Kertoisitko tarhakavereiden vanhemmille ammattisi julkisesti?
Lastemme päiväkodissa käsittelevät perheitä. Tarkoitus on laittaa kaikista perheistä valokuvat ja esittelytekstit naulakoille (mm. vanhempien ammatit).
Minulla ja miehelläni on ihan normaalit akateemiset ammatit emmekä niitä mitenkään häpeä. Kuitenkin mietimme viistimmekö kertoa ammattejamme muille vanhemmille. Ehkä olisi kivempi pysyä tuntemattomana.
Jos joku ei ole kertonut ammattiaan jos sitä on kysytty, niin tuleeko siitä muille mieleen että ammatti on jotenkin nolo?
Kommentit (70)
mutta en silti pidä siitä ajatuksesta että lapset eivät päiväkodissa edusta vain itseään, vaan heihin liitetään perheen sosioekonominen tilanne.
Musta jo se oli tarpeeksi vastenmielistä, että kulkivat ottamassa valokuvat kaikista lapsista heidän kotitalonsa edessä ja laittoivat ne valokuvat päiväkodin seinälle. Edelleen, meidän kodissa ei ole mitään nolostelemista, mutta en ymmärrä miksi lasten kotitalot pitäisi asettaa tuolla tavalla seinälle vertailtavaksi.
Ikäviä käytäntöjä etenkin niiden lasten näkökulmasta, joiden kotitalo on ehkä vähän rähjäisemmästä päästä, ja vanhemmat työttömiä tai vaikka ammatiltaan teurastajia tai muuta ikävän kuuloista.
miesten suljetulla. Se on yksi todellinen vaara, miksi en laittaisi ammattiani julki päiväkodin seinälle. Toiseksi, en antaisi kotitaloanikaan kuvata, koska koskaan ei tiedä, kenen lapsen isä on psykoosissa ja hoidossa ja uhkaa tappaa minut ja lapseni.
Käydään koko ryhmän kansa katsomassa kaikkien kodin, ti sitten tuo ammatti. Tuossa julkisesti tuntemattomille ammattinsa kertomisessa voi olla ihantodellinen vaarakin.
Ihan livenäkin on lääkäri sanonut, ettei tiedä tuosta noin vain, että mitä ihmeen rakkuloita siellä kurkussa on. Kysessä oli enterorokko.
"Viimeisimmässä vanhempainillassa ammattini kerrottiin muille vanhemmille, kun yksi hoitajista ehdotti kaikkien kuullen, että tulisin päiväkotiin esittelemään lääkärin työtä lapsille. Haluaisin tosiaan vähän yksityisyyttä tässä asiassa - en edes ole lastenlääkäri, joten on tosi hankala aina työpäivän jälkeen vielä päiväkodillakin skarpata ja yrittää selvitellä jotain ihme rokkoja ja niiden tarttuvuutta. Saati sitten aamulla, kun on yleensä kiire.
"
Kukaan oikea lääkäri ei kirjoita "jotain ihme rokkoja". Että mee kuule jatkamaan sitä isäinpäiväkortin askartelupaskartelua, äläkä jaksa keksiä päästäsi tollasia lapsellisuuksia. Heippa.
Minulle kaikki rokkotaudit ovat ihan hepreaa, syystä että niitä ei lääkiksessä pysty livenä kaikkia näkemään, oireet ovat milloin mitäkin ja tartuttavuus/esim. vaarallisuus vaihtelee milloin mitenkin. "Ihme rokko" on ihan hyvä nimitys.
T. Yksi ohislääkäri, joka ei vielä aiemmin ole kommentoinut
Lapsethan ovat tunnetusti julmia toisilleen ja vanhempien ammatin julkituominen taas aiheuttaa kiusaamista.
Kannattaisi hankkia itselleen ammatti jota lasten ei tarvitse hävetä.
meidä perheen ammateista. Ihan kuule töissä olemme molemmat. Mutta mietipä sitä lasta jonka molemmat vanhemmat ovat työttömiä ja/tai kouluttamattomia? Onko hienoa, että lapsille sanotaan, että sun vanhemmilla ei ole ammattia mutta mun vanhemmat ovat juristeja?
ei siinä tarvitse nimetä vanhempien ammattia.
piti alkaa selittämään lapsille, miksi kaikki eivät ole lääkäreitä ja miksi joku on ilman ammattia.
Mun titteli on Service Director. Se ei suomeksikaan avaudu mitenkään erityisesti, mun äiti sanois että se on joku pamppu. Ja niin olenkin, joku pamppu.. Meitä kyllä riittää. Mä en tiedä mitä lisäarvoa siitä tulisi jos se lukisi päiväkodin seinällä.
Mä sanon tuollaisissa yhteyksissä aina että olen töissä tällä ja tällä toimialalla.
En laita mihinkään lomakkeeseen sitä tietoa.
tyhmä ajatus laittaa vanhempien ammatti lokeroon.
Päiväkoti nimenomaan on lapsille tasa-arvoinen paikka, jossa elämä ei pyöri perheen sosioekonomisen statuksen ympärillä. Naapuruston ja harrastusten kaverit ym. usein edustavat samaa sosiaaliluokkaa. Tarha- ja koululuokassa on jotain ainutlaatuisen tasa-arvoista, kaikilla samat lelut ja välineet käytössä, samat vaatimukset käytöstavoissa.
Tätä ei pitäisi lapsilta rikkoa, heillä on mahdollisuus on yhdessä ilman paineita siitä onko Liisa papin tytär tai Kalle konkurssin tehneen isän poika...
Laitetaanko samalla lokeroon lappu, "vanhemmat eronneet", "isä tehnyt itsemurhan", "Ulosotossa 20000€", "isovanhemmat alkoholisteja" " Veronkiertäjä, ulkomaisilla tileillä miljoonatalletukset" tms.?
Olisihan sekin hyvin opettavaista lapsille, että aina ei elämä mene niikuin Strömsössä? Ta jos on parempaa ainesta, niin tilillä on ainakin milli...
Todella typerä idea pk-tädeiltä
sinua pidetään ahneena mulkkuna. Pienin paha on pitää ammatti omana tietonaan.