Nyt tarvitsisin fiksua tietoa ja kommenttia muutamasta Helsingin alueesta. Kiitos, jos autat.
Muutto Helsinkiin edessä vuoden sisällä ja seuraavilta alueilta olemme katsoneet asuntoa.
Paloheinä
Itä- ja Länsi- Pakila
Lauttasaari
Lehtisaari
Tapanila
Käpylä
En juuri tunne Helsinkiä ja siksi on tosi vaikeaa ostaa asuntoa mistään sieltä. Lapset meillä ovat ikävälillä 2-10 - vuotiaita. (3 kpl)
Olen kiitollinen avustasi!
Kommentit (110)
Olen asunnut käpylässä, viikissä,oulunkylässä, keskustassa, tapanilassa mutta mikään noista ei ole lähellekään yhtä ihana kun kulis.
Ihana kylämainen olo omassa saaressa. Lähellä Korkeasaari jossa voi käydä halvalla vuosilioulla joka päivä, monta hyvää hiekkarantaa, keskustaan muutamissa minuuteissa keskustaan. Sivistyneitä ja fiksuja ihmisiä, saarella ei ole kunnan vuokra-asuntoja.
Todella hyvät koulut.
Metsälässä käydään koulussa maunulassa, en suosittele
Sijaintinsa puolesta tämä olisi teille ihanteellinen. Julkisilla pääsee oikein kivuttomasti sekä lentokentälle, että itään. Omalla autollakin matka toki taittuu. Päivähoitopaikkatilanne on kinkkinen, mutta niin se taitaa olla koko Helsingissä. Koulutilanne elää tässä muutaman vuoden sisällä, mutta Käpylässä säilyy kuitenkin riittävästi lähikoulupaikkoja kaikille. Lukiokin löytyy. Lapsille löytyy kivasti harrastuksia joko ihan tästä läheltä tai siedettävien matkojen päästä. Palvelut voisivat olla aavistuksen paremmat, mutta näilläkin pärjää oikein hyvin.
Ilmapiiri onkin sitten sellainen, että siitä pitää erityisesti pitää, että viihtyy. Käpylässä asuu hyvin kerroksellista porukkaa. Sujuvasti elämme arkeamme sen vähän "heikommankin aineksen" kanssa. Sen kultturellin porukan lisäksi täällä asuu kyllä ihan tavallisia työssäkäyviä lapsiperheitä, mutta kieltämättä se aavistuksen boheemi ilmapiiri näkyy ja tuntuu. Käpylä on kylä hyvässä ja pahassa. Täälä syntyy helposti verkostoja ja yhteisöihin on reippaalla otteella helppo päästä sisään. Pidämme naapurista huolta, mutta naapuri on myös muiden naapureiden naapuri ja aina joskus lähikuppilassa huomaa, että aika moni tyyppi tietää jotain sun asioita. Ei haittaa minua, mutta vaatii tosiaan tietynlaisen mielenlaadun :)
Perheasuntoja täältä voi olla vaikea löytää. Kerrostaloissa on suht pieniä asuntoja ja isommat omakotitalot ovat harvoin tarjolla.
Tulipa kamalan pitkä vastaus :) Kirjoitusripuli...
olisi vielä tärkeää tietää, mennäänkö niille työpaikoille omilla autoilla vai julkisilla. Ja haluaako ap, että palvelut (ruokakaupat, kirjasto, posti jne.) ovat kävelymatkan päässä vai mennäänkö niihin autolla. Päiväkodit ovat tosiaan hyvin täynnä ympäri Helsinkiä, joten voi olla, että kesken vuoden, jos hakee paikkaa, sen saa jostain ihan muualta kuin omalta asuinalueelta.
jos julkisilla liikkuu. Paitsi jos nyt asuu ihan radan varressa Tapanilassa. Vanhempani asuvat n 1,5km Tapanilan asemalta ja kävelymatka tuntuu pitkältä metsäteitä pitkin ja bussilla kestää 45min. Paloheinä on pitkäs bussimatkan takana.
Lehtisaari on jumalattoman kallis eikä siellä ole palveluita. Ainoastaan suurlähetystöjä ja miljonäärien lukaalit.
Lauttasaari on oma saarekkeensa, mukava paikka. Samoin Käpylä (joskin asunnot ovat siellä pääosin pieniä ja vanhoja ja putkiremppaa edessä). Muuttaisin itse Länsi-Pakilaan tai Lauttasaareen noista vaihtoehdoista.
Helsingissä on valtaosa maalaisia. Olen itse koko ikäni asunut Helsingissä ja esim viime luokkakokoukseen ei saapunut kuin puolet porukasta, koska suurin osa on paennut ulkomaille. Työpaikalla on 75 % maalaisia ja lasten päiväkodissa kaikki puhuvat ihme murteita.
Mun käsitys on se, että täällä on aika paljon yksinäistä porukkaa ja hyviin tutustuu lasten harrastusten kautta ja itsestä se on kiinni.
Tämä on niin iso kaupunki, että mahdollisuuksia on lapsille ja aikuisille ja äkkiä sitä tottuu ja tulee tutuksi.
Sanon tämän, koska olen itse asunut Lontoossa, Tukholmassa ja Genevessä ja aina olen tutustunut ja viihtynyt, kun asenne on kohdallaan.
Viikissä on toki enemmän lapsiperheitä, mutta palveluja ei niinkään. Eli siellä tosiaan olette sitten peltojen keskellä - kärjistetysti sanottuna :). Muistaakseni nuorisotalosta on väännetty kättä vuosia (saa korjata, jos joku tietää paremmin). Ts. nuorille, joita siellä tulee olemaan paljon ennen pitkää, ei ole juurikaan tekemistä.
Ei palveluita? Iso Prisma jonka kanssa samassa rakennuksessa Chico's, kultasepänliike, kampaamo, kukkakauppa, Alko, apteekki, Tiimari. Lisäksi Valintatalo, Alepa, eläinlääkäriasema Ahma, kampaamot Viikitär ja Vision Hair, kynsistudio, pyöräkorjaamo... Kyllä näillä hyvin arjessa pärjää.
Ja nuorisotalohan Viikissä on osoitteessa Latokartanonkaari 23.
Enkä ymmärrä kylä mitä ne ongelmat on joita täällä on olevinaan tulossa jonkun mukaan? Sitäkö vaan että kun nyt on paljon pieniä lapsia niin tulee olemaan teinejä paljon seuraavaksi ja ne ovat joskus vähän levottomia?
itse olen nimittäin nähnyt Torppiksesta lähinnä vain sen nurjemman puolen. Päivisin toki kiva kun on Haltialat sun muut lähellä, mutta iltaisin nuorisojengit valtaavat alueen. ABC ja Munapuisto kuhisee räyhääviä teinejä ja huumeita ja pimeetä viinaa liikkuu todella paljon.
Tiiän tän valitettavasti kokemuksen syvällä rintaäänellä, tuttu oli / on Torppiksen pahin diileri.
Kaikki luettelemasi alueet ovat mielestäni hyviä. Lehtisaari on varmasti hurjan kallis, samaten Käpylä. Kerrostaloasunnot siellä tosin ehkä eivät ihan saavuttamattomissa.
Paloheinän ja Pakiloiden lähellä on myös Torpparinmäki, joka on erittäin hyvä ja rauhallinen alue. Hyvät ulkoilumaastot (kuten Paloheinässä) ja todella hyvä koulu, jossa lapset voivat käydä ykkösestä ysiin.
lapsiperheitä, luontoa lähellä, kaikki palvelut, hyvä julkinen liikenne tarvittaessa.
Hyvä päiväkodit ja koulut
Marjaniemi, Tammisalo ja Laajasalokin voisivat passata hyvin.
Vaikka autolla kulkisi töihin, niin keskustaan ja lasten harrastuksiin voi tarvita julkisia.
Jos työ idässä, niin ehdotan Laajasalo, Jollas, ja vanha Herttoniemi. Itse en hurraa Marjaniemestä tai Tammisalosta vaikka ovat hienoja merellisiä alueita.
jos molemmilla/toisella on tarkoitus mennä töihin julkisilla, niin kannattaa tsekata yhteydet www.reittiopas.fi
Itse asun Töyrynummella, ja monet naapureista on töissä lentokentällä. Viihtyisä ja rauhallinen pientaloalue, hyvät päiväkodit ja koulut (ainakin ala-aste, yläasteesta ei vielä kokemusta). OK lähipalvelut ja Malmin palvelut lyhyen matkan päässä (mm. iso kirjasto, työväenopisto, musiikkiopisto, tanssiopisto, Malmitalon kulttuurikeskus ja Tapanilassa Erän urheilutalo, kaikkiin noihin pääsee kävellen tai julkisilla eli lapset voi käydä harrastuksissa itsenäisesti).
ja muut ulkoilumaastot, tuttuja asuu paljon Tapanilassa, Käpylä myös ihana, Oulunkylässä asuu muutama tuttu, ovat viihtyneet. Itse asun Käpylän, Tapanilan ja Oulunkylän junamatkan varrella Pahamaineisessa Tapulikaupungissa, ja näin perheellisenä, ja ennestään ison kauungin lähiössä asuneena, voin sanoa, ettei tämäkään ole pöllömpi paikka. Ostarilla en niinkään pyöri, mutta muuten rauhallista, vaikka toisin väitetään...
mahtava paikka, en muuttaisi pois. Täällä on hyvät koulut, kirjasto, ihana yhteisö, kulttuuria, aktiivista porukkaa. Turvallinen ympäristö, luonto lähellä, hyvät kulkuyhteydet. Kaikki mitä tarvitaan hyvään arkeen löytyy just Käpylästä. Suosittelen.
mahtava paikka, en muuttaisi pois. Täällä on hyvät koulut, kirjasto, ihana yhteisö, kulttuuria, aktiivista porukkaa. Turvallinen ympäristö, luonto lähellä, hyvät kulkuyhteydet. Kaikki mitä tarvitaan hyvään arkeen löytyy just Käpylästä. Suosittelen.
Myös Oulunkylä. Itse varmaan olisin kiinnostunein Oulunkylästä ja Käpylästä varmaan eniten Oulunkylästä.
Tärkeää on se, missä teidän työt on ja se, mistä satutte löytämään teille mieluisen ja sopivan kodin, en nyt niinkään jäisi tuijottamaan alueita sinänsä kun nuo ovat kaikki vallan hyviä paikkoja.
Helsinki on kiva paikka. Paljon tapahtumia ja ihmiset ovat mielestäni ystävällisiä. Olen muualta muuttanut ja hyvin sopeutunut. Erityisesti lapsen syntymän jälkeen olen saanut myös ystäviä, sitä ennen olin vähän yksinäinen kun tulin Helsinkiin poikaystävän perässä ja työpaikalta en ystäviä juuri saanut.
Tapanila varmasti miellyttäisi teitä. On sellainen "kylämäinen" tunnelma ja mukavaa porukkaa.
Mä kehuisin myös Herttoniemeä ja Herttoniemenrantaa jos idässä on töissä. Metro on lähellä, palveluita on mitkä määrät ja itis+keskusta ihan vieressä.
Täällä on uusia, isoja perheasuntoja. Juuri valmistui uusi koulu -päiväkotirakennus. Teknologiapainotteinen peruskoulu on todella hyvä.
Täällä asuu ulkomaalaisia diplomaatteja ja ympäristössä jonkin verran muita ulkomaalaisia sekä savolaisia, pohjanmaalaisia sekä tamperelaisia. Kaikki sopivat joukkoon!
Yhteydet ovat hyvät joka suuntaan.
ja tykkäsin kovasti. Harrastustoimintaa ja "kylä"aktiiveja paljon, sain hirveästi kavereita ja esim. Fallkulla jaksoi aina viihdyttää pienenä :)
Nykyään asun Maunulassa, eli Metsälän, Käpylän, Pulunkylän ja Pakilan keskellä, ja nuokin vaikuttavat kaikki ihanilta alueilta. Maunula voi olla liian "pelottava" jos ei ole juoppoihin, narkkeihin tai ulkomaalaisiin tottunut :D
rauhallisia, kauniita, hyvät päiväkodit ja koulut, paljon ulkoilumaastoja, hyvät harrastuspaikat lapsille (musiikkikoulut, urheiluhallit, jne.).
Nämä ovat omakoti- ja rivitaloalueita, joilla on tosiaan rauhallista ja kivaa ja paljon kylähenkisyyttä (etenkin Itä-Pakilassa). Pitää muistaa, että vaikka Helsinki on alueena iso, kaupunginosat ovat kuin pikkukaupunkeja. :)
Meidänkin perheessämme me vanhemmat olemme maalta ja kyllä täytyy sanoa, että Helsingissä on helppo tutustua ihmisiin ja ihmiset ovat enimmäkseen kivoja ja lämpimiä (kuten missä tahansa muuallakin).
Tervetuloa Pohjois-Helsinkiin! :)