Nämä seikat uskovaisissa rassaavat:
1. Eivät suostu myöntämään faktoja. Esim.sitä, että Raamattu useaan kertaan korjailtu, uudelleen kirjoitettu, ja että mm. Paavali ei ole kirjoittanut itse kaikkia kirjeitään.
2. Valehtelevat ja liioittelevat "uskonnollisia kokemuksiaan"  ja painavat villaisella jos jokin profetia ei toteudukaan. Esim. siitä vaahdotaan, jos parannutaan syövästä rukousillan jälkeen, mutta siitä ei hiiskuta mitään mikäli syöpä uusiutuu parin kk kuluttua.
3. Ahdasmielisyys. Ei hyväksytä homoja, aborttia, sitä eikä tätä. Julmaa julmaa ja ajattelematonta. Kieltäydytään kohtaamasta ihmisiä suoraan ja avoimesti.
4. Suhtautuminen ateisteihin tuomitsevaa. Ateistit ovat melkein paholaisesta seuraavia
 "kadotuksen lapsia".
5. Kiinnitetään moraali uskontoon. Uskovien mielestä ateisti ei voi olla moraalinen.
6. Usein uskovat viisveisaavat luonnonsuojelusta tai eettisyydestä. Ostetaan sitä mikä halvimmalla saadaan, mäyssätään lihaa ja ostetaan lapsityövoimalla valmistettuja vaatteita. Samalla kun annetaan kuvaa muka rakastavana ihmisenä. Lyhennettynä: kaksinaismoralismi.
uskoivaisen perheen lapsena tiedän mistä puhun!
Kommentit (16)
Johan sen todistaa uskontokuntien pirstaleisuus.
Jokaisessa eri uskontokunnassa ja -lahkossa on monenasteisia uskovia!
1. Eivät suostu myöntämään faktoja. Esim.sitä, että Raamattu useaan kertaan korjailtu, uudelleen kirjoitettu, ja että mm. Paavali ei ole kirjoittanut itse kaikkia kirjeitään.
2. Valehtelevat ja liioittelevat "uskonnollisia kokemuksiaan" ja painavat villaisella jos jokin profetia ei toteudukaan. Esim. siitä vaahdotaan, jos parannutaan syövästä rukousillan jälkeen, mutta siitä ei hiiskuta mitään mikäli syöpä uusiutuu parin kk kuluttua.
3. Ahdasmielisyys. Ei hyväksytä homoja, aborttia, sitä eikä tätä. Julmaa julmaa ja ajattelematonta. Kieltäydytään kohtaamasta ihmisiä suoraan ja avoimesti.
4. Suhtautuminen ateisteihin tuomitsevaa. Ateistit ovat melkein paholaisesta seuraavia
"kadotuksen lapsia".
5. Kiinnitetään moraali uskontoon. Uskovien mielestä ateisti ei voi olla moraalinen.
6. Usein uskovat viisveisaavat luonnonsuojelusta tai eettisyydestä. Ostetaan sitä mikä halvimmalla saadaan, mäyssätään lihaa ja ostetaan lapsityövoimalla valmistettuja vaatteita. Samalla kun annetaan kuvaa muka rakastavana ihmisenä. Lyhennettynä: kaksinaismoralismi.uskoivaisen perheen lapsena tiedän mistä puhun!
Tuohan on tyhmyyttä ja tekopyhyyttä. Toisten tuomitseminenkaan ei kuulu ihmiselle vaan Jumalalle.
En ihmettele, että tuollaisesta porukasta tahdot eroon.
Jotkut saattavat olla jossakin kohdassa samanlaisia kuin esitit, mutta niin olen tavannut tuollaisia vastaavia myös ateisteissa ja agnostikoissakin.
Lisäisin tuohon ehkä vielä tuputtamisen, eli kun se oma elämänkatsomus on ainut oikea, niin on täysin ok tunkeutua ihmisten yksityiselle alueelle tuputtamaan ja vaahtoamaan. Mulle esim. soitti ihan tuntematon uskovainen kerran tämän "lähetystyönsä". Jotenkin menee jo vähän yli.
Vaikka toki uskovaisissakin on hirveästi eroja. On myös tosi fiksuja, avarakatseisia, ei tuputtavia uskovaisia. Eli tietenkään tuo lista ei päde kaikkiin eikä kaikilta kohdiltaan. Se on kuitenkin hyvä tiivistys siitä, mikä erityisesti näissä fanaattisimmissa mättää.
Lisäisin tuohon ehkä vielä tuputtamisen, eli kun se oma elämänkatsomus on ainut oikea, niin on täysin ok tunkeutua ihmisten yksityiselle alueelle tuputtamaan ja vaahtoamaan. Mulle esim. soitti ihan tuntematon uskovainen kerran tämän "lähetystyönsä". Jotenkin menee jo vähän yli.
Vaikka toki uskovaisissakin on hirveästi eroja. On myös tosi fiksuja, avarakatseisia, ei tuputtavia uskovaisia. Eli tietenkään tuo lista ei päde kaikkiin eikä kaikilta kohdiltaan. Se on kuitenkin hyvä tiivistys siitä, mikä erityisesti näissä fanaattisimmissa mättää.
Yksi sana jäi pois...
6
Käyn Raamattupiirissä ja siellä on kymmenestä ehkä yksi tuollainen. Yksi, joka mesoaa homoutta vastaan ja uskoo kirjaimellisesti Raamattuun. Muut ovat hyvin lähimmäistä rakastavia ja muita hyväksyviä ihmisiä.
itse en allekirjoita noista yksikään. Mihin lahkoon kuulut?? Itse olen normaali ev.lut. Perheeseeni kuuluu myös pappeja.
Olen kasvanut patavanhoillisessa perheessä, patavanhoillisella paikkakunnalla, olen naimisissa patavanhoillisen miehen kanssa ja kuulun itsekin vl liikkeeseen.
 tunnen teologiaa, tiedän raamatunhistorian, muokkaamiset yms.
Uskonto on minulle muuta kuin ihmetekoja tai kielillä puhumista. Se on pohdiskelua, filosofiaa, yksi tapa katsoa maailmaa. Tuttuja tapoja ja perinteitä.
 hyväksyn homot, abortin tehneet, ateistit ja kaikki ihmiset arvokkaina, täysvaltaisina ihmisinä.
Uskovainen ihminen voi toimia moraalittomasti, kuten kaikki muutkin ihmiset.
 pyrin parhaani mukaan elämään eettisesti.
jos haluaa löytää todellisen uskovan käyttäytymisohjeen. Jeesus oli syntisten ystävä ja lopuksi sovitti vielä ristillä kaikki maailman synnit. Uskovakin on vain erehtyväinen ihminen eli ei hän voi koskaan oppia käyttäytymään kuin esikuvansa. Jos ihmisen kristilliseen elämänkatsomukseen ei kuulu rakkaus ja anteeksianto kaikkia kohtaan niin hän ei ole silloin oikea uskova vaan juuri sellainen henkilö joista Jeesus totesi; en ole koskaan tuntenut teitä.
Mitä sulle ressukalle on tuputettu? Etkö osaa pitää puoliasi?
No mitä luulet että mulle yritettiin tuputtaa? Olisko esim. uskontoa? Ja mistä moinen ajatus etten osaisi pitää puoliani, luuletko että hurahdin uskoon sen puhelun takia vai?:D
Ja kannattaisko sunkin ressukan opetella lainaamaan viestejä kun se kerran täällä on mahdollista? Ei edes ole vaikeaa, ainakaan useimmille meistä. Oletan kuitenkin, että kommentoit minulle kun minä siitä tuputtamisesta mainitsin joten siksi vastasin.
6
Minulle tuttua on Vapaakirkko, Helluntailaisuus, Kansanlähetys + monet uudet seurakunnat kuten City-seurakunnat.
Tuollaistahan se on, vaikka toki porukkaan mahtuu poikkeuksiakin. Usein vain poikkeavat mielipiteet savustetaan ulos tai vaiennetaan. Näin itsellenikin on käynyt. Minulla ei ollut voimia olla seurakuntapiirien toisinajattelija, joten katsoin parhaaksi lähteä pois.
Perusluterilaisuudessa ei ap:n kuvailemaa suhtautumista juuri ole, mutta peruslutkun eivät olekaan edellämainittujen seurakuntien mielestä mitään oikeita uskovaisia.
ja totta kai ulos savustettiin. olen jatkanut uskon harjoitusta sitten itsekseni, joskus hengenheimolaisen (yksittaisen yksinaisen "suden") loytaen.
Ristiinnaulittiin ja tuomittiin.
Miksi ei saisi ajatella? Minä pohdiskelen vaikka mitä ja aina en niin kivoja "uskovaisista" vaikka uskova olenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2012 klo 02:55"]
Olen kasvanut patavanhoillisessa perheessä, patavanhoillisella paikkakunnalla, olen naimisissa patavanhoillisen miehen kanssa ja kuulun itsekin vl liikkeeseen.
tunnen teologiaa, tiedän raamatunhistorian, muokkaamiset yms.
Uskonto on minulle muuta kuin ihmetekoja tai kielillä puhumista. Se on pohdiskelua, filosofiaa, yksi tapa katsoa maailmaa. Tuttuja tapoja ja perinteitä.
hyväksyn homot, abortin tehneet, ateistit ja kaikki ihmiset arvokkaina, täysvaltaisina ihmisinä.
[/quote] Mielestäni kuvasit hyvin omaa suhdettasi uskontoon ja lestadiolaisuuteen. Yksi asia jäi mietityttämään.
Kuinka voit itse eettisesti elämään pyrkivänä ihmisenä hyväksyä että yhteisö jonka toimintaa itse tuet, syrjii homoja?