Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys turvakaukaloista

Vierailija
26.07.2012 |

Kaikilla kaukalomerkeillä ei ole nämä telakka-asiat niin selkeästi ilmoitettu... mutta jos on sen merkkinen kaukalo (esimerkkinä nyt maxi-cosi) johon on olemassa erikseen joko isofixkäyttöinen- tai turvavyökiinnitteinen telakka, käykö sama kaukalo varmasti molempiin ettei ole mitään tyhmää "tämä kaukalo käy vain siihen isofix-telakkaan". LUULIS ettei näin ole mutta kaikki on näemmä opittava varmistamaan :/

meillä siis kaksi autoa ja toisessa ei isofixiä, joten hankitaan molempiin samanmerkkiset mutta eri kiinnitteiset telakat jotta voitaisiin sitten siirtää pelkkää kaukaloa klik-mekanismein.

Kiitos kaikille rautalangasta vääntäjille :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyhän siihen SAMAAN telakkaan sitten turvakaukalon jälkeen turvaistuin?? näinkin voisi taas kuvitella mutta... onhan näin?

ap

Vierailija
2/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat telakkansa. Typerä keksintö koko telakka sillä esim britax on helppo laittaa vyöllä kiinni, aikaa siihen menee noin 30 sek. Telakka maksaa 200 e.. Ja te aiotte ostaa niitä kaksi?

Kyllä nyt telakkakauppias nauraa matkalla pankkiin. :D

Onnellista odotusaikaa kuitenkin teille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika turhake. Istuimissa ei ole telakkaa. Kai olette muistaneet hankkia lapselle sängyn ja vaunut? Ettei vain olisi niin, että synnäriltä kotiin tullessa olisi lapselle tarjolla pelkkiä telakoita..

Vierailija
4/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin kysyin, että käykö (samanmerkkinen) telakka sekä turvakaukaloon että istuimeen: vastaus oli "no ei ne tosiaankaan käy, vähän hassuahan se on". En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta ostettiin sitten turvavyökiinnitteinen kaukalo, koska ei ollut tarvetta siirrellä sitä autosta toiseen tai irrottaa kaukaloa joka välissä. :) Kannattaa tarpoa suoraan liikkeeseen ja kysyä tarkkaan plus googlettaa päälle. Jos autonne ovat eri kokoiset, voi olla vaikea löytää istuin joka sopii kumpaankin autoon ja sitten vielä arpoa nuo telakkajutut kohdilleen...

Vierailija
5/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos teille 3 ja 4. Taattua av-kamaa. En ymmärrä miksi pitää vaivautua vastaamaan jos aikuisen ihmisen ja ÄIDIN ainoa tarkoitus on pahoittaa toisen mieli.

By the way, telakat vähentävät virheasennusten määrää huimasti ja mikään kaukalo ei ole turvallinen väärin asennettuna. En ole kenenkään kuullut sanovan telakoita turhakkeiksi, päin vastoin. Kauppiaalle asia ei kuulu mitään, aiomme ostaa telakkamme käytettyinä ja sen vuoksi en näitä viitsi mistään kaupasta lähteä kyselemäänkään. Ah, vaan miksi vaivaudun teille vastaamaankaan kun todennäköisesti sieltä päästä löytyy pari 14-v tyttöä tai poikaa jotka nauravat räkäisesti, muuta on vaikea kuvitella...

Vierailija
6/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos teille 3 ja 4. Taattua av-kamaa. En ymmärrä miksi pitää vaivautua vastaamaan jos aikuisen ihmisen ja ÄIDIN ainoa tarkoitus on pahoittaa toisen mieli.

By the way, telakat vähentävät virheasennusten määrää huimasti ja mikään kaukalo ei ole turvallinen väärin asennettuna. En ole kenenkään kuullut sanovan telakoita turhakkeiksi, päin vastoin. Kauppiaalle asia ei kuulu mitään, aiomme ostaa telakkamme käytettyinä ja sen vuoksi en näitä viitsi mistään kaupasta lähteä kyselemäänkään. Ah, vaan miksi vaivaudun teille vastaamaankaan kun todennäköisesti sieltä päästä löytyy pari 14-v tyttöä tai poikaa jotka nauravat räkäisesti, muuta on vaikea kuvitella...

Sanoin mielipiteeni, turha pettyä jos se oli erilainen kun oli toivonut.

Virheasennus on todella vaikea tehdä, koska vyön kiinnittäminen on todella helppoa parin kiinnityskerran jälkeen.

ÄITINÄ olo ei tee ihmisestä mitään pyhimystä eikä näiltä palstoilta kannata odottaa ihan liikoja. Tässäkin viestissä ihan ylitin itseni.

Vierailija
7/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on esim. yksi kaukalo jota pitää siirrellä autosta toiseen ja hyvä, jos kaukaloa siirtää välillä joku ukki tai mummo, jolla ei ole paljon kokemusta istuinten kiinnittämisestä. Meillä telakalle ei ollut tarvetta, koska vain minä ja mieheni siirsimme kaukaloa ja kiinnitimme silloin turvavyön tasan tarkkaan oikein. Siksi 100-200 e lisähintaa telakasta olisi ollut aika pöhköä, etenkin kun samaa kaukalon telakkaa ei olisi voinut käyttää seuraavan turvaistuimen kanssa. :) Mutta kannattaa ihan oikeasti mennä liikkeeseen kysymään ja varmistamaan ja sitten vielä googlettaa. Kaukaloita, istuimia, telakoita ja automalleja on tsiljoona erilaista ja teille toimivan ratkaisun löytäminen vaatinee salapoliisityötä.

Vierailija
8/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmeisesti käy, mut myö ostettiin yksi maxi-cosin telakka joka oli sekä turvavyökiinnikkeinen, kuin myös isofix-kiinnikkeinen. Se on ollut helppo ja nopee baihella autosta toiseen. Gabriofix tai joku sellainen se oli nimeltään-

Vierailija
9/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on esim. yksi kaukalo jota pitää siirrellä autosta toiseen ja hyvä, jos kaukaloa siirtää välillä joku ukki tai mummo, jolla ei ole paljon kokemusta istuinten kiinnittämisestä. Meillä telakalle ei ollut tarvetta, koska vain minä ja mieheni siirsimme kaukaloa ja kiinnitimme silloin turvavyön tasan tarkkaan oikein. Siksi 100-200 e lisähintaa telakasta olisi ollut aika pöhköä, etenkin kun samaa kaukalon telakkaa ei olisi voinut käyttää seuraavan turvaistuimen kanssa. :) Mutta kannattaa ihan oikeasti mennä liikkeeseen kysymään ja varmistamaan ja sitten vielä googlettaa. Kaukaloita, istuimia, telakoita ja automalleja on tsiljoona erilaista ja teille toimivan ratkaisun löytäminen vaatinee salapoliisityötä.

Oppivat tuon ihan hyvin. Ellei vyökiinnitteistä osaa laitella, niin sitten ei selviydy lastenhoidostakaan.

Jos menemme kauppaan otamme lapsen pois istuimesta ja laitamme vaunuihin. Eipä ole ollut tarvetta telakalle missään vaiheessa vaikka ajamme kolmea autoa ja on vain yksi istuin.

Outoa että ap edes kysyy asiaa täältä kun on jo päättänyt hankkia telakat. KVG.

Vierailija
10/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikimaailmassa suostuisi käyttämään kaukaloa ilman telakkaa. Se on tosi käytännöllinen ja toki turvallisuudenkin kannalta isofix-telakallinen istuin on huippuluokkaa. Ne kerrat kun joutui kiinnittämään kaukalon vöillä, olivat paljon hankalampia. Kaikki mun tuntemat vauvaperheet käyttää nykyään telakallisia istuimia, nehän ovat nykypäivänä lähes itsestäänselvyyksiä.

Meillä oli Britaxin kaukalo ja ainakin sen telakkaan sai seuraavan istuimen.

Vierailija
11/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikimaailmassa suostuisi käyttämään kaukaloa ilman telakkaa. Se on tosi käytännöllinen ja toki turvallisuudenkin kannalta isofix-telakallinen istuin on huippuluokkaa. Ne kerrat kun joutui kiinnittämään kaukalon vöillä, olivat paljon hankalampia. Kaikki mun tuntemat vauvaperheet käyttää nykyään telakallisia istuimia, nehän ovat nykypäivänä lähes itsestäänselvyyksiä.

Harva niitä käyttää. :D Meillä britax kans ja helppo oli vöillä laittaa kiinni. Tästä on aikaa 2 vuotta.

Vierailija
12/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

telakka on tosiaankin kätevä! Meillä ei ole kuin yksi auto, mutta oli tosi kätevä kun sai turvakaukalon vaan laskettua telakalle ja se oli aina hyvässä asennossa ja turvallisesti kiinni.

Meillä on itseasiassa uutta kotia vailla Britaxin (Römer) baby safe plus shr II -kaukalo ja isofix-telakka. (britaxilla on olemassa samaan kaukaloon myös turvavyö-telakka) Ja jos kiinnostaa koko travel system, niin täältä löytyy!

Tuo kaukalo on ainoa, joka sai Autoliiton testissä erinomaisen arvosanan! linkki: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaist…

Mikäli kiinnostuit, niin voin laittaa kuvia sinulle spostiin! (santtu460 (at) hotmail.com)

Turvaistuimia ei ole tarkoitus siirtää autosta samalla tavalla toistuvasti kuin turvakaukaloa, niin niitä ei juuri telakka-mallisina ole, sanoi meille myyjä.

Vierailija
13/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla oli maxi-cosin Cabriofixin kanssa telakka, jonka sai kiinni isofilla tai turvavöillä, kummillakin. Istuin kiinnittyi telakkaan samoin telakan kiinnityksestä riippumatta. Käsittääkseni sama telakka ei olisi käynyt enää turvaistuimeen, oli vain kaukaloon, mutta en vanno tätä asiaa.

Telakka on muuten jäljellä, 2007-2008 vuoden vaihteessa ostettu, kahdella lapsella ollut mummolareissuilla, eli ei paljoa käytetty ja aina säilytetty sisällä (ei omaa autoa). Muuten täysin kunnossa mutta ohjetarrat vähän revenneet (lapsi pääsi näpräämään niitä). Voisinkin viimein hankkia sen pois vaatekaapista ja laittaa myyntiin, kun ei ole uusia vauvoja tulossa. Vilkaise osta ja myy palstalta jos kiinnostaa käytetty Hämeenlinnasta.

Vierailija
14/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva niitä käyttää. :D Meillä britax kans ja helppo oli vöillä laittaa kiinni. Tästä on aikaa 2 vuotta.

Omasta mielestäni telakka on huippuhyödyllinen. Ja omassa ystäväpiirissä telakka on "kaikilla", yhtään liioittelematta. Itse ostettiin telakallinen istuin esikoiselle yli viisi vuotta sitten ja silloin ne olivat vielä harvinaisempia.

Ja koska meidän kaukalon telakkaan sai sitten myöhemmin turvaistuimen vielä kiinni, saatiin mielestämme rahalla hyvin vastinetta.

Vierailija
15/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheasennus on todella vaikea tehdä, koska vyön kiinnittäminen on todella helppoa parin kiinnityskerran jälkeen.

ÄITINÄ olo ei tee ihmisestä mitään pyhimystä eikä näiltä palstoilta kannata odottaa ihan liikoja. Tässäkin viestissä ihan ylitin itseni.

Itse kun olen lukenut useammankin kerran, että hyvin moni asentaa lapsen turvaistuimen väärin. Joko koska ei tarkista ohjeista, mutta osa vaikka katsoo ohjeista mallia.

Vierailija
16/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakin Cabrio Fixissä. Ilman Isofix-telakkaa istuimen nimi on Cabrio. Telakoita saa huuto.netistä halvalla.

Meillä oli telakka ja se oli ihan ehdoton.

Isomman lapsen saa hieman helpommin istuimeen kuin vauvan. Lisäksi Isofix-kiinnitteisen istuimen/kaukalon turvallisuus on huomattavasti parempi.

Vierailija
17/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen lukenut useammankin kerran, että hyvin moni asentaa lapsen turvaistuimen väärin. Joko koska ei tarkista ohjeista, mutta osa vaikka katsoo ohjeista mallia.

Puhun vain omasta kokemuksesta eli telakka on helppo kiinnittää vöillä autoon enkä näe, että siinä olisi mahdollisuutta tehdä virheitä, jos kerran katsoo ohjekirjasta mallia.

Jos "kaikilla" on jokin turha ja kallis kapistus, niin se ei ole vielä todiste sen välttämättömyydestä vaan hyvästä markkinoinnista. Kaikkea, mihin liittyy vauvat ja turvallisuus on äärettömän helppo myydä kuluttajille. Kokemusta on.. Joo ja itsellä ei siis tuota telakkaa ole.

Tuleehan se telakkakin vöillä kiinni, jotka sitä laitat..

Vierailija
18/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan isofix-kiinnitteinen telakka on turvallisuuden kannalta paras vaihtoehto.

Tuo Britaxin kaukalokin sai muistaakseni erinomaisen testituloksen nimenomaan isofix-kiinnitteisenä. Jos kiinnitetään vöillä, ei ole enää yhtä hyvä.

Meillä on itseasiassa uutta kotia vailla Britaxin (Römer) baby safe plus shr II -kaukalo ja isofix-telakka. (britaxilla on olemassa samaan kaukaloon myös turvavyö-telakka) Ja jos kiinnostaa koko travel system, niin täältä löytyy!

Tuo kaukalo on ainoa, joka sai Autoliiton testissä erinomaisen arvosanan! linkki: <a href="http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaist…" alt="http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaist…">http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaist…;

.

Vierailija
19/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun vain omasta kokemuksesta eli telakka on helppo kiinnittää vöillä autoon enkä näe, että siinä olisi mahdollisuutta tehdä virheitä, jos kerran katsoo ohjekirjasta mallia.

Jos "kaikilla" on jokin turha ja kallis kapistus, niin se ei ole vielä todiste sen välttämättömyydestä vaan hyvästä markkinoinnista. Kaikkea, mihin liittyy vauvat ja turvallisuus on äärettömän helppo myydä kuluttajille. Kokemusta on.. Joo ja itsellä ei siis tuota telakkaa ole.

Tuleehan se telakkakin vöillä kiinni, jotka sitä laitat..

Minä olen kiinnittänyt esikoisen kaukalon vöillä ja kuopuksrella oli telakallinen kaukalo. Pisteet telakalle 10-0. Aivan ehdoton kapistus! Minäkin esikoisen aikaan olin ihan tyytyväinen hänen kaukaloonsa enkä pitänyt turvavöiden kiinnitetä hankalana. Kuopuksen kaukalon käyttäessä huomasin kuinka väärässä olin ollut.

Minä siis ainakin olen mielelläni markkinoinnin uhri tässä suhteessa. Siinä olen samaa mieltä, että vauvojen ja turvallisuuden nimissä myydään ties mitä turhaa. Autoliiton turvaistuintesteihin kuitenkin luotan, enkä pidä niitä markkinamiesten temppuina. Niistä näkee selvästi, että isofix-telakalla kiinnitettävät kaukalot ovat menestyneet testeissä parhaiten (ja isofix telakkahan ei tule lainkaan kiinni turvavöillä).

Vierailija
20/22 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa, kun ei ollut telakallista kaukaloa, tuli pari kertaa yövalvomisesta väsyyneenä kiinnitettyä kaukalo väärin. Ja kerran jopa unohdin kiinnittää, kun oli vauvan ottanut kaukalosta syliin ja autossa olevaan kaukaloon laittaessa laitoin vain kaukalon omilla vöillä vauvan ja unohdin kaukalon kiinnityksen.

Eli vaikka kuinka osaa kaukalon oikein kiinnittää, voi erehdyksiä tulla, myös teille "kaiken oikein osaaville".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi