Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääketieteen oppikirjat uusiksi:Vegetatiivisessa tilassa oleva potilas kykeni viestimään

Vierailija
14.11.2012 |

Mä tiesin tän!! Oon aina tienny sen mitä moni omainen on huomannut, että "aivokuollut" potilas näyttäisi reagoivan just lähiomaisen puheeseen jne. mutta lääkärit ovat kumonneet ne useimmiten ja pitäneet potilaalle puhumista ihan turhana.

*

Vegetatiivisessa tilassa vuosia ollut kanadalaispotilas on pystynyt viestittämään tutkijoille, ettei hänellä ole kipuja. Scott Routleylle, 39, esitettiin kysymyksiä samaan aikaan, kun hänen aivojensa aktiivisuutta skannattiin funktionaalisella magneettikuvauksella.

Routley joutui 12 vuotta sitten auto-onnettomuuteen, jossa hänen aivonsa vaurioituvat vakavasti. Sen jälkeen hänessä ei ole näkynyt merkkejä tietoisuudesta tai kyvystä kommunikoida.

Tutkimuksia johtava neurotieteilijä Adrian Owen toteaa kuitenkin, ettei Routley vaikuta täysin vegetatiiviselta.

- Scott kykeni osoittamaan, että hän on tietoinen ja kykenee ajattelemaan. Olemme skannanneet häntä monia kertoja. Aivojen toimintatapa on osoittanut, että hän vastaa kysymyksiimme. Uskomme, että hän tietää kuka hän on ja missä hän on.

Owenin mukaan kyseessä oli uraauurtava hetki.

- Jo vuosia tavoitteenamme on ollut kysyä potilaalta jotakin hänelle tärkeää. Tulevaisuudessa voimme kysyä, miten voimme parantaa hänen elämänlaatuaan.

Routleyta 12 vuoden ajan hoitanut neurologi Bryan Young sanoo, että skannaustulos on mullistanut kaikki vanhat käytösmallit. Skannauksen jälkeen tehtyjen havaintojen mukaan Routley on todellakin vegetatiivisessa tilassa. Youngin mielestä lääketieteen oppikirjat on päivitettävä kattamaan professori Owenin käyttämät tekniikat.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012111416326749_tr.shtml

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut tällaisesta, jossa aviomies oli täysin varma, että koomassa ollut vaimo kuulee ja reagoi asioihin, olisi jopa kyynel valunut.

Siinä saattaa loppua elintenluovuttajat, ja pidetään vuosia väkisin hengissä.

Vierailija
2/9 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saadaan kehitettyä vielä tarkemmaksi tuota että voidaan monipuolisemminkin kommunikoida näiden vegetatiivisten potilaiden kanssa. Kysyä miten heidän oloaan voisi helpottaa esimerkiksi.

Kerran tuli TV:sta dokumentti moottoripyöräonnettomuudessa loukkaantuneesta miehestä, joka tosin ei ollut vegetatiiviseksi määritelty mutta ei paljoa puuttunut. Omaiset väittivät että mies ymmärtää ja voi kommunikoida silmiä kääntelemällä, mutta lääkärit ei uskoneet. Lopulta eräs lääkäri alkoi tutkia asiaa ja totesi miehen tosiaan johdonmukaisesti vastailevan oikein esim. menneisyyttään koskeviin kysymyksiin silmien kääntelyllä. Tässä tapauksessa mies tarvitsi jatkuvasti "koneita" pysyäkseen elossa toisin kuin vegetatiiviset potilaat, joten lopulta kun oltiin varmoja hänen kyvystään ymmärtää ja kommunikoida tahtonsa, häneltä kysyttiin myös sitä tahtooko hän jatkaa elämäänsä vai että piuhat irrotetaan ja hän kuolee. Omaiset olivat olleet jo tekemässä päätöksen että hoito lopetetaan, koska mies oli ennen ollut urheilullinen nuorimies ja he ajattelivat että ei hän voi haluta elää tuossa tilassa sänkyyn sidottuna. No, mies kuitenkin kommunikoi haluavansa elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/9 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miettikää, kuinka monet potilaat ovat kuunnelleet lääkäreiden ja omaisten keskusteluja siitä, irroitetaanko piuhat jne. luovutetaanko elimiä jne. ja että itse on tajunnu kaiken siinä maatessa. Ja tajunnu, että nyt ne tappaa mut irroittamalla piuhat. Ihan kauheeta varmaan.

Vasta nyt on kehitetty koneet, joilla tosissaan voidaankin nähdä, että ymmärrys ei ole kadonnu mihinkään......karmivaa.

Vierailija
5/9 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tuossa on kauheaa se, että nää ihmiset makaa vuosikausia tietoisena siitä mitä ympärillätapahtuu, muttei itse pysty mitenkään viestittämään että sittenkin on vielä tajuntaa jäljellä. muut ihmiset vielä kohtelevat niin kuin olisi joku kuminukke.. siinä sitä sitten odotellaan hiljaa kuolemaa.. minkähänlaisia ajatuksia sitä sitten päässäään kehittelee, kun 12 vuotta makaa koomassa..

Vierailija
6/9 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miettikää, kuinka monet potilaat ovat kuunnelleet lääkäreiden ja omaisten keskusteluja siitä, irroitetaanko piuhat jne. luovutetaanko elimiä jne. ja että itse on tajunnu kaiken siinä maatessa. Ja tajunnu, että nyt ne tappaa mut irroittamalla piuhat. Ihan kauheeta varmaan.

Vasta nyt on kehitetty koneet, joilla tosissaan voidaankin nähdä, että ymmärrys ei ole kadonnu mihinkään......karmivaa.

Mulla ei ole mitään halua joutua vegetatiiviseen tilaan tai pysyä siinä. Itse kuuntelisin toiveikkaana jos alettaisiin puhumaan piuhojen irroittamisesta. Mulla onkin hoitotestamentissa tuo kohta että mut saa ja pitää päästää päiviltä jos näyttää siltä että heräämistä ei tule tapahtumaan.

Vierailija
7/9 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsittänyt mitä mullistavaa se lääkäri näki aivokuvissa, kun pyysi potilasta ajattelemaan tenniksen peluuta tai vastaamaan onko kipua. Miten hän näki aivokuvista onko vastaus Kyllä vai Ei?

Vierailija
8/9 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokuollut on oikeasti kuollut, ei kuule eikä reagoi. Vegetatiivinen tila tai kooma on eri asia. Useimmat tehohoitolääkärit ovat kyllä jo vuosikausia sanoneet että tässä tilassa voi hyvinkin kuulla varsinkin läheistensä äänen

Vierailija
9/9 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokuollut on oikeasti kuollut, ei kuule eikä reagoi. Vegetatiivinen tila tai kooma on eri asia. Useimmat tehohoitolääkärit ovat kyllä jo vuosikausia sanoneet että tässä tilassa voi hyvinkin kuulla varsinkin läheistensä äänen

Tuokin BBC:n videon ihminen räpytteli silmiä ja käänsi hitaasti päätään. Aivokuollut ei liiku yhtään mihinkään. 16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi