Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä BMI on SINUN mielestäsi läskiraja?

Vierailija
21.11.2012 |

Virallinenhan on 25.

Mutta mikä on av-raadin raja?

Tuon virallisen rajan mukaanhan esim. 174cm pitkä voi painaa 75kg ja on vielä normaalipainoinen.

Mutta av-raadin mukaan on jo kaamea valas.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisesti en halua painaa niin paljon, että BMI olisi 21 tai yli (mielellään saa olla n. 20). Mutta toi koskee vaan mua, en viihdy paksumpana ja en silloin näytä tarpeeksi hyvältä omasta mielestäni.

Eiköhän tuo virallinen 25 ole ihan hyvä yleinen mittari, eikö se perustu karkeasti terveyshaittojen ilmaantumiseen siinä vaiheessa. Terveys on varmasti hyvä kriteeri.

Vierailija
42/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ylimääräinen paino tulisi lihaksista, niin sitten BMI saisi ylittää 21, mutta tällä hetkellä en halua/jaksa tehdä niin paljoa lihastreeniä.

henkilökohtaisesti en halua painaa niin paljon, että BMI olisi 21 tai yli (mielellään saa olla n. 20). Mutta toi koskee vaan mua, en viihdy paksumpana ja en silloin näytä tarpeeksi hyvältä omasta mielestäni.

Eiköhän tuo virallinen 25 ole ihan hyvä yleinen mittari, eikö se perustu karkeasti terveyshaittojen ilmaantumiseen siinä vaiheessa. Terveys on varmasti hyvä kriteeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uusimmassa koulutuksessa sanottiin, että itseasiassa terveellisin paino aikuiselle naiselle on BMI 25-28..

Ei tota tue mikään. Pitkäikäisimmät kansat ovat kaikki BMI 22 -luokkaa. Pieni ylipaino ei taida olla terveysriski uusimpien tutkimusten mukaan, mutta tuskin läskiys terveellistä on.

Vierailija
44/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on LIEVÄ ylipaino. En koe enää olevani valas mutta selvästi ällöttävää ihraa löytyy merkittävä määrä.

Olin äsken merkittävän lihava josta siis laihtunut tähän tilaan.

Vielä olisi matkaa 13 kiloa että olisin normaalin painoni yläpäässä. Sen ajattelin saavuttaa 2 kk kuluttua, ehkä aikaisemmin jos motiivi riittää pinnistää aikaisemmin mutta se on vaan plussaa.

Ja paino laskee siitä vielä indeksiin 21, laihdutettavaa vielä 9 kiloa loppurutistukseen. Mieluiten painossa on jo liikunnan tuomisena lihaksia. ;)

Minusta läski on kun indeksi menee päälle 30, itselläni oli kurja olo kun indeksi oli 32. Nyt olo alkaa olla suhteellisen normaali, tunnen paremmin kroppani ja liikkuminen on nautinnollisempaa, esim. lenkillä perseenpuristaminen tuntuukin jo siltä ja jalat tuntuu jaloilta eikä pötkilöiltä minussa kiinni.

Vierailija
45/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkään heittää mitään arvioita kenenkään läskeistä. Itsellä omin paino, jossa paino siis pysyy ilman laihdutuskuureja normaalilla syömisellä, antaa BMI 19. Olisin siis aika pyöreä, jos BMI olisi 25 tai yli. Jollain toisella on tosiin. Ei BMI ole mikään kaiken kattava mittayksikkö.

Vierailija
46/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiassa ole mitään epäselvää. Kukaan yli 25 ei näytä hoikalta. Jotkut tukevan pulskat mutta pikkurotevat yrittävät usein päteä että ovat muka lihaksikkaita, mutta lihavilla ne melkein aina näyttävät. Veljeni bmi on 22, ja se nostellee salilla penkistä tuplasti oman painonsa. Tosi lihaksikas jätkä, vaikkei valtava olekaan. Nämä wannabebodarit joilla on lähinnä patit läskien päällä ja yrittävät päteä että lihaa painaa, ovat lähestulkoon aina kaikista säälittävimpiä tyyppejä mitä on.

Vierailija
47/67 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ajatella vaan omalta kannaltani. Oma BMI on 20, ja mulla ainakin on ylimääräistä, voisi jonkun verran nipistää. Ehkä sitten 25 on jo aika pulska?

Vierailija
48/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä bmi alle 30 on vielä varsin normaali (ainakin ulkonäöllisesti), bmi 30-35 on iso/pullukka/pyöreä ja vasta bmi 35+ voisi olla läski. Vaikka läski sanaa kyllä ylipäänsä karsastan. Paljon parempi olisi sanoa erittäin lihava.

Tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen. Mutta olen kyllä huomannut, että ihmisillä vaihtelee tosi paljon se miltä missäkin painossa näyttää. Itse olen ollut 95+ kiloisenakin vielä "normaalin" ja vetävän näköinen (miehen inttikaverit hämmästelleet kuinka mies oli löytänyt näin kauniin tyttöystävän), mutta joku toinen voi olla normaalipainon ylärajoillakin "paisuneen" näköinen.

Vierailija
49/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis höyhenen kevyet anorektikothan pitää 18:ta "läskirajana" :D

Ei hyvää päivää!

http://hoyhen.annylene.net/viewtopic.php?f=9&t=3338

muutenkin saa naureskella noille jutuille

Vierailija
50/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehonrakentajat.

Ruumiinrakenteella ja lihasten määrällä on vaikutusta. Oma kroppa näyttäisi pahalta jo BMIssä 22-23, parhain paino on BMIssä 20-21. Alle 20 on tällä kropalla vähän luiseva.

Vierailija
51/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös sukupuoli vaikuttaa. Mikä taas on hyvännäköistä, se on eri juttu. Miehen kannattaa tavoitella bmi:n ylärajaa. Naisella vartalotyyppi vaikuttaa myös. Jos on läskit mahaan keräävä omena, näyttää läskiltä ennemmin kuin takapuolta kasvattava päärynä. Bmi on huono mittari yksilötasolla, mutta väestötasolla kai paras mitä on.

Vierailija
52/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuon rajan alle ja selkeästi liian painava - en lihava kuitenkaan.

Vierailija
53/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa tähän sellaisenkin. Eksäni (mies) ei ollut mikään lihaksikas tyyppi. Paino kertyi aina vatsalle ja kasvoihin. Vaikka BMI oli 25, hän näytti ja näyttää vieläkin kunnolla lihavalta. Nykyinen mieheni on paljon lyhyempi, painaa suunnilleen samaa eksän kanssa, mutta hänen paino perustuu lihaksiin. On aivan eri kroppa. Joten sanoisin että koko BMI joutaisi jo roskakuoppaan.

Vierailija
54/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma painoni on lähestulkoon aina ollut siinä 20 kieppeillä, joskus vähän alle ja joskus vähän päälle. En haluaisi olla yhtään painavampi, koska mielestäni silloin minulla on liikaa läskiä. Paino nousee kyllä yli 20, jos syön paljon (ihan liikaa) makeita herkkuja, jotka ovat suuri heikkouteni.

Jos urheilisi enemmän niin tilanne olis toinen, kun tietääkseni lihas painaa enemmän kuin läski.

Vierailija
55/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle henk.koht. painoraja on 60 kg ja olen 175 cm pitkä. En vain viihdy tuota painavampana. Jos painaisin yli 70 kg, en luultavasti olisi enää millään mittarilla terve. Rasva% olisi luultavasti todella korkea, samoin vyötärönympärys reippaasti yli suositellun (80 cm). Ymmärrän, että tuo painoindeksi on laskennallinen suositus ja se on sama naisille ja miehille. Lihaksikkailla ihmisillä paino varmasti onkin helposti 23-25 ihmisen olematta millään tavoin lihava. Itse olen kuitenkin pikemminkin hento- ja hoikkarakenteinen.

Vierailija
56/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä täytyy aina tietää enemmän ennen kuin voi asettaa johonkin ryhmään. Monet urheilijat (esimerkiksi lähes kaikki jääkiekkoilijat) olisivat läskejä jos BMI ainut mittäri. Lihas kun painaa läskiä enemmän Eilen hyvin syöksylaskussa pärjännyt Andreas Romar olisi myös läski.

Muinoin tuli televisiosta ohjelma jossa terveysalan ammattilaista pyydettiin kuvailemaan millainen ihminen syönyt minkäkin aterian. Erään todella ison annoskoon aterian syöjää kuvasi sairaalloiseksi ihmiseksi jonka pitäisi tehdä kiireesti muutoksia. Meni vaikeaksi kun annos paljastui huippu-urheilijan ateriaksi.

Toki useimmiten iso BMI tarkoittaa lihavaa muttei aina. 25 ihan hyvä läskin raja jos pelkkää laardia.

Vierailija
57/67 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa vyötärölle kertyy sellainen uimarengas että se on esteettisesti kauhea ja varmasti myös epäterveellinen. Tavoitteenani on 22,5 ja siinä vaiheessa jenkkakahvani ovat poissa.

Muitten läskeistä en osaa sanoa sen tarkemmin.

Nuorempana ajattelin että noin 20 on sopiva, mutta iän myötä ajatukset ovat muuttuneet. Olen kohta 40-vuotias.

Vierailija
58/67 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksiin ei todellakaan kannatta sokeasti tuijottaa ja olla sitä mieltä, että indeksissä 25 *simsalabim* muututaan yht'äkkiä ylipainoisiksi.

Joitakin vuosikymmeniä sitten normaalipainoinen oli vielä indeksillä 27, eli suomalaisten ylipainon lisääntyminen johtunee osittain myös ylipainon raja-arvon laskemisesta.

Oma indeksini on juurikin tuo 27 enkä todellakaan ole ylipainoinen, vaan ruumiinrakentaaltani vankka ja lihaksikas atleetti, ja treenaan useita kertoja viikossa.

Painoindeksejä tuijottamalla saa vain silmänsä kieroon, ei muuta. Tärkeintä on se, että voi aidosti hyvin sellaisena kuin on, ei se, onko kiloja muutama sinne tai tänne.

Vierailija
59/67 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän ja kauniin raja on noin 22, ja kun yli 25 mennään niin äärimmäisen harva enää näyttää hyvältä. Jotkut pitävät itseään lihaksikkaina ja ties mitä, mutta harvoin ne siltä muille näyttävät. Lihapullien tekosyitä.

Just joo. :):):)

Vierailija
60/67 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkailla vanhuksen tai sairaan syömistä. Lisäksi se on yksilöllistä ja vanhemmilla ihmisillä normaalin rajakin on eri kuin työkykyisillä.

Jos painoindeksissa tapahtuu nopeita muutoksia se on hyvä keino puuttua asiaan.