Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle neljä vuotias osaa aakkoset, oppiikohan kohta lukemaan?

Vierailija
13.11.2012 |

:)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin osasi jo pari vuotiaana kirjaimet ja jotakin sanoja tunnisti mutta lukemaan alkoi oppimaan vasta kuusi vuotiaana. Ei kauheasti opetettu, kun häntä ei kiinnostanut ja ei pakottaakaan voi, kun asialla ei mikään kiire ole. Lukeminen kyllä alkoi heti sujua tosi hyvin samoin kirjoittaminen.

Vierailija
22/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut numerot 2-vuotiaana heti kun alkoi puhumaan (puhe pitkine lauseiseen tuli myöhässä), mutta lukemaan oppi kunnolla vasta 8-vuotiaana. Että silleenkin voi käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostus säilyy ja tulee se ratkaiseva oivallus lukemisen jujusta :) Mun lapseni tunsi aakkoset 1v7kk vanhana ja oppi lukemaan 2-vuotiaana.

Vierailija
24/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osannut aakkoset 2-vuotiaana, luin 5-vuotiaana. Tyttöni osasi aakkoset 5-vuotiaana, oppi lukemaan vasta koulussa. Juniori osaa aakkoset jo nyt, mutta samalla hyvälaatuinen puheenkehityksen viivästymä. Ts. poika tunnistaa aakkoset, mutta puhuu huonosti ikäisekseen. Ikää pian 3.

Sitten kaverin lapsi oppi aakkoset 4-vuotiaana ja luki puoli vuotta myöhemmin.

Vierailija
25/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osasi aakkoset jo parivuotiaana. Osasi, eikä vain luetellut ulkomuistista.

Sittemin oppi lukemaan 4-vuotiaana. Aloitteli tietysti lyhyillä ja helpoilla sanoilla kuten HEI, SUSI, KANA yms.

Minä käytin tytön kanssa pelkästään äänteitä, en sanonut kirjaimia kirjaimina esim KOO, vaan sanoin pelkästään sen nopean k-äänteen. Enkä puhunut tavuviivoista mitään enkä käyttänyt niitä.

Vierailija
26/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi akkoset alle neljävuotiaana ja lukemaan viisivuotiaana, hiukan ennen kuusivuotissyntymäpäiväänsä. Nyt lukee sekä suomea että ruotsia, on pari kk päälle 6 v. Tosin ei aina ymmärrä ruotsiksi lukemaansa, koska on tottunut sanojen lausumismuotoon.

Emme opettaneet lukemaan lainkaan, itsekseen oppi. Pikkusisarus on nyt 3 ja osaa aakkoset. Aika kaukana minusta lukemaan oppimisesta vielä on.

Vierailija
27/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aakkoset voi oppia ulkoa helpostikin. Se, hoksaako kirjoitetun ja puhutun kielen, äänteiden ja symbolien välisen yhteyden, on sitten ihan eri asia. Älä ainakaan painosta tähän! Ohjata voit näyttämällä lapselle ensin lyhyitä kirjoitettuja sanoja ja lukemalla ne hänelle hitaasti ääneen.

Tunnen monia lapsia, jotka n. 4v ovat osanneet aakkoset. Mutta sitten lukemaan oppiminen on takunnut vielä 2. luokalla koulussa.

Vierailija
28/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan 5-vuotiaana ihan itsekseni. En osannut etukäteen kaikkia aakkosia, mutta minulle oli luettu paljon ääneen.

Yhtäkkiä vain sarjakuvalehteä katsoessani tajusin, mitä kuplissa lukee! En ollut uskoa sitä ja menin kysymään äidiltä, lukeeko tässä näin. Äiti luuli, että olin oppinut lehden ulkoa ja lykkäsi eteeni sanomalehden. No, osasin lukea sitäkin sujuvasti. Osasin myös tavuttaa automaattisesti.

Eli jos lapsi oppii lukemaan itsestään, niin oppii. Lue vaan lapselle paljon ääneen, muuta preppausta ei tarvita.

Vierailija
29/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kim Ung-Yong, ÄO 210

Puhui 2-vuotiaana sujuvasti neljää eri kieltä ja aloitti lukiota vastaavan oppimäärän suorittamisen 4-vuotiaana. Kahdeksan vuoden iässä mies siirtyi jo NASAn palvelukseen...

'miehellä' ilmenee edelleen yökastelua ja naissuhteissa on ongelmia. Siis fiksu kaveri, kaikin puolin.

Vierailija
30/30 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää.

Minä osasin aakkoset kuulemma 2-vuotiaana. Ei ihme, lempikirja oli Mintun lukukirja. Lukemaan opin sitten 5-vuotiaana itsekseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän