Tähän viimeisin (tai paras) lapsettomalta saatu kasvatusneuvo
Koska lapsettomat ovat parhaita kasvattajia, jaetaan tätä viisautta nyt eteenpäin tämän foorumin kautta.
Minä sain neuvon, että teen vanhemmuudesta liian vaikeaa, kun laitan lapset nukkumaan joka ilta kahdeksaan mennessä. Lapsienkin olisi hyvä oppia joustamaan nukkumaanmenossa ja valvomaan kiltisti tuonne yhteentoista-kahteentoista, jos meillä on vieraita jotka haluavat viipyä pitkään. On epäkohteliasta vieraita kohtaan käyttää aikaa lasten iltatoimiin sen kerran, kun ne vieraat ovat paikalle tulleet.
Ja tiedättekö mitä: tajuan kirkkaasti miksi hän ajattelee kuten ajattelee, koska itsekin ajattelin joskus samoin. Sitten sain lapset enkä näe mitään järkeä umpiväsyneiden, itkuisten lasten roikottamisessa hereillä vain siksi että meillä on joku kylässä.
Kommentit (24)
Mutta mitäpä sitä lapsetonta morkkaamaan, eteenkin jos tämä ei haluaisi olla lapseton. Samaa olen kuullut minäkin. Aikuisten pitää saada viettää iltaa rauhassa, lapsia ei tarvitse valvoa, ei edes laiturilla tai rannalla pikkulapsia, lapset pitää opettaa tottelemaan. Jos tipahtaa laiturilta syvään veteen, niin oppiipahan olemaan pois laiturita. Aikuiset voivat ihan hyvin juoda alkoholijuomia rauhassa, lasten ei saa antaa häiritä aikuisia.
On vanhemman syy, jos lapsi ei osaa sanoa r-kirjainta. On vanhemman syy, jos lapsia ei haluaisi mennä nukkumaan, toisaalta lasten pitää saada valvoa. On vanhemman syy, jos lapsi kiukuttelee, on siis väärin kasvatettu....jne. Tässä nyt pienimmät ohjeet.
Minä ajattelin ennen lapsia, että kaikki lapsiperheen ongelmat ovat kurin ja organisointikyvyn puutetta. Lapsi oli minulle vain objekti, jota tomerat vanhemmat muovaavat haluamallaan tavalla. En ollenkaan ajatellut sitä, paljonko ne lapset muovaavat ja kasvattavat vanhempiaan. ;)
Silti mua joskus vaan niin ottaa pattiin nämä lapsettomien lähisukulaisten kommentit. Ei niihin voi oikein mitään vastatakaan, kun tietää että heidän näkökulmastaan ne ohjeet ovat loogisia ja toimivia.
ap.
- on normaalia että äitiä väsyttää ja on raskasta olla vauvan kanssa jatkuvasti kahden. Ei ole häpeä pyytää apua, oikeastaan on aika uusi jaepänormaali tilanne, että joutuu ihmislajin edustaja hoitaa ypöyksin jälkeläisensä
- kannattaa esittää lapselle positiivista esimerkkiä vaikkapa naiseudesta, vaikka itse ei jotenkin arvostaisi vaikkapa pienten tyttöjen tavallisia leikkejä. Ei kannata näyttää, että vain poikien leikit on äidin mielestä hienoja, tyttöjen ei.
- Kannattaa olla avoin lapsen omille mielenkiinnon kohteille ja taipumuksille. Esim. harrastukset kannattaa valita sen mukaan mistä lapsi tuntuu eniten kiinnostuvan, ei sen mukaan mikä äidistä olisi hienoa.
No niin, voitte nauraa!
toinen pitäköön vaikka kiinni ja toinen lappaa ruokaa suuhun.
tämän sanoi eräs ystäväni kun lapseni ei hampaita tehdessään alkanut kunnolla syömään. Yleensä syö ihan kohtuu hyvin.
eikä ole koko ajan vaatimassa huomiota. Lapsen on hyvä oppia odottamaan".
Vauva 2 viikkoa vanha.
:D
noissa ei todellakaan ole mitään mille nauraa vaan todella hyviä muistutuksia ja neuvoja äidille.
Oli itselläkin paljon sellaisia asioita mitä kuvitteli olevan erilailla ennen kuin sai lapsen. Mutta kyllä ajatukset muuttui väkisin ja alkoi ymmärtää mitä se lapsi elämä on kun lapsen sai.
t: kutonen
kiitollisuuden ja nöyryyden odottaminen ihmetyttää. Eli se ettei lapsella saisi olla ollenkaan omaa tahtoa eikä omia mielipiteitä. Ei se lapsi tajua paljonko vanhemmat ja ylipäänsä yhteiskunta tekee hänen vuokseen. Eikä pidäkään tajuta, koska lapsi musertuisi sen kiitollisuutensa alle. Sen tajuamisen aika tulee sitten myöhemmin - ja silloinkin ihmisellä on oikeus tiettyyn itsemääräämisoikeuteen.
