Väsymys, vauva
Eli kysyn teiltä, oletteko väsyneitä? Itsellä nyt 4 kk ikäinen vauva ja olen todella väsynyt! Siis aamulla saatan olla virkeä ja sitten yhtääkkiä iskee aivan armoton väsymys. Mietin, että missä menee normaalin raja. Enkä ole masentunut, ei johdu siitä. Vauva kyllä heräilee yöllä noin 3 - 4 kertaa. Johtuneeko siitä? Huoks, heti pelottaa, että nyt joku syöpä tietenkin isekenyt! Iik!
Kommentit (13)
Pyöriikö tuo syöpäpelko mielessäsi kovinkin paljon? Sekin syö energiaa. Ota asiasta ihmeessa selvää, niin voi jättää sen syrjään.
vastauksesta. Täytyy ehkä tosiaan käydä tarkastaan arvot. Mulla oli tosi huono hb, mutta jälkitarkastuksessa kuitenkin oli noussut jo 130. Mutta ehkä oman mielenrauhan vuoksi... Ja onhan se kuitenkin aika paljon jos muutaman kerran yössä herää syöttään vauvaa!
että mulle suositeltiin b-vitamiinia kun olin tosi väsynyt kuopuksen kanssa. Se yllättäen auttoi. Ei poistanut väsymystä, mutta helpotti.
Sulla on kuitenkin aika monta yöherätystä joka ikinen yö, joten on sulla ihan "lupa" olla väsynyt. Äidin ei tarvitse olla aina virkeä, iloinen ja reipas. Vauva-ajan rankkuutta ei usein huomaa kuin vasta jälkikäteen, kun elämä alkaa helpottaa.
jos vauva herää yöllä 3-4 kertaa, niin ei tod ole ihme, jos väsyttää! Unta pitäisi saada yhtä putkea tarpeeksi monta tuntia, jotta voi olla virkeä.
Käy toki lääkärissä, mutta on selvää, että heräily väsyttää. Ja todennäköisesti heräily jatkuu vielä pitkään. Kannattaa hyväksyä väsymys ja olla armollinen itselleen. Ja ottaa päiväunia ja hoidattaa vauvaa myös isällä paljon.
jos vauva herää yöllä 3-4 kertaa, niin ei tod ole ihme, jos väsyttää! Unta pitäisi saada yhtä putkea tarpeeksi monta tuntia, jotta voi olla virkeä.
Näinhän se on. Ennen sait nukkua yöt hyvin ja jos joskus heräilikin, seuraavana yönä yleensä pystyi paikkaamaan sen. Ajan myötä heräilyyn vähän oppii. Vauvan hoitaminen itsessään on jotenkin raskasta, kun olet 24/7 jatkuvassa valppaustilassa ja valmiina palvelemaan toista pienestäkin inahduksesta :) Mutta siis sitähän se on. Myös hormonit voivat 3-4kk paikkeilla vähän kiepsahtaa niin, että euforinen ja aktiivinen olo jotenkin vähenee.
Itse olen heräillyt vähintään 3-4krt/yö lähes joka ikinen yö viimeisen reilun neljän vuoden ajan. Itse olen jotenkin turtunut väsymykseen. Tuo on kuitenkin sellainen määrä yöheräilyjä, että sinänsä sen kanssa pystyy hyvin elämään ja vielä toimimaan.
ehkä se sitten onkin ihan normaalia! Kiitos lohduttavista vastauksista. Jotenkin vaan tuntuu, että olisi vaan oltava aina pirteä ja jaksettava hoitaa pirteänä tämä koko muukin rumba. Että ei siis saisi tuota väsymystä niin näyttää...
edes silloin kun vauva heräili öisin syömään. Lopetti yösyönnit alle 1 kk vanhana. Muutenkin riittää pelkästään, että nukun 3-4 tuntia yössä ja paahdan niillä yöunilla koko päivän :)
Voihan se väsymys myös johtua jostain puutostilasta? Syötkö riittävän monipuolisesti?
Vauvani 8,5kk heräilee edelleen 2-10 kertaa yössä, ja en varsinaisesti koe olevani väsymys (kiitos pannullisen espressoa aamuisin), MUTTA väsymys ilmenee muuten: tavarat putoavat kädestä, sekoilen, en osaa tuottaa yhtä sujuvaa puhetta tai tekstiä kuin aiemmin jne.
Tämäkin lienee normaalia ja selittynee heräilyllä..
edes silloin kun vauva heräili öisin syömään. Lopetti yösyönnit alle 1 kk vanhana. Muutenkin riittää pelkästään, että nukun 3-4 tuntia yössä ja paahdan niillä yöunilla koko päivän :)
Voihan se väsymys myös johtua jostain puutostilasta? Syötkö riittävän monipuolisesti?
Mieheni pärjää myös noilla yöunitunneilla! Kaikki ollaan niin yksilöllisiä. Syön kyllä noita vitamiineja lisäksi. Jotain mamamerkkisiä, imettäville ja raskaanaoleville! Jospa tää tästä helpottaa! :)
lihasten jumiutuminen aiheuttaa väsymyksen tunnetta. Käy hierojalla, lisää liikuntaa ja ulkoile : )
vauva-aikana se väsymys on joskus ihan kokonaisvaltaista, joskus sellaista ettei sitä huomaakaan. Mutta itse olen ollut väsynyt niin kauan kuin yöheräilyjä on ollut, ja sitten vasta alkanut olla oma, virkeä itseni, kun olen saanut nukkua yöt rauhassa.
Voithan kuitenkin käydä neuvolassa tarkistamassa veriarvot, että ovat palautuneet synnytyksen jälkeen, ja muutenkin jutella siitä väsymyksestäsi, jos tuntuu ettei se kuitenkaan ole normaalia.