Poliisit antoi 3-vuotiaalle karkurille herkkuja, entäpä jos olisi ollut allerginen?
Tulipa mieleen tällainen asia, mitäpä jos lapsi olisi tukehtunut/kuollut auttajiensa käsiin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012111816341137_uu.shtml
3-vuotias karkasi kotoa Lahdessa
Sunnuntai 18.11.2012 klo 14.29
Lahdessa sijaitsevalle kioskille ilmestyi yksin matkannut 3-vuotias poika.
Päijät-Hämeen poliisi sai sunnuntaina kello 9.30 ilmoituksen, jonka mukaan noin 3-vuotias poika oli ilmestynyt Kiveriön kaupunginosassa sijaitsevalle kioskille yksin. Poika ei osannut kertoa asuinpaikkaansa eikä sukunimeään.
Poliisi kuljetti lapsen poliisiasemalle, jossa päivystävä sosiaalityöntekijä otti pojan hoiviinsa. Samaan aikaan pojan äiti soitti hätäkeskukseen huomattuaan poikansa kadonneen kotoa.
Poliisin mukaan pojan kotioveen oli rakennettu ylimääräinen hakanen pojan karkailun estämiseksi, mutta neuvokas seikkailija oli noussut jakkaralle ja saanut näin ulko-oven auki. Kioski, jonne poika oli lähtenyt sijaitsee vain muutaman sadan metrin päästä kotitalosta.
Äiti sai huokaista helpotuksesta, kun poliisi ja sosiaalityöntekijä palauttivat pojan kotiin. Poliisi kertoo, että poikaa oli kestitty poliisilaitoksella herkuilla.
IL
Kommentit (48)
tarvittaessa. Ainakin oma kolmevuotiaani osaa eikä ole mitenkään kuolettavan vakavasti millekään allerginen eli ihan sama vaikka saisikin soijanakin tai soijavanukasta vaikka lievää soija-allergiaa onkin. Aika harva lapsi kuitenkaan saa mitään hengenahdistusoireita ja heidän kyllä luulisi itsekin tietävän allergiansa.
asiasta känisee :D
lapseni on pähkinäallerginen ja jos olisi saanut jotain suklaata jossa on pähkinää niin huonostihan siinä olisi voinut käydä.
Toki olen vahtinut lapsiani pikkulapsiaikana eivätkä koskaan karanneet, liekö kotona ollut hyvä olla.
"Älä ruoki" -rannekkeet aina ranteessa? Jos tällä pojalla ei ollut, väistämätön tulkinta n, ettei ole (ainakaan hengenvaarallisesti) allerginen.
Itselläni on 3-vuotias. Hän osaa kyllä kertoa allergiastaan, kun joku tarjoaa jotain (appelsiinille allerginen).
Todennäköisesti oli tuolle pojalle elämän ensimmäinen kerta, kun sai sokeria. Siinä on hirveä varjeleminen ettei kolmevuotias vielä tajua että vanukkaita, pullaa ja karkkia ole olemassakaan. Nyt on sitten peli menetetty! Miksi ne poliisit ei samoin tein tarjonneet sille lapselle heroiinia, jos haluavat pilata lapsen elämän, häh?
Kiva että jos tässä oma lapsi karkaa, niin pitää pelätä mitä kaikkea sille poliisiasemalla syötetään. :(
tuoteselosteita. Poliiseista joka toinen osaa lukea ja joka toinen kirjoittaa joten siksi tämä huoli.
Pieni lapsi ei välttämättä tiedä niitä tuotteita joita ei saa tuoda vaikka itse allergian osaisikin kertoa.
ap
tarvittaessa. Ainakin oma kolmevuotiaani osaa eikä ole mitenkään kuolettavan vakavasti millekään allerginen eli ihan sama vaikka saisikin soijanakin tai soijavanukasta vaikka lievää soija-allergiaa onkin. Aika harva lapsi kuitenkaan saa mitään hengenahdistusoireita ja heidän kyllä luulisi itsekin tietävän allergiansa.
olivat tekevinään hyvää ja vauva-palstalla haukutaan.
Pamppua olisi kakaran sietänyt saada ja oikein isän kädestä.
lapseni on pähkinäallerginen ja jos olisi saanut jotain suklaata jossa on pähkinää niin huonostihan siinä olisi voinut käydä.
Toki olen vahtinut lapsiani pikkulapsiaikana eivätkä koskaan karanneet, liekö kotona ollut hyvä olla.
Voi kumpa kaikki olisivat suuri sinun kaltaisia äitejä. Harmi että me muut olemme inhimillisiä kuolevaisia.
että kolmivuotias pääsee "karkaamaan" kotoaan ulos ja johonkin tien varren kioskille.
Vaikka kuinka olisi haka ovessa, vanhemmat eivät ole viitsineet vahtia lastaan.
Ikinä en olisi päästänyt kolmivuotiasta silmistäni, etenkin jos oli sellainen, että oviin pitää haka laittaa, ettei lapsi karkaa.
Terveiden vanhempien terve lapsi ei karkaa, jos se hänelle sanotaan.
edes kerrottu mitä herkkuja olivat antaneet. Kyllä mäkin olisin vastaavassa tilanteessa antanut vaikka tikkarin käteen pojalle äitiä odotellessa. Siitä yleensä tietää ettei aiheuta kovin allergioita. Suklaata en antais minäkään juuri kaikkien pähkinä ja laktoosijuttujen takia.
Täällä on taas mammoja jotka on niin pipo kireellä että pitäisköhän teidän joskus vaikka saada munaa niin ei tarvis olla niin takakireitä.
että kolmivuotias pääsee "karkaamaan" kotoaan ulos ja johonkin tien varren kioskille.
Ikinä en olisi päästänyt kolmivuotiasta silmistäni, etenkin jos oli sellainen, että oviin pitää haka laittaa, ettei lapsi karkaa.
Käytkö paskallakin niin että lapsesi on köytettynä sinuun?
vaikka Suomen valtion, jos mun 3-vuotiaalle annettaisiin karkkia. Kun tähän päivään asti olen pystynyt suojelemaan muruseni kaikilta maailman lisäaineilta, niin kyllä kyrpisi, jos joku koppalakki torpedoisi kaiken tämän työn.
minkä lapsi teostaan sai. Sitähän siis palkittiin herkuilla siitä, että oli karannut kotoa. Ihan varmana miettii toisenkin kerran, kun äiti vaikka menee suihkuun, että hänpä voisi taas lähteä vähän pihalle, siellä ne kiltit ihmiset antaa keksiä / karkkia ja sitten äiti tulee hakemaan.
Vanhemmat nukkumassa? Tai äiti suihkussa/vessassa? Ei ole mahdollista vahtia minkään ikäistä lasta 24/7, järkihän siinä lähtisi. Kirjaimellisesti
jos kolmevuotias syö herkkuja. Jos herkut on kielletty aina, niin kolmevuotias ei niitä syö vaikka niitä tarjottaisiinkin.
Minä olen sanonut lapsilleni, että sokeri on myrkkyä, ja jos sitä syö niin hampaat tippuu suusta heti pois. Hyvin ovat totelleet, eivät koske mihinkään makeaan.
Tässäkin siis peräänkuuluttaisin vanhempien vastuuta ja kasvatustyötä.
Minä olen sanonut lapsilleni, että sokeri on myrkkyä, ja jos sitä syö niin hampaat tippuu suusta heti pois. Hyvin ovat totelleet, eivät koske mihinkään makeaan.
kun kyliltä saa karkkia jos äiti ei anna. Jos olisi saanut poliisilta piiskaa ei karkaisi enää koskaan. Tämä on av-mammojen mielipide.
minkä lapsi teostaan sai. Sitähän siis palkittiin herkuilla siitä, että oli karannut kotoa. Ihan varmana miettii toisenkin kerran, kun äiti vaikka menee suihkuun, että hänpä voisi taas lähteä vähän pihalle, siellä ne kiltit ihmiset antaa keksiä / karkkia ja sitten äiti tulee hakemaan.
jotka antaa lapsille karkkia. Ja vieraiden matkaanhan ei saanut lähteä. Ja tuo meni poliisin kyytiin. Minä en olisi lapsena mennyt kun se oli kiellettyä.
Apua mikä perseensuti oletkaan :D "liekö kotona hyvä olla", rohkenen vähän epäillä, mikäli olet aina noin takakireä.
Mun kolmivuotias on lievästi lehmänmaitoallerginen. Osaa kieltäytyä lehmänmaidosta eikä edes pidä siitä. Kannattaisi känisijänkin opettaa lapsilleen toi, niin ei tarvitsisi revitellä jotain kauhuskenaarioita asioista. Kyllä kolmivuotiaat, ainakin normaalisti kehittyneet, tajuaa jo tuon allergiajutun... ainakin meillä, mutta meillä lieneekin hyvä olla :D
Minä olen sanonut lapsilleni, että sokeri on myrkkyä, ja jos sitä syö niin hampaat tippuu suusta heti pois.