Miten narsistit hallitsevat uhrejaan?
Mitä taktiikoita heillä on uhrin pitämiseksi vallassaan?
Kommentit (36)
kun sanotaan että narsisti osaa valita heikon uhrin että onko niin? Narskuhan on taitava ja etenee hitaasti nitistämisessään. Minä uskon olevani vahvatahtoinen eikä varmasti narsisti ensimmäisenä haluaisi kaltaistani. Vai haluaisiko? Haluaisiko näyttää että on ihan kaikkien yläpuolella ja pystyy pelaamaan ihan kaikilla koska kaikki ovat häntä tyhmempiä. Ja mitä irsevarmempi uhri, sitä isompi voitto?
Tietää, että olen koukussa häneen, jos en jätä opiskelupaikkoja, työpaikkoja yms. niin lähtee vetämään, pettää jne.
Ehkä olisi todella viisainta häipyä toiseen kaupunkiin vaikka, mutta en voi, koska iäkkäät vanhempani tarvitsevat apuani täällä pian.
Puhelinnumeron voin kai muuttaa, mutta kyllä hän senkin selvittää hetkessä yhteisten tuttujen kautta.
Ehkä en sitten vaan vastaa enää?
- puoliso: nolaa kaupassa ja pihalla naapurien ja tuttujen kuulleen haukkuu puolisoaan esim. tyhmäksi ämmäksi
- pomo: uhkaa erottaa ja antaa aiheettomia varoituksia, käyttää mielivaltaisesti valtaa, antaa puhutteluja mitättömistä tai aiheettomista sioista ilman todistajaa, haukkuu, nolaa, alistaa, pelottelee, soittaa kotiin tarkistusoittoja sairalomalla... kun alaisen pärstä ei miellytä tai on jollain tavalla esimiestä äsryttävä alainen esim. liian fiksu tai liian tyhmä hänen mielstään
Minä sanoisin, että narsisti koukuttaa uhrinsa ristiriitaisella käytöksellään.
Mieleltään vakaamman vastapelurin maailma heittää jatkuvasti kuperkeikkaa, eikä hän loppujenlopuksi tiedä mikä on totta ja mikä ei.
Kun uhrin perusturvallisuus ja jopa koko maailmankuva on murrettu on uhria helppo pyörittää mielensä mukaan.
Tällätavoin narsisti syö pala palalta uhrin itsetunnon ja tekee tämän itsestään riippuvaiseksi.
Ymmärrän jos aluksi se liehittely imartelee jne., mutta ensimmäisten narskupiirteiden tullessa ilmi...niin millainen ihminen jää uhriksi tilanteeseen? Läheisriippuvainen?
Jotain on vikaa myös heissä, jotka sallivat itseään kohdeltavan kuin kynnysmattoa ja leikkivän psyykeellään.
alkuvaiheessa olla lipevä ja leperrellä kaikkea ihanaa ja silti pitää kiinni vanhoista pahoista tavoistaan... mä totesin sille ( ja olen todennut elämässäni muutamalle muullekin ihmiselle), että mua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku sanoo. Mua kiinnostaa vain ja ainoastaan ihmisten teot.
Mutta narskujen uhreilla on selvästikin taipumus olla typeriä ja sinisilmäisiä ja oikein mielellään uskoa kaikkea paskaa mitä heille horistaan, eikä oppia, ei sitten millään.
ja narsistipomon alaisena on kuitenkin töitä(=rahaa, elanto)
Ymmärrän jos aluksi se liehittely imartelee jne., mutta ensimmäisten narskupiirteiden tullessa ilmi...niin millainen ihminen jää uhriksi tilanteeseen? Läheisriippuvainen?
Jotain on vikaa myös heissä, jotka sallivat itseään kohdeltavan kuin kynnysmattoa ja leikkivän psyykeellään.
eikä ole mitään käsitystä muunlaisesta elämästä. Et se oma vika ei ole ihan mustavalkoinen kysymys.
mutta ainakin traumatisoivaa;
-imee kaikki toisen tunteet itseensä, ja hänen ongelmansa on paljon suurempi kuin toisen
-määrittelee millaisia tunteita ja mielipiteitä saa olla, jos ei uskota vihjailee itsetuholla tai saa sairaskohtauksen
-ei suostu kuuntelemaan mitään kritiikkiä, vaan alkaa kärsiä syyllisyydestä siinä mittakaavassa että syyllistää sen kritiikin antajan
ja paljon muutakin on. Läheltä kun on seurannut voi myös nähdä näiden asioiden taakse ja siellä olevan niin hauras ja rikkinäinen ihminen, ettei uskalla päästää mistään irti kun luulee et koko elämä tuhoutuu. Että vaikka narsistinen ihminen on tuohoava lähipiirilleen, hän on itse myös tuhon partaalla ja aun tarpeessa, ei mikään läpeensä paha ja musta.
kun sanotaan että narsisti osaa valita heikon uhrin että onko niin? Narskuhan on taitava ja etenee hitaasti nitistämisessään. Minä uskon olevani vahvatahtoinen eikä varmasti narsisti ensimmäisenä haluaisi kaltaistani. Vai haluaisiko? Haluaisiko näyttää että on ihan kaikkien yläpuolella ja pystyy pelaamaan ihan kaikilla koska kaikki ovat häntä tyhmempiä. Ja mitä irsevarmempi uhri, sitä isompi voitto?
Narsisti ei hae voittoa. Hän hakee itseään toisen kautta.
Narsisti hakee mahdollisimman vahvaa uhria, koska tällä on heikkoa enemmän annettavaa narsistille.
Vahva asioita selvittämään ja selviytymään tottunut uhri jää myös heikkoa helpommmin suhteeseen. Heikompi tajuaa luovuttaa ajoissa, vahva uskoo oman kokemuspohjansa kautta selviävänsä tästäkin tilanteesta oman vahvuutensa avulla.
Myös sielunystäväni-mies on joutunut narsisti vaimon uhriksi.
Mua saa näkemään aina punaista kun narsistin uhreja syyllistetään tyhmiksi. Kerrotteko miten 2v taapero puolustautuu hakkaavaa vanhempaansa vastaan ja lakkaa olemasta kynnysmatto?
Minua on pahoinpidelty jo vauvana, ja narsistin väkivalta, niin fyysinen kuin henkinen, jatkui kun olin taapero, lapsi, koululainen, teini, nuori aikuinen. Vasta kun täytin 18 pääsin pakoon siitä helvetistä. Niin kauan oli pakko kärsiä, apua ei saanut kun oma äiti ei pelastanut vaan salli lastensa julman kaltoinkohtelun.
Lapsi on aina viaton, syytön kohtaloonsa, lapsi ei voi paeta tai puolustauta!
Isäni aiheuttamat psyykkiset vammat ovat valtavat, niitä paikkaillessa mennyt jo 15 vuotta ja yhä jatkuu!
Kun avioliitto on solmittu ja nainen raskaana, alkaa maksun aika. Viehättävä ja eloisa nainen paljastuu hyväksikäyttäjäksi, joka "ei hallitse rahankäyttöään" ja hups, sinne menivät miehen ansiot, ja pikavipeillähän sitä saa lisää. Seksi on sitä varten, että sillä koukutetaan mies ja sitten kiristetään. Lapsi vasta kätevä vedättämisen väline onkin. Kun lapsen edessä parikin kertaa uhkaa "lähteä pois eikä ikinä tulla takaisin" tai "hypätä sillalta jokeen" niin johan mies tottelee, lapsensa takia. Sopivasti koukutettu mies tekee ihan mitä tahansa turvatakseen lapselleen edes jollakin tavalla turvalliset olot. Äitinä narsku tietysti on täysin arvaamaton. Lopulta mies luulee, että on täysin tavallista, ettei hän voi koskea jääkaappiin, koska vaimo heittelee maidot seinille, jos jogurttipurkki on joutunut väärälle hyllylle.
että toinen voi olla henkisesti sairas.
Narsistin ykköstapa toimia silloin kun siis jo kiusataan, on vaihteleva käytös. Normaali, terve ihminen ei kykene ymmärtämään, että toisinaan ihana ihminen voisi olla oikeasti kauhea. Hän ajattelee, että ne kummalliset hetket, kun toinen nolaa vaikkapa muiden läsnäollessa tai jättää yksin, tekee jonkun kummallisen oharin, ovat väärinkäsitystä tai selitettävissä jotenkin muuten. Normaali ihminen vain hämmentyy, eikä tajua, että ihana ihminen onkin pelkkä naamio ja se ilkeys todellisuutta.
Vaatii suorastaan rautaista itsekuria ja jämäkkyyttä lähteä vaikka jo parin kaltoinkohtelun jälkeen litomaan, kun toinen taas kehuu ja imartelee hymysuin kertoen, että olet hänen rakas ja ihanin ystävänsä, jota hän ei koskaan hylkää.
Sanoisin, että niin kauan kuin ihminen ei tiedä narsismista, häntä voi piinata varmasti kauankin. Tuho, jota narsisti aiheuttaa, voi usein olla sellaista sisäistä, hienovaraista itsetunnon murenemista ym. Samalla kun narsisti on kohdellut sinua oudosti, huomaat, että vanha ystäväsi onkin narsistin uusi frendi, sinusta puhutaan ehkä pahaa jne. Seuraavana päivänä narsisti tulee taas liehakoimaan sinua, etkä kerta kaikkiaan tajua, miksi sinusta tuntuu pahalta.
Narsistit myös elävät isompien lastensa kautta,jos ensimmäinen uhri eli vaimo ottaa eron.Narsisti manipuloi lapset puolelleen,lahjoo heitä sopivasti,mutta todellinen huolenpito ja välittäminen jää alkeelliselle tasolle.Hän saa lapset taistelemaan huomiostaan lähes sairaalloisesti ja aina vähintäänkin yhden lapsen on liikuttava narsistin mukana "seuraneitinä".Riippumattomuuteen kasvattaminen on ehdottomasti narsistille mahdoton tehtävä.Uhrienhan tulee olla hänestä riippuvaisia.
Vastakkain asetteluna kuitenkin totaalinen mielenkiinnottomuus aivan pieniä lapsia kohtaan.
Lapsista aina se,joka on eniten "kiinnostunut" ja "paras" narsistin omissa/omista mielenkiinnon kohteista on suosion huipulla.Suosikki lapsi alkaa viimeistään esimurrosiässä osoittaa vahvoja narsistisia piirteitä.
Itse aikanaan tapailin maailman hurmaavinta miestä, joka oli samalla paska ja ihana. Olin tuhoisassa koukussa, jossa hypin kuin pingispallo sen miehen käsissä. Välillä tylyyttä, laiminlyöntiä, vähättelyä ja juuri, kun keräsin voimat lopettaakseni sen suhteen, niin tuo vaistosi sen ja alkoi hurmausvaihe. Kun olin taas tasaantunut ja rakastunut uudelleen, niin sama paska kohtelu alkoi.
Miehessä oli muitakin piirteitä kuten krooninen uskottomuus, tunnekylmyys yms. Päälle suuri charmööri, sisältä epävarma pikkupoika, joka vahingoitti kaiken ympärillään. Oli kolmesti ollut naimisissakin, kroonisesti pettänyt vaimojaan jne.