Polven ruhjevamma - kokemuksia?apuja?
Kaaduin pari viikkoa suorilta jaloilta polvilleni jäälle. VAsen polvi kipeytyi ja olin muutaman päivän saikulla. Välillä polvi oli kohtuu hyvän tuntuinen; pystyin kävelemäänkin hyvin. Teen työtä, jossa tulee paljon kävelyä, seisomista, kyykkyyn menoa ja yleensäkin paljon jalkojen päällä olemista. Polvi kipeytyi siinä määrin uudelleen, että jouduin hakeutumaan uudelleen lääkäriin. Röntgenkuvissa ei näy murtumaa ja lääkärin mukaan on kyseessä ruhjevamma. Päälle päin polvessa on näkynyt vain hentoa mustelmaa ja hiven turvotusta. Polvi kuitenkin selvästi kipeytyy liikkuessa ja sainkin tänään lisää saikkua viikon verran. Onkoo kellään kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? Tiedän, että polvivammat voivat olla hankalia, mutta voiko tuollainen "vain" ruhjevamma kestää kauan ennen kuin pystyn taas töihin?
Kommentit (13)
ennenkuin oli täysin kivuton. Koko ajan siis olen kyllä kävellyt ja siten voinut toimia, mutta kivut siis kesti todella kauan.
Olen siis yllattynyt että toi polvi voi olla oikeasti olla noin kipeä, vaikka sieltä ei olekaan mitään rikki. :(
ap
Tulisikohan tähän vielä kommenteja?
ja terveisiä vaan tutuille, jotka ehkä minut tunnistivat tästä kirjoituksesta. :)
ap
sanotaan 3-6. ongelmahan on siinä,e ttä tuommoinen voi johtaa tulehdukseen ja se tulehdus voi sitten jäädä pysyvämmäksikin. BUranaa tms. kannattaa käyttää. Ihan siksikin,e ttä muuten noinkin pitkässä kivussa helposti kehittää jonkun virheasennon kipua varoessaan ja sitten siitä kivusta ei enää pääsekään eroon ilman pitkäaikaista fysioterapiaa.
Se, milloin pääset töihin riippuu tietysti siitä, missä töissä olet ja miten hyvin pystyt pitämään oikeat asennot kivusta huolimatta ja niin työssäsi kuin vapaa-ajalla.
Olen kyllä yrittänyt ihan tietoisesti kävellä normaalisti, mutta ei onnistu. Polveen tulee kipua ja kiristyksen tunnetta. Teen kyllä istualleen koukistus-suoristus-harjoituksia, ettei liikerajoituksia tulisi. Teen siis hoitoalan hommia ja työ on hyvin "liikkuvaista"
Polvet ovat viheliäiset. Olen loukannut polviani muutaman kerran. Nivelkierukka on leikattu= poistettu irronnut osa. Nivelsiteen vauriota ei leikattu. Kierukkavauriosta en saanut sairaslomaa ennen leikkausata, leikkauksen jälkeen pidin viikon saikun. Nivelside vauriosta sain viikon saikun josta pidin osan. Molemmissa tapauksissa lääkäri ennusti, että polvi oireilee ainakin puolivuotta, mutta polven rasittaminen ei aiheuta lisävaurioita. Joten ohje oli, että liiku niin paljon kun pystyt niin paranee nopeimmin.Kierukka vauriosta on nyt 4 vuotta ja vieläkin joskus vihlaisee. Polvi on tarkastettu ja todettu parantuneen olosuhteisiin nähden hyvin. Nivelside vauriosta on nyt 7kk ja polvi on vieläkin kipeä ja turvoksissa. Kävin sitäkin uudelleen näyttämässä, mutta lääkärin mukaan se on ok.
Tähän on kai tyytyminen. Polvia ei kannata loukata, jos aikoo säilyttää täyden liikuntakyvyn ja kivuttomat nivelet.
Tuollaisen ruhjevamman paraneminen kivuttomaksi voi kestää monta vuottakin.
Kannattaisko käydä magneettikuvassa?
Itse löin polveni vuosi sitten todella pahasti, magneettikuva paljasti särön ruston pinnalla. Ei siis murtuma, vaan ruhjevammaksi luokiteltava. Nyt kun vuosi mennyt, kipu helpottanut tosi paljon. Tälle ei myöskään siis voi tehdä mitään, paranee itsestään 97 % tapauksista, mutta voi kestää monta vuotta.
Näkyiskö polven magneettikuvassa tilanteesi tarkemmin??
[quote author="Vierailija" time="16.11.2012 klo 18:25"]
Kaaduin pari viikkoa suorilta jaloilta polvilleni jäälle. VAsen polvi kipeytyi ja olin muutaman päivän saikulla. Välillä polvi oli kohtuu hyvän tuntuinen; pystyin kävelemäänkin hyvin. Teen työtä, jossa tulee paljon kävelyä, seisomista, kyykkyyn menoa ja yleensäkin paljon jalkojen päällä olemista. Polvi kipeytyi siinä määrin uudelleen, että jouduin hakeutumaan uudelleen lääkäriin. Röntgenkuvissa ei näy murtumaa ja lääkärin mukaan on kyseessä ruhjevamma. Päälle päin polvessa on näkynyt vain hentoa mustelmaa ja hiven turvotusta. Polvi kuitenkin selvästi kipeytyy liikkuessa ja sainkin tänään lisää saikkua viikon verran. Onkoo kellään kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? Tiedän, että polvivammat voivat olla hankalia, mutta voiko tuollainen "vain" ruhjevamma kestää kauan ennen kuin pystyn taas töihin?
[/quote]
Oiskohan nivelkierukka siinä repeytynyt. Ei näy välttämättä röntgenissä.
Tää olikin vanha ketju, ap kirjoittanu marraskuussa tästä. Kannattaa pyytää lähete magneettikuvaan, siinä näkyy tosi tarkasti kaikki!!
Nosto! Kaipaisin todella muiden kokemuksia!
ap