- lapsen pitää antaa huutaa, eikä heti ensimmäisen huudon jälkeen mennä hoitamaan tätä. Muuten kontrolloi sinua huutamalla. Eli kun lapsi saa haavan, et saa mennä puhaltamaan pipiä ja putsaamaan verta heti pois, vaan lapsen pitää saada huutaa vähintään se 15 minuuttia, että tajuaa, ettei ole maailman ainoa ihminen.
- Lapsi pitää opettaa jo pienestä pitäen nukahtamaan sänkyyn, lasta EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa opettaa nukahtamaan rinnalle. Hyi, häpeä, sen pitää oppia nukkumaan omassa sängyssä.
- "Mun ystävän lapsella on jo toi ja toi, joten sunkin lapselle on pakko hommata tämä ja toi", pienistä asioista kyse, mutta mun lapsella nyt ei ole pakko olla sitä samaa, mitä sun kaverin lapsella, otetaan huomioon, mun lapsi on poika ja kaveris tyttö... Sillä on varmaan pikkareitakin, mutta mun lapselle tulee tasan tarkkaan vaan boxereita...
- Pitää komentaa ja käskyttää, jos ei onnistu niin tukkapölly on paikoillaan, ei se muuten opi. Meillä ei tuo väkivalta tule kysymykseenkään, meillä on jäähyt.
- Jäähy on niin poissa kasvatuksesta kun olla ja voi! Lasta ei saa laittaa jäähylle, ei se opi muuten kuin tukistamalla!
- Neuvolan ohjeita pitää kuunnella tarkkaan. Mitään ei saa tehdä oman pään mukaan. Tuttipullolla voi mennä tosi pitkälle, ei kannata vaihtaa nokkamukiin (meillä siis lopetti alla vuoden ikäisenä tuttipullolla leikkimisen, siirryttiin nokkikseen, mutta se on huono vaihtoehto, koska siskon ystävän lapsi käyttää tuttipulloa ja on n. 6 kk nuorempi kuin omani)
Tässä nyt muutama, aina on tyrkyttämässä neuvoa, koska hänhän tietää lapsista kaiken, minä en voi tietää mitään. EN perinjuurin mitään arkea helpottavaa, vaikka olin yksin lapsen kanssa... Kiitos, että kerrankin sai luvan kanssa purkaa tämän kiukun ja vielä nimettömänä. Ah, kiitos
Tämä ehdotus tuli netin kautta enkä voi olla täysin varma että henkilö oli a.) lapseton, b.) terve, c.) tosissaan.
aina ei edes neuvo vaan ihan suoraan kommentoi: 2lk lapsi on lihava kun on 130cm ja painaa 29kg. Ihmetteli miten lapset ovat vaan sisällä kun olivat kuumeessa olleet aamulla, miten lasten pitäisi istua hipihiljaa ruokapöydässä jne. Ehkä Luoja on tosiaan ollut viisas kun ei ole tälle naiselle lapsia suonut..eikä miestäkään ;)
että kun olen saanut kutsun lapsiperheeseen esim. klo 19.00 ja isä tai äiti lähtee nukuttamaan lasta noin 20.00, niin minä kiitän kivasta illasta ja lähden pois. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kutsua joku kylään ja sitten olettaa, että hän istuskelee yksikseen tunnin tai kaksi, kun vanhemmat nukuttavat lapsia.
että kaikki lapsettomat ovat huonoja kasvattajia, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia ja opettajia??
Kyllä me lapsettomatkin osataan tehdä työmme ammattikasvattajina. Usein meillä on kokemusta sadoistakin lapsista siinä elämäntilanteessa, mihin työmme liittyy. Totta kai ei ole kokemusta lapsesta 24 h, mutta lapset eivät ole käsittääkseni mitään avaruusolioita, vaan ihmisiä... Kun selvästi mistään tajuamattomat vanhemmat laukovat näitä kommenttejaan, miettikää vaan, kehen myös nämä yleistätte.
että kaikki lapsettomat ovat huonoja kasvattajia, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia ja opettajia??
Kyllä me lapsettomatkin osataan tehdä työmme ammattikasvattajina. Usein meillä on kokemusta sadoistakin lapsista siinä elämäntilanteessa, mihin työmme liittyy. Totta kai ei ole kokemusta lapsesta 24 h, mutta lapset eivät ole käsittääkseni mitään avaruusolioita, vaan ihmisiä... Kun selvästi mistään tajuamattomat vanhemmat laukovat näitä kommenttejaan, miettikää vaan, kehen myös nämä yleistätte.
