Kertoisitko tarhakavereiden vanhemmille ammattisi julkisesti?
Lastemme päiväkodissa käsittelevät perheitä. Tarkoitus on laittaa kaikista perheistä valokuvat ja esittelytekstit naulakoille (mm. vanhempien ammatit).
Minulla ja miehelläni on ihan normaalit akateemiset ammatit emmekä niitä mitenkään häpeä. Kuitenkin mietimme viistimmekö kertoa ammattejamme muille vanhemmille. Ehkä olisi kivempi pysyä tuntemattomana.
Jos joku ei ole kertonut ammattiaan jos sitä on kysytty, niin tuleeko siitä muille mieleen että ammatti on jotenkin nolo?
Kommentit (70)
Eli meidän lapussa lukisi "äiti läppäröi" (tavisinsinööri läppärinsä äärellä) ja "isi osaa tehdä vaikka mitä" (kokoonpanotyöntekijä teollisuudessa).
Lapsethan ovat tunnetusti julmia toisilleen ja vanhempien ammatin julkituominen taas aiheuttaa kiusaamista.
Kannattaisi hankkia itselleen ammatti jota lasten ei tarvitse hävetä.
Ei vaan kakskymppisinä tajuttu, että tulevien lasten kavereiden vanhemmat inhoo poliisia ja sossua.
Ammatinvaihtoon siis?!
Jos vanhemmalla joku selkeä ammattinimike, niin johan sen lapset osaa itse sanoa. Mutta sinänsä en tykkää, että perheen omia tietoja jaetaan kaikille muille perheille. Isossa päiväkodissa on paljon lapsia ja heitä käy hakemassa myös isovanhemmat, kummit yms. tutut. Itse olen joskus uteliaana googlannut sähköpostilistasta jotain vanhempia :)
Mun lapsen entisessä hoidossa tehtiin kotitalon katsantokierros (kuvia ei ainakaan päiväkodin seinällä näkynyt) ja meillä oli se kaikkein hienoin talo. Lapsen mukaan oli toinen hoitajaksi kommentoinut meidän näköalaa.
Vastaus kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen, että kai se on aivan sama, lukeeko se ammatti jossain askartelujutussa, kun lapset osaa sen itsekin kertoa...
Meillä voitaisiin käsitellä erilaisia perheitä, mutta ei pyydettäisi vanhempien kuvia tai kyseltäisi/pyydettäisi täyttämään ammatteja. Ja varmasti löytyy ammatteja, joita vanhemmat eivät halua julkisesti kaikille kertoa.
mitä lisäarvoa lapsen kannalta tuo, jos seinällä lukee jokin 3-4 sanainen englanninkielinen tehtävänimike, kuten monella on.
Käydään koko ryhmän kansa katsomassa kaikkien kodin, ti sitten tuo ammatti. Tuossa julkisesti tuntemattomille ammattinsa kertomisessa voi olla ihantodellinen vaarakin.
Käydään koko ryhmän kansa katsomassa kaikkien kodin, ti sitten tuo ammatti. Tuossa julkisesti tuntemattomille ammattinsa kertomisessa voi olla ihantodellinen vaarakin.
Jos taas nimike on liian monimutkainen ja englanninkielinen, sen voisi suomentaa lapsentajuiseksi.
Kotiäiti/ hoitaja
En häpeä sitä, mutta siitä tulee lisävaivaa. Ärsyttää jo nyt, että saan ottaa puutteellisin tiedoin kantaa päiväkodin tätien sairauksiin. Joskus on ollut tosi kiire töihin ja olisin halunnut keskittyä lapsieni hyvästelyyn niin jollakin tädeistä olisi ollut taas "yksi pieni juttu". Ymmärrän tietenkin akuutit hädät ja niiden hoitaminenhan kuuluu ihan kansalaisvelvollisuuteen, mutta vuosia vaivanneet ongelmat ja kummin kaiman asiat?
Mitäköhän sitten tapahtuisi, jos kaikki vanhemmatkin tietäisivät...
