Vitsi, miten paljon iltatyötä opettajalla on!
Illat kuluvat kokeita korjaten, tunteja suunnitellen, materiaaleja valmistaen, yhteydenpitoon koteihin jne. Eikä mistään makseta. Helpottaako tämä joskus?
Kommentit (60)
Kun ala-asteella oppitunteja on 24h/vko ja käsitykseni mukaan teidänkin palkallinen työaikanne on sen saman 37,5 - 40h/vko kuin kaikilla muillakin, eikös? JA tuosta 24h/vko ainakin kielten tunnit, usein musiikki ja liikuntatunnitkin on jonkun muun opettajan kanssa eli parhaimmillaan sen oman opettajan kanssa vietetään 18h/vko, joten tuota suunnittelu yms aikaa jää palkallisen työviikon puitteisiin siis sellaiset ka. 20h. Eli saman verran kun niitä suunniteltavia oppitunteja on. Eli ehdit simuloimaan sen koko viikon oppitunnit ja silti jää 2h/vko kokeiden tarkistamiseen, joka 24 oppilaan luokassa tarkoittaa että sulla on jokaista oppilasta kohden JOKA viikko 5 min, ja tuskin teillä nyt joka viikko on kokeita? Ja tuskin sä nyt jokaiselle uudelle porukalle ihan A:sta tuota tunnin suunnittelua aloitat? Kait sitä nyt jotain tarttuu mukaan vuosien varrella valmistakin? Ja tuohon vielä välitunnit yms vapaat (mm. 14 vkoa lomaa/vuosi) päälle...
Olen luokanope ja eiköhän ne oikeat vastaukset osaa ihan ilman vastauskirjaakin...
Muuten sanoisin ap:lle, että lopeta häsellys. Älä duunaile turhia juttuja, vaikka kuinka niitä koulutuksessa tuputetaan. Otat sieltä oppaasta ideat ja joskus vedät perustunnin ilman hienouksia. Mulle ainakin parhaat ideat tulee ex tempore.
Niissä on harjoitustehtävien ratkaisut -usein väärin.
Minä olen pph, käteen jää verojen jälkeen himpun yli 1000€, työpäivä on 9t. Tuntipalkka ei päätä huimaa, lomia ei tunneta (kesäloma on, muuta ei). Iltaisin teen kauppaostokset ja askarteluhankinnat omalla ajalla, pesen myös leluja ym. omalla ajallani, teen valmisteluja jne.
Mutta nautin tästä työstä, tykkään lapsista älyttömästi.
Paljonko sinulla palkka? Paljonkos vuoden aikan tulee lomailtua täydellä palkalla?
Kun ala-asteella oppitunteja on 24h/vko ja käsitykseni mukaan teidänkin palkallinen työaikanne on sen saman 37,5 - 40h/vko kuin kaikilla muillakin, eikös? JA tuosta 24h/vko ainakin kielten tunnit, usein musiikki ja liikuntatunnitkin on jonkun muun opettajan kanssa eli parhaimmillaan sen oman opettajan kanssa vietetään 18h/vko, joten tuota suunnittelu yms aikaa jää palkallisen työviikon puitteisiin siis sellaiset ka. 20h. Eli saman verran kun niitä suunniteltavia oppitunteja on. Eli ehdit simuloimaan sen koko viikon oppitunnit ja silti jää 2h/vko kokeiden tarkistamiseen, joka 24 oppilaan luokassa tarkoittaa että sulla on jokaista oppilasta kohden JOKA viikko 5 min, ja tuskin teillä nyt joka viikko on kokeita? Ja tuskin sä nyt jokaiselle uudelle porukalle ihan A:sta tuota tunnin suunnittelua aloitat? Kait sitä nyt jotain tarttuu mukaan vuosien varrella valmistakin? Ja tuohon vielä välitunnit yms vapaat (mm. 14 vkoa lomaa/vuosi) päälle...
Ei se nyt mene noin, että kässä, liikka ja kielet olisi toisen open kanssa. Vaan luokanopen opetusvelvollisuus on 24h/vko, josta toki voi vaihtaa jotain tunteja ns. päittäin toisen open kanssa: toinen on erikoistunut liikuntaan, niin vetää sitä molemmille luokille ja toinen vetää sitten vastaavasti kädentaidot.
Itse olen aineenope, ja kyllä työtä tosiaan on enemmän kuin ulkopuolinen ehkä olettaisi. TÄmän toki opin ymmärtämään jo harjoittelussa ja sinänsä se ei haittaa, koska työssä on kuitenkin vapautta ja itsenäisyyttä. Joskus silti ottaa pattiin, kun sukulaiset ja tuttavat kuvittelevat että opettaja tekee "osa-aikatyötä"
Riippuu:
- Lasten iästä: on varmasti eri opettaa ala-astetta kuin yläastetta tai lukiota
- Hallinnollisten tehtävien määrästä
- Tuntimäärästä: toisilla enemmän, toisilla vähemmän opetustunteja
- Työkokemuksesta: kun kokemus karttuu, tarve valmistella ja suunnitella vähenee
- Tunnollisuudesta: tarvitseeko kaiken olla aina vimpan päälle suunniteltua ja joka vuosi erilaista vai riittääkö pieni viilaaminen
- Oppilaista ja vanhemmista: tiedonkulun määrä vaihtelee vanhempien kanssa esim. riippuen miten paljon lapsilla on ongelmia ja miten aktiivisia vanhemmat ovat
- Omasta tiedonkulun säätelystä: laittaako joka pienestä yksityiskohdasta Wilma-viestiä vai vain tärkeimmistä. Olen vain kuullut opettajista, jotka laittavat Wilmaan i-han kaik-ken. Myös sellaista mikä ei ole kovin olennaista. En ihmettele jos silloin tukehtuu tieto- ja viestitulvaan.
- Organisointikyvystä: osa opettajista vaikuttaa hyvin rauhallisilta ja määrätietoisilta, osa taas koheltaa sinne tänne koko ajan edestakaisin ja vaikuttaa tosi hektisiltä. Ja voivat siis tehdä ihan samanlaista työtä samassa koulussa.
Varmasti on hyvin paljon vaihtelua kouluttain, alueittain, luokkatasosta ja opettajasta riippuen. Osittain työmäärään pystyy itsekin vaikuttamaan, osittain ei. Musta vain tuntuu, että osa saa hyvinkin työnsä tehtyä 40h/vko ajassa.
jolle näistä ylitunneista maksetaan vähemmän kuin perustunneista... Yksi ylitunti tarkoittaa noin satasta lisää palkkaan, joten tekee 20-25e/oppitunti. (ja laskennallisesti muuten vastaa 1,5 tuntia muuta työtä)
Arvostan opettajien työtä mutta ap:n kaltaiset aloitukset ärsyttävät. Olet ilmeisen tunnollinen ja tarkka opettaja ja käytät tuntien ulkopuolisiin töihin enemmän kuin muut keskimäärin. Minulla on kolme oppilasta peruskoulussa. Alakoulusta tulee opettajalta viestejä muutama lukukaudessa, yläkoulusta ei senkään vertaa. Alakoulun opettajat eivät käytä sähköistä viestintää ja puhelimeen vastaavat vain klo 16 asti. Vanhempainvartit on päiväaikana. Kokeita ei niin kauhean usein ole eikä opetustunteja kuin 24 viikossa, tiedän tämän kun opettajien kanssa keskusteltu. En oikein jaksa uskoa että opettaja tarvitsee tuntien valmisteluun 11 tuntia viikossa jos tuohon muuhun lasketaan pari tuntia.
Itselleni ei makseta ylitöistä lainkaan. Teen jatkuvasti töitä kotona omalla ajallani. Kyllä oma valinta jonka hyväksyn mutta välillä nämä opealoitukset saa raivon valtaan. Ap:n tarkoitus oli toinen mutta saavutuksesi aiheutti taas opettajan työn arvostuksen pienen alenemisen.
Kymmenen viikkoa palkallista lomaa vuodessa,
Joo kesällä 10. Ja joulun tienoilla ainakin 2 viikkoa ja sitten hiihtoloma. Että kyllä noista jo 13 viikkoa lomaa tulee.
ja muuhun oheistyöhön ei riitä alkuunkaan. Uudella opettajalla menee enemmän aikaa suunnitteluun, koska hän todellakin joutuu suunnittelemaan kaiken: mitä tapahtuu 45 minuutin aikana ja miten kauan mikäkin kestää. Kokenut opettaja tietää ne jo voi suunnitella vain sisällöt. Silloin riittää se 40 viikkotuntia, tai vähän yli. Jos joku opettaja rehvastelee käyttävänsä työhön alle sen, hän ei tee työtään niin hyvin kuin pitäisi. Ei, vaikka kuinka väittäisi olevansa hyvä.
Ei se tarkoita, että nuori opettaja ei arvosta muita ammatteja, jos hän pitää omaa työtään vaativana. Kaikessa on puolensa ja etunsa. Epäkohtia on melkein kaikissa ammateissa.
-yläkoulun äikänope
Arvostan opettajien työtä mutta ap:n kaltaiset aloitukset ärsyttävät. Olet ilmeisen tunnollinen ja tarkka opettaja ja käytät tuntien ulkopuolisiin töihin enemmän kuin muut keskimäärin. Minulla on kolme oppilasta peruskoulussa. Alakoulusta tulee opettajalta viestejä muutama lukukaudessa, yläkoulusta ei senkään vertaa. Alakoulun opettajat eivät käytä sähköistä viestintää ja puhelimeen vastaavat vain klo 16 asti. Vanhempainvartit on päiväaikana. Kokeita ei niin kauhean usein ole eikä opetustunteja kuin 24 viikossa, tiedän tämän kun opettajien kanssa keskusteltu. En oikein jaksa uskoa että opettaja tarvitsee tuntien valmisteluun 11 tuntia viikossa jos tuohon muuhun lasketaan pari tuntia. Itselleni ei makseta ylitöistä lainkaan. Teen jatkuvasti töitä kotona omalla ajallani. Kyllä oma valinta jonka hyväksyn mutta välillä nämä opealoitukset saa raivon valtaan. Ap:n tarkoitus oli toinen mutta saavutuksesi aiheutti taas opettajan työn arvostuksen pienen alenemisen.
Joo kesällä 10. Ja joulun tienoilla ainakin 2 viikkoa ja sitten hiihtoloma. Että kyllä noista jo 13 viikkoa lomaa tulee.
onhan niitä monta.
Kesästä ei tuleihan kymmentä viikkoa, mutta
onhan niitä monta.
onhan niitä monta.
Ja vielä lisäksi syysloma. Onpa rankkaa.
mutta suunnitella pitää ajankäyttöä niin, että työ stressaa mahdollisimman vähän. Minä olen yläasteella äikänopena ja oppilaita on reilut 130. Jakso vaihtuu 7-8 viikon välein. Monien työvuosien jälkeen minulla on jo materiaalipankkia hyvinkin tehtävien, muistiinpanojen ja koetehtävien osalta. Teen tuntisuunnitelman koko jakson ajaksi heti, kun saan uuden jakson lukkarin.
Työmääräni jakautuu seuraavasti: jakson ensimmäisellä viikolla seison tuntien päätteeksi joka päivä 2-3 tuntia monistamassa koko jakson tehtäviä kaikille oppilaille. Seuraavat kolme viikkoa saan lähteä kotiin heti, kun tunnit on pidetty ja Wilma-viestit lähetetty (näihin kuluu tavallisesti tunti/päivä).
Seuraavat 3-4 viikoa menevät niin, että tuntien ja Wilma-viestien jälkeen korjaan kokeita, aineita ja kirja-arvosteluja (kutakin siis tuo yli 130 kpl) joka arki-ilta nelisen tuntia. Tässä auttaa nyt se suunnittelu. Pitää ottaa huomioon miehen työajat, lasten harrastukset ja se, että laittaa korkeintaan kahden luokan aineet yhdelle viikolle, koska muuten tulee liian suuri ruuhka ja pitää lykätä eteenpäin kirja-arvostelujen ja kokeiden korjaamista, mikä taas ryssii koko aikataulun. Yhden luokan aineisiin kuluu sellaiset 6-8 tuntia.
Vaikka opetustuntimääräni on viikossa 26, se ei tarkoita sitä, että olisin koulussa tuon 26 tuntia. Minulla on melkein koko ajan seitsentuntiset työpäivät (klo 8-15), koska meillä on paljon hyppytunteja. Ne käytän hyväksi palautumiseen. En tunge niihin korjaustyötä vaan rentoudun, syön eväitä, luen lehden jne. Sitten jaksan taas panostaa kunnolla loppupäivän tunteihin.
Onneksi on sitten se kesäloma. Silloin saa lukea, mitä haluaa, eikä tarvitse ajatella koko ajan lukiessaan, että pitää korjata pilkkuvirheet ja antaa arvosana ja perustella se.
Kotiin yhteydenpitoa vain pakolliset.
Ei wilmaan tarvitse tehdä kirjauksia kuin harvakseltaan muille kuin ongelmatapauksille.
Tämän työn saa todella hankalaksi jos haluaa.
Ensimmäiset pari vuotta oli kovasti tekemistä iltaisisn, nyt vedän rutiinilla.
Kahden ensimmäisen vuoden aikana tein paljon sähköiseen muotoon asioita ja nyt vain tulostan ne sieltä.
hänellähän on hurjasti ylitunteja! Eli palkassakin näkyy sitten tuo työmäärä.
Arvostan opettajia, mutta palkasta on turha rutista. Katselin juuri verotoimistossa kaikkien tuttujen opettajien palkat. Kyllä ne oli isoja. Ihan normaalia oli lukion opettajilla 50 000 - 60 000 Euroa/vuosi. Peruskoulussakin nelosella alkoi melkein kaikilla. Minusta palkat on ihan hyvät. Missä muussa ammatissa enempää tienaisikaan? Jos katson vaikka veljeni ja vaimonsa palkkaa, niin kummallakin akateeminen koulutus. Veli on "isopalkkaisella it-alalla" ja vielä ihan hyvässä duunissa. Vuosipalkka noin 50 000 Euroa. Vaimo opettaja, vuosipalkka 47 000 Euroa. Että ihan samassa mennään paitsi veljellä 5 viikkoa vuosilomaa ja pidemmät päivät.
Mä olen ollut 12 vuotta äikänopena, olen luokanvalvoja ja mun vuosipalkkani jää selvästi alle 40000 €:n. En saa yhtään ylituntia. Ottaa päähän.
hänellähän on hurjasti ylitunteja! Eli palkassakin näkyy sitten tuo työmäärä. Arvostan opettajia, mutta palkasta on turha rutista. Katselin juuri verotoimistossa kaikkien tuttujen opettajien palkat. Kyllä ne oli isoja. Ihan normaalia oli lukion opettajilla 50 000 - 60 000 Euroa/vuosi. Peruskoulussakin nelosella alkoi melkein kaikilla. Minusta palkat on ihan hyvät. Missä muussa ammatissa enempää tienaisikaan? Jos katson vaikka veljeni ja vaimonsa palkkaa, niin kummallakin akateeminen koulutus. Veli on "isopalkkaisella it-alalla" ja vielä ihan hyvässä duunissa. Vuosipalkka noin 50 000 Euroa. Vaimo opettaja, vuosipalkka 47 000 Euroa. Että ihan samassa mennään paitsi veljellä 5 viikkoa vuosilomaa ja pidemmät päivät.
Opettajien tuntimäärä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta siihen tulee paljon muuta työtä päälle: korjaamista, suunnittelua, kokoustamista (meillä vakiosti 2 h / viikko) ja nykyään yhä enemmän erilaisten asioiden kirjaamista ja oppimissuunnitelmien ym. laatimista. Myös yhteydenpito kodeista kouluun päin on lisääntynyt ihan valtavasti viimeisen parin vuoden(kin) aikana. Ja koska haluan olla hyvä luokanvalvoja, noihin viesteihin myös vastaan :)
Minua väsyttää juurikin tuo lisääntynyt byrokratia ja paine tuottaa hojkseja ja oppimissuunnitelmia. Myös erityisoppilaiden integrointi tavallisiin luokkiin uuvuttaa. Vaikka minulla viikossa opetusta vain 23 tuntia, olen työpäivän jälkeen usein ihan puhki. Opetustyö (ylä)koulussa on rankkaa. Takki on tyhjä siitä jatkuvasta vuorovaikutuksessa olemisesta, vaikka pidänkin kovasti sekä työstäni että oppilaista.
Noiden lomien voimin jaksaa - mutta jos niitä ei olisi, olisi pakko vaihtaa alaa...
mä ole saikulla ja arvaa mitä teen?! Suunnittelen oppitunteja sijaiselle!
t. ope