Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko Marja-Siskoa Aaltoa miehenä vai naisena?

Vierailija
15.11.2012 |

Luin hänen haastatteluaan ja huomasin ajattelevani hänestä vain, että hän on ikääntyvä nainen. Mutta hänhän on oikeasti mies... Vaikea ajatella, että hän on mies.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. anoppini sisko on miesmäisempi kuin Marja-Sisko, vaikka naiseksi onkin syntynyt.

Vierailija
42/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmasti hyvä ja sydämellään työtä tekevä, ei genitaaleillaan. En ylipäänsä ajattele ihmisistä että "mies" ja "nainen". Eli ihmisinä enimmäkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aivan ensimmäisenä ja ehdottomasti hänestä tulee mies mieleen. En näe todellakaan naisena, valitettavasti.

Seurassahan tätä ei saisi tietenkään myöntää, sillä se olisi sosiaalisesti erittäin väärin ja todellinen faux pas. Mutta enhän minä omille mielipiteilleni mitään voi.

Vierailija
44/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän on nainen ja on sitä käsittääkseni aina ollutkin, joskin pitkään miehen vartalossa.

Täytyy myöntää, etten oikeasti ymmärrä transsukupuolisuutta, vaikka hyväksynkin asian ja nämä ihmiset. Omassa tuttavapiirissäkin heitä on. Se mitä en ymmärrä, on tämä sukupuolen korostuminen, kun en itse ajattele itseäni tai kanssaihmisiäkään erityisesti naisina tai miehinä, mutta kaipa se sukupuoli saa suuren merkityksen jos joillakin ihmisillä on vahva sisäinen sukupuolinen olo ja se fyysinen olemus on toista?

Vierailija
45/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän on nainen ja on sitä käsittääkseni aina ollutkin, joskin pitkään miehen vartalossa.

Täytyy myöntää, etten oikeasti ymmärrä transsukupuolisuutta, vaikka hyväksynkin asian ja nämä ihmiset. Omassa tuttavapiirissäkin heitä on. Se mitä en ymmärrä, on tämä sukupuolen korostuminen, kun en itse ajattele itseäni tai kanssaihmisiäkään erityisesti naisina tai miehinä, mutta kaipa se sukupuoli saa suuren merkityksen jos joillakin ihmisillä on vahva sisäinen sukupuolinen olo ja se fyysinen olemus on toista?

En oikein tiedä mitä tässä tarkoitetaan sukupuolen korostumisella, eivät kai transihmiset prosessin jälkeen yleensä korosta sukupuoltaan. Tai ehkä tarkoitit vaan, ettet ymmärrä miksi joku erityisesti kokee olevansa esim nainen, kun yleensä sukupuolta ei ajattele? Se on kyllä ihan ymmärrettävä ihmetyksen aihe. Vaikea sitä on selittää sellaiselle, jolla ei ole kokemusta transihmisenä olosta. Miltä tuntuu olla terve? Miltä tuntuu, kun jalka ei ole kipeä? Miltä tuntuu opetella lukemaan, kun ei ole lukihäiriötä? Miltä tuntuu olla nainen, kun yhteiskunta on aina mieltänyt tytöksi? Ei kai miltään.

Vierailija
46/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ajattele ihmisiä juurikaan sukupuolina, oikeasti. Jotenkin tuntuu hassulta että jollekin sillä on niin kovasti merkitystä ja kokee sitten syntyneensä väärään sukupuoleen niin paljon, että se on korjattava. Eli en ymmärrä transsukupuolisuutta, mutta "hyväksyn" tietysti täysin.

Marja-Sisko Aaltoa en myöskään ajattele oikein kumpanakaan, vain Marja-Sisko Aaltona. Tosin jos puhuisin hänestä muilla kielillä, käyttäisin pronominina she/hon/elle...

Vierailija
47/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on seurustellut minulle tutun naisen kanssa alle 10 vuotta sitten. Tuntemani nainen on äiti ja hetero.

Ajatukseni ovat siksi ristiriitaiset, olen oppinut tuntemaan Aallon miehenä, mutta pidän häntä kuitenkin nyt naisena.

Lisäksi arvostan hänen ammattitaitoaan.

Vierailija
48/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
49/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen häntä miehenä "joka nykyään on nainen".

Minä pidän ihmisiä arvossa täysin seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta ja ymmärrän seksuaalisen identiteettimme ja sukupuoli-identiteettimme häilyvyyden, kulttuurisidonnaisuuden ja moninaisuuden. Minulla on paljon sateenkaariväkeä kavereina, läheisinäkin. Olen kasvattanut lapseni mahdollisuuksieni mukaan sukupuolisensitiivisesti enkä korosta omaa sukupuoltani mitenkään. Kannatan ehdottomasti sukupuoliasioista neutraalia avioliittolakia.

SILTI olen aina tosi tietoinen siitä onko joku "mies vai nainen, poika vai tyttö" ja minua häiritsee jossain syvällä tasolla jos asia on minulle jotenkin epäselvä.

En tiedä mistä tämä piirteeni tulee. Miksi olen niin sukupuolitietoinen vaikka en näe sille mitään syytä enkä halua olla??

Vierailija
50/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen häntä miehenä "joka nykyään on nainen".

Minä pidän ihmisiä arvossa täysin seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta ja ymmärrän seksuaalisen identiteettimme ja sukupuoli-identiteettimme häilyvyyden, kulttuurisidonnaisuuden ja moninaisuuden. Minulla on paljon sateenkaariväkeä kavereina, läheisinäkin. Olen kasvattanut lapseni mahdollisuuksieni mukaan sukupuolisensitiivisesti enkä korosta omaa sukupuoltani mitenkään. Kannatan ehdottomasti sukupuoliasioista neutraalia avioliittolakia.

SILTI olen aina tosi tietoinen siitä onko joku "mies vai nainen, poika vai tyttö" ja minua häiritsee jossain syvällä tasolla jos asia on minulle jotenkin epäselvä.

En tiedä mistä tämä piirteeni tulee. Miksi olen niin sukupuolitietoinen vaikka en näe sille mitään syytä enkä halua olla??

Että sinä uskallat myöntää olevasi oikeasti tuota mieltä.

Sukupuolet ovat päivänselvästi erilaisia ja jatkuvasti läsnä arkikokemuksissamme. On muodikasta väittää, että "näen vain ihmisiä", mutta eihän se useimpien kohdalla pidä paikkaansa. Minäkin olen jatkuvasti tietoinen miehistä, naisista, tytöistä ja pojista.

Ja tiedättekö mitä, minusta näin on hyvä. On naurettavaa lähteä tasapäistämään miehiä ja naisia, sukupuolilla on suuria keskinäisiä eroja ja hyvä niin. Ollaan reilusti sitä, mitä oikeasti olemme.

Vierailija
51/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisenä ajattelen. Samassa tilanteessa ajattelisin "tavallisista" ihmisistä että ovat miehiä tai naisia mutta hänestä tuli heti ekana mieleen että ihminen ja ihan positiivisessa mielessä.

Vierailija
52/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muodikasta väittää, että "näen vain ihmisiä", mutta eihän se useimpien kohdalla pidä paikkaansa. Minäkin olen jatkuvasti tietoinen miehistä, naisista, tytöistä ja pojista.

Ja tiedättekö mitä, minusta näin on hyvä. On naurettavaa lähteä tasapäistämään miehiä ja naisia, sukupuolilla on suuria keskinäisiä eroja ja hyvä niin. Ollaan reilusti sitä, mitä oikeasti olemme.

...juttuhan on niin että kukaan meistä ei ole ENSISIJAISESTI sukupuolemme. Et sinä enkä minä eikä edes Frederik tai Marilyn Monroe.

Miksi on niin tärkeä tietää mitä sukupuolta joku on, vaikka oikeasti on paljon oleellisempaa millainen hän on? Ja vaikka pystyn toimimaan hyvin erilaisten ihmisten kanssa, miksi minulle on niin tärkeä tietää "mitä sukupuolta hän on". VARSINKIN kun tiedän että se ei ole yksiselitteisesti määriteltävissä kenenkään kohdalla.

Vierailija
53/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muodikasta väittää, että "näen vain ihmisiä", mutta eihän se useimpien kohdalla pidä paikkaansa. Minäkin olen jatkuvasti tietoinen miehistä, naisista, tytöistä ja pojista.

...juttuhan on niin että kukaan meistä ei ole ENSISIJAISESTI sukupuolemme. Et sinä enkä minä eikä edes Frederik tai Marilyn Monroe.

Miksi on niin tärkeä tietää mitä sukupuolta joku on, vaikka oikeasti on paljon oleellisempaa millainen hän on? Ja vaikka pystyn toimimaan hyvin erilaisten ihmisten kanssa, miksi minulle on niin tärkeä tietää "mitä sukupuolta hän on". VARSINKIN kun tiedän että se ei ole yksiselitteisesti määriteltävissä kenenkään kohdalla.

Siis se pointtihan siinä "ihmisenä " näkemisenä on: nähdään ENSISIJAISESTI kaverina, työntekijänä, ihmisenä, sukulaisena tms. Ei naisena/miehenä. En siis ensisijaisesti ajattele, että tuo henkilö on nyt nainen ja tuo mies. Toki tunnistan naisen miehestä. Marja-Sisko on minusta nainen, joka on ennen ollut mies. Niin yksinkertaista. Kyse ei ole mistään muotijutusta, vaan yksilökeskeisemmästä ajattelutavasta.

Vierailija
54/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se pointtihan siinä "ihmisenä " näkemisenä on: nähdään ENSISIJAISESTI kaverina, työntekijänä, ihmisenä, sukulaisena tms. Ei naisena/miehenä. En siis ensisijaisesti ajattele, että tuo henkilö on nyt nainen ja tuo mies. Toki tunnistan naisen miehestä. Marja-Sisko on minusta nainen, joka on ennen ollut mies. Niin yksinkertaista. Kyse ei ole mistään muotijutusta, vaan yksilökeskeisemmästä ajattelutavasta.

Siis kysyttäessä Marja-Sisko on "nainen, joka on ennen ollut mies". Mielestäni ap:n kysymys on huvittava, koska en ajattele ketään yleensä ensiksi minään sukupuolena. Eikä se ole minulle mikään merkittävä juttu.

Vierailija
55/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen iloinen hänen puolestaan, että hän uskalsi tehdä rohkean ratkaisun ja elää niinkuin hän itse tuntee parhaaksi.

Minulla ei ole mitään vastaan homoja, transseksuaaleja tai ketään muitakaan, vaikka itse olenkin aivan perushetero.

Vierailija
56/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella miten sitä voisi ajatella miehenä.

Vierailija
57/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en ymmärrä, on tämä sukupuolen korostuminen, kun en itse ajattele itseäni tai kanssaihmisiäkään erityisesti naisina tai miehinä, mutta kaipa se sukupuoli saa suuren merkityksen jos joillakin ihmisillä on vahva sisäinen sukupuolinen olo ja se fyysinen olemus on toista?

olisitko ihan että aha ja okei ja normipäivä.

Vierailija
58/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en ymmärrä, on tämä sukupuolen korostuminen, kun en itse ajattele itseäni tai kanssaihmisiäkään erityisesti naisina tai miehinä, mutta kaipa se sukupuoli saa suuren merkityksen jos joillakin ihmisillä on vahva sisäinen sukupuolinen olo ja se fyysinen olemus on toista?

olisitko ihan että aha ja okei ja normipäivä.

Mutta minä varmaan tottuisin uusiin ulottuvuuksiini aika nopeasti. Vanhat tavat saattaisivat jäädä,esim. istualtaan pissaaminen. Tosin en ole muutenkaan mikä perushetero.

Hauska ajatusleikki.

Vierailija
59/73 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä. Siis tiedän että hän on nainen ja en ajattele transsukupuolisuudesta tietenkään mitään pahaa, mutta näen hänessä miehisiä piirteitä ja siitä syystä intuitioni ajattelee häntä miehenä, jos siis nyt sukupuolta pitäisi jotenkin määritellä.

Ei tämä kuitenkaan mitenkään nolota minua, ajattelen että tilanne on vähän sama kuin että Matti Nykänen on kuitenkin aina mielessäni mäkihyppääjä vaikka nykyään hän on kaikkea muuta. Jos ymmärrätte. Tietysti tämä on eri asia, mutta periaatteessa näin.

Vierailija
60/73 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Marja-Sisko on ihana, koska hän on rohkea ja uskaltaa olla oma itsensä. Tämä keskustelu on typerä. Marja-Sisko on nainen, siinä se. Ja monessa asiassa edelläkävijä.