Aika moni lapseton on myös itse perheestä, jossa on ollut useampia lapsia. Joten kokemusta lapsuudesta on. Jos on vaan tyhmää sanottavaa, ei kannata edes aukaista suutaan...
että kun olen saanut kutsun lapsiperheeseen esim. klo 19.00 ja isä tai äiti lähtee nukuttamaan lasta noin 20.00, niin minä kiitän kivasta illasta ja lähden pois. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kutsua joku kylään ja sitten olettaa, että hän istuskelee yksikseen tunnin tai kaksi, kun vanhemmat nukuttavat lapsia.
kun lapsettoman pitää nukkua puolillepäivin ja saada sen jälkeen "olla rauhassa" klo 19 saakka niin meillä kyläilyt ovat tyystin jääneet. En ymmärrä ihmistä jonka kanssa sovitaan tapaaminen klo 12 ja tämä ilmoittaa monta tuntia myöhemmin "tekevänsä vielä lihakeiton", joten tällaiset jäävät pikkulapsiperheeseen kutsumatta ihan erilaisten elämänrytmien vuoksi.
Tosin oltain kutsuttu sut meille jo viideksi, eikä vasta seitsemäksi.
mutta suurin osa näistäkin neuvoista mitä ovat ihmiset lapsettomista saaneet on melko hulluja.!
Kyse oli nyt niistä älyttömistä kommenteista ja sinä otat herneen nenään, kun mainittiin samassa yhteydessä sana lapseton.
Ja kyllä siinäkin on ero kasvatatko lapsia työksesi, mutta sinulla ei ole omia lapsia tai että on omia lapsia. Se nyt on vaan asia, joka sinun kandee opetella hyväksymään, jos työsi puolesta olet jatkuvasti tekemisissä lasten vanhempien kanssa.
Tulee vaan mieleen sanonta suutarin lapsista ilman kenkiä, vaikka sopiikin sinuun huonosti, kun olet lapseton... ;o)
tuttavaporukkamme nainen... Ei niinkään se, että hän olisi jaellut nauvoja, vaan se asenne, että hän katsoi aina vierestä kylässä ollessaan lapsiperheiden menoa ja raportoi aina seuraavaan kyläpaikkaan mennessä: "Voi kuulkaa, siellä toimittiin lasten kanssa niin ja näin väärin, MINÄ kyllä näin heti, miten olisi pitänyt tehdä, mutta enpäs sanonutkaan mitään!" Eli kellekään hän ei suoraan sanonut mitään, mutta aina haukkui toisia selän takana. Tämä tuli yllättäen ilmi ihan sivulauseen kautta, kun tapasin pari kaveriporukkamme äitiä; yhtäkkiä tajusimme, että tämä nainen oli haukkua louskuttanut vuorotellen meitä kaikkia toisillemme kasvatusasioissa :o
No. Kun tämä nainen sitten sai oman lapsen ja hyvin vaativan sellaisen, "tietämys" loppui kuin seinään. Nykyään keskustelut ja kyläilyt hänen kanssaan ovat paljon tasavertaisempia ja elämänmakuisempia :)
Tosin oltain kutsuttu sut meille jo viideksi, eikä vasta seitsemäksi.
Sekin on asia, joka lapsiperheissä on helppo unohtaa eli jos työaika on esim. 9.30 - 17.00, niin sieltä ei voi noin vain lähteä kaverille vaan on oltava työvuorossa loppuun asti.
Mukavinta olisi kyläillä viikonloppuisin, mutta silloin perheet haluavat olla keskenään tai mummolassa (ja se heille tuotakoon), mutta en lapsettomana todellakaan kykene muuttamaan koko elämääni vain siksi, että lapsiperheillä on omat rytminsä ja tapansa.
ja olen saanut sen verran joustavat lapset, että iltatoimet voivat pari tuntia todellakin joustaa ilman kamalaa showta.
Tiedän kuitenkin, että on todella lapsia, joilla menee monen päivän rytmi sekaisin ihan tunnin liialla valvomisella enkä käsitä, miksi tällaisten lasten vanhempien pitäisi parin vieraan takia kärsiä useaa päivää yliväsyneestä, kiukkuisesta ja uhmakkaasta lapsesta. Vieras tulee ajallaan ja talo elää tavallaan, eikö?
MInun lapseton siskoni ilmoitti, että työkaverinsa lapset osaavat istua hiirenhiljaa paikallaan, vaikka heitä ei ole koskaan käskytetty, kun taas meidän remuaa, vaikka käskytetään koko ajan. Ehkä siinä piilee jokin mystinen totuudensiemen, että rennommalla otteella kasvaa tottelevaisempia lapsia. Tai sitten meillä on vain vähän haastavammat lapset, joita saa ja täytyy komentaa vähän väliä.
Itse en kuitenkaan siedä niitä vanhempia, jotka tyynesti seuraavat vieressä, kun heidän pikku Petterinsä potkii hautajaisissa pappia nilkkaan ja repii seppeleistä kukkia irti. Sen takia sanon ja komennan, vaikka kuinka se tekisikin lapsista vain entistä hankalampia. Haluan muidenkin tietävän, etten hyväksy tuollaista käytöstä.