Kolmasluokkalaiseni laski alleen kun opettaja ei päästä kesken tunnin vessaan.
Onko mielestänne oikein, että tunnollinen tyttäreni ei uskaltanut kysyä vessaan pääsyä koska opettaja on tehnyt selväksi että kesken tunnin ei vessaan pääse. Tyttäreni ei ole ujo, vaan erittäin tunnollinen koululainen joka haluaa tehdä asiat oikein.
Olen itse aika pöyristynyt ja mietin ottaisinko asian tiimoilta yhteyttä opettajaan.
Kommentit (61)
Jos on esim. lounaalla suolaista ruokaa ja tulee juotua paljon janoonsa, niin joutuu ramppaamaan vessassa. Jos ei aikuisenkaan rakko välttämättä kestä tuntia, niin miten lapsen aina kestäisi?
idioottikommentteja taas täällä.
Itse en pysty pidättelemään 45 minuuttia, jos olen esim. juonut paljon teetä. Tai mitä vain. Eli jos tämä on käynyt ruokatunnin tai aamiaisen jälkeen, niin ymmärrän hyvin. Tyttörukka :/ pissahätä myös vie keskittymiskyvyn, mikä ei koulutunnilla ole kovin hyvä juttu. Ties mitä tärkeää menee ohi (koeilmoitukset tms)
Aina täytyy olla lupa päästä vessaan. Sano tytölle, että seuraavan kerran kysyy vaan rohkeasti. Ja jos ope ei päästä ja on tosi kyseessä, niin silloin menee vaan eikä kysele. Kuskoon sitten vaikka opettajan päälle, jos moinen mulkku ei muuten usko :D
Ja mielestäni voit kyllä laittaa opettajalle viestiä, että noin pienet lapset kyllä täytyy päästää vielä vessaan.
kuinkahan moni av-mamma on joutunut juoksemaan työpaikallaan vaikka ripulipaskalle ja tuskin siinä kysytään pomolta lupaa. Mutta täällä sitten jeesustellaan että kolmasluokkalaisen pitää ennakoida vessakäynnit välitunnille!
Hullu opettaja. Lapselle sanoisin, että seuraavan kerran kun hätä tulee niin vessaan vaan kiellosta piittaamatta.
Tyttäresi ei uskaltanut pyytää, ope ei ole syyllinen
vittujen kevät kun toisille pitää kaikki rautalangasta vääntää...
Open vika jos tekee itsensä niin pelottavaksi että lapsi ei uskalla sanoa miten kova pissahätä hänellä on! Jotkut lapset ovat ihan oikeasti niin arkoja vielä, kaikki eivät. Mutta sen arimman mukaan mennään.
Tajusitko tampio nyt vai pitääkö vieläkin selvemmin tämä asia kertoa?
Tosin pitkin hampain... mun oppilaat on 16-18-vuotiaita ja vessaan mennään tunnin aikan siksi, että välitunnilla on notkuttu tietokoneella eikä käyty vessassa vaikka olisi ollut hyvin aikaa.
Sanon aina, että yritä jatkossa käydä välitunnilla, mutta ei kai sitä vessaan menoa voi kieltääkään, ihmisen perustarve kai se vessaan pääsy on...
yhteyttä myös rehtoriin, tuo ei ole asiallista.
Mä olen lukiossakin joskus kesken tunnin käynyt vessassa! Tottakai sinne on pakko päästä, jos kerran vessahätä on.
Mutta kääntöpuolena jotkut käyttää tuota hyväkseen ja ravaa siellä jatkuvasti. Itse olen ottanut sen linjan, että päästän vessaan, mutta narinan kera. Riippuu oppilaastakin.
t: lo
Mutta tyttäresi olisi pitänyt vain napakasti kysyä lupaa vessaan pääsyyn ja eiköhän se olisi sieltä irronnut. Täytyy rohkaistua, eikä istua tuppisuuna tälläisistä asioista! ei se opettajakaan ole mikään jumala että sitä tarvitsisi tollasen vessa asian takia pelätä...
Jos olisi pyytänyt luvan ja lupaa ei olisi irronnut, niin varmasti ottaisin yhteyttä siihen opettajaan ja kouluun erittäin vihaisena.
Tyhmintä on kuitenkin tämä sanonta loppujen lopuksi että välituntisin tulee käydä vessassa, koska ei se vessahätä napsaha just eikä melkeen läheskään aina siihen välituntiin. Et se tulee sitten kun tulee ja silloin on mentävä vessaan. Piste. Jonkun aikaa voi myös pidätellä jos on tarvis, muttei ikuisuutta.
Ei tästä voi tavallaan syyttää kuin lastasi. Olisi vaan painellut rohkeasti sinne vessaan ja sillä selvä! ei se ope tapa. Noloahan tuo kyllä on ja varmasti saa kuulla muilta luokkalaisiltaan asiasta ivaa...
Kyllä pienen lapsen pitää päästä vessaan kun on hätä! Pieni lapsi ei edes osaa ennakoida tarpeitaan samalla tavalla kuin aikuinen ja yleensä aikuinenkin pääsee vessaan kun on hätä. Ottaisin asian koulussa esille ja veisin vaikka rehtorille jos ei ko. ope sitä suosiolla ymmärrä.
Ja jotkut opettajat oikeasti ovat hirmuja. Eikä kaikki aikuisetkaan uskalla pitää "napakasti" puoliaan. Sä vaadit ihan liikaa nyt.
Mutta tyttäresi olisi pitänyt vain napakasti kysyä lupaa vessaan pääsyyn ja eiköhän se olisi sieltä irronnut. Täytyy rohkaistua, eikä istua tuppisuuna tälläisistä asioista! ei se opettajakaan ole mikään jumala että sitä tarvitsisi tollasen vessa asian takia pelätä...
Jos olisi pyytänyt luvan ja lupaa ei olisi irronnut, niin varmasti ottaisin yhteyttä siihen opettajaan ja kouluun erittäin vihaisena.
Tyhmintä on kuitenkin tämä sanonta loppujen lopuksi että välituntisin tulee käydä vessassa, koska ei se vessahätä napsaha just eikä melkeen läheskään aina siihen välituntiin. Et se tulee sitten kun tulee ja silloin on mentävä vessaan. Piste. Jonkun aikaa voi myös pidätellä jos on tarvis, muttei ikuisuutta.
Ei tästä voi tavallaan syyttää kuin lastasi. Olisi vaan painellut rohkeasti sinne vessaan ja sillä selvä! ei se ope tapa. Noloahan tuo kyllä on ja varmasti saa kuulla muilta luokkalaisiltaan asiasta ivaa...
käyvät vessassa välitunnilla.
Jos yllättävä hätä iskee niin pyytää luvan opettajalta päästä vessaan.
Ja jos ope EI päästä niin sitten lapsi vain menee jos on kerran pakko...housuun ei ole kenenkään lapsen pakko pissata tai kakata.
Jokaista hätää ei voi ennekoida ja aina ei pysty pidättelemään kauaa.
Aikuiselta törkeää vallankäyttöä estää lapsen vessakäynti ja kuitenkin tämä sama aikuinen varmasti itse käy vessassa koska haluaa!
lahtematta vessaan, esim. kirurgi ei voi myohemmin elamassa vain haipya vessaan, jos on tiukka paikka.
Lisaksi olisi hyva opetella olemaan tottelematta tallaisessa asiassa. Ei kaikkeen tarvita open lupaa.
Vaadin normaaleja asioita.
En usko että se opettaja on oikeasti joku hirmuinen väkivaltainen paska, jota tarvitsisi pelätä henkensä edestä, että se tappaa.
Teet lapselle selväks ettei tollasesta pikku jutusta tarvii ottaa stressiä, koska ei siihen kuole. Kävelee tyyliin asenteella " fucking what ever " ja keskari pystyssä hitaasti vessaan kuten minäkin ylä-asteella aikoinani. :D < noin tein siis jos opettajalle ei aina kelvannut.
Mutta yks fakta on aina ollut mulla:
Minä en rupea kusemaan tai paskomaan housuun
- Pomoni takia
- En äitini takia
- En isäni takia
- En siskoni takia
- En opettajan takia................ JNE.......
Ja tässä ei oo kyse siitä ettenkö mie arvostaisi ketään noista ihmisistä. VAAN SIITÄ ETTÄ JOKAISELLA IHMISELLÄ ON PERUSTARPEET OIKEUS HOITAA.
Sä et taida tuntea lapsia ollenkaan.
Vaadin normaaleja asioita.
En usko että se opettaja on oikeasti joku hirmuinen väkivaltainen paska, jota tarvitsisi pelätä henkensä edestä, että se tappaa.
Teet lapselle selväks ettei tollasesta pikku jutusta tarvii ottaa stressiä, koska ei siihen kuole. Kävelee tyyliin asenteella " fucking what ever " ja keskari pystyssä hitaasti vessaan kuten minäkin ylä-asteella aikoinani. :D < noin tein siis jos opettajalle ei aina kelvannut.
Mutta yks fakta on aina ollut mulla:
Minä en rupea kusemaan tai paskomaan housuun
- Pomoni takia
- En äitini takia
- En isäni takia
- En siskoni takia
- En opettajan takia................ JNE.......Ja tässä ei oo kyse siitä ettenkö mie arvostaisi ketään noista ihmisistä. VAAN SIITÄ ETTÄ JOKAISELLA IHMISELLÄ ON PERUSTARPEET OIKEUS HOITAA.
En minäkään ollut ala-asteella sitä rohkeinta tyyppiä. Olin tosi ujo. Jännitin paljon luokan edessä esiintymisiä ja itsekin välillä sitä kesken kaiken luokasta lähtemistä vessaan esimerkiksi tai hammaslääkäriin, koska se tuntui jotenkin nololta. Vaikka ihan suotta.
Mutta jos mulla oli kuitenkin se kova vessa hätä, niin tajusin että mulla on kaks vaihtoehtoo ellen pysty enää pidättämään A) joko lähden nyt kiltisti sinne vessaan niin kun monet muutkin on mennyt ja tulleet normaalisti takaisin. eli käytän samaa kaavaa, enkä eroa sen kummemmin massasta. B) joko kusen alleni tai paskon ja luokkalaiseni pojat repeävät räkäiseen nauruun ja tuskin pystyn häpeältäni enää ikinä sinne kouluun astumaan. (tai siltä se varmaan tuntuisi.)
Valitsin A. Koska TUPLASTI pahempi olisi ollut se että pojat olisivat ruvenneet nauramaan mulle paskaista räkätys nauruaan ja nälvineet minua tuosta pitkän aikaa. Siksi valitsin ehdottomasti tuon vaihtoehdon. Ja helpolla pääsin, koska se oli normaalia, eikä kukaan meille kuittailut toistensa vessassa käynnistä ellei sinne jäänyt kovin pitkäksi aikaa. sillon saatettiin huulta heittää että " no olikos kovakin ripuli? " mutta se tuli sitten ottaa vitsillä. ja sanoa siihen mitä sanoo. ja tollaset asiat tuppaa unohtumaan hyvinkin nopeasti, kun tulee aina jotain uutta.
En tosiaan usko siihen, että se opettaja on ollut niin pelottava ja paha, että lapsen täytyisi pelätä että opettaja tekee jotain noloa lapselle rangaistukseksi siitä että hän meni käymään vessassa koska oli hätä. Tai varmasti jossain päin tälläisiäkin sairaita tyyppejä voi olla, mutta kuinka suuri tod.näkösyys on sitten se että ap:n lapsen opettaja on sellainen niin voisi verrata siihen että yhtä todennäköistä se on kuin se että sinä tulet tänään raiskatuksi. Varmasti uskon siihen että opettaja on saattanut sanoa näpäkästi että välitunnilla sitten ne vessa-asiat (näinhän ne yleensä tekee.) ja pitääkin tehdä, jotta lapset keskittyisi enemmän siihen opiskeluun, eikä lähtis vessoihin noin vaan luurailemaan kun ei opetus kiinnosta.
Mutta en takuulla usko että se opettaja haluaa koko sydämmestään pahaa ap:n lapselle...
Ap:n lapsi on nyt aivan liian vakavasti ottanut tämän vessassa käymis jutun.
Mullon lapsi 4v.
Välkät on vessarallia varten. Muuten käy niin, että matikkaa inhoavat maleksivat vessassa matikan tunneilla ja enkkua inhoavat aina silloin kun pitäisi niitä hommia tehdä. Siellä sitten käytävillä katsellaan muiden kuvistöitä, kiire ei ole mihinkään ja aina samat tyypit vessaan menossa. Juomaankaan ei pääse kesken tunnin, mutta vessaan mennään tekosyynä päästä hörpylle.
Eihän vessassa käyminen oikeasti mikään paha "rike" olisi ja ihan inhimillistä on, että joskus pitäisi päästä. Mutta minkäs teet kun 25 oppilasta keksii muuten,että tylsillä tai vaikeilla tunneilla on hyvä tappaa aikaa ja vältellä tehtäviä vessassa. Ja ei oikein voi kieltää osalta ja osan antaa mennä, se olisi epäreilua.
Välitunnit on sitä varten, että silloin käydään vessassa ja kolmasluokkalaisen tulisi kyllä jo osata ennakoida. Ykkös-kakkoset olen päästänyt kyllä vessaan kesken tunnin, he ovat vielä pieniä ja harjoittelevat vasta koulun systeemejä. Välkillä on niin paljon touhua,että vessa-asiat unohtuukin helposti. Kuitenkin muistutan aina, että välkillä käydään vessassa ja yleensä muistuttaminen auttaa joksikin aikaa taas. Mutta kolmasluokkalainen on jo niin vanha, että pitää tajuta itse vessassakäynneistä huolehtia.
Luokallani oli kerran oppilas, jolla oli pissaongelmia ja pidätys vaikeaa. Hänen kanssaan oli sovittu,että saa käydä vessassa aina kun siltä tuntuu. Istui yleensä oven vieressä ja hiljaa hävisi välillä vessaan. Eipä siihen kukaan huomiota kiinnittänyt tai sen kummemmin kysellyt missä hän kävi, sen kun vain hävisi eikä tehnyt asiasta numeroa. Sovin oppilaan kanssa, että jos ei halua kertoa vessassa käynnistään niin voi vaikka sanoa, että kävi niistämässä tai open asioilla niin ei kukaan utele miksi yksi saa käydä vessassa ja muut ei. Soita opettajalle ja sovi, että tyttösi saa käydä tunneilla vessassa jos oikeasti on ongelmaa niissä asioissa. Ei kenenkään tarvitse tietenkään housut märkinä koulussa olla ja ei varmasti kukaan kiellä vessareissuja jos asian kanssa on joku oikea ongelma.
luokassa tietenkin pitää olla tietyt säännöt: esim. vessassa ei rampata huvin vuoksi. JOSKUS on kuitenkin todella tarve päästä ja silloin myös pitää pyytää lupa ja MENNÄ vessaan. Ja normaali opettaja myös sen luvan antaa ja näkee tilanteesta milloin on kyseessä tosi ja milloin pelkkä pelleily.
Sitten: opettakaa kotona niitä lapsia (ja opettajallakin täytyy olla joustoa ja pelisilmää!!!!) että koulun säännöt ovat toki tavallaan ja periaatteessa tärkeitä, mutta EI MAAILMAN TÄRKEIMPIÄ, niistä voi poiketa vailla omantunnon tuskia. Ts. vessaan voi mennä kesken tunnin ja kukaan ei kärsi. Koulusta voi mieluummin myöhästyä kuin jäädä auton alle. Kokeesta voi joskus saada vähän huonommankin numeron (mieluummin kuin valvoa koko yö kirjan kanssa itkien). Mummin luokse voi joskus matkustaa toiseen kaupunkiin kesken kouluviikon... (nämä nyt esimerkiksi). Lapsilla ei ole suhteellisuudentajua, niille pitää opettaa sitä!
kun olin viidennellä ja mahaan sattui, oli huono oli ja pyysin vessaan. sijaisope sanoi että "ei sinula hätä ole, kunhan juksaat" ja komensi taululle. yhtäkkiä aloin oksentaa: liitutaululle ja open kengille, kun hätäpäissä käännyn tätä kohti. ja kun oksensin, tuli pissa..
isäni sitten myöhemmin soitti raivoissaan koululle, että mikä on kun ei kipeää lasta päästetä vessaan?! sen jälkeen vessaan sai mennä kesken tunnin, tosin jostain kumman syystä pareittattain ja paras oli selvitä takaisin kymmenessä minuutissa.. ihme vessanatsi!!!!
ja kyseessä oli siis sijainen, oman open kanssa ei tuollaista ongelmaa ollut
Totta helvetissä voi ja pitääkin syyttää!
Opettajan nyt on vaan tajuttava että jotkut kolmasluokkalaiset ovat ovat hyvin pieniä lapsia vielä.
Itse antaisin open kuulla kunniansa!