Miksi te lähes kaikki äidit vai istutte puistoissa ja selailette esim. kännykkää sen
sijaan että LEIKKISITTE niiden lastenne kanssa?Tänään taas sain vain vihaisia katseita, kun leikitin sitten jälleen kerran leikkipuiston muitakin lapsia omieni lisäksi, kun ei mammat viitsi nostaa persettään penkistä...
Kommentit (35)
Kuten aiemmin kerroit, lapsesi leikkii kotona pitkiä aikoja itsekseen. Useimmat poikasi ikäiset lapset eivät tee niin. Miksi vaativampien lasten vanhempien tulisi leikittää lapsiaan silloinkin, kun he leikkivät nätisti muiden lapsien kanssa? Eivätkö nämä vanhemmat ansaitse edes hetken taukoa lasten viihdyttämisestä?
No, ikäsi selittää aika paljon yksipuolisesta paasaamaisesta.
Se, että joku ei sinun silmiesi alla juuri sillä hetkellä leiki lapsensa kanssa, ei tarkoita, että hän ei osoita kiinnostusta lapseen. Sinun pitää nyt alkaa kytätä tarkemmin ja pidempään kohdehenkilöitä. Hanki tikkaat, niin näet myös toiseen kerrokseen.
yksi äiti joka ymmärtää leikin tärkeyden lapselle. Miten sitten osoitatte kiinnostuksen lapseen, jos ette viitsi edes leikkiä? En tarkoita, että aina pitäisi olla valmiina kun lapsi pyytää, mutta edes välillä ja osoittaa, että lapsen leikit kiinnostaa. Meillä ainakin lapsi tykkää kun osallistun. Tietysti annan myös tilaa leikkiä yksin kavereiden kanssa :) AP
lasten kanssa pitää leikkiä silloin kun heillä on kavereita puistossa ja voivat opetella yhdessä leikkimistä ilman aikuisten ohjausta?
1v lapsen leikkimistä pitää vielä auttaa, mutta isommille lapsille jatkuvasta leikin ohjauksesta on vain haittaa. Ei lapsia aktiivisesti leikitetä päiväkodissakaan koko ajan vaan lapset saavat leikkiä vapaasti,koska se tukee heidän kehitystään.
minä en leiki lasten kanssa leikkipuistossa silloin kun seurana on muita äitejä joiden kanssa jutella. Minulle se on näin kotiäitinä tärkeä sosiaalinen hetki päivässä :) Jos sattuu käymään niin ettei leikkipuistossa ole ketään kenen kanssa jutella, niin silloin saatan jotain pientä touhuta lasten kanssa.
tunkivat meidän lasten leikkeihin ja heidän tylsät, äidissään kiinni olevat lapsensa.
Ihaninta oli, kun oma reviiri alkoi kasvaa, vaikka äitini istuikin pihan laidalla tai teki muita hommia. Leikeistäkin tuli isompia ja merkityksellisempiä.
pointti menee aika monelta nyt vissiin ohi. Kuka on sanonut, että pitäisi silloin mennä häiritsemään niitä leikkejä, kun ne sujuu? Kysyin, että MIKSI ei voi leikkiä silloin, kun se lapsi pyytää? Parasta on nämä, jotka on aamusta iltaan töissä ja sitten kun tulee kotiin, lähtee ulkoiluttamaan lapsia, että saa vähän hengähtää itse, kun pistää lapset puistoon päiväkodin jälkeen vielä leikkimään muiden kanssa. Se lapsi kun saattais joskus haluta sitä vanhemmankin seuraa ja huomiota. Sekä osallistumista. AP
vaikkapa sillä, että olen hänen käytettäviss 24/7
käydään kirjastossa ja luetaan paljon. Piirretään, maalataan tai askarrellaan päivittäin yhdessä. Leivotaan viikottain ja otan lapsen mukaan omiin hommiini ja ruoka laittamaan. Keskustellaan ja höpsötellään yhdessä. Vien harrastuksiin ja muihin lasten tapahtumiin. Käydään uimassa, luistelemaassa, hiihtämässä ja pyöräilemässä. Kutsutaan kavereita leikkimään ja kyläillään. Tässä taisi tullakin ne tärkeimmät, mutta leikkeihin en osallistu en puistossa enkä kotona. Leikki on lasten työtä ei vanhempien.
pointti menee aika monelta nyt vissiin ohi. Kuka on sanonut, että pitäisi silloin mennä häiritsemään niitä leikkejä, kun ne sujuu? Kysyin, että MIKSI ei voi leikkiä silloin, kun se lapsi pyytää? Parasta on nämä, jotka on aamusta iltaan töissä ja sitten kun tulee kotiin, lähtee ulkoiluttamaan lapsia, että saa vähän hengähtää itse, kun pistää lapset puistoon päiväkodin jälkeen vielä leikkimään muiden kanssa. Se lapsi kun saattais joskus haluta sitä vanhemmankin seuraa ja huomiota. Sekä osallistumista. AP
sillä tää palsta taitaa olla täynnä näitä mammoja joiden perse ei ylös nouse vaikka kuin lapsi pyytää keinuttamaan tmv. Sääliksi käy vaan niitä lapsia kun jatkuvasti saa kuulla niiltä, että miksi sä jaksat leikkii ja auttaa meitä, mutta mun äiti ei? Koita siihen nyt sitten jotain vastata asiallisesti. AP
Meidän lapset leikkii keskenään ja kavereiden kanssa ja mä sen aikaa luen esim. lehteä. Lukisit säkin ap, niin tajuisit, että lasten on jo aika pienestä pitäen olla myös oma maailma ja puiston leikkimaailma on mitä paras tila sen opettelemiseen. Ei siihen jotain tekopirteää AV-mammaa tarvita teennäisesti lässyttmään ja loikkimaan. Vaikea se on lasten omia mielikuvitusleikkejään luoda, jos yks aikuinen pyörii huudeilla kyttäämässä.
Ei minun ole koskaan tarvinnut lapsia viihdyttää puistossa, kyllä he ovat ihan itse sen tehneet muiden lasten kanssa. Eriasia jos ollaan ainoat siellä. Paitsi no ei silloinkaan minun tarvitse leikkiä enää. Sisarukset leikkivät sitten kahdestaan. Kun minulla oli se yksi ja ainoa lapsi, leikin hänen kanssaan hänen ehdoillaan jos ei kavereita ollut paikalla.
Ota ap sinäkin rennosti ja anna lasten leikkiä keskenään ja kehittää mielikuvitustaan. Kunhan seuraat, ettei lapsi loukkaa itseään tai kiusaa muita.
monesti just puistossa soitan jonkun tärkeen puhelun.Toki keinutan lapsia ja teen kakkuja,mutta jos ulkoillaan vaika 2h niin siitä ajasta 30min saatan vaikka tekstailla tai puhua puhelua=)Kerran nostin keinuun jonkun pph:n lapsen ja tuli kauhee huuto että ei saa nostaa kun sitten ne lapset vaatii että hoitajan ois keinutettava joka päivä..hoitaja suuttu ja otti lapset mukaan,kun sanoin että eikö se oo sun työ keinuttaa näitä lapsia=)Mutta joo olen huono tässä asiassa että puhun puhelimessa puistossa tai muualla..monesti saatan lähteä lenkillekkin niin että otan kuopuksen kärryihin ja puhun jonkun kanssa puhelimessa koko lenkin=)
Minä vihaan puistossa käymistä justiinsa siksi, että lapsi (5-vuotta) siellä marisee koko ajan, että leiki äiti minun kanssa, ollaan hippasta, ollaan sitä ollaan tätä, minulla on tylsää, mitä tekisin.... koetan selittää, että minun on vahdittava pikkusiskoa (1-vee), enkä voi juoksennella ympäriinsä ja viihdyttää esikoista.
Tämmöstä se oli jo silloin, kun oli esikoinen ainoa. Ikinä en ole voinut kuvitellakaan, että lukisin lehteä tms. puistossa. Tosiaankaan ei tuo vekara itsekseen keksi mitään tekemistä. Jos koetan vaikka tekstaria laittaa, niin se on vieressä " ei ole mitään tekemistä, mitä minä tekisin?".
on marinalissuja ja -pettereitä, kun äidin pitää aina ja ikuisesti viihdyttää. Vetäisivät rajat lapselleen. Aina ei tarvi kaiken olla valmiiksi pureskeltua ja äidilläkin on oikeus olla laiskimus. Lapsen tekee hyvää oppia keksimään itsekin tekemistä ja puistohan on juuri paikka, jossa ympäristö antaa tekemisen, eikä siellä tarvi aikuisen keksiä mitään.
Kyllä te teette äitiydestänne hirveän vaikeaa. Arvatkaas oliko ennen vanhemmilla aikaa leikkiä lasten kanssa? Ei ollut ja ne ihmiset oli paljon luovempia ja lapset paremmin kasvatettuja. Sen sijaan nykylapset curlataan lapsesta asti siihen, että mitään ikävää ei saa olla tai tylsää vaan vanhemman absoluuttinen velvollisuus on keksiä viihdykettä pikkuiselle, ettei vaan tule ikävää hetkeä...
Oletko ap oikeasti huolissasi, että nykymuksut ei saa tarpeeksi vanhemmilta huomiota? Koko maailma pyörii lasten ympärillä ja nämä samat ihmiset on aikuisena läpi-itsekkäitä paskiaisia.
yksi äiti joka ymmärtää leikin tärkeyden lapselle. Miten sitten osoitatte kiinnostuksen lapseen, jos ette viitsi edes leikkiä? En tarkoita, että aina pitäisi olla valmiina kun lapsi pyytää, mutta edes välillä ja osoittaa, että lapsen leikit kiinnostaa. Meillä ainakin lapsi tykkää kun osallistun. Tietysti annan myös tilaa leikkiä yksin kavereiden kanssa :) AP