Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada rahat riittämään?

Vierailija
21.11.2012 |

Tulot yht n. 2000€.

Menot:

Asuminen 1050€

Sähkö 30€

Puhelin ja netti 40€

Ip kerho 80€

Pojan harrastus 40€

Taaperon kerhot 50€

Vakuutukset 120€

Eli näistä yhteensä 1410€. Miten selvitä kaikesta muusta alle 600€/kk? Eli ruoka, vaatteet, kengät, kahden lapsen vaipat, muu puhtaus ja mitä sit nyt ihminen tarvii? Perheessä yksi aikuinen ja kolme lasta.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille. Matkustelu ei ole pakollista. Kotivakuutusta eri tarvi jos koti ei ole täynnä roinaa

Vierailija
22/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille. Matkustelu ei ole pakollista. Kotivakuutusta eri tarvi jos koti ei ole täynnä roinaa

Näin ainakin minulle on sanottu. Matkavakuutus on n. 10€/v eli se ei liene se isoin paha. Lasten vakuutuksia käytämme jatkuvasti joten niiden lopettaminen tekisi elämästä huomattavasti hankalampaa vaikkakin "säästäisi" satoja euroja vuodessa. Toisaalta lääkkeet (jotka nyt korvataan vakuutuksesta) ovat kai muuten itse maksettava? Ei kai lääkkeet sisälly julkiseen terveydenhuoltoon?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperon kerhot, ei sen ikäinen mitään harrastusta varsinaisesti tarvi. Äidin kainalo ja leikit riittää.

Ihmetyttää tuo sinun vakuutuslasku 1140 vuodessa? Aika hurja summa kuukaudessa? Mulla menee vuodessa koti, henki, tapaturma - ja mökkivakuutukseen 680 euroa. Auto on sitten erikseen.

Tarkkana vaan kaupassa, ja jaa se ruokarahasumma niin, että talleta se toiselle tilille ja maksa sieltä joka maanantai käyttötilille 150 euroa. Sillä pitää sitten se viikko pärjätä. Meillä syödään usein makkarakeittoa ja vastaavia, koska sen tekee noin seitsemällä eurolla halvimmasta lenkistä ja neljälle siitä riittää kahdeksi päivää. Pesuaineet ostan halpahallista.

terv. toinen kolmen yh

Vierailija
24/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vieläpä vaikka rahasta on tiukkaa

Vierailija
25/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovu vakuutuksista, äläkä ainakaan kotivakuutuksesta.

Puhelinliittymät voisit tarkistaa. On pakettiliittymiä tai samaan liittymään soittaminen on ilmaista tms. vaihtoehtoja.

Löytyykö alueeltasi mitään halvempaa kerhoa? Voiko seurakunnankin kerho maksaa noin paljon? Olisiko MLL vaihtoehto, vai onko nekin kalliimpia?

Vauva ei todennäköisesti kuluta kauheasti mitään muuta kuin vaipat, olettaen, että olet säästänyt isompien lasten vaatteita tai sitten ostat lisää kirppikseltä.

Paljonko teillä menee rahaa ruokaan kuussa? Olet kuitenkin kotona, joten jos vain lastenhoidoltasi ehdit, niin tee ruokaa itse.

Mielestäni se ei vähennä lasten hyvinvointia, jos syö aina kaksi päivää putkeen samaa ruokaa. Esimerkiksi makaronilaatikko ja makkarasoppa ovat halpoja, samoin kuin hernekeitto jne. Leipää kannattaa tehdä itse, eikä leivälle tarvitse edes aikuisen laittaa joka kerta sekä juustoa että kinkkua, eli toinen riittää.

Aamupalalle puuroa, terveellistä sekä lapsille että aikuisille.

ollessani lapsi perheellämme oli tiukkaa. Ruokaa saimme aina, tosin toisinaan aika yksipuolista. Ei se kuitenkaan haitannut, enemmän olisi haitannut se, etten olisi päässyt harrastuksiini.

Vierailija
26/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ne kaikki kaveritkin on.

ap

Vierailija
27/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuran takia,

ap

ja sitten vielä illalla. Maksat siis kaveriseurasta 80e/kk ???

Ota ennemmin vaikka pari kaveria teille oman lisäksi iltapäivähoitoon.

Vierailija
28/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 100€ syksyltä. Muskari saman. Ehkä näistä toisesta voisi kevääksi luopua.

Laitan kaiken ruoan itse, mitään valmista ei osteta (paitsi pakastekalaa tms).

Yllättävän paljon menee rahaa osastoon: jugurtit, viilit, hedelmäsoseet, juusto, oivariini ja etenkin hedelmät ja vihannekset. Tuoreista kasviksista ja hedelmistä en ole halunnut luopua. Ikävä kyllä ollaan laktoosivammaisia puolet porukasta.

Muuten syödään aika edullista ruokaa, en edes muista milloin olisin ostanut lihaa (muuta kun jauhelihaa). Hmm.

ap

Vierailija
29/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuran takia,

ap

ja sitten vielä illalla. Maksat siis kaveriseurasta 80e/kk ???

vaikka tiedän että koululainen varmasti vastustaa.

ap

Vierailija
30/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 100€ syksyltä. Muskari saman. Ehkä näistä toisesta voisi kevääksi luopua.

Laitan kaiken ruoan itse, mitään valmista ei osteta (paitsi pakastekalaa tms).

Yllättävän paljon menee rahaa osastoon: jugurtit, viilit, hedelmäsoseet, juusto, oivariini ja etenkin hedelmät ja vihannekset. Tuoreista kasviksista ja hedelmistä en ole halunnut luopua. Ikävä kyllä ollaan laktoosivammaisia puolet porukasta.

Muuten syödään aika edullista ruokaa, en edes muista milloin olisin ostanut lihaa (muuta kun jauhelihaa). Hmm.

ap

talvella kalliit hedelmät ja kasvikset pois, juureksia tilalle

Vierailija
31/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun kannattaa maksaa vakuutuksesta noin paljon?

Antibiootit ei parikymppiä enempää maksa ja terveyskeskusmaksua ei lapsista mene. Tapaturmavakuutus sen sijaan on viisas.

Jätä viilit ja jogurtit harvemmille ostoille, niitä voi myös tehdä itse.

terv. kolmen yh, ei lasten lääkärivakuutusta (1 infektioastmapotilas)

Vierailija
32/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun kannattaa maksaa vakuutuksesta noin paljon?

Antibiootit ei parikymppiä enempää maksa ja terveyskeskusmaksua ei lapsista mene. Tapaturmavakuutus sen sijaan on viisas.

Jätä viilit ja jogurtit harvemmille ostoille, niitä voi myös tehdä itse.

terv. kolmen yh, ei lasten lääkärivakuutusta (1 infektioastmapotilas)

Kahden muun lapset osalta vakuutus ei ole pakollinen mutta toivottavasti ei sitten tule sellaisia sairauksia myöhemmin mitkä vakuutus olisi korvannut...Täytyy varmaan käydä nuo vakuutukset läpi ja ainakin muuttaa turvaa pienemmäksi (ja maksua halvemmaksi). Sen tiedän että nykyään ei enää saa vakuutuksia joissa omavastuu on nolla, eli jos siitä nyt luopuu niin samanlaista ei saa tilalle.

Mitä syötte välipaloilla?

ap

Vierailija
33/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syö leipää, päälle halvinta juustoa tai kurkkua ja jogurttia. Jogurttikoneita on kaksikin, kummatkin kirpparilta. Juureen puoli litraa maustamatonta jogurttia ja litra maitoa. Seuraavalla kerralla ostat vain litan maitoa. Mulla sama juuri on ollut kesästä saakka.

Jogurtin sekaan marjoja, jotka mummo on poiminut.Leivän tekee leipäkone. Töihin lähtiessä laitan ajastuksen päälle, tuore ja vähän jäähtynyt leipä odottaa kun tullaan kotiin. Jos käytän lähes halvimpia jauhoja ja vesipohjaab, yli puolen kg leipä maksaa n 20 senttiä ja otan siitä seuraavlle päivälle mukaan ja pakastan muutman palasen sille vkolle kun olen yksin. Leivon vaan kun lapset ovat mun luona.

Vierailija
34/54 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoa lapsen kavereista porukka, jolle tarjoat muutaman tunnin iltapäiväkaitsentaa pientä korvausta vastaan (esim. 15 e/kk per lapsi) tuon kerhon sijaan. Lapsesi saa seuraa, sinun ei tarvitse maksaa kallista kerhomaksua ja saat vielä hieman lisähelpotusta budjettiisi! Varmaan monen vanhemmat suostuisivat mielellään tähän, kunhan vaihtoehto on huomattavasti tuota kerhoa halvempi.

Vierailija
35/54 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 5 lapsen yh Helsingistä.. asuntoa oli todella vaikea saada kun juuri jouduimme muuttamaan, pieniä kämppiä löytyy mutta jo 4 h +k vaikea löytää!

tällaisella palstalla ei kannata paljon neuvoja kysellä, koska vain toinen yh voi ymmärtää miten tiukkaa tekee!

Ja se ainainen pohtiminen mistä joutuu luopumaan mm. lasten harrastukset, saa välillä mielen tosi apeaksi :( Mulla vuosien koulutus mut palkkaa jää käteen 2000, mikä todella pieni 5 lapsen elättämiseen!

Sellainen byrokratia sokkelo tämä systeemi, että huh! Yh:t tietää mitä tarkoitan -> yritä parantaa toimeentuloa, otetaan se muusta pois, tulos + - 0

Vierailija
36/54 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot yht n. 2000€.

Menot:

Asuminen 1050€

Sähkö 30€

Puhelin ja netti 40€

Ip kerho 80€

Pojan harrastus 40€

Taaperon kerhot 50€

Vakuutukset 120€

Eli näistä yhteensä 1410€. Miten selvitä kaikesta muusta alle 600€/kk? Eli ruoka, vaatteet, kengät, kahden lapsen vaipat, muu puhtaus ja mitä sit nyt ihminen tarvii? Perheessä yksi aikuinen ja kolme lasta.

En ole koskaan tajunnut, että joku laittaa lapsensa iltapäiväkerhoon, vaikka on itse kotona? Kaipa se on smaa ajatusmaailmaa, että ensin päiväkodin on kasvatetteva lapset ja sitten koulun ja kerhon...

Ensimmäinen säästökohde on tuo iltapäiväkerho. Sitten karsit vakuutuksista ja taaperon kerhoista.

Jos kyse on vain lyhyestä ajanjaksosta ei varmaan muussa tarvitse säästää. Vaatteita ja kenkiä saa kirppikseltä edullisesti ja marttojen sivuilla neuvotaan kuinka tehdä edullista ruokaa. Eli leivot leivät itse jne.Shampoot ja pesuaineet halvinta merkkiä jne.

Vierailija
37/54 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot, laatikot, raasteet, puurot, ite tehdyt kiisselit, sämpylät, smoothie ym. Perusruoka on hyvää ja saa suht edullisesti. Tekee enemmän kerralla ja pakastaa. 

Vierailija
38/54 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Äläkä välitä pahoista kommenteista, joita olet saanut. Meilläkin eletään kädestä-suuhun, joten tässä muutama vinkki:

- Älä koske vakuutuksiin, niitä voi tulevaisuudessa tarvita.

- Kaverit on lapsille tärkeitä, joten ihan heti en lasten jutuista tinkisi.

- Mieti mistä teet ostokset, kauppalaskussa voi oikeasti säästää! Lidl on halvempi kuin muut, etenkin kun ostaa niitä Lidl:n omia merkkejä. Isossa kaupassa (Prisma, Citymarket) on halvempaa kuin pikkukaupoissa (Siwa, Alepa) jopa saman ketjun sisällä. Käy vertailemassa kilohintoja!

- Vaipat on kalliita. Niissä kannattaa tehdä hintavertailua: Meillä käytetään Lidl:in omia vaippoja, imuteho on niissä tosi hyvä! Tai sitten kun on joku tosi hyvä vaippatarjous (tyyliin Citymarketin Mammuttimarkkinat) niin ostetaan useampi paketti, jos vain on rahaa.

- Kaupassa a ja o on ne kilohinnat! Hedelmissä ja vihanneksissa kauden tuotteet on halvimpia ja niitä syödään. Esim. pikkutomaatit on kivoja, mutta kun katsoo kilohintoja niin eipä tule enää ostettua. Leipäosastolla perus viipaloitu sekaleipä on paljon halvempaa kuin sämpylät ja Lidlin omat ruispalat paljon halvempia kuin Vaasan vastaavat. Kokolihaa ostetaan vain tarjouksesta, meillä raja oli pitkään 10€/kg, mutta nyt liha on kallistunut niin paljon, että pakko nostaa rajaa n. 12€/kg, sen alle lihat ei tule kotiin. Punaiset laput hyödynnetään ja laitetaan lihat heti pakkaseen. Kanaa ostaessa kannattaa huomioida hävikki: yhdessä broilerin koivessa on n. 150g syötävää, muu on luita ja nahkaa (+marinadia), halvemmaksi tulee ostaa rintaleikkeitä. Jugurteista ostetaan Lidlin merkkejä litran pakkauksessa, annospikarit jää kauppaan.

- Herkut on tosi kalliita! Etenkin, jos kylkeen lyödään joku suosikki-kuva. Eli unohda kaikenlaiset hello kitty ja salama-tikkarit yms. ja osta karkkipäivän karkit jossain isossa (kaupan oma merkki!) pussissa ja jaa siitä lapsille. Limut Lidlistä isossa pullossa, vanukkaat jätetään kauppaan, tai voi itse tehdä suklaa ja vanilja kiisseliä - ei muuten ole edes vaikeaa!

- Vaatteet kirpputorilta. Tai kavereilta käytettynä. Meillä hyödynnetään mummut ja kummit (vakavaraiset sellaiset) siten, että synttäri- ja joululahjoiksi pyydetään tarpeellista ja kalliimpaa, johon ei itsellä olisi varaa (talvihaalari, goretex-kengät, sukset, luistimet, polkupyörä) tai sitten näitäkin etsitään kirppareilta.

- Myös lelut ostetaan kirpparilta hyvin pitkälti. Muutaman tuttavapariskunnan kanssa (joiden tiedän itse käyvän kirppareilla) on sovittu, että lahjatkin puolin ja toisin saa olla kirpparilöytöjä. Minulla on myös lahjavarasto, jonne ostan -50% alennuksella leluja (alkuperäinen hinta n. 10€), jotka sitten kelpaavat lahjoiksi kun tulee kaverisynttäreille kutsuja.

- Muista ne kirpparit myös myyjänä: pieneksi jääneet lasten vaatteet, vauvalelut, tarvikkeet ja oman vaatevaraston tyhjennys + kirjahylly, koriste-esineet yms. tarpeeton kiertoon. Yhdessä viikossa tienaa helposti 100-200€,millä voi sitten taas ostaa vaikka niitä uusia vaatteita.

- Kun tilanne on väliaikainen, niin omasta itsestä voi säästää helposti. En itse äitiyslomalla ostanut itselleni oikeastaan mitään vaatteita (ainoastaan imetysliivit tms. puhtaasti äitiyteen liittyvät) vaan vasta töihin palatessa päivitin vaatevarastoni. Samoin omat kampaajat jne saivat odottaa sitä palkkapäivää.

Vierailija
39/54 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä ip-kerhosta ja taaperon harrastuksesta. Jos pärjäät hyvin lasten kanssa ja ystävillä on lapsia, joille tarvitsisivat välillä lastenvahtia, voisitko ajatella hoitavasti satunnaisesti tuttua lasta omien ohessa? Itselläni oli hyvän ystävän poika noin kerran kuussa hoidossa kun meillä oli taloudellisesti vähän tiukempaa. Ystäväni maksoi minulle siitä ja homma toimi hyvin. 

Vauvan kanssa käytin myös kestovaippoja ja säästin siinä ison summan.  

Vierailija
40/54 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero, joka harrastaa monen kympin kerhoja, ei varmaan tarvitse enää vaippoja??

Siitäkin voisi säästää kympin, pari kuukaudessa.