Minkälainen vanhempi opettaa lapsensa syömään.....
naksuja, sipsejä, karkkia, pizzaa, hampurilaisia, pullaa, keksejä, makkaraa, vaaleaa leipää ja muuta mössöä?
Kommentit (32)
37-vuotias nainen. Mites sitä nyt itseään kuvailisi. 170 senttiä, siniset silmät, kaksi lasta, avioliitossa ja työelämässä.
Kaikkea noista on syöty meidän perheessä. Huh!
sellainen ihan tavallinen suomalainen jolla ei ole ortoreksiaa.
akateeminen nainen. No naksuja ja sipsiä en ole vielä lapsille 1v ja 4v antanut, mutta eiköhän niidenkin aika tule pian. Syömme myös muunlaista ruokaa.
vanhempi. Kaikki muu noista tehdään itse, paitsi sipsit, naksut ja makkarat. Makkaraa syödään eniten kesällä, muutoin ehkä kerran kuukaudessa. Naposteltavia pari kertaa vuodessa.
Ja ylipainoa ei ole yhdelläkään.
Ja juuri tänään leivoin pullia, hui kauheaa.
joskus sellaista voi olla jossain ja ainakin 10-vuotiaani on syönyt noista kaikkia. 95 % ajasta syömme normaalia kotiruokaa ja paaaljon hédelmiä ja kasviksia.
jotta saisi tekosyyn käydä siellä edes sen pari kertaa vuodessa, mutta ei tunnut millään oppivan.
Ei mene myöskään pizza alas. Epistä.
hampurilaista ei tyttö vaan suostu edes maistamaan mut ranskikset kelpaa :D. Lihaa eis yödä eli makkaraa en opeta syömään.
Täyskielto vääristää suhtautumista herkkuihin. Lapsesta voi kasvaa neuroottinen ruokiensa tarkkailija, voi kehittyä syömishäiriöksi asti. Tai toisaalta lapsi oppii siihen että ahmii herkkuja kylässä hullunkiilto silmissä, kun niitä ei koskaan muulloin saa. Kun lapsi alkaa saamaan omaa rahaa, lähtee mopo käsistä herkkujen kanssa ja alkaa hillitön mässääminen.
Äärisuhtautuminen ruokkii äärikäyttäytymistä. Kannattaa koittaa suhtautua vähemmällä kiihkolla.
Ja millainen itse ole? Normaalipainoinen, 32 v., kahden lapsen äiti, herkuttelen ilman syyllisyyttä jos mieli tekee.
Meillä syödään kerran viikossa makkaraa/ nakkeja tms..
Ja toisekseen ei mun oo tarvinnut lasta opettaa syömään, se on hoksannut sen ihan itte:)
kun niistä ei kukaan tykkää mutta kaikkea muuta kyllä ap:n listasta.
Olen kokki ja lapset syö kaikkea. Parasta on että tuntee rajansa ja jättää syömättäkin kun tulee täysi.
Aina ei mässätä ja liikutaan paljon!
on isompien synttäreillä, karkkipäivä on lauantaina (isommille), pizzaa tehdään joskus kotona (ehkä kerran kuussa), hamppareitakin tehdään joskus. No pullaa tulee aika vähän leivottua, makkaraa syödään joskus nuotiolla tai pihatalkoissa. VAalea leipäkin joskus kaupasta käteen tarttuu.
Ihan nuo normaaliälyiset lapset ovat oppineet, vaikkei kummemmin ole opetettu. Ehkä vähän huonommat kortit saaneita pitää erikseen opettaa.
joka on selvästi ylipainoinen. Roskaruoka ei ole ruokaa.
joka on selvästi ylipainoinen. Roskaruoka ei ole ruokaa.
*reps*
ap:n piti itsekin kommentoida kun ei tullut mieleisiä kommentteja :-)
Joku välinpitämätön, huonokuntoinen ihmine joka on selvästi ylipainoinen. Roskaruoka ei ole ruokaa.
Ei ollut minun kommenttini.
Joku täällä kyseli, mitä vikaa on makkarassa. Niin, makkarahan luokitellaan leivokseksi ja katsopa joskus sitä ravintosisältöä...
Ja yleisesti tarkoitin lapsella pikkulasta, eli alle kouluikäistä.
t.ap
JOKA EI YMMÄRRÄ ETTÄ NOISSA EI OLE MITÄÄN RAVINTOARVOO,JA PAHOINPITELEE LASTAAN ALTISTAMALLA NE KAIKENLAISIIN ELINTASOSAIRAUKSIIN1
Ruoka on polttoainetta eikä mikään elämää suurempi asia. Ruokahifistely ja varsinkin -hienostelu on noloa, kun suuri osa maailman ihmisistä on aliravittuja. Tämä ei tarkoita, ettei saisi pitää ruuanllaitosta ja leipomisesta, mutta ei syöminen ole elämän tärkein asia.
JOKA EI YMMÄRRÄ ETTÄ NOISSA EI OLE MITÄÄN RAVINTOARVOO,JA PAHOINPITELEE LASTAAN ALTISTAMALLA NE KAIKENLAISIIN ELINTASOSAIRAUKSIIN1
Nico-Petterin 13v pitäisi olla jo tähän aikaan arki-iltana nukkumassa eikä täällä provoilemassa.
Ammatiltani olen terveydenhoitaja.
Lapset syövät kaikkea laidasta laitaan ja pääsääntöisesti syömme varmaan terveellisemmin kuin 90% perheistä.
ps. Makkaraa ei muuten kannata niputtaa yhteen kastiin, sitä kun on tarjolla aika montaa laatua laidasta laitaan.
ihminen joka ei hössötä turhista.
Mutta kannattaa opettaa myös kohtuus:-)