Matkailujuttujen kirjoittaminen ja myyminen
Onko kenelläkään kokemusta matkajuttujen myymisestä freelancerina? Olen paikallislehden toimittaja, ja tekis mieli kirjoittaa juttu äskeisestä matkastani. Ei vain ole hajuakaan, mille lehdelle kannattaa tyrkyttää ja kuinka isot mahkut on saada myytyä. Mietin Matkaopas-lehteä, Hesarin matkasivuja ja iltapäivälehtiä.
Onko kellään kokemusta? En oikein löytänyt netistäkään keskusteluja aiheesta.
Kommentit (12)
No free olen tavallaan koko ajan, että kyllä voin myydä juttuja muuallekin.
Mut se ei ole se pointti, vaan se, että ostaako noi matkalehdet juttuja vai ei.
olet toimittaja, ja kyselet täältä, mihin sinun kannattaisi tarjota juttujasi? Olisin kuvitellut, että oikealla toimittajalla olisi vähän muunlaisiakin kontakteja ja verkostoja, joita hyödyntää, kuin av :)
Juu ei, minulla tuppukylän toimittajalla ei ole mitään "verkostoja" eli suhteita matkailulehtiin. Tottakai tiedän, mistä asiaa voisi kysellä, mutta kuten yritin muotoilla, olen kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia siitä, onnistuuko juttujen myynti. Voin toki soittaa jokaiseen Suomen mediaan erikseen ja kysyä kelpaisko juttu, mutta en viitsi.
Olen wannabe-toimittaja ja mulla olisi hyviä ideoita!
Luin kerran yhdestä toimittajasta, joka aloitti vaan lähettelemällä juttuja lehtiin. Kirjoitti vaan koko ajan uusia ja lähetti. Ja lopulta tärppäsi. Nyt taisi olla jossain telkkarissa töissä.
Siksi mä täällä kyselenkin. Mutta toki maallikot, jotka on hyviä kirjoittamaan, voi saada juttujaan läpi joihinkin lehtiin. Tuskin sillä itseään elättää kuitenkaan.
Mut joo, kertokaa.
Ap
Ai "maallikot". No joo. En ehkä ole lukenut journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, mutta en ihan "maallikoksikaan" itseäni leimaisi.
Miksi nykyaikana on kaikki niin vaikeaa? Ennen pääsi toimittajaksi tai melkein ammattiin kuin ammattiin, jos oli intoa, halua ja kykyä. Sanottiin, että yrittänyttä ei laiteta.
Nykyisin todetaan heti, että joo, jos sä et jo ole sitä ja tätä, niin MAHDOTONTA. Latistetaan heti. Miten sitä voi saada kokemusta, jos ei anneta edes kokeilla?
Olen kyllä kokeillut soittaa lehtiin. Siellä ollaan vaan kyllästyneen kuuloisia ja torjuvia. Yhdessäkin lehdessä kysyivät juttuideoita, tyrmäsivät kaikki - puolen vuoden päästä lehdessä oli oman toimittajan kirjoittama juttu ehdottamastani aiheesta.
Enää en ainakaan soita ja ehdota. Se ei johda mihinkään! Paitsi plagiointiin.
T. "maallikko"
Onko kenelläkään kokemusta matkajuttujen myymisestä freelancerina? Olen paikallislehden toimittaja, ja tekis mieli kirjoittaa juttu äskeisestä matkastani. Ei vain ole hajuakaan, mille lehdelle kannattaa tyrkyttää ja kuinka isot mahkut on saada myytyä. Mietin Matkaopas-lehteä, Hesarin matkasivuja ja iltapäivälehtiä. Onko kellään kokemusta? En oikein löytänyt netistäkään keskusteluja aiheesta.
Onhan noita, lisäksi miljoona nettisivua joissa juttusi voidaan julkaista.
Oletko tarkistanut, kuka omistaa tekijänoikeutesi? Ettei vain työnantajasi? Jos omistaa niin sittenhän et saa euroakaan maksuksi vaan ne menevät työnantajallesi riippumatta siitä, onko tuotokset syntyneet vapaa-ajalla vai työssä...
Mondo ja muut laadukkaat matkalehdet vaativat vahvaa näyttöä ja kokemusta, eivätkä todellakaan lähetä toimittajaa minnekään "tekemään matkajuttua", jos eivät voi olla varmoja siitä, että sellainen, todella hyvä, syntyy.
Matkajuttuja ylipäänsä tarjotaan hurjasti julkaistavaksi, ihan taviksillakin tuntuu olevan ajatuksena, että kun meidän perhe nyt lähtee sinne Kanarialle, niin voisin samalla kirjotitaa kivan jutun, kun kännykälläkin saa nykyään otettua ihan hyviä kuvia ja koulussa oli aina ainekirjoitus ysi.
Siis kärjistetysti, en nyt sinua ap kritisoi.
Helpoiten saattaisit saada juttusi julkaistua iltapäivälehdessä tai netissä. Siitähän kokemuskin kasvaisi ja ehkä jonain päivänä... jotain enemmän.
t. Aikakauslehden toimitussihteeri
Mondo ja muut laadukkaat matkalehdet vaativat vahvaa näyttöä ja kokemusta, eivätkä todellakaan lähetä toimittajaa minnekään "tekemään matkajuttua", jos eivät voi olla varmoja siitä, että sellainen, todella hyvä, syntyy.
Matkajuttuja ylipäänsä tarjotaan hurjasti julkaistavaksi, ihan taviksillakin tuntuu olevan ajatuksena, että kun meidän perhe nyt lähtee sinne Kanarialle, niin voisin samalla kirjotitaa kivan jutun, kun kännykälläkin saa nykyään otettua ihan hyviä kuvia ja koulussa oli aina ainekirjoitus ysi.
Siis kärjistetysti, en nyt sinua ap kritisoi.
Helpoiten saattaisit saada juttusi julkaistua iltapäivälehdessä tai netissä. Siitähän kokemuskin kasvaisi ja ehkä jonain päivänä... jotain enemmän.
t. Aikakauslehden toimitussihteeri
Työskentelen viestintäalalla, pääosin ihan muissa kuin toimittajan hommissa. Hoitovapaalla ollessani tavoittelin lisätuloa kirjoittamalla, ja tarjosinpa juuri noita matkajuttuja. Eikä niitä juttuideoita mitenkään kamalan vaikea ollut saada läpi! Kirjoitin Mondoon ja Matkaopas-lehteen sekä pariin yleisaikakauslehteen.
Ap, ennen kuin otat yhteyttä niin suosittelen tutustumaan noihin lehtiin ja katsomaan, millaisia juttuja ja näkökulmia niissä suositaan. Juttuideaa kannattaa miettiä sen mukaan. Esim. Mondossa on paljon sellaisia lyhyitä vakijuttutyyppejä, olisiko mielenkiintoisista majoituksista, ruokakokemuksista, matkalla tavatuista ihmisistä ja mitä siellä nyt oli. Näistä korvaukset ovat kyllä tosi pienet, mutta kynnys saada juttu läpi on myös matalampi.
meillä se ainkin on luvanvaraista....