rinnalla pikkujuttu. Kyllä lastensuojelu toimii, turha sitä nyt on pohtia. He ajavat perheiden etua ja ap:n ystävän tapaus on ilman muuta avun tarpeessa mahd. pikaisesti.

Vierailija
22/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule sitten kertomaan miten kävi. Ls-ilmoitukseen ei tarvita mitään nauhoitettua todistetta vanhemman uhkailusta, kyllä tuollaista tietoa lähdetään selvittämään, aivan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään että lastensuojelu ei tekisikään mitään. Minä menettäisin ystävän. Enkä tiedä olisiko sitten enään ketään joka edes yrittäisi auttaa heittä..

[/quote]

Vaikuttaa siltä,että sinä itse haet nyt huomioita tällä asialla.Ei siinä mitään,saat tietenkin niin tehdä.Sinä etkä perheesi heitä pysty auttamaan kuten ammattilaiset jotka voivat tarjota myös taloudellista tukea.

Leikit vain vakavalla asialla.

Jos todella on niin,että asiat ovat ystäväperheessä noin huonosti,toimit etkä hae täältä tekosyitä sille ettei ilmoita heidän avuntarpeestaan.Jättäisikö soittamatta palokunnan jos epäilisit tulipaloa heidän kodissaan?

Vierailija
24/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten nähdään pian taas ikäviä uutisiä lehtien lööpeissä. Mutta tärkeintähän on toki että ap saa pitää ystävänsä ja auttaa heitä vaikka leipomalla pullaa, ammattilaisista viis. Voi lapsiraukat minkälainen valopää on sattunut heidän vanhempiensa ystäväpiiriin..

Vierailija
25/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.. Ehkä on vaan kyse niin hyvästä ja läheisestä ystävästä etten itsekään halua oikein myöntää kuinka vakavasta asiasta oikeastaan on kyse.

Heti nuo itsemurha ja lapsien tapamispuheet kuultua minulla pyöri kielenpäällä että nyt haetaan yhdessä apua tai teen lastensuojeluilmoituksen. Mutta sanat eivät vain tulleet ulos.. Ja sitten jälkeenpäin yritin selitellä juttua itselleni jotenkin että ei kai se nyt niin tosissaan..

Mutta itkettää ihan teidän vastauksia lukiessani että kyllä nuo puheet olisi pakko ottaa vakavasti.

Vierailija
26/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kerrotaan jostain naapurista, jonka kanssa ei ole ikinä sanaakaan vaihdettu, mutta kun se näyttää tältä ja sieltä KUULUU sitä ja tätä, niin TIEDETÄÄN mitä perheelle kuuluu ja mammat täällä neuvoo tekemään lastens. ilmoituksen. Ja sitten tulee tämmöinen ap, joka miettii, mitä voisi tehdä, kun ystäväperhe on itsemurhan partaalla. No mitä tekisit, jos naapurin mamma hississä sanoisi, että tapan itseni ja lapset myös? Soittaisit lastensuojeluun tietysti. Soita nyt sinne ja pelasta perhe, Miksi lastensuojelu ei olekaan itsestään selvä asia silloin, ja vieläpä erinomaisen hyvä asia, kun kyseessä on oma itse tai ystävä? ??

Niinpä.. Sitä tässä itsekin mietin. Mutta entä jos olenkin itse väärässä? Jos olenkin jotenkin mielessäni suurennellut asioita? Jos he kieltävätkin kaiken? Jos vain sotkenkin heidän asioitaan entisestään?

Tässä sen näkee, mitä mieltä todellisuudessa ollaan lastensuojelusta. Tuntemattomista naapureista on helppo tehdä ja jauhaa täällä, miten se on hieno instanssi. Kun kyseessä on tuttu ihminen, mietitäänkin, mitä pahaa ja ikävää tämä taho voisikaan aiheuttaa perheelle?!!

Minäpä siis kerron, miten se instanssi toimii.

Sinä voit tehdä ilmoituksen puhelimitse tai netissä, nimellä tai nimettömänä.

Perhe saa kirjeen, jossa kerrotaan että heistä on tehty ls-ilmoitus ja kirjeessä on aika jolloin pyydetään perhettä tulemaan toimistokäynnille. Ja puh.nro, ajan voi vaihtaa jos ei käy.

Toimistokäynnillä ilmoitus käydään läpi. Aikuiset saavat sanoa oman näkemyksensä. Perhettä haastatellaan yleisista asioista, alkoholin käyttö ja ilmoitukseen liittyvä asiat ym.

Sitten sovitaan seuraava käynti, jolloin tavataan lapset / koko perhe yhdessä / kotikäynti. Eli joko toimistokäynti jonne lapset tuodaan leikkihuoneeseen, jossa ovat esim. ilman vanhempia. Tai kotikäynti, jossa toinen sossu toimii lasten kanssa tms.

Tarvittaessa tehdään useampi tapaaminen ja tarvittaessa haastatellaan lapset ilman vanhempien läsnäoloa.

Tarvittaessa lähetetään kyselyt neuvolan ja koulun terv.hoitajille, jotka antaa käyntitiedot sieltä ja tarvittaessa pyydetään lausunnot koulusta ja päiväkodista lapsista.

Sitten tulee taas palaveri, jossa kerrotaan onko tarvetta asiakkuudelle ja mitä he voisivat tarjota. Tai sitten ei ole tarvetta asiakkuudelle ja suositellaan hakeutumaan esim. psykologin keskusteluapuun.

Siinä se. Ei se sen kummempi prosessi ole. Suositelen että jokainen tekisi itse itsestää ls-ilmoituksen, jotta tietäisi miten tämä menee. Kivaa ja mukavaa jutusteltavaa sossutätien kanssa, ihmisä ne on ja työtään tekee ja plaaplaa.

Vierailija
27/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappamisesta tulisi ottaa vakavasti, onhan kyse sentään elämästä ja kuolemasta.

Vierailija
28/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä viesti! Lastensuojelulla on aivan järkyttävä maine, en ymmärrä miksi. Sitä pidetään pelottavana asian, josta jää perheelle jokin "tahra", se hajottaa perheitä jne... Suhtautukaa realistisesti asioihin älkääkä maalatko uhkakuvia. Se instanssi toimii lasten ja perheiden parhaaksi eikä siinä sen kummemmasta ole kysymys. t. lastensuojelusta konkreettisesta apua saanut äiti

Vierailija
29/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on nyt vain nostettava kissa pöydälle. Kerron ystävälleni vielä kerran kuinka huolissani heistä olen. Lupaan läheteä hänen/heidän kanssaan yhdessä hakemaan apua jos hän/he niin haluavat. Jos he eivät edelleenkää halua hakea ulkopuolista apua niin kerron että siinä tapauksessa minun on tehtävä heistä lastensuojeluilmoitus. Tulee olemaan vaikeaa mutta näin se vaan on tehtävä.

Enkä palaa teille enää asiasta raportoimaan sillä pelkään jo nyt että tämä ystäväni voisi minut täältä tunnistaa. Mutta käyn vielä seuraamassa keskustelua jos joku viisas osaa antaa minulle hyviä neuvoja tai potkia minut varmasti liikkeelle..

Kiitos kaikille.

ap

Vierailija
30/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä viesti! Lastensuojelulla on aivan järkyttävä maine, en ymmärrä miksi. Sitä pidetään pelottavana asian, josta jää perheelle jokin "tahra", se hajottaa perheitä jne... Suhtautukaa realistisesti asioihin älkääkä maalatko uhkakuvia. Se instanssi toimii lasten ja perheiden parhaaksi eikä siinä sen kummemmasta ole kysymys. t. lastensuojelusta konkreettisesta apua saanut äiti

Lastensuojelun järkyttävä maine ei tule ihan turhasta.

Meistä on tehty ilmoituksia, sisällöltään aivan järkyttäviä ja selvitysprosessi parhaillaan totaalisen järkyttävä. Riippuu paljon millaiset sossut saa niskaansa.

Me emme ole saaneet, emmekä ole tarvinneet lastensuojelun apua, mutta tiedän perheitä, jotka esim. ovat saaneet perhetyön apua tai että lapset ovat saaneet sitä kautta tukiperheen kerran kuussa viikonloppuisin, jolloin yh-äiti ? on saanut lepohetkensä.

Tuo, mitä kerroin, on se mitä ls:n laissa lukee ja mikä pitäisi olla silloin kun on normaalit sossut selvittämässä. Sellaisetkin on meidän kohdalla osuneet, ilmoitus on käyty läpi hyvässä yhteishengessä ja olen kokenut tulleeni kuulluksi - oikein.

Mutta sitten on muunkinlaista kokemusta. Meistä on siis useampia ilmoituksia tehty, sos.tt:t ovat vaihtuneet tiheään ja selvitys on aina riippunut siitä, millainen sossu sielä on ollut.

No, mikä on pielessä tai missä vika jos on useita ilmoituksia.. se on oma lukunsa se.

Vierailija
31/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että ilmoituksiin, etenkin jos ovat sisällöltään järkyttäviä, tartutaan kyllä ja asioita selvitetään, eli ihan turhaa ap marisee että mitä jos lastensuojelu ei tee mitään.

Vierailija
32/32 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että ilmoituksiin, etenkin jos ovat sisällöltään järkyttäviä, tartutaan kyllä ja asioita selvitetään, eli ihan turhaa ap marisee että mitä jos lastensuojelu ei tee mitään.

Laki edellyttää, että jokainen ilmoitus on tarkistettava eli pelkkä puhelinsoitto ei riitä, perhe tavataan ja jututetaan. Ls kyllä tekee. Kuvitelma, ettei se tekisi mitään, on väärä.

mutta kun ilmoitus tehdään, kannattaa tehdä ne faktatiedoilla eikä omilla olettamuksilla, eli jos tulee vain ajatus, että ehkä.. olisiko.. pidä ne omassa päässäsi, koska ne aiheuttavat perheelle ongelmia. Kerro vain se, mitä tiedät, mitä olet nähnyt ja kuullut. Omat olettamukset kannattaa jättää kertomatta jos se ei ole faktaa.