Vitsi, miten paljon iltatyötä opettajalla on!
Illat kuluvat kokeita korjaten, tunteja suunnitellen, materiaaleja valmistaen, yhteydenpitoon koteihin jne. Eikä mistään makseta. Helpottaako tämä joskus?
Kommentit (60)
-äikänmaikka
Kaverini on alle 40-vuotias lukion ope ja tän vuoden tulot hänellä aika tarkkaan 58 000e. Tiedän tämän sillä näin hänen marraskuun palkkakuittinsa vahingossa ja ynnäsin siihen vielä yhden kuukauden palkan. Hän tekee kyllä todella paljon töitä etenkin syksyllä, mutta keväisin hänellä on usein tosi löysää, jopa jaksoja, joissa on yksi vapaapäivä viikolla. Vähän käy kateeksi mutten silti ryhtyisi ikinä opeksi.
Ja eihän tuo mitään. Niillä "iltatöillä" saavat myös kesäloman palkkansa. Kesällä saa vain lomailla ja ottaa tilin, kun se on tienattu edellisen lukuvuoden aikana.
Me muut tehdään niistä iso osa töitä. Ja on meillä muutenkin pidemmät päivät. Ja silti osa meistä tuo töitä kotiin.
-äikänmaikka, joka ei tienaa 40000 € :((((((
Ja eihän tuo mitään. Niillä "iltatöillä" saavat myös kesäloman palkkansa. Kesällä saa vain lomailla ja ottaa tilin, kun se on tienattu edellisen lukuvuoden aikana.
Me muut tehdään niistä iso osa töitä. Ja on meillä muutenkin pidemmät päivät. Ja silti osa meistä tuo töitä kotiin.
tekee just sen mikä on pakko eikä yhtään enempää. Perustelee väsymystään sillä että on itsellä pienet lapset. Niinhän monella muullakin työssäkäyvällä äidillä, enkä tajua että pitääkö samalla alkaa rakentaa ym. Ei kai työssä kuulu valittaa yksityiselämänsä valintoja asiakkaille tai potilaille?
-äikänmaikka, jonka palkka on perseestä
tekee just sen mikä on pakko eikä yhtään enempää. Perustelee väsymystään sillä että on itsellä pienet lapset. Niinhän monella muullakin työssäkäyvällä äidillä, enkä tajua että pitääkö samalla alkaa rakentaa ym. Ei kai työssä kuulu valittaa yksityiselämänsä valintoja asiakkaille tai potilaille?
Haen lapset päiväkodista ja illalla teen vielä 3-4 tuntia töitä.
Ap
Nykyään teen työt työpaikalla ja tulen vasta sitten kotiin, neljän viiden maissa päivästä riippuen.
Ekana vuonna ei paljon muuta ehtinyt tehdä kuin töitä.
Ole tarkka, että pystyt rajaamaan työn ja vapaa-ajan ettet ole koko ajan henkisesti töissä. Muuten uuvut.
Ja...kesälomalla helpottaa! Viimeistään :)
työhön, jonka varsinaiseen tekemiseen laskin menevän 2-3 työpäivää saa käyttää kokonaisuudessaan ehkä 10-12 työpäivää suunnitteluineen, testauksineen ja "jälkihoitoineen", palavereista puhumattakaan. Minulla kaikki tuo suunnittelu- ja valmistelutyö samoin kuin esimerkiksi dokumentointi lasketaan työaikaan, totta kai.
Opettajilla voisi ajatella hieman samalla tavalla "varsinaista tekemistä" olevan se oppitunneilla tapahtuva. Sen lisäksi on sitten kaikkea muuta: suunnittelua, "jälkihoitoa", palavereita...
Oikeastaan jännä, että opettajien tuntien ulkopuolella tekemää työtä ei ajatella kuuluvaksi työaikaan (yleinen mielipide!!), mutta saman tyyppiset tehtävät muilla aloilla kuuluvat totta kai työajan puitteissa tehtäväksi. En minäkään voi mennä pitämään päivän määrittelypalaveria suunnittelematta sitä ja palaverin jälkeen dokumentoimatta tuloksia. Näihin menee vähintään sama aika kuin siihen itse palaveriin...
Hieman ohis, mutta tulipahan mieleen...
Minä olen pph, käteen jää verojen jälkeen himpun yli 1000€, työpäivä on 9t. Tuntipalkka ei päätä huimaa, lomia ei tunneta (kesäloma on, muuta ei). Iltaisin teen kauppaostokset ja askarteluhankinnat omalla ajalla, pesen myös leluja ym. omalla ajallani, teen valmisteluja jne.
Mutta nautin tästä työstä, tykkään lapsista älyttömästi.
Paljonko sinulla palkka? Paljonkos vuoden aikan tulee lomailtua täydellä palkalla?
jälkeen 2500 euroa nettona käteen. Hoitoaika on 9 tuntia, mutta aika harvoin lapset tulee heti 7.30 ja haetaan minuutilleen 16.30. Lomaa on 7 viikkoa vuodessa (neljä kesällä, kaksi joulun aikaan ja viikko hiihtolomaa) tavallisten arkipyhien lisäksi.
Omalla ajalla olen perheen kanssa, en tasan pese mitään leluja. Miksi pitäisi? Miksen voisi pestä leluja hoitolasten kanssa, sehän on vain kivaa heistäkin? Kauppaostokset teen koko konkkaronkalle samalla, eli omalle perheelle ja hoitolapsille.
Minä rakastan tätä työtä, enkä ikinä taida mennä "oikeisiin" töihin, eli siihen, mihin olen kouluttautunut. Lapset juoksevat syliini aamulla ja nautin jokaisesta päivästä aivan valtavasti.
Ypph
Minulla on opetusta 28 viikkotuntia + päälle YT, joka meidän koulussa on 2h yhteistä suunnittelua (opekokoukset, tiimiajat jne.)+ 1 h "omaa" YT:tä. Tuon 30 tunnin lisäksi käytän varmasti sen 8h 15min (normaali viikkotyömäärä monella alalla) aikaa suunnitteluun, materiaalien valmistamiseen, yhteydenpitoon huoltajiin ja muihin yhteistyökumppaneihin. Luokassani on tällä hetkellä 4 HOJKS-oppilasta (harvinaista, muttei tavatonta). Vanhempien tapaamiset, psykologien palautekeskustelut, toimintaterapeuttien ja puheterapeuttien konsultaatiot, tehostetun tuen oppimissuunnitelmien, pedagogisten arvioiden ja pedagogisten selvitysten tekemiset, HOJKS:ien laatimiset ja päivitykset tapahtuvat kaikki oppituntien ulkopuolella. Näissä kaikissa olen mukana. Lisäksi luoassa on vielä muutama oppilas, joiden huoltajien kanssa on viestiteltävä päivittäin tai lähes päivittäin liittyen erinäisiin pulmiin koulunkäynnissä. Helmi-viestejä ja sähköpostiviestejä laitan koko luokalle tai yksittäisille huoltajille useamman kymmenen viikossa. Teen työpaikalla mahdollisimman paljon töistäni, mutta joka ilta teen jotain työhön liittyvää.
Pidän työstäni, vaikka se onkin rankkaa. Harmillista on vähättely ja lomien laskeminen. Lomia on paljon, se on kiistaton tosiasia ja ehdoton tämän työn plussa.
Palkkani on tällä hetkellä n. 3000€. Työuraa takana ensi vuonna 15 vuotta, jolloin palkka nousee.
-rupupalkkainen äikänmaikka (alkaako tämä nyt olla selvää?)
työhön, jonka varsinaiseen tekemiseen laskin menevän 2-3 työpäivää saa käyttää kokonaisuudessaan ehkä 10-12 työpäivää suunnitteluineen, testauksineen ja "jälkihoitoineen", palavereista puhumattakaan. Minulla kaikki tuo suunnittelu- ja valmistelutyö samoin kuin esimerkiksi dokumentointi lasketaan työaikaan, totta kai. Opettajilla voisi ajatella hieman samalla tavalla "varsinaista tekemistä" olevan se oppitunneilla tapahtuva. Sen lisäksi on sitten kaikkea muuta: suunnittelua, "jälkihoitoa", palavereita... Oikeastaan jännä, että opettajien tuntien ulkopuolella tekemää työtä ei ajatella kuuluvaksi työaikaan (yleinen mielipide!!), mutta saman tyyppiset tehtävät muilla aloilla kuuluvat totta kai työajan puitteissa tehtäväksi. En minäkään voi mennä pitämään päivän määrittelypalaveria suunnittelematta sitä ja palaverin jälkeen dokumentoimatta tuloksia. Näihin menee vähintään sama aika kuin siihen itse palaveriin... Hieman ohis, mutta tulipahan mieleen...
väitetään välituntien olevan taukoja opettajalle.. Et varmaan ole ollut päivääkään töissä peruskoulussa.
Välituntisin valvotaan ukona tai sisällä, tai selvitellään oppilasasioita kasvokkain, neuvotellaan kolleegojen kanssa opetusjärjestelyistä ja oppilaista, käydään vessassa, jos ehditään, järjestellään luokka seuraavaa tuntia varten, jos ehditään.
Jos sinun lastesi opettaja ei ole ollut yhteydessä sinuun usein, se ei tarkoita etteikö hän olisi ollut usein yhteydessä muihin koteihin. Nykyään "erityisoppilaat" integroidaan normaaliluokille ja silti ryhmäkoot ovat yhtä isoja kuin ennenkin. Joten luokalla saattaa olla useampia oppilaita, jotka teettävät hurjasti töitä päivittäin. Ja sitten niille muille ei jääkään juuri aikaa.
Ihan vapaasti saatte olla kateellisia ja pitää meitä laiskoina. Minä pidän suurta osaa nykyvanhemmista ihan kädettöminä kasvattajina. Ette vaadi lapsiltanne mitään vastuun ottamista. Kännykkä vaan käteen ja baanalle..
väitetään välituntien olevan taukoja opettajalle.. Et varmaan ole ollut päivääkään töissä peruskoulussa. Välituntisin valvotaan ukona tai sisällä, tai selvitellään oppilasasioita kasvokkain, neuvotellaan kolleegojen kanssa opetusjärjestelyistä ja oppilaista, käydään vessassa, jos ehditään, järjestellään luokka seuraavaa tuntia varten, jos ehditään. Jos sinun lastesi opettaja ei ole ollut yhteydessä sinuun usein, se ei tarkoita etteikö hän olisi ollut usein yhteydessä muihin koteihin. Nykyään "erityisoppilaat" integroidaan normaaliluokille ja silti ryhmäkoot ovat yhtä isoja kuin ennenkin. Joten luokalla saattaa olla useampia oppilaita, jotka teettävät hurjasti töitä päivittäin. Ja sitten niille muille ei jääkään juuri aikaa. Ihan vapaasti saatte olla kateellisia ja pitää meitä laiskoina. Minä pidän suurta osaa nykyvanhemmista ihan kädettöminä kasvattajina. Ette vaadi lapsiltanne mitään vastuun ottamista. Kännykkä vaan käteen ja baanalle..
tehokkaammilla ei juuri mitään. Päivät on lyhyet.
Helpompaa ammattia saa hakea, vapaa aikaa on ruhtinaallisesti myös arkisin!
Omat kaverit on juristeja, ekonomeja, lääkäreitä, helkkarin pitkät ja vastuulliset päivät, usein iltatilaisuuksia. Minulla opena ei mitään. Harrastelen koiran kanssa....
Kyllähän minäkin juristina hoitelen oikeusjutut yhden aamupäivän aikana ja löffään loppupäivän. Mieheni on kirusgi ja pystyy poistamaan syöpäkasvaimen videssä minuutissa. Tumpeloilla siihen voi mennä tunteja.
tehokkaammilla ei juuri mitään. Päivät on lyhyet. Helpompaa ammattia saa hakea, vapaa aikaa on ruhtinaallisesti myös arkisin! Omat kaverit on juristeja, ekonomeja, lääkäreitä, helkkarin pitkät ja vastuulliset päivät, usein iltatilaisuuksia. Minulla opena ei mitään. Harrastelen koiran kanssa....
Täältäkin kiitos opettajille. Mutta myös vähän realistisemmat odotukset..
Jos työpäivän aikana käyttää 2h relaamiseen, lehtien lueskeluun ja eväiden syöntiin muiden taukojen ohella niin tietysti se näkyy siinä että päivä venyy pidemmäksi.
Ei opettajat ole suinkaat ainoita työntekijöitä jotka keskustelevat kahvitauoilla työasioita.
Mun mielestä opilla on ihan ok palkka, kohtuulliset työajat(tosin ilmeisesti aika epätasaisesti jakautuneet kausittain ) ja valtavan hyvät lomat. Voisihan sitä käyttää niitä "ylimääräisiä" lomaviikkoja ja suunnitella duuninsa etukäteen mahdollisimman pitkälle niin vuodenmittaan pääsisi viilauksilla, kokeiden yms korjauksilla sekä yhteydenpidolla opetuksen lisäksi.
mutta suunnitella pitää ajankäyttöä niin, että työ stressaa mahdollisimman vähän. Minä olen yläasteella äikänopena ja oppilaita on reilut 130. Jakso vaihtuu 7-8 viikon välein. Monien työvuosien jälkeen minulla on jo materiaalipankkia hyvinkin tehtävien, muistiinpanojen ja koetehtävien osalta. Teen tuntisuunnitelman koko jakson ajaksi heti, kun saan uuden jakson lukkarin.
Työmääräni jakautuu seuraavasti: jakson ensimmäisellä viikolla seison tuntien päätteeksi joka päivä 2-3 tuntia monistamassa koko jakson tehtäviä kaikille oppilaille. Seuraavat kolme viikkoa saan lähteä kotiin heti, kun tunnit on pidetty ja Wilma-viestit lähetetty (näihin kuluu tavallisesti tunti/päivä).
Seuraavat 3-4 viikoa menevät niin, että tuntien ja Wilma-viestien jälkeen korjaan kokeita, aineita ja kirja-arvosteluja (kutakin siis tuo yli 130 kpl) joka arki-ilta nelisen tuntia. Tässä auttaa nyt se suunnittelu. Pitää ottaa huomioon miehen työajat, lasten harrastukset ja se, että laittaa korkeintaan kahden luokan aineet yhdelle viikolle, koska muuten tulee liian suuri ruuhka ja pitää lykätä eteenpäin kirja-arvostelujen ja kokeiden korjaamista, mikä taas ryssii koko aikataulun. Yhden luokan aineisiin kuluu sellaiset 6-8 tuntia.
Vaikka opetustuntimääräni on viikossa 26, se ei tarkoita sitä, että olisin koulussa tuon 26 tuntia. Minulla on melkein koko ajan seitsentuntiset työpäivät (klo 8-15), koska meillä on paljon hyppytunteja. Ne käytän hyväksi palautumiseen. En tunge niihin korjaustyötä vaan rentoudun, syön eväitä, luen lehden jne. Sitten jaksan taas panostaa kunnolla loppupäivän tunteihin.
Onneksi on sitten se kesäloma. Silloin saa lukea, mitä haluaa, eikä tarvitse ajatella koko ajan lukiessaan, että pitää korjata pilkkuvirheet ja antaa arvosana ja perustella se.
Vaikka opetustuntimääräni on viikossa 26, se ei tarkoita sitä, että olisin koulussa tuon 26 tuntia. Minulla on melkein koko ajan seitsentuntiset työpäivät (klo 8-15), koska meillä on paljon hyppytunteja. Ne käytän hyväksi palautumiseen. En tunge niihin korjaustyötä vaan rentoudun, syön eväitä, luen lehden jne. Sitten jaksan taas panostaa kunnolla loppupäivän tunteihin.
Minä pitäisin työssäni mielelläni tunnin mittaisia palauttavia taukoja, mutta se ei ole mahdollista. Sinäkin voit päättää käyttää hyppytunnit korjaus- tai kopioinityöhön. Valinta on sinun.
Kaverini on alle 40-vuotias lukion ope ja tän vuoden tulot hänellä aika tarkkaan 58 000e. Tiedän tämän sillä näin hänen marraskuun palkkakuittinsa vahingossa ja ynnäsin siihen vielä yhden kuukauden palkan. Hän tekee kyllä todella paljon töitä etenkin syksyllä, mutta keväisin hänellä on usein tosi löysää, jopa jaksoja, joissa on yksi vapaapäivä viikolla. Vähän käy kateeksi mutten silti ryhtyisi ikinä opeksi.