Ajatteletko Marja-Siskoa Aaltoa miehenä vai naisena?
Luin hänen haastatteluaan ja huomasin ajattelevani hänestä vain, että hän on ikääntyvä nainen. Mutta hänhän on oikeasti mies... Vaikea ajatella, että hän on mies.
Kommentit (73)
Mies on mies ja nainen on nainen, ei se siitä muutu miksikään, vaikka kuinka hienoilla sanankäänteillä asiaa pyörittelisi.
Tämä mies vain haaveilee naisena olemisesta niin paljon, että on valmis leikkauksiinkin näyttääkseen edes vähän naiselta.
Pidän miehenä. En pidä tästä nykytrendistä, jossa kaikki sisäiset ristiriidat ja tyytymättömyys itseen koetetaan hoitaa leikkauksilla. Tätähän ei saisi sanoa, mutta mielestäni transseksuaalit tarvitsisivat ennemminkin pitkäkestoista psykoterapiaa. Ei sillä leikkauksella kuitenkaan oikeasti muutu naiseksi eikä mieheksi. Sitä on vain sitten leikellyt itsensä ja joutuu syömään hormoneja lopun elämää. En silti sanoisi sitä päin naamaa, vaikka ehkä pitäisi uskaltaa, jos henkilö on menossa leikkaukseen mutta ei ole vielä ehtinyt. Jälkeenpäin sanomisesta ei ole mitään hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:11"]
Pidän miehenä. En pidä tästä nykytrendistä, jossa kaikki sisäiset ristiriidat ja tyytymättömyys itseen koetetaan hoitaa leikkauksilla. Tätähän ei saisi sanoa, mutta mielestäni transseksuaalit tarvitsisivat ennemminkin pitkäkestoista psykoterapiaa. Ei sillä leikkauksella kuitenkaan oikeasti muutu naiseksi eikä mieheksi. Sitä on vain sitten leikellyt itsensä ja joutuu syömään hormoneja lopun elämää. En silti sanoisi sitä päin naamaa, vaikka ehkä pitäisi uskaltaa, jos henkilö on menossa leikkaukseen mutta ei ole vielä ehtinyt. Jälkeenpäin sanomisesta ei ole mitään hyötyä.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Transseksuaaleista tulee ennen kaikkea mieleen valtavat psyykkiset ongelmat ja uskomaton identiteettikriisi, joka projisoidaan omaan sukupuoleen. He tarvitsevat terapiaa, eivät todellakaan leikkauksia.
Jos sukupuoli ei oikeasti ole ihmisen kokonaisuuteen verrattuna niin tärkeä, niin miksi nämä ihmiset haluavat sitten vaihtaa omansa? Sitä en vain kykene ymmärtämään, mutta kuuntelen mielelläni jos joku sen minulle kunnolla avaisi.
Kerran yhdessä tapahtumassa katsoin syrjäsilmällä, kun jostakin sivulta porhalsi isokokoinen henkilö mekko päällä. Ajattelin kieltämättä aika pilkallisesti, että joku setä on vissiin pukeutunut mekkoon. Sitten tuumin, että henkilö on todella isokokoinen ja roteva nainen. Henkilö tuli lopulta lähemmäs ja katsoin tarkemmin. Tunnistin heti, että Marja-Siskohan se siinä.
Vaikka ajatukseni tuossa tilanteessa olivat mitä olivat, niin enpä osaa Marja-Siskoa miehenä pitää. Kyllä hän on nainen, joka on ennen ollut mies. Ihailtavaa rohkeutta häneltä, että uskaltaa olla juuri sellainen kuin itsensä tuntee.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:13"]
Eikö ihmisellä tosiaankaan ole edes oikeutta päättää siitä kumpi on, mies vai nainen?
[/quote]
Tuo kysymys on ihan vakavissaan esitetty, niin huvittavalta kuin se lähemmässä tarkastelussa kuulostaakin. Siinä jotenkin kiteytyy se, mikä on nykyajassa pielessä.
Ihmiset kuvittelevat voivansa 100% hallita elämäänsä luonnosta välittämättä. Sitten tulee tilanteita, joissa luonto onkin eri mieltä ihmisen kanssa ja ihminen havahtuu järkyttyneenä: "mutta en minä halua olla mies!" ... tai "minä en halua sairastaa syöpää"...
Eksistentialismia ja 60-luvun radikaaleja tästäkin kehityksestä voi syyttää.
Nykylääketieteellä ihmisen kehoa voi toki muokata melko paljon. Mutta lääkäri ei ole ihmeidentekijä. Ei biologisesta miehestä saa oikean näköistä naista millään. Ja naisesta on vielä vaikeampaa tehdä miestä (tuloksena lyhyt naismainen hahmo, jolla outo letku jalkojen välissä).
Olen joskus tavannut naisen, joka oli mielestään mies. Luuletteko oikeasti, että tästä 150-senttisestä pyylevästä naisesta saatiin millään miehen näköistä?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 18:13"]
Eikö ihmisellä tosiaankaan ole edes oikeutta päättää siitä kumpi on, mies vai nainen?
[/quote]
Tuo kysymys on ihan vakavissaan esitetty, niin huvittavalta kuin se lähemmässä tarkastelussa kuulostaakin. Siinä jotenkin kiteytyy se, mikä on nykyajassa pielessä.
Ihmiset kuvittelevat voivansa 100% hallita elämäänsä luonnosta välittämättä. Sitten tulee tilanteita, joissa luonto onkin eri mieltä ihmisen kanssa ja ihminen havahtuu järkyttyneenä: "mutta en minä halua olla mies!" ... tai "minä en halua sairastaa syöpää"...
Eksistentialismia ja 60-luvun radikaaleja tästäkin kehityksestä voi syyttää.
Nykylääketieteellä ihmisen kehoa voi toki muokata melko paljon. Mutta lääkäri ei ole ihmeidentekijä. Ei biologisesta miehestä saa oikean näköistä naista millään. Ja naisesta on vielä vaikeampaa tehdä miestä (tuloksena lyhyt naismainen hahmo, jolla outo letku jalkojen välissä).
Olen joskus tavannut naisen, joka oli mielestään mies. Luuletteko oikeasti, että tästä 150-senttisestä pyylevästä naisesta saatiin millään miehen näköistä?
[/quote]
Tässä kirjoituksessa on paljon pielessä mutta sanotaan nyt ainakin se, että sinä näköjään määrittelet sen mitä sukupuolta kukin on sen mukaan miltä he sinusta näyttävät. Sitä en vaan ymmärrä miksi se olet juuri sinä jonka näkökyvyn varassa toisten ihmisten sukupuoli on? Miltä jumalalta olet saanut tämän tehtävän?
Jotenkin toivoisin, että jonakin päivänä onnistuisit ponnistamaan irti tuosta itsekeskeisestä maailmankatsomuksestasi ja näkemään sen ettei sinun katsantokantasi ole missään erityisasemassa muihin nähden.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:56"]
sinä näköjään määrittelet sen mitä sukupuolta kukin on sen mukaan miltä he sinusta näyttävät. Sitä en vaan ymmärrä miksi se olet juuri sinä jonka näkökyvyn varassa toisten ihmisten sukupuoli on? Miltä jumalalta olet saanut tämän tehtävän?
[/quote]
En minä määrittele kenenkään sukupuolta. Enkä lajiakaan. Ihmislajiin kuuluva mies voi väittää olevansa naistiikeri, mutta hän on siitä huolimatta mies ja ihminen. Tämä asia nimenomaan ei ole minun tahdostani kiinni - mutta se ei myöskään ole ihmisen omasta tahdosta kiinni. Ihminen ei voi valita omaa sukupuoltaan (tai lajiaan). Luonto päättää nämä ihmisen puolesta.
Se, että viime vuosikymmeninä lääketiede on kehittynyt niin paljon, että tällaiset kosmeettiset leikkaukset ovat mahdollisia, ei tarkoita sitä, että tämä on oikea tapa hoitaa kyseisistä (henkisistä) sairauksista kärsiviä. Kiusallinen tabu on sekin, että leikkaus - siis "sukupuolenkorjaus" - ei läheskään aina paranna henkilön tilaa eikä henkilö ole tyytyväinen uuteenkaan kehoonsa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:56"]
sinä näköjään määrittelet sen mitä sukupuolta kukin on sen mukaan miltä he sinusta näyttävät. Sitä en vaan ymmärrä miksi se olet juuri sinä jonka näkökyvyn varassa toisten ihmisten sukupuoli on? Miltä jumalalta olet saanut tämän tehtävän?
[/quote]
En minä määrittele kenenkään sukupuolta. Enkä lajiakaan. Ihmislajiin kuuluva mies voi väittää olevansa naistiikeri, mutta hän on siitä huolimatta mies ja ihminen. Tämä asia nimenomaan ei ole minun tahdostani kiinni - mutta se ei myöskään ole ihmisen omasta tahdosta kiinni. Ihminen ei voi valita omaa sukupuoltaan (tai lajiaan). Luonto päättää nämä ihmisen puolesta.
Se, että viime vuosikymmeninä lääketiede on kehittynyt niin paljon, että tällaiset kosmeettiset leikkaukset ovat mahdollisia, ei tarkoita sitä, että tämä on oikea tapa hoitaa kyseisistä (henkisistä) sairauksista kärsiviä. Kiusallinen tabu on sekin, että leikkaus - siis "sukupuolenkorjaus" - ei läheskään aina paranna henkilön tilaa eikä henkilö ole tyytyväinen uuteenkaan kehoonsa.
[/quote]
Eräät tutkijat ovat sitä mieltä, että naisten ja miesten aivoissa on eroja ja nämä erot johtuvat geeneistä, ei ympäristöstä. Pitkään ajateltiin, että ihmisen sukupuoli (gender) riippuu kasvatuksesta ja lapsista voi muokata naisia tai miehiä riippumatta heidän biologisesta sukupuolestaan. Muutaman traagisen kokeen jälkeen (peniksensä vauvana menettänyt poika kasvatettiin tyttönä, hän tappoi itsensä) tästä ajatuksesta on luovuttu ja on hyväksytty se, että pojat ovat keskimäärin riehakkaita ja kiinnostuneita aseista kun taas tytöt ovat keskimäärin sopuisia ja kiinnostuneita nukeista.
Nyt sinä kuitenkin kiellät tämän kokemuksiin perustuvan havainnon ja väität, että sukupuoli asuu ulkonäössä tai genitaaleissa eikä aivoissa. Väität, että jos pojan tai tytön ulkonäköä tai genitaaleja voisi muokata onnistuneesti, niin simsalabim, ihmisen ajattelu ja luonne muuttuisi. Minä taas väitän, että se mitä sukupuolta ihminen on riippuu siitä onko hänellä miehiset vai naiselliset aivot. Keho ja sukupuolielimet saattavat sitten olla joko samaa pari aivojen kanssa tai eri paria. Enkä usko, että terapialla saataisiin aikaan mitään hyviä tuloksia kuten ei saatu siinä em. traagisessa kokeessakaan.
Ihmisenä siinä kuin me muutkin.
En nyt ensisijaisesti ajattele ketään sukupuolen mukaan. En tunne häntä, mutta toivon, että hän on nyt sinut itsensä kanssa! Jos nyt jompikumpi sukupuoli pitää valita, niin ajattelen häntä naisena.
Ajattelen häntä Marja-Liisa Kirvesniemen kaksoisolentona. Todella näköinen.