Niin ja olen lääkäri.
mitä lisäarvoa lapsen kannalta tuo, jos seinällä lukee jokin 3-4 sanainen englanninkielinen tehtävänimike, kuten monella on.
Sama ongelma meillä. Ollaan sitten suomennettu tehtävänimikettä suuresti yksinkertaistaen, mutta eivät lapset silti tiedä mitä isi tekee kun ei äitikään tiedä.
esim. lääkäri "mm. näppäilee tietokonetta Meilahdessa"
En häpeä sitä, mutta siitä tulee lisävaivaa. Ärsyttää jo nyt, että saan ottaa puutteellisin tiedoin kantaa päiväkodin tätien sairauksiin. Joskus on ollut tosi kiire töihin ja olisin halunnut keskittyä lapsieni hyvästelyyn niin jollakin tädeistä olisi ollut taas "yksi pieni juttu". Ymmärrän tietenkin akuutit hädät ja niiden hoitaminenhan kuuluu ihan kansalaisvelvollisuuteen, mutta vuosia vaivanneet ongelmat ja kummin kaiman asiat?
Mitäköhän sitten tapahtuisi, jos kaikki vanhemmatkin tietäisivät...
Niin ja olen lääkäri.
Tosi usein lapsia viedessä/hakiessa pyydetään tsekkaamaan "joku pieni juttu", esim. tarhakaverin silmätulehdus ("pitäisiköhän soittaa vanhemmat hakemaan aiemmin") tai rokko. Tai kysellään omista sairauksista tai pyydetään mielipidettä raskaana olevan tyttären (jota en ole ikinä tavannut) raskausongelmista.
Viimeisimmässä vanhempainillassa ammattini kerrottiin muille vanhemmille, kun yksi hoitajista ehdotti kaikkien kuullen, että tulisin päiväkotiin esittelemään lääkärin työtä lapsille. Haluaisin tosiaan vähän yksityisyyttä tässä asiassa - en edes ole lastenlääkäri, joten on tosi hankala aina työpäivän jälkeen vielä päiväkodillakin skarpata ja yrittää selvitellä jotain ihme rokkoja ja niiden tarttuvuutta. Saati sitten aamulla, kun on yleensä kiire.
Mun mielestä päiväodit ja leikkipuistot olivat siitä kivoja, että kaikki olivat vain äitejä ja isiä eivätkä ammattiryhmien edustajia. Mitä sitten, jos joku äiti tai isä on työtön ja kouluttamaton? Ovatko ajatelleet sitä?
Lapset tietyst arvottavat eri ammatteja eri kriteereillä kuin aikuiset. Lapset saattavat hyvinkin ihailla bussikuskia ja karkkikaupan myyjää. Mutta vanhemmat... oih ja voih.
Kertokaa mielipiteenne siellä päiväkodissa!!! Tuskin lukevat av-palstaa.
Mitä ne ammatit kaikille kuuluu, mitä tarvittavaa lisätietoa se perheistä tuo? Eikö nyt jokainen perhe voi jakaa asioitaan sen verran kun haluaa, kenen kanssa haluaa...
On todella monia ammatteja joihin liittyy kaikenlaisia ennakko-odotuksia ja -luuloja.
Ja mites sitten perheet, joissa ollaan työttömiä, sairaseläkkeellä jne, haluavatko hekään olla ensimmäisenä sitä itsestään kaertomassa?
Se englanninkielinen nelisanainen titteli ois oikestaan aika hyvä, tuskin tulisi hirveesti lisäkysymyksiä ;)
system assistant designer director
Olen hyvin ylpeä siitä mitä teen ja onnellinen siitä mitä saan tehdä. Olemme vain huomanneet oman ammattiryhmän sisällä, että joskus on parasta lapsillemme, jos meidän ammattimme ei paljastu heti tai ennen kuin on tutustuttu muihin ihmisiin. Muuten lapsemme saavat kantaa kaiken ennakkoluulon ja kritiikin kirkkoa kohtaan. On hieman liian rankkaa päiväkoti-ikäiselle vastata toisten vanhempien kysymyksiin esim. seuraavilta saroilta: Onko äitisi tyhmä, kun palvoo mielikuvitushahmoja; kysymyksiä naispappeudesta; homoliittojen vihkimisestä; niiden kaiken julmimpien kertomusten kertomisesta Raamatusta jne
Kaikki vanhemmat eivät ole mieleltään terveitä, niin voivat kaataa oman pahanolonsa, pettymyksensä tai vihansa lasten päälle. Lapset ovat helppo kohde, koska he eivät osaa pitää rajoja niin kuin aikuinen osaa.
Olen siis itse kirkossa töissä.
Oma äitini oli lääkäri ja hän oli hyvin hiljaa aina ammatistaan. Jos ammatti tuli ilmi, niin joutui ottamaan kantaa lähes jokaisen vastaantulijan vanhoihin ongelmiin.
Ymmärtääkseni on myös ammatteja ja työtehtäviä, joissa oman turvallisuutensa takia, on parasta jos se ei yleisesti ole tiedossa.
Mun mies on hautausurakoitsija. Lapset varmaan pelästyisivät, jos täytyisi laittaa tuollaiset ammatista kertovat laput narikkaan! Sano, ettei se sinusta ole hyvä idea. Vaikka ymmärrän, että on hieman vaikeaa sanoa vastaan niille ihmisille, joiden päivittäiseen hoitoon uskot lapsesi.
"Viimeisimmässä vanhempainillassa ammattini kerrottiin muille vanhemmille, kun yksi hoitajista ehdotti kaikkien kuullen, että tulisin päiväkotiin esittelemään lääkärin työtä lapsille. Haluaisin tosiaan vähän yksityisyyttä tässä asiassa - en edes ole lastenlääkäri, joten on tosi hankala aina työpäivän jälkeen vielä päiväkodillakin skarpata ja yrittää selvitellä jotain ihme rokkoja ja niiden tarttuvuutta. Saati sitten aamulla, kun on yleensä kiire.
[/quote]
"
Kukaan oikea lääkäri ei kirjoita "jotain ihme rokkoja". Että mee kuule jatkamaan sitä isäinpäiväkortin askartelupaskartelua, äläkä jaksa keksiä päästäsi tollasia lapsellisuuksia. Heippa.
"Viimeisimmässä vanhempainillassa ammattini kerrottiin muille vanhemmille, kun yksi hoitajista ehdotti kaikkien kuullen, että tulisin päiväkotiin esittelemään lääkärin työtä lapsille. Haluaisin tosiaan vähän yksityisyyttä tässä asiassa - en edes ole lastenlääkäri, joten on tosi hankala aina työpäivän jälkeen vielä päiväkodillakin skarpata ja yrittää selvitellä jotain ihme rokkoja ja niiden tarttuvuutta. Saati sitten aamulla, kun on yleensä kiire.
"
Kukaan oikea lääkäri ei kirjoita "jotain ihme rokkoja". Että mee kuule jatkamaan sitä isäinpäiväkortin askartelupaskartelua, äläkä jaksa keksiä päästäsi tollasia lapsellisuuksia. Heippa.
Minulle kaikki rokkotaudit ovat ihan hepreaa, syystä että niitä ei lääkiksessä pysty livenä kaikkia näkemään, oireet ovat milloin mitäkin ja tartuttavuus/esim. vaarallisuus vaihtelee milloin mitenkin. "Ihme rokko" on ihan hyvä nimitys.
T. Yksi ohislääkäri, joka ei vielä aiemmin ole kommentoinut
on varsin outo idea päiväkodilta. Esittely ja valokuvat ihan ok, mutta ammatit? Kivampi olisi vaikka joku, missä kaikki kertovat yhden asian mistä pitävät ja yhden mistä ei.
Mutta itse kyllä kertoisin ammattini ja olen kertonut monille pk-lasten vanhemmillekin juteltaessa.