Päivähoidon harjottelusta pph:lla
Miten kauan lapsenne ovat harjoitelleet pph:lla ennen varsinaisen päivähoidon aloittamista???
2-vuotias tyttäremme on aloittamassa vuoden alussa kunnallisella perhepäivähoitajalla, joka oli sitä mieltä, että yksi aamupäivä ryhmän mukana aamupäivän ulkoilussa ilman vanhempaa olisi riittävä. Kuulostaa mielestäni liian vähälle mutta miten muilla?
Kommentit (5)
Meillä lapset menivät myös 2-v:nä kotihoidosta pph:lle. Varasimme harjoitteluun 2 viikkoa, mutta lyhyempikin aika olisi varmaan riittänyt. 2 ekana päivänä söivät puurot ja leikkivät pihalla, sitten söivät myös lounaan siellä ja 5. päivänä nukkuivat myös päikkärit, tosin niin, että olin itse paikalla. Seuraavalla viikolla olin aamupuurolla läsnä ja hain heti päikkäreiden jälkeen. Meni tosi hyvin, yhtään itkua ei tullut. Tosin hoitajakin on todella hyvä ja sopii temperamentiltaan hyvin lastemme kanssa yhteen.
Eivät siis olleet etukäteen tottuneet ulkopuolisten hoitoon, tukiverkosto puuttuu eli olivat olleet lähinnä vain meidän vanhempiensa kanssa, ja silti meni näin kivasti.
Minun 1,5 vuotias tyttöni on kanssa aloittelemassa perhepäivähoidossa vuoden alusta. Hoitajan mielestä riittää, että käymme kerran, kaksi hänen luonaan tutustumassa paikkaan.
Itseäni hieman huolestuttaa jättää lapsi niin lyhyen tutustumisen jälkeen hoitoon.
kävimme puistossa kun pph oli lasten kanssa siellä ja kerran olimme sisälle leikkimässä. Eka kerran kun vein niin suoraan meni leikkimään, huusi vaan heit. oli2v 2kk
Ensin tutustumassa (oli myös lapset paikalla) muutaman tunnin ja sitten toisen kerran tekemässä sopimuspaperit (yksityinen) jolloin paikalla oli hoitajan oma perhe (lapset siis), ei hoitolapsia. Olimme ehkä tunnin.
Suurin osa lapsista kuitenkin itkee aluksi ja toivottavastikin itkee, koska se tarkoittaa sitä, että lapsesta on ikävä erota vanhemmastaan. Jos lapsi ei olisi itkenyt, niin olisin varmaan miettinyt mitä kummaa olen tehnyt väärin kun niin helposti vieraalle ihmiselle jäisi hoitoon. Jonkin ajan kuluttua se helpottaa ja meillä nyt pian 10 kk hoitouran jälkeen lapsi on pitkän aikaa jo hyvä kun ehtinyt heippa äidille sanoa, kun on kiire leikkimään, toki niitä itkuaamuja on joskus vieläkin. Kismittäähän sitä itseäkin joinain aamuina mennä töihin!
Ensimmäisenä päivänä kävimme puistossa leikkimässä ja viivyimme vain pari tuntia. Seuraavana päivänä vein hänet aamulla jä jätin pariksi tunniksi yksin. Seuraavana päivänä poika jo söi lounaankin siellä. Seuraavana päivänä nukkui pp:lla päiväunet, mutta hain hänet heti unien jälkeen. Viidentenä päivänä poika oli pph:lla kahteen. Sitten meillä oli pari viikkoa niin, että poika oli hoidossa klo 8 - 14 (tämä johtui siitä, etten ollut itse vielä töissä). Tällainen pehmeä lasku ei välttämättä olisi ollut tarpeellista.