Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka on tukistanut lastaan ?

Vierailija
15.11.2012 |

Muutaman kerran olen joutunut tukistamaan uhmaikäistä. Se ei ole mikään jokapäiväinen tai edes kuukausittain tapahtuva juttu. Mutta joskus, kyllä. En ymmärrä, miksi tukistaminen ( huom. en tarkoita sitä, että hiuksia lähtee ), ja luunappi silloin tällöin ovat verrannollisia väkivaltaan, jota esim. Eerika koki kotonaan. Mielestäni viranomaiset voisivat keskittyä olennaiseen, jotta oikeasti kaltoinkohdellut lapset saisivat apua.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaa aggressiivisemmaksi aikuiseksi. Hän myös lapsena käyttää tätä kokemaansa tapaa toisiin lapsiin. Jos tätä tosiaan haluatte niin joo antaa mennä vaan...lapsi kyllä muistaa ne tukistelut vaikka ei traumatisoituisikaan!

t. kokemusta on

Vierailija
22/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyppä asiaa seuraavalla neuvolakäynnilläsi, kun niin kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole ollut tarvettakaan sellaiseen.

Fiksusti noi aina käyttäytyy eikä ole moitittavaa koulumenestyksessäkään.

Fyysinen kurittaminen ja kasvattaminen eivät ole sama asia. Kasvattaa voi vallan mainiosti ilman kurittamistakin.

miehesi myös läpsiä sinua ja antaa luunappeja, sekä vähän tukkapöllyä antaa?

Jos se ei ole väkivaltaa kohdistuessaan lapseen niin ei kai sinuunkaan?

Samaa asiaa olen itsekin monta kertaa miettinyt, miksi aikuista ei saa tukistaa, mutta lasta saa?

Nimittäin, hyvin moni aikuinen käyttäytyy todella huonosti.

Vierailija
24/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luunappien kritisoijat ovat niitä, joilla joko ei ole omia lapsia, tai jos on, ne ovat temperamentiltaan "helppoja". myös vanhempien omissa temperamenteissa on eroja !

mun kohta 3-vee on kyllä todella temperamenttinen tapaus, ja koko ajan lisääntyy. kiehahtaa nollasta sataan sekunnissa, on jääräpäinen, uhmaa toden teolla vanhempiaan. minä itse olen myös räjähtelevä persoonallisuus, mulla menee hermot paljon helpommin kuin esim. miehelläni. huudan, raivostun, jne. mutta en koskaan ole tukistanut tai antanut luunappeja enkä anna. itse sain välillä tukkapöllyä, ei jäänyt traumoja mutta silti katson että lapsellani on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. tosin kyllä joskus häntä pitää pitää tiukasti sylissä, joskus esim. pukeminen pitää tehdä ns. väkisin kun uhmakohtaus tulee tarhaanlähdön aikaan jne.

Vierailija
25/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toisten mielestä lasta saa läpsiä, tukistaa ja antaa luunappeja eikä ole muka väkivaltaa mutta heti kun sitä tekisi aikuinen toiselle aikuiselle niin on väkivaltaa.

Mulla 3 lasta joita en koskaan ole satuttanut ja minua on lapsena tukisteltu ja läpsitty. Ei lämpöiset välit vanhempiin olleet koskaan. Minusta se tuksitelu on erittäin kylmä tapa kasvattaa lasta. Se myös osoittaa lapselle että "minä olen tyranni joka voi tehdä sinulle mitä tykkään".

t.Maiju

Vierailija
26/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että lasta muka pakko tukistella kun se on niin vaikea luonne :D melko läpinäkyvää hei!

Vierailija
27/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet tuhma...vai oletko aina kiltti? Entä kun sä kotona kiukkuat turhasta...saako sua tulla läpsimään ja tukistamaan? Sehän ei ole väkivaltaa vaan ihan normaali tapa reagoida hankalaan tilanteeseen eikö totta?

Vierailija
28/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset eivät pärjää paremmin, Jatkavat samoja kasvatuskeinoja kuin omat vanhemmat. Luunappien ja tukkapöllyjen ongelma on se, että siinä lapsi oppii niiden olevan ongelmanratkaisukeino. Parempi olisi opettaa omalla esimerkillään muita keinoja ratkaista tottelemattomuutta. keinovalikoima aikuisuuden haasteissa aika paljon parempi.

t. Neljän lapsen äiti, kaksi niistä sijaislapsia (1, 3, 15, 16)

Vierailija
29/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan on fiksuja lapsia neljävkappaletta talossa. En hyväksy minkäänlaista väkivaltaa lasten kasvatuksessa.

Vierailija
30/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tukistaminen yms olisi väkivaltaa koska siihenhän se teho perustuu! Lapsi alka pelätä tukkapöllyä koska se sattuu ja tukkapöllyllä uhkaamalla lapsi muuttaa käytöstään!

Onko tämä tosiaan se järkevä tapa kasvattaa lasta ja opettaa tottelemaan? Hän ei opi mitään muuta kuin että toisia saa uhata väkivallalla jos ne eivät toimi kuten hän itse haluaa!

Vierailija
31/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aina varoitetaan ensin ja yritetään muita keinoja, tukistaminen vasta viimeinen keino kun lapsi tahallaan rikkoo käskyjä

- tukistamisen tarkoitus ei ole satuttaa (pahasti), vaan herättää lapsi huomaamaan että pelleily on nyt loppu ja äiti on tosissaan

- tukkapöllyn antaja ei koskaa saa olla kiihtynyt tai suuttunut, vaan tukkapölly annetaan viileän rauhallisesti ja päättäväisesti.

Vierailija
32/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aina varoitetaan ensin ja yritetään muita keinoja, tukistaminen vasta viimeinen keino kun lapsi tahallaan rikkoo käskyjä

- tukistamisen tarkoitus ei ole satuttaa (pahasti), vaan herättää lapsi huomaamaan että pelleily on nyt loppu ja äiti on tosissaan

- tukkapöllyn antaja ei koskaa saa olla kiihtynyt tai suuttunut, vaan tukkapölly annetaan viileän rauhallisesti ja päättäväisesti.

Aina varotan ensin, että jos vielä nalkutat niin turpiin tulee, en lyö niin kovaa et jäisi jälkiä mutta vaimo tajuaa että pelleily on nyt loppu ja olen tosissani ja lyön rauhallisesti ja päättäväisesti. Vaimo on yleensä oikein hyvätapainen, joskus harvoin opetus unohtuu.

Vierailija
33/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene mun järkeeni...ja joku vielä puolustaa sitä puhumalla kasvatuskeinosta. Joku kylmän rauhallisesti tarttuu lastaan tukasta kiinni tarkoituksena satuttaa :(

Vierailija
34/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei meinaa millään uskoa että jäljet siivotaan. Varoitan siis ensin ja jos ne likapyykkikasat ei katoa lattialta niin otan tukasta kiinni ja ihan vaan sen verran kiskaisen että vähän vesi tulee silmistä mutta etten siis paljoa satuta!

Uskon että tällä keinolla mieheni oppii laittamaan likaiset kalsarit pesuun.

KIITOS!

Vierailija
35/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettet löydä mitään muuta keinoa lapsen kasvatukseen kuin harkitun ja kylmänrauhallisen tukistelun?

t.Maiju

Vierailija
36/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen joutunut tukistamaan uhmaikäistä. Se ei ole mikään jokapäiväinen tai edes kuukausittain tapahtuva juttu. Mutta joskus, kyllä. En ymmärrä, miksi tukistaminen ( huom. en tarkoita sitä, että hiuksia lähtee ), ja luunappi silloin tällöin ovat verrannollisia väkivaltaan, jota esim. Eerika koki kotonaan. Mielestäni viranomaiset voisivat keskittyä olennaiseen, jotta oikeasti kaltoinkohdellut lapset saisivat apua.

olisi verrannollista väkivaltaan, jos lapsi saadaan tottelemaan kipua pelkäämällä?

Minua tukistettiin ja sain luunappeja, ja vaikka lopputulos on mielestäni ihan hyvä, niin en ymmärrä, miten vanhemmat voivat tehdä sellaista lapsilleen. En ymmärtänyt, kun olin itse lapsi, enkä ymmärrä nyt, kun minulla on lapsia.

Lapset ottavat tästä mallia, isosisko tukistaa pikkuveljeä, kun veli ei tottele. Todella johdonmukaista kieltää se, jos on itse juuri tukistanut tyttöä!

Minusta kyse on pelkästään siitä, että kasvatustaidot eivät riitä, ei jakseta keskittyä siihen lapseen, hermostutaan ja vajotaan itsekin lapsen tasolle.

Toisen satuttaminen ei ole milloinkaan hyväksyttävää!

Vierailija
37/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettet löydä mitään muuta keinoa lapsen kasvatukseen kuin harkitun ja kylmänrauhallisen tukistelun? t.Maiju

Minähän kirjoitin, että se on se viimeinen keino kaiken muun mahdollisen jälkeen. Enhän minä, herras jestas, heti ensimmäisenä lapseni hiuksiin kajoa!

Vierailija
38/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia roikkua raivopäänä lapsen kuontalossa kiinni, kuin ottaa napakka ote tukasta ja pitää lapsi paikoillaan ja katsekontaktissa sen aikaa että _ rauhallisesti_ kertoo lapselle että äiti on nyt ihan tosissaan, raja tuli vastaan.

Vierailija
39/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ongelma onkin se, että lapset oppii sen viimeisenä keinona, niinkuin tekin olette oppineet. Muita keinoja löytyy varmasti, aina...Jos joku opettaisi sullekin tehokkaampia ja kasvattavampia keinoja, et tarvitsisi tukkapöllyä tai luunappia. Niistä on hyötyä aikuisena.

T. Suurperheen äiti, edelleen

Vierailija
40/57 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nyt, vuoden päästä, lapsi miettii, suree ja puhuu siitä, kuinka "äiti silloin satutti minua". Ei muista lainkaan mitä oli tehnyt sen ansaitakseen, muistaa vain, että olin epäreilu ja paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän