Ihan huippua, että kotihoidontuki-asia on vihdoin nostettu kunnolla tapetille
toivottavasti kansan valitsemat päättäjät tekevät lopultakin lopun tästä aikansa eläneestä instituutiosta. 2 vuotta on maksimi, sanon minä.
Kommentit (51)
jäävän tilalle on palkattu sijainen. Sijaisuus totta kai jatkuu, jos vakituinen jatkaa hoitovapaalla. Itsekin aikoinaan sain hyvin työkokemusta, kun pääsin töihin äitiysloman sijaiseksi.
Jos nyt kaikki kotiäidit lähtevät töihin eli laittavat lapsensa hoitoon, niin mistä ne hoitopaikat näille lapsille revitään? Ja töihin ei pääse, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa. Sitten alkaa uusi meuhkanta siitä, että työpaikkaa hakevat pitävät lapsensa hoidossa ja lapsia vaaditaan otettavaksi kotihoitoon. Ja kun lapsella ei ole hoitopaikkaa, ei pääse töihin jne. jne.
Minusta Suomen valtion pitäisi ottaa jämäkkä linja ja kieltää ihmisiä hankkimasta lapsia. Pakkoabortit vaan kaikille raskaanaoleville Kiinan malliin. Eipähän pääministerinkään tarvitse itkeä, että valtiolle tulee kuluja ja naiset syrjäytyvät työmarkkinoilta.
ja ihmiset tuottaviin tehtäviin! Kyllä jokaiselle jotain siivottavaa, korjattavaa jos ei muuta löydy.
Yleiset alueet ja ihmisten pihat on usein siivottomissa kunnossa( ruotsiin verrattuna) - siinä olisi työnsarkaa...
jäävän tilalle on palkattu sijainen. Sijaisuus totta kai jatkuu, jos vakituinen jatkaa hoitovapaalla. Itsekin aikoinaan sain hyvin työkokemusta, kun pääsin töihin äitiysloman sijaiseksi. Jos nyt kaikki kotiäidit lähtevät töihin eli laittavat lapsensa hoitoon, niin mistä ne hoitopaikat näille lapsille revitään? Ja töihin ei pääse, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa. Sitten alkaa uusi meuhkanta siitä, että työpaikkaa hakevat pitävät lapsensa hoidossa ja lapsia vaaditaan otettavaksi kotihoitoon. Ja kun lapsella ei ole hoitopaikkaa, ei pääse töihin jne. jne. Minusta Suomen valtion pitäisi ottaa jämäkkä linja ja kieltää ihmisiä hankkimasta lapsia. Pakkoabortit vaan kaikille raskaanaoleville Kiinan malliin. Eipähän pääministerinkään tarvitse itkeä, että valtiolle tulee kuluja ja naiset syrjäytyvät työmarkkinoilta.
Parasta olisi jos kaikki suomalaiset steriloitaisiin.
Sterilaationhan voisi suorittaa jokaiselle syntyvälle lapselle, niin päästäisiin tästä äiti-ongelmasta ihan lopullisesti eroon.
ja ihmiset tuottaviin tehtäviin! Kyllä jokaiselle jotain siivottavaa, korjattavaa jos ei muuta löydy. Yleiset alueet ja ihmisten pihat on usein siivottomissa kunnossa( ruotsiin verrattuna) - siinä olisi työnsarkaa...
paitsi että nämä eivät ole tuottavia töitä.
oikeus jäädä hoitovapaalle työstä saamatta potkuja. Jos tämä poistuu, ei varakkaampikaan voi valita jääkö kotiin, jollei potkuja halua.
2 vuotta riittää mainiosti ja on jo liikaakin.
Sitten jos on aivan erityislaadukas koti (objektiivinen kriteeristö luotava) ja päiväkoti-ikäisiä lapsia enemmän kuin 3, jokin harkinnanvarainen tuki ehkä voisi tulla kyseeseen, myös miehille.
Tulisi vähän rotia ja profiilin nosto kotityöllekin. Martat tms. järjestö kehiin?
Millainenhan se olisi? HEH :DD
ja ihmiset tuottaviin tehtäviin! Kyllä jokaiselle jotain siivottavaa, korjattavaa jos ei muuta löydy. Yleiset alueet ja ihmisten pihat on usein siivottomissa kunnossa( ruotsiin verrattuna) - siinä olisi työnsarkaa...
paitsi että nämä eivät ole tuottavia töitä.
ainakin se muuttaisi vastikettoman rahanmaksun vastikkeelliseksi. Työtön voi siivota tienvierustoja, kerätä romuja ja roskia, vahtia ettei autot aja lasten yli suojatiellä.
Asioiden arvo kasvaa.
Jos ajatellaan vaikka maanviljelijää joka kasvattaa vehnää, hän myy esim. arvolla 1 viljan myllyyn, mikä jauhaa sen ja myy leipomoon arvolla 2, leipomo leipoo leivän ja myy sen arvolla 3 kauppaan, kauppa myy sitten leivän asiakkaalle arvolla 5.
Tuossa joka välissä on myös verottaja saanut osuutensa, niin ihmisten tuloveron muodossa, kun myös muina veroina esim. alv-vero ym. verot.
Jos taas Maija kasvattaa itse viljan takapihallaan, jauhaa sen omalla käsimyllyllä keittiössä, leipoo leivän itse ja syö sen itse, ei hän kartuta verotuloja ollenkaan.
Sama on lastenhoidossa: se että joku on kotona palkkatulottomana, hoitaa itse lapsensa, siivoaa kotinsa ja tekee ruokansa, on paljon vähemmän tuottavaa vert. lapset olisivat hoidossa, siivoja kävisi kerran viikossa, itse söisi lounaan työpaikkaruokalassa ja lapsen päiväkodissa. Noiden kahden välillä on aivan valtava ero tuottavuudessa.
Kotihoidontuki + lapsilisä = alle 500€. Ei hoitopaikkakustannuksia.
Työttömyystuki + lapsilisä = yli 500€. Hoitopaikkakustannukset esim. Espoossa yli 1000€/lapsi.
Kotihoidontuki + lapsilisä = alle 500€. Ei hoitopaikkakustannuksia.
Työttömyystuki + lapsilisä = yli 500€. Hoitopaikkakustannukset esim. Espoossa yli 1000€/lapsi.
olevalla äidillä on kuopuksen isompi sisarus päiväkodissa.
Toisaalta työttömänä olo ei välttämmättä tarkoita että lapsi olisi pkssä.
Tuntuu välillä, että aaveemammojem aivokapasiteetissa on vajetta.
jos minä pesen sinun paitasi ja sinä peset minun paitani, tai minä hoidan sinun lapsesi ja sinä hoidat minun lapseni. Ei se toimi vaikka työttömyysprosentti olisi nolla.
Jos niitä tuottavia työpaikkoja ei ole riittävästi, niin ei taloutta millään lasten siirtelyllä ja hiuksia kampaalla saada kuntoon.
Tällä hetkellä tilanne on se, että tuottavia työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Eikä tilanne siitä korjaannut, vaikka kaikki äidit yrittäisivät rynniä työelämään suoraan synnäriltä veri roiskuen.