Kolmasluokkalaiseni laski alleen kun opettaja ei päästä kesken tunnin vessaan.
Onko mielestänne oikein, että tunnollinen tyttäreni ei uskaltanut kysyä vessaan pääsyä koska opettaja on tehnyt selväksi että kesken tunnin ei vessaan pääse. Tyttäreni ei ole ujo, vaan erittäin tunnollinen koululainen joka haluaa tehdä asiat oikein.
Olen itse aika pöyristynyt ja mietin ottaisinko asian tiimoilta yhteyttä opettajaan.
Kommentit (61)
Olen itsekin sitä mieltä, että vessassa käydään välituntuen aikana. Pääsääntöisesti tyttäreni näin tietenkin toimiikin.
Opettaja oli aiemmin tiukasti kieltänyt kun muutama oppilas syksyn aikana oli kysynyt lupaa kesken tunnin käydä vessassa. Tämän takia tyttäreni ei eides kysynyt lupaa,mikä mielestäni on ihan ymmärrettävää.
Pointtini on se, että mielestäni luokassa pitää olla sellainen ilmapiiri, että hädän tullen voi kysyä vessaanpääsyä.
Tyttäreni oli sitten joutunut istumaan paikallaan tunnin loppuun asti, kunnes pääsi soittamaan vanhemmille.
vessaan on pakko päästä. Miten pelottava ope on jos lapsi ei uskalla ilmoittaa hädästä...
Ja noille välituntiviisastelijoille, jos ei mitään elintärkeää teilläkään ole kesken niin varmasti käytte vessassa silloin kun hätä on.
Oppitunnin vakiopituus on nykyään 90 minuuttia.
Vakiotunnin pituus alakoulussa ei ole 90 vaan 45 minuuttia. Jos jostakin syystä on pitempi, niin silloin pääsee välillä käymään vessassa.
Pelottava ope tai ei, mutta osalla oppilaista on tapana hypätä jatkuvasti vessassa tai juomassa tunnin aikana. Jos opettaja ei siinä asiassa ole tiukka, niin puoli luokkaa hilluu osan tunnista käytävällä.
Kannattaa keskustella opettajan kanssa, sillä lapsella saattaa oikeasti olla ongelma, jos ei
a) uskalla käydä välitunnilla vessassa (kun kuuluu lirinää! varmaan av-mammoille tuttu ongelma)
b) jotain tulehdusta
Kokemattomampikin opettaja kyllä yleensä osaa nähdä, milloin vessaanmenijällä on oikeasti hätä.
Olen itsekin sitä mieltä, että vessassa käydään välituntuen aikana. Pääsääntöisesti tyttäreni näin tietenkin toimiikin.
Opettaja oli aiemmin tiukasti kieltänyt kun muutama oppilas syksyn aikana oli kysynyt lupaa kesken tunnin käydä vessassa. Tämän takia tyttäreni ei eides kysynyt lupaa,mikä mielestäni on ihan ymmärrettävää.
Pointtini on se, että mielestäni luokassa pitää olla sellainen ilmapiiri, että hädän tullen voi kysyä vessaanpääsyä.
Tyttäreni oli sitten joutunut istumaan paikallaan tunnin loppuun asti, kunnes pääsi soittamaan vanhemmille.
No tuota en kyllä enää usko.
Ei tästä maasta löydy yhtään opettajaa, joka istuttaisi lasta tunnin loppuun kuset housuissa!
Provohan tämä on. Ajatella, että lankesin.
Siis Porvoon vammaiskoulussa, jossa ap:n huoranpenikka on opetuksessa?
Minä ymmärrän, että jos opettaja ohjeistaa, ettei tunnilla mielellään käydä vessassa. Mietipä miten 45 minuuttia katkeilee, kun 25 oppilasta käy vuorollaan asioilla, eikä vessassa oleva kuule opetusta.
Oletko varma, ettei ope olisi kumminkin päästänyt vessaan jos lapsesi olisi pyytänyt? Ei ne opet yleensä mitään natseja ole, vaikka kaikki niin tuntuu luulevan.
t.koulunkäynninohjaaja
No tuota en kyllä enää usko.Ei tästä maasta löydy yhtään opettajaa, joka istuttaisi lasta tunnin loppuun kuset housuissa!
Provohan tämä on. Ajatella, että lankesin.
TYTTÖ EI USKALTANU TIETTY KERTOA TUNNIN AIKANA ETTÄ OLI HOUSUUN KUSSU
MITEN NIIN PROVO?
eikä ole oppinut käymään koulun vessassa. Enkä ihmettele, sillä ei koulussa ole opetettu miten siellä käydään. Eli ei olla opetettu miten vessat toimii, käytiin sitten pojan kanssa koulun jälkeen tutustumassa niihin. Siellä on myös opetettu, että tunnilta mennään naulakolle ja siitä suoraan lähimmästä ovesta ulos. Miten lapsi pääsisikään vessaan, kun siinä matkan varrella ei ole vessaa! Pitäisi mennä kauemmaisesta ovesta ulos, että vessa olisi matkan varrella, mutta kun kiltti poika uskoo, kun on opetettu, että lähimmästä ovesta mennään.
Tänä vuonnakin on vielä tullut pissat housuun, kun ei osaa sinne vessaan poiketa. Eikä auta, että ollaan opettajaa pyydetty, että opettaisi ne käymään vessassa. Sitten kun opettaja oli sanonut, että vessakäynnit pitäisi hoitaa välitunnilla, ja että tunnilla ei enää käytäisi vessassa, niin housuunhan poika alkoi pissaamaan, kun ei tunnilla enää saa käydä vessassa. Sanoin sitten pojalle ja opettajalle, että eiköhän tärkeämpää ole mennä sinne vessaan kuin pissata housuun.
Muuten hyvä ja mukava opettaja on, mutta tuossa asiassa aivan peukalo keskellä kämmentä. Kaikki lapset eivät ole sellaisia rohkeita, jotka ekaluokkalaisena uskaltaa seikkailla siellä isossa koulurakennuksessa kuutosluokkalaisten seassa etsimässä tietä vessaan, kun ei oikein tiedä milloin ja miten sinne menisi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2012 klo 14:00"]
Tyttäresi ei uskaltanut pyytää, ope ei ole syyllinen
vittujen kevät kun toisille pitää kaikki rautalangasta vääntää...
Open vika jos tekee itsensä niin pelottavaksi että lapsi ei uskalla sanoa miten kova pissahätä hänellä on! Jotkut lapset ovat ihan oikeasti niin arkoja vielä, kaikki eivät. Mutta sen arimman mukaan mennään.
Tajusitko tampio nyt vai pitääkö vieläkin selvemmin tämä asia kertoa?
Eli nyt se on sitten huono, jos opettajalla on hyvä auktoriteetti ja tiukka asenne? Ettei kukaan mamman mussukka nyt vaan pelkää, yhyy... Voi hyvää päivää! Ei meillä kukaan ainakaan koskaan ole päästänyt housuun vaikka on sama sääntö, että EI KESKEN TUNNIN vessaan.
Tietenkin vessaan on pakko päästää tunnilta. Mä päästän lukioikäisetkin. Tytöillä saattaa olla esimerkiksi runsaat menkat ja siksikään en voi kieltää. Kaverilla oli teininä sellaista vuotoa, että välillä tuli tamponi-side -järjestelmästäkin läpi, kun oikein hulvahti.
Mä vähän luulen ap, että teillä on sama kuin meilläkin voisi olla. Superkiltti tyttö, joka haluaa 100% toimia opettajan ohjeiden mukaan. Ei uskalla kysyä, kun kerran asiasta on sanottu. Todellisuudessa tuo sanominen ei tarkoita ehdotonta kieltoa. Sillä kai yritetään ohjata välituntisin käymään vessassa ja samalla näitä levottomia ravaajia, jotka käy vessassa jatkuvasti tuntisin, kun ei jaksa istua luokassa paikallaan. Yhtään opettajaa en alakoulustakaan tiedä, jolla olisi ehdoton kieltä. Suositushan se lähinnä on ja opettaja voi puuttua, jos vaistoaa siinä sellaista hyväksikäyttöä.
Tottakai otat yhteyttä kouluun! Ihan törkeä opettaja. Itse varmaan ottaisin yhteyden paitsi opettajaan niin myös rehtoriin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2012 klo 13:10"]
Onko mielestänne oikein, että tunnollinen tyttäreni ei uskaltanut kysyä vessaan pääsyä koska opettaja on tehnyt selväksi että kesken tunnin ei vessaan pääse. Tyttäreni ei ole ujo, vaan erittäin tunnollinen koululainen joka haluaa tehdä asiat oikein.
Olen itse aika pöyristynyt ja mietin ottaisinko asian tiimoilta yhteyttä opettajaan.
[/quote]
Mä en ole ikinä millään kouluasteella päässyt kesken tunnin vessaan, eikä tietääkseni kukaan muukaan niihin aikohin niissä ympyröissä. Mun täytyy olla tosi traumatisoitunut. Kokonainen 30+ joukko vessa-asioista traumatisoituneita aikuisia :(
Opettaja harjoittaa maailmalla kovin suosittuja kidutusmenetelmiä lapsiin. Aika tehokkaasti varmaan nolottaa kun pakotetaan luokan keskellä pissaamaan housuun. Mitähän tuolla tavoiteltiin? Nyt lapsesi on sitten pissahousu. Ottakaa muut opiksenne ja opettakaa lapsenne kyseenalaistamaan auktoriteetit ja hoitamaan vessahommat välitunnilla.
Jos ei päästä vessaan pikkulasta vaikka lapsella on hätä, se on lieväpahoinpitely tai vapauden riisto.
Rikosilmoitusta vain kehiin. Tuollaisia opettajia ei tarvita.Vessahädän (esim virtsan) pidätteleminen pitkään on elimistölle vaarallista. Lisäksi lapselle tulee tästä trauma ja voi joutua kiusatuksi.
Olen metsäkulman tyttö, joka opetettiin kotona tottelevaiseksi kovalla kurilla ja piiskalla. Minä olen joutunut koulukiusatuksi 60-luvulla, kun opettaja ei pyynnöstäni huolimatta päästänyt vessaan. Toisen pyyntöni jälkeen samalla tunnilla en enää ehtinyt, kun opettaja vieläkin jäi miettimään asiaa.
Nyt olen aikuiskiusattu samasta asiasta, lisäksi masentunut, enkä pidä itseäni missään arvossa. Jotkut ikäluokkani ihmiset jaksavat vieläkin muistuttaa siitä ja kertoa asiaa eteenpäin.
Mielestäni opettajan olisi pitkänyt päästää käymään vessassa ja antaa rangaistukseksi tunnilta poistumisesta vaikka jälki-istuntoa. Nyt tunnen saaneeni kovemman rangaistuksen kuin murhamies. Enkä voi sovittaa tekoani millään.
Vierailija kirjoitti:
Olen metsäkulman tyttö, joka opetettiin kotona tottelevaiseksi kovalla kurilla ja piiskalla. Minä olen joutunut koulukiusatuksi 60-luvulla, kun opettaja ei pyynnöstäni huolimatta päästänyt vessaan. Toisen pyyntöni jälkeen samalla tunnilla en enää ehtinyt, kun opettaja vieläkin jäi miettimään asiaa.
Nyt olen aikuiskiusattu samasta asiasta, lisäksi masentunut, enkä pidä itseäni missään arvossa. Jotkut ikäluokkani ihmiset jaksavat vieläkin muistuttaa siitä ja kertoa asiaa eteenpäin.
Mielestäni opettajan olisi pitkänyt päästää käymään vessassa ja antaa rangaistukseksi tunnilta poistumisesta vaikka jälki-istuntoa. Nyt tunnen saaneeni kovemman rangaistuksen kuin murhamies. Enkä voi sovittaa tekoani millään.
Siis sinua todella kiusataan edelleen asiasta, joka tapahtui 60-luvulla?
Student: Can I go to toilet?
Teacher: I don't know. It is may.
Student: But it is now March.
Järkyttävää miten lapsia kohdellaan, ei ole ihme jos koulussa ei kiusaaminen lopu kun opet kiusaa myös.
Olen 36- vuotias ja ollut lapsena öisin yökastelija ja vielä pitkään. Minulla on aina ollut pieni rakko, ja jos en pääse vessaan, niin tulee housuun. Lisäksi esimerkiksi runsaat kuukautiset voi olla syy mennä vessaan, jos veri tulee jo housuista läpi.
Opettaja ei voi kieltää vessassa käyntiä. Soita opettajalle sekä rehtorille. Kolmasluokkalainen on vasta lapsi, joka ei välttämättä osaa puolustaa oikeuksiaan aikuista vastaan.
Päästän aina vessaan, jos tarve. Yläkoulussa sutä paitsi välkällä voi kaikki vessat olla varattuja, jos porukka on sinne lukittautunut kylmyyttä pakoon.
Mutta olisit mennyt vaan